طرز تهیه انواع دونات برای عصرانه

0

دونات از محبوب ترین دسرهای خوشمزه برای دوستداران دنیای شیرینی است. دونات با توجه به شکل ظاهری آن متفاوت است. دونات پیچی، خاگینه و گرد برخی از انواع این شیرینی عصرانه خوشمزه هستند.  دونات‌ها بر اساس طعم و مواد داخل آن هم بسیار متنوع هستند. دستور تهیه دونات با توجه به نوع آن و مواد به کار رفته جهت تهیه دونات، متفاوت است.

برخی از دونات‌ها به دلیل بافت نرم و لطیفی که دارند، برای عصرانه‌ها یا دورهمی‌ها گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. اگر شما هم از دوستداران این شیرینی دلچسب و خوشمزه هستید، در این بخش از ساتین با ما همراه باشید. در ادامه به معرفی انواع مختلف دونات و طرز تهیه برخی از بهترین آنها خواهیم پرداخت. همچنین میتوانید به سفارش آنلاین شیرینی در اسنپ فود اقدام کنید.

انواع دونات

اگر به دنبال یک میان وعده خوشمزه برای خود یا کودکانتان هستید، بهترین گزینه می‌تواند یک دونات نرم و لطیف باشید. دونات، نوعی شیرینی است که خمیر تهیه شده در آن در روغن سرخ می‌شود. در واقع، می‌توان انواع دونات را به عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار داد.

گرچه انواع مختلف کیک چون کیک یزدی یا کیک کدو حلوایی و دیگر طعم‌های آن را هم می‌توان در این میان وعده جای داد، اما دونات‌ها بیشتر از انواع کیک‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرند. بدون شک این شیرینی لطیف با دستور پخت آسان آن، یکی از انواع اسنک‌های پرطرفدار است.

دونات بمبولونی ایتالیا

بومبولونی نوعی پیراشکی محبوب در شهر فلورانس ایتالیاست. این دونات خوشمزه ظاهری هوس برانگیز دارد. این دونات ایتالیایی از یک خمیر مخمر نرم تهیه می‌شود. پس از سرخ کردن، در روغن غلتانده می‌شود. در نهایت، درون آن را با خامه شیرینی یا شکلات آب شده پر می‌کنند. این دونات خوشمزه را برای صبحانه، عصرانه یا هر میان وعده دیگری می‌توانید سرو کنید.

دونات بیگنت فرانسه

یکی از مشهورترین دونات‌های کشور فرانسه، بیگنت است. طرز تهیه دونات بیگنت با استفاده همان خمیر معمولی است که در تهیه انواع دونات‌ها به کار می‌رود. تنها تفاوت این مدل دونات در شکل خمیر آن است. خمیر این دونات مربع شکل است که پس از سرخ شدن با پودر قند تزئین می‌شود. این دونات را معمولاً به صورت گرم سرو می‌کنند.

دونات دانکین آمریکا

دانکین دونات از شرکت‌های تولیدکننده شیرینی دونات در آمریکاست. این دونات به عنوان یکی از خوشمزه ترین دونات‌های دنیا شناخته شده است. این شرکت معتبر آمریکایی انواع مختلف دونات‌ها را عرضه می‌کند. محصولات نانی و ساندویچ‌ها مانند شیرینی، مافین و ساندویچ صبحانه دونات لعاب دار از جمله آنها هستند.

دونات لوکوماد یونان

لوکوماد، نوعی دونات محلی کشور لبنان است. اندازه این دونات در مقایسه با دونات‌های معمولی کوچک‌تر است. در مواد مورد نیاز طرز تهیه دونات لوکوماد، از عسل استفاده شده است. در واقع، لوکوماد را می‌توان گلوله‌های کوچک عسلی معرفی کرد.

این لقمه‌های کوچک به خوبی در روغن سرخ شده اند. پس از سرخ شدن در شربت غلیظی از عسل داغ غلتانده می‌شوند. در پایان، این لقمه‌های خوشمزه با دارچین و گردوی خرد شده یا دانه‌های کنجد تزیین می‌شوند. لوکوماد با طعم بی نظیری از عسل و گردو یکی از انواع خوشمزه و دلچسب دونات است.

دونات لعاب دار

دونات لعاب دار از انواع دونات آسیای غربی است. در این منطقه، بیشتر در مراسم اعیاد و تعطیلات دونات لعاب دار تهیه می‌شود. این دونات همان شکل کلاسیک این شیرینی را دارد. دونات لعاب دار، دایره ای شکل و  با یک سوراخ در وسط آن است که با شکلات یا مارمالات تزیین شده است. این میان وعده خوشمزه با انواع قهوه، آبمیوه یا شیر طعمی بی نظیر دارد.

دونات یوتیائو چین

یوتیائو یکی از انواع دونات‌های آسیایی است. این دونات ظاهری متفاوت با دونات‌های معمولی دارد. اما طرز تهیه دونات یوتیائو  همانند دونات‌های کلاسیک است. این دونات در کشور چین به همراه شیر سویا سرو می‌شود.

دونات برلینی آلمانی

برلینی از دونات‌های معروف کشور آلمان است. دونات برلینی، با یکی از معروف ترین دستور العمل‌های معروف آشپزی در آلمان تهیه می‌شود. این دونات شبیه دونات‌های کلاسیک نیست. شکل ظاهری آن به صورت شیرینی توپری است که داخل آن با شکلات یا کرم‌های خوش طعم پر شده است. پس از پخت نیز با پودر قند تزیین می‌شود.

دونات سل روتی نپال

سل روتی، نوعی نان برنجی حلقه ای شکل است که در کشور نپال تهیه می‌شود. این دونات، از انواع شیرینی‌های خانگی سنتی این کشور است. دونات سل روتی، در بین کوهنوردان یک میان وعده پرطرفدار است.

دونات باوارتیل کانادا

باوارتیل یکی از انواع دونات در کانادا محسوب می‌شود. در این دونات، تکه‌های مسطح شده خمیر سرخ می‌شود. سپس، جهت تزیین روی این خمیر انواع میوه یا شکلات قرار می‌دهند.

دونات پیچی

دونات پیچی اولین بار در فرانسه تهیه شده است. دونات‌های پیچی به دلیل شکل منحصر فردشان بسیار پرطرفدار هستند. در تهیه این دونات‌ها همان دستور متداول دونات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در دونات‌های پیچی، خمیر دونات چندین بار پیچانده می‌شود تا به شکل حلقه ای درآید. لایه میانی این دونات‌ها با عسل و وانیل پر می‌شوند.

طرز تهیه دونات خانگی خوشمزه جهت عصرانه

دونات‌ها را می‌توان یکی از معروف ترین انواع پیراشکی محسوب کرد. انواع دونات را می‌توان بدون فر تهیه کرد. با در دست داشتن مواد اصلی تهیه این شیرینی و سرخ کردن آن در روغن به راحتی می‌توان یک دسر خوشمزه برای عصرانه یا دورهمی‌های دوستانه تهیه کرد.

دونات ساده

مواد لازم برای تهیه این دونات عبارتند از:

  • آرد سفید: ۴ تا ۵ پیمانه
  • شکر: نصف پیمانه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • شیر: نصف پیمانه
  • کره: ۸۰ گرم
  • وانیل: نصف قاشق چای‌خوری
  • نمک: به میزان لازم
  • خمیر مایه فوری: ۲ قاشق سوپ خوری
  • آب ولرم: نصف پیمانه

برای تهیه این دونات خانگی، خمیر مایه را به همراه آب ولرم و ا قاشق چای ‌خوری شکر مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۱۵ دقیقه در جایی گرم قرار دهید. سپس، کره را به همراه شکر به هم بزنید تا یکدست شود. در مرحله بعد، تخم مرغ و وانیل را به مخلوط کره و شکر اضافه کنید.

با استفاده از همزن، به مدت ۱ دقیقه به هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند. خمیر مایه عمل آمده را به همراه شیر ولرم به مواد ذکر شده اضافه کنید. با همزن این مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

 

کمی نمک به آرد مصرف شده در تهیه دونات اضافه کنید. سپس، آن را دو بار الک کنید. بعد از الک کردن، آرد را به تدریج به مواد قبلی اضافه کنید. با هر مرحله افزودن آرد، مواد را با قاشق به آرامی هم بزنید تا خمیری یکدست حاصل شود. خمیر حاصل را روی یک میز کار پهن کنید.

سپس، با ورز دادن آن سعی کنید تا میزان چسبندگی خمیر کاهش پیدا کند. خمیر تهیه شده را به مدت ۱ ساعت در جای گرمی قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود. پس از طی این مدت زمان، با یک قالب گرد خمیر را قالب بزنید. سپس، در تابه ای پر از روغن سرخ کنید.

دونات شکلاتی

طرز تهیه دونات شکلاتی همانند دونات ساده است. با این تفاوت که در دونات شکلاتی، جهت تزیین روی دونات باید سس یا روکش شکلاتی تهیه شود. جهت تهیه این روکش شکلاتی، سه چهارم پیمانه پودر قند به همراه ۲ قاشق غذاخوری پودر کاکائو، ۲ قاشق غذاخوری نوتلا و ۳ قاشق غذاخوری شیر را با هم مخلوط کنید.

این مخلوط را روی حرارت قرار دهید. به صورت ملایم آن را هم بزنید تا یکدست شود. در این مرحله مخلوط را از روی حرارت بردارید. پس از سرد شدن، سس شکلاتی را با استفاده از برسی تمیز روی دونات‌های از پیش تهیه شده بزنید.

دونات شکری

برای تهیه دونات شکری می‌توانید دونات‌هایی را که از قبل آماده کرده اید را در یک کاسه پر از شکر دانه درشت بغلتانید. به این ترتیب، تمام سطح دونات‌ها به شکر آغشته می‌شوند. روش دیگر برای تهیه این نوع دونات این است که ابتدا شکر را آسیاب کنید. سپس، به آن پودر هل و دارچین اضافه کنید و روی دونات‌ها بپاشید.

جهت تهیه دونات شکری می‌توانید از شهد شکری هم استفاده کنید. برای تهیه این شهد، ۳ فنجان پودر شکر را به همراه نصف قاشق چای‌خوری نمک و نصف قاشق چای‌خوری وانیل مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید. بعد از اینکه دانه‌های شکر به طور کامل حل شد، شهد شکری آماده است.

بعد از اینکه شهد از حرارت افتاد، دونات‌ها را یکی یکی داخل این شهد قرار دهید. پس از خارج کردن از شهد، دونات‌ها را روی توری سیمی قرار دهید تا شهد اضافه آن خارج شود.

دونات وانیلی

برای تهیه دونات وانیلی، ۱۰۰ گرم پنیر خامه ای، یک چهارم فنجان پودر قند، نصف فنجان شیر و یک چهارم قاشق چای‌خوری وانیل را در ظرفی با هم مخلوط کنید. با استفاده از همزن به خوبی هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. در نهایت، این سس وانیلی را روی دونات‌های سرخ شده خود را بریزید و نوش جان کنید.

دونات توت فرنگی

برای تهیه دونات توت فرنگی، همان مواد لازم برای تهیه خمیر یا سس دونات وانیلی را می‌توان استفاده کرد. تنها تفاوت این دونات با دونات وانیلی این است که علاوه بر مواد ذکر شده قبلی، مربای توت فرنگی هم باید به مواد اضافه کرد. پس از تهیه سس مخصوص این دونات، سس را روی دونات‌ها بریزید. جهت تزیین می‌توانید توت فرنگی‌های برش زده شده را هم روی دونات‌ها قرار دهید.

دونات کدو حلوایی

با توجه به خواص بی نظیر کدو حلوایی ، با تهیه انواع دونات با استفاده از این کدو می‌توانید طعمی جدید را تجربه کنید. ضمن آنکه از مواد مغذی فراوان آن نیز بهره‌مند ‌شوید. مواد لازم برای تهیه این دونات به صورت زیر است:

  • آرد سفید: ۲ پیمانه
  • شیر ولرم: ۲/۱ پیمانه
  • بکینگ پودر: ۱.۵ قاشق چای‌خوری
  • شکر: نصف پیمانه
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • وانیل: ۴/۱ قاشق چای‌خوری
  • روغن مایع: ۳/۱ پیمانه
  • دارچین: ۲ قاشق چای‌خوری

جهت تهیه پوره کدو حلوایی، کدوهای قطعه شده را با دو قاشق شکر به همراه یک لیوان آب بپزید. پوره آماده شده را با تخم مرغ، شیر، شکر، وانیل و روغن مخلوط کنید. سپس، در ظرفی جداگانه، آرد، دارچین، بکینگ پودر و کمی نمک را طی سه مرحله الک کنید. سپس، آن را به مخلوط ابتدایی اضافه کنید. ترکیب حاصل را هم بزنید تا یکدست شود.

در نهایت، قالب مورد نظر خود را با مقداری روغن چرب کنید. ترکیب آماده شده را داخل قالب بریزید و در فر به مدت ۱۰ دقیقه قرار دهید. دمای فر، ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. پس از آماده شدن، دونات‌ها را با مخلوطی از شکر و دارچین تزیین کنید.

دونات با ماست

طرز تهیه دونات با ماست، اندکی با دونات ساده متفاوت است. در واقع، در این دونات به جای شیر از ماست استفاده می‌شود. مواد لازم برای تهیه این دونات به صورت زیر است:

  • آرد: ۵۰۰ گرم
  • شکر: ۱۰۰ گرم
  • ماست: ۱ پیمانه
  • تخم مرغ: ۲ عدد
  • روغن مایع: ۱۰۰ گرم
  • خاک قند: ۲۰۰ گرم
  • دارچین: ۱ قاشق سوپ خوری
  • نمک: ۲/۱ قاشق چای‌خوری
  • جوش شیرین: ۲/۱ قاشق مرباخوری
  • بکینگ پودر: ۲ قاشق مرباخوری

برای تهیه این دونات، ابتدا تخم مرغ‌ها را هم بزنید تا یکدست شوند. سپس، شکر و روغن را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید. ترکیب حاضر را به قدری هم بزنید تا کاملاً سفید رنگ شود. در این مرحله، ماست، بکینگ پودر، نمک و جوش شیرین را به ترکیب قبل اضافه کنید. با استفاده از قاشق، این مواد را هم بزنید تا یکدست شوند.

آرد الک شده را به تدریج به مواد اضافه کنید. در هر مرحله افزودن آرد، مواد را به آرامی هم بزنید. افزودن آرد را تا جایی ادامه دهید که خمیر ایجاد شده به دست نچسبد. خمیر را پوشش دهید و در ظرفی به مدت ۳ ساعت قرار دهید. پس از اینکه خمیر حجیم شد، خمیر را به ضخامت ۱ سانتی متر روی میز کار خود پهن کنید.

با استفاده از قالبی گرد، خمیر پهن شده را برش دهید و در روغن سرخ کنید. دونات‌های سرخ شده را روی یک صافی قرار دهید تا روغن اضافه از آن خارج شود. برای تزیین هم می‌توانید از پودر قند و دارچین استفاده کنید.

جمع بندی

دونات به عنوان یک دسر دلچسب و خوشمزه، میان وعده ای ایدئال برای مهمانی‌ها یا دورهمی‌های دوستانه است. با تهیه این پیراشکی‌های خوشمزه، یک خاطره شیرین را در کنار دوستانتان تجربه خواهید کرد. در این مقاله دستور تهیه دونات و انواع مختلف آن را بیان کردیم. اگر از اهالی پروپا قرص دنیای شیرینی هستید، بدون شک با تهیه این دونات‌ها آنها را به عنوان یک میان وعده همیشگی خود قرار خواهید داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ