سفید کردن مس در خانه

0

داخل قابلمه مسی را چگونه سفید کنیم؟ (برق انداختن قابلمه مسی)

مس جزو ظروفی است که دارای تاریخچه بالایی است. پس از ظروف سفالی، ظروف مسی بودند که مورد استفاده قرار گرفتند. از آنجا که این ظروف قابلیت انتقال حرارت بالایی دارد اکثر آشپزها اهمیت زیادی به آن می‌دهند. سفید کردن ظروف مسی در گذشته کار فردی متخصص بوده و صنعتی به نام سفیدگری داشته است. معمولاً پس از خرید و قبل از مصرف ظروف مسی و همینطور پس از گذشت یک الی دو سال که ظروف مسی درخشش خود را از دست می‌دهند آن را به سفیدگرها جهت سفید کردن میدهند. سفیدگرها بیشتر در بازارهای سنتی شهرهایی مانند قزوین، تبریز، کرمان و … راسته مخصوص مسگرها هستند. در کنار سفیدگرها امروزه می‌توان با چند روش خانگی و به راحتی این ظروف را سفید و براق کرد.

ظروف مسی سفید کردن مس چگونه قابلمه مسی را سفید کنیم ترفندها و نکات آشپزی ترفند های طلایی ترفند خانه داری ترفند بهترین ترفندها برق انداختن ظروف مسی

براق کردن ظروف مسی به روش خانگی

برای برق انداختن ظروف مسی به روش خانگی چندین روش وجود دارد و می‌توانید هر یک را با توجه به مواد اولیه موجود خود انتخاب کنید و مراحل را انجام دهید:

روش اول: در این روش به لیمو و نمک و یک عدد حوله و یا پارچه پشمی نیاز دارید. از آنجا که لیمو خاصیت اسیدی دارد زمانی که با نمک ترکیب شود از تمامی منافذ موجود روی سطح گذشته و تمامی لکه‌های سیاه را از بین خواهد برد. برای این کار لازم است لیمو را از وسط به دو نیم تقسیم کنید و سپس یک برش از لیمو را داخل نمک بغلتانید بطوری که سطح لیمو از نمک پوشانده شود. سپس آن را روی تمامی قسمت‌های لیمو بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا تمامی لکه‌ها و سیاهی‌ها از بین برود.

یکی از دغدغه‌های اصلی خانم‌ها تمیز و سفید کردن ظروف استیل از جمله زودپز پس از سوختگی است. ممکن است …

روش دوم: برای سفید کردن و رفع لکه‌های سیاه ناشی از سوختگی به جوش شیرین، لیمو و حوله نیاز است. لیمو با توجه به خاصیت اسیدی آن در تمامی قسمت‌های ظروف نفوذ می‌کند و خاصیت سایندگی جوش شیرین باعث از بین رفتن تمامی لکه‌ها خواهد شد. برای این کار لازم است جوش شیرین را همراه با آبلیمو مخلوط کنید، سپس به وسیله یک قلم روی سطح ظروف بکشید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت روی سطح باقی بماند. پس از آن با دستمال خشک مواد خمیری را از روی ظروف مسی پاک کنید.

روش سوم: روش بعدی استفاده از جوش شیرین و سرکه است. در این روش به میزان یکسان از جوش شیرین و سرکه استفاده کرده و خوب آنها را با هم مخلوط کنید. سپس مخلوط را بوسیله قلم روی سطح ظروف مسی کشیده و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه روی سطح باقی بماند پس از آن به راحتی با دستمال خشک آن را از روی ظرف پاک کنید.

روش چهارم: در این روش با مخلوط سرکه، نمک و آرد پاکسازی ظروف را انجام می‌دهیم.  لازم است ابتدا آرد و نمک را به یک نسبت با هم مخلوط کنید سپس تا حدی که این مخلوط روان شود سرکه را اضافه کنید. تمامی مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید و آن را بوسیله یک قلم روی سطح بکشید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه تمامی خمیر و مواد را از روی سطح پاک کرده و درخشش قبلی روی ظروف را مشاهده خواهید کرد.

روش پنجم: شاید جالب باشد که بدانید برای رفع تیرگی‌های موجود در سطوح مسی می‌توانید از سس گوجه‌فرنگی نیز استفاده نمایید. بدلیل نمک و سرکه موجود در سس گوجه فرنگی لکه‌ها به راحتی قابل از بین رفتن هستند. در این روش لازم است سس گوجه فرنگی را روی تمامی قسمت‌های ظرف بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک ساعت روی سطح باقی بماند سپس با یک دستمال سطح را تمیز نمایید.

علاوه بر روش‌های گفته شده میتوان از اسپری جلا دهنده ظروف مسی که در بازار یافت می‌شود استفاده کرد و با استفاده از اسفنج تمامی سیاهی و لکه‌های ظرف را از بین ببرید.

نکات مهم جهت پاکسازی ظروف مسی

برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی می‌توان از روغن گیاهی استفاده کرد.

بجای نمک و جوش شیرین بکار رفته در ترکیب با لیمو یا سرکه می‌توان از کرم تارتار استفاده نمود.

در صورتی که ظروف مسی با لاک الکل مخصوص پوشیده شده باشند براحتی میتوان با مایع ظرفشویی آنها را تمیز کرد.

یکی از عوامل سیاه شدن ظروف مسی رطوبت است. بهتر است قسمت‌هایی از خانه که رطوبت زیادی وجود ندارد این ظروف نگهداری شوند.

تمامی روش های گفته شده علاوه بر مس بر روی برنج و برنز نیز قابل استفاده می‌باشد.

توصیه های مهم برای استفاده از ظروف مسی

زمانی که روی سطح ظروف مسی خط و خش باشد و رنگ سفید آن از بین رفته و تبدیل به رده‌های قرمز شده لازم است به کارگاه مسگری جهت ترمیم تحویل دهید تا پس از ترمیم مجدد ظرف را سفید کنند.

حرارت زیاد زمانی که ظروف خالی باشد باعث خراب شدن مس و جوش‌های آن در قسمت کف و دسته می‌شود. بنابراین ظروف را بصورت خالی روی اجاق قرار ندهید.

ظروف مسی با موادی که خاصیت اسیدی دارند واکنش می‌دهند، بنابراین موادی مانند دوغ، ترشی و … را داخل این ظروف نگهداری نکنید.

برای جلوگیری از آسیب رساندن به ظروف مسی زمان پخت و پز در این ظروف بهتر است از قاشق چوبی استفاده کنید تا لایه سفید مس از بین نرود.

برای از بین بردن لکه‎‌ها از روی ظروف مسی کافیست یک برش پیاز را روی سطح بمالید تا سریع لکه از روی ظرف پاک شود.

ترجیحاً از آب گرم و اسکاچ نایلونی برای شست و شوی استفاده کنید و هرگز برای شست و شوی این ظروف از شوینده‌هایی با قدرت پاک‌کنندگی بالا استفاده نکنید.

از آنجا که انتقال حرارت در ظروف مسی بسیار بالاست بهتر است همیشه با حرارت ملایم در این ظروف آشپزی کنید.

به منظور افزایش طول عمر قلع در ظروف مسی و جلوگیری از سرعت سیاه شدن آن لازم است قبل از استفاده برای اولین بار به نسبت خود ظرف داخل آن شیر بجوشانید و سپس آن را دور ریخته و ظرف را بشویید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ