مونته نگرو پایتخت کجاست +نقشه

0

مونته نگرو پایتخت کجاست

نام مونته نگرو Montenegro به معنای «کوه سیاه» است و از سده پانزدهم میلادی برای نام‌گذاری بخش بزرگی از مونته‌نگرو به کار رفته‌است. پس از جنگ‌های مختلف با حکومت عثمانی، مساحت مونته‌نگرو به تدریج افزایش یافت.

مونته‌نگرو کشوری در جنوب خاوری اروپا به پایتختی پودگوریتسا است و در کرانه دریای آدریاتیک قرار دارد. واحد پول این کشور، یورو است. جمعیت مونته‌نگرو ۶۲۰٫۰۰۰ نفر می‌باشد.

پایتخت و بزرگترین شهر : پودگوریتسا Podgorica

مساحت این کشور ۱۴٫۰۲۶ کیلومتر مربع است. این کشور با کشورهای آلبانی، بوسنی و هرزگوین، صربستان، کوزوو و کرواسی همسایه است. همچنین، مونته‌نگرو از تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۰۶ در سازمان ملل متحد عضو است.

مونته نگرو کشورهای اروپا آشنایی با کشورهای جهان

جغرافیا و نقشه مونته‌نگرو

دریای آدریاتیک در جنوب باختری مونته‌نگرو قرار دارد و در غرب مونته‌نگرو کشور کرواسی، در شمال غرب آن بوسنی و هرزگوین و در شمال شرق آن صربستان قرار گرفته‌است.

بزرگترین شهر مونته‌نگرو، پایتخت آن یعنی «پودگوریتسا» با جمعیتی در حدود ۱۸۶ هزار نفر است. این کشور کوچک در جنوب اروپا و در کرانهٔ دریای آدریاتیک واقع شده‌است. بخش‌های شمالی این کشور بیشتر کوهستانی است و بلندترین قلهٔ آن یعنی بابوتوف کوک، ۲۵۲۲ متر ارتفاع دارد. این کشور ۵ بخش و ۲۱ استان دارد.

مونته نگرو کشورهای اروپا آشنایی با کشورهای جهان

عضویت مونته نگرو در ناتو

در ۵ ژوئن ۲۰۱۷، مونته‌نگرو رسماً به عنوان بیست و نهمین عضو ناتو به پیمان آتلانتیک شمالی پیوست. توماس شانون معاون وزارت خارجه آمریکا در مراسم عضویت مونته‌نگرو در ناتو در وزارت خارجه آمریکا گفت: «عضویت مونته‌نگرو پیام تحکیم را به منطقه می‌فرستد و صراحتاً به متحدان ما می‌گوید که آمریکا مانند همیشه به اصول دفاع هم گرایانه که در پیمان واشینگتن آمده پایبند است.» سنای آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۷ با ۹۷ رای موافق و دو رای مخالف، مسئله الحاق مونته‌نگرو به ناتو را تأیید کرد.

مونته نگرو کشورهای اروپا آشنایی با کشورهای جهان

شهرهای مونته‌نگرو

بزرگترین شهرهای مونته‌نگرو در جدول زیر، فهرست شده‌اند:

نام جمعیت
پودگوریتسا ۱۸۶٬۰۰۰
نیکشیچ ۵۷٬۲۷۸
بیجلو پولیه ۲۳٬۱۰۵
پلیولیا ۱۹٬۶۲۲
هرتسگ نووی ۱۹٬۶۱۷
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ