اعترافات سعید حنایی در دادگاه (جزییات جلسه دادگاه)

0

اعترافات سعید حنایی در دادگاه (جزییات جلسه دادگاه)

اولین جلسه رسیدگی به پرونده قتلهای عنکبوتی ، روز شنبه  ۳۱ شهریور ۱۳۸۰ در تالار اجتماعات دادگستری خراسان به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا منصوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه ،پس از تاکید قاضی منصوری بر لزوم حفظ آرامش در طول مدت رسیدگی به پرونده از سوی متهم و شاکیان و تشریح روند تحقیقات این پرونده از زمان وقوع اولین قتل در یکم مرداد ۷۹ تا وقوع آخرین قتل در ۳ مرداد سال جاری ، نماینده مدعی‌العموم ، کیفر خواست خود را قرائت کرد.

محمد مسکرانی با اشاره به تاثیر منفی وقوع این قتلها در ساختار اجتماعی و فرهنگی جامعه و به وجود آمدن احساس ناامنی ، تزلزل و بی‌ثباتی در سطح اجتماع را از نتیجه‌های چنین اعمال تبهکارانه‌ای اعلام داشت.

نماینده مدعی العموم با انتقاد از اظهار نظرهای افراد و روزنامه‌های مختلف در مورد این پرونده ، اکثر آنها را عجولانه و فاقد حقیقت دانست و اظهار داشت : این اظهار نظرهای سطحی و فاقد حقیقت می‌رفت از متهم چهره‌ای بر خلاف واقعیت ارایه دهد.

وی با تقسیم بندی قتلهای عنکبوتی به ۴ مرحله گفت : مرحله اول این قتلها مربوط به ۳ قتل اول می‌شود و مرحله دوم در زمستان ۷۹ اتفاق افتاده است. مسکرانی افزود : مرحله سوم مربوط به شبهای تاسوعا و عاشورای سال ۸۰ می شود که منجر به قتل ۲ زن دیگر شد و مرحله چهارم که از اوایل تیرماه ۸۰ آغاز شد، تا زمان دستگیری متهم ادامه داشت.

نماینده‌ مدعی‌العموم با اشاره به شواهد موجود ، از جمله اقاریر صریح ، روشن و مکرر متهم، بازسازی صحنه‌های قتل توسط وی و انطباق با شواهد موجود ، کشف اجساد مقتولین ، اظهارات خانم مژگان حیدری که از دست متهم فرار کرده بود و معاینات پزشکی قانونی ، سرقت ، جعل کارت بسیج و جعل کارت امر به معروف و نهی از منکر و ارتکاب ۱۳ مورد زنای محصنه ، از ریاست دادگاه خواستار اشد مجازات برای متهم و طرح موارد منافی عفت پرونده و رسیدگی به آن در دادگاه غیر علنی شد .

وی وضعیت روانی متهم را با توجه به بررسی‌های علمی و کارشناسی پزشکی قانونی سالم خواند . نماینده مدعی‌العموم با بیان این که سوابق جزایی ناچیز مقتولین نمی‌تواند دلیلی برای مهدورالدم بودن آنها باشد ، مجازات سریع متهم را موجب آرامش جامعه دانست. پس از سخنان نماینده مدعی‌العموم ، رییس دادگاه از اولیای دم مقتولین خواست تا با حضور در جایگاه شکایت خود را مطرح کنند.

سپس اولیای دم مقتولین افسانه کریم‌پور ، لیلی آشفته ، فریبا رحیم‌پور ، سارا رحمانی ، اعظم عبدلی ، سکینه کیوان زاده ، عذرا حاجی زاده ، مریم بیگی ، فیروزه ناجی ، لیلی جعفری ، خدیجه کامل قصری ، محبوبه الهی و زهرا صدخروی شکایات خود را مطرح کردند که از میان آنها اولیای دم مقتولین ، مریم بیگی، فیروزه ناجی و لیلی جعفری تقاضای دیه و سایر شاکیان تقاضای اعدام متهم را کردند. همچنین اولیای دم خانمها مریم قنبری و طوبی جشن آبادی در دادگاه حضور نیافته و اولیای دم خانم مرضیه سعادتیان نیز از سوی دادگاه شناسایی نشده‌اند.

پس از ۴۵ دقیقه اعلام تنفس از سوی قاضی ، دادگاه به انجام تحقیقات از سعید حنایی فرزند علی اصغر ، ۳۹ ساله، پیمانکار ساختمان ، دارای ۵ کلاس سواد پرداخت که متهم با قبول اتهامات خود مبنی بر ارتکاب ۱۶ فقره قتل عمدی زنان هدف خود از انجام این قتلها را “پاکسازی“ خواند. وی اتهام سوء استفاده از کارت امر به معروف و نهی از منکر توسط خود را تکذیب کرد و گفت : تمامی افرادی که من با موتور یا ماشین به منزل آوردم ، با خواست خود و بدون ارایه کارت می‌آمدند.

حنایی افزود :من با این افراد که دارای چهره‌هایی مشخص و متمایز از دیگران بودند ، صحبت کرده و با آنها مبلغی را طی می‌کردیم و پس از آوردن آنها به منزل در یک حرکت غافلگیرانه از پشت سر به آنها حمله کرده و گلوی آنها را می‌فشردم و پس از یک تا ۲ دقیقه با روسری به طور کامل آنها را خفه کرده ، در چادرشان می‌پیچیدم. وی با بیان این که به غیر از مقتول اول که دارای یک حلقه، یک گردنبند و ۱۰ هزار تومان پول بود ، کل مبالغ ۱۵ مقتول دیگر را ۳۹۰۰ تومان به همراه ۵ بلیت اتوبوس اعلام و اظهار داشت : من مبلغ ۳۹۰۰ تومان را نیز صرف خرید لاستیک برای موتورم کردم که بتوانم برای حمل و نقل این زنان مشکلی نداشته باشم .

در ادامه سعید حنایی بنا به درخواست رییس دادگاه به بیان جزییات ۱۶ قتل پرداخت و در هر مورد به پرسشهای ریاست دادگاه پاسخ گفت. وی با بیان مکانهایی که زنان را سوار می‌کرده و طریقه قتل و مکان قتل آنها به مکانی که هر کدام از مقتولین را در آنجا رها می‌کرد ، اشاره و مکان قتل‌ تمامی مقتولین به جز قتل دوم را در منزل خود عنوان کرد و گفت: در زمان وقوع ۳ قتل اول ما مستاجر نداشتیم و از قتل ۴ به بعد، زمانی این زنها را به خانه می‌آوردم که مطمئن بودم کسی در خانه نیست. وی ادامه داد : مستاجر ما چون راننده کامیون بود ، معمولا در سفر بود و در این زمان ، همسرش به خانه پدرش یا پدرشوهرش می‌رفت و از سویی من اطلاع داشتم خانواده خودم ، چه زمانهایی در خانه نیستند.

حنایی بر انگیزه مذهبی خود در انجام چنین قتلهایی تاکید کرد و اظهار داشت : برداشت بعضی از افراد که من را انسانی شهوتران می‌دانند ، نادرست است. وی افزود : من در هیچ زمانی که این قتلها را انجام می‌دادم ، ناراحت نبودم ؛ چون می‌دانستم که برای هر آغازی ، پایانی است و بالاخره یک روز دستگیر می‌شوم .

متهم گفت : روزی که دستگیر شدم خدا را شکر کردم ؛ زیرا از این مطلب را با هیچ کس مطرح نکرده بودم و از لحاظ روحی تحت فشار بودم ؛ به همین دلیل بود که بدون هیچ مقاومتی در اولین فرصت به تمامی موارد اعتراف کردم و حتی بدون این که از من پرسشی شود ، به بیان جزییات ریز ماجرا پرداختم.

سعید حنایی چگونه دستگیر شد زندگینامه سعید حنایی

از کجا متوجه می‌شدی این زنان ، معتاد و یا دارای فساد اخلاقی هستند

سعید حنایی در پاسخ به این پرسش رییس دادگاه که « از کجا متوجه می‌شدی این زنان ، معتاد و یا دارای فساد اخلاقی هستند؟» اظهار داشت : چهره این افراد و معاشرت آنها با افراد مختلف گویای این واقعیت بود و حتی ۵ تا ۶ نفر از آنها مکانهایی را به من معرفی کردند که انوع مواد مخدر و تعداد زیادی از زنان خیابانی و دختران فراری در آنجا رفت و آمد می‌کردند.

وی ادامه داد : من در چند مورد با مراجعه به پاسگاه نیروی انتظامی بعضی از این زنان را تحویل دادم ؛ ولی آنها توجهی نکردند و فهمیدم پس از یک ساعت آنها را آزاد می‌کنند. حنایی افزود : حتی یکی از مامورین نیروی انتظامی به من گفت که اگر می‌خواهی در عرض نیم ساعت ۱۰۰ نفر از این زنان را به تو نشان دهم ، لذا من تصمیم گرفتم خودم اقدام کند.

سعید حنایی در مورد قتل نهم که در شب تاسوعای سال ۱۳۸۰ اتفاق افتاد، گفت : من در آن شب به ۳ نفر از زنان خیابانی مبلغ ۲ هزار تومان دادم تا از این کار در این شب منصرف شوند ؛ ولی نفر چهارم علاوه بر دریافت پول عنوان کرد که بالاخره ما باید هر شب چنین کاری انجام دهیم که این حرف او باعث شد من به عنوان مشتری همراه او شده و وی را به قتل برسانم.

هدف از وقوع قتلها در روزهای یکشنبه

وی در پاسخ به این پرسش قاضی که « هدف از وقوع قتلها در روزهای یکشنبه در مورد قتلهای آخری چه بوده است» تصریح کرد :از آن جایی که یکشنبه‌ها اقوام ، مجلس روضه داشتند و کسی در خانه نبود، لذا این روز را انتخاب می‌کردم و دلیل خاص دیگری نداشتم. حنایی در مورد زنان معروف به زنان خیابانی گفت : زنانی که توسط من به قتل رسیدند ، اکثرا با ۲ هزار تومان راضی می‌شدند ، آنها کسانی بودند که رنگ حمام را ندیده و بدنهایشان بوی مواد مخدر می‌داد.

وی با تاکید بر گسترش فساد در سطح جامعه اظهار داشت :چند روز قبل از دستگیری در یکی از خیابانهای مشهد فردی را دیدم که از لحاظ تیپ و لباس مشابه افراد ساکن کشورها خارجی بود و چنین وضعی برای کشوری اسلامی و شهر مقدسی چون مشهد مناسب نیست. درحاشیه اولین جلسه دادگاه سعید حنایی : چهره مصمم و آرام سعید حنایی در طول برگزاری دادگاه ، مشهود و باعث تعجب افراد حاضر دردادگاه بویژه خبرنگاران شده بود.

تعداد زیادی خبرنگار و عکاس این مراسم را پوشش می‌دادند که قاضی دادگاه در چند مورد از عکاسان خواست نظم دادگاه را رعایت کنند. عبدالله فراهانی ، وکیل سعید حنایی نیز در طول برگزاری دادگاه در کنار سعید حنایی حضور داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا در مورد تسخیری یا تعیین شدن خود، گفت: من وکیل تعیین شده حنایی هستم . احوالپرسی و روبروسی سعید حنایی با اقدام و دوستان خود در ابتدای دادگاه توجه تمام حاضران رابه خود جلب کرده بود. ۴ نفر از اولیای دم مقتولین شامل ۳ مرد و ۱ دختر ۱۷ ساله با لباس زندان در دادگاه حاضر شده بودند.

نماینده مدعی العموم یکی از موارد اتهامی سعید حنایی را جعل کارت بسیج و مهر آن دانست و گفت: سعید حنایی با سفارش مهری با عبارت “جایگاه تسبیح“ با دستکاری عنوان آنرا به “پایگاه بسیج“ تغییر داده است. هنگامیکه که یکی از عکاسان از سعید حنایی تقاضای لبخند برای عکس خود کرد ، وی شروع به خنده کردکه این امر باعث تجمع عکاسان و گرفتن عکسهای متعدد از وی شد.

پدر محبوبه الهی، یکی ازمقتولین در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه که او را بین دریافت دیه و تقاضای قصاص مخیر کرد، گفت: من حاضرم ۲ برابر دیه به حساب سعید حنایی واریز کنم ولی او قصاص شود.

همسر زهرا صدخروی یکی از مقتولین در شکایت خود با تاکید بر فاجعه ناشی از فقر در جامعه اظهار داشت : فقر باعث از بین رفتن زندگی ، حیثیت و ایمان ملت ما شده و بسیاری از زنان به تن فروشی روی آورده و به هر لجن زاری می‌افتند.

مرتضی گلشاهی از مسوولان خواست به ریشه‌یابی علل وقوع این قتلها بپردازند. وی در پاسخ به پرسش قاضی دادگاه در مورد سایر اولیای دم این مقتول گفت : برادر کوچک مقتول به دلیل اینکه عنوان شده است خواهر او یک زن خیابانی و بد کاره بوده است، خود را با موتور به یک اتوبوس زد و کشت. سعید حنایی در پاسخ به پرسش قاضی مبنی بر اینکه چرا در مرحله‌ای ، انجام این قتلها را متوقف کردی؟ اظهار داشت: مدتی گرفتاری کاری زیادی داشتم و کمی نیز از اعمال خود پشیمان شدم ولی پس از مدتی با مشاهده دوباره زنان خیابانی گفتم که باید دوباره قتلها را آغاز کنم.

جلسه دوم رسیدگی به پرونده سعید جنایی متهم به انجام قتلهای عنکبوتی شنبه آینده برگزار شد.

سعید حنایی چگونه دستگیر شد زندگینامه سعید حنایی

دومین جلسه رسیدگی به پرونده اتهامات سعید حنایی برگزار شد

دومین جلسه رسیدگی به پرونده قتلهای عنکبوتی، پس از تعیین وکیل تسخیری وی، در تالار اجتماعات دادگستری خراسان به ریاست حجت السلام و المسلمین منصوری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، قاضی منصوری گفت : طی بررسی پرونده متهم، وکیل تعیینی نباید استعفا می‌کرد و به ناچار، با درخواست از کانون وکلا آقای شکری، برای این پرونده در نظر گرفته شد.

پس از آن با درخواست قاضی منصوری اولیای دم مقتولین لیلی آشفته، عذرا حاجی‌زاده، اعظم عبدلی، زهرا صد اخروی و طوبی جشن‌آبادی شکایت خود را مطرح کردند. اولیای دم لیلی آشفته، عذرا حاجی‌زاده ، اعظم عبدلی و زهرا صدخروی تقاضای قصاص کردند و فقط ولی دم طوبی جشن‌ آبادی، تقاضای دیه کرد.

سپس قاضی منصوری از شاکی نیروی مقاومت بسیج درخواست کرد تا در جایگاه حاضر شود. نصیری دربیان شکایت خود گفت:« آیا بسیجی با این طرز تفکر که می‌خواهد از ارزشها حمایت کند، به این نوع اعمال ضدانسانی و قبیحانه دست می زند؟» وی اظهار کرد: بسیجی، حافظ نظم اجتماعی است، نه به وجود آورنده بی‌نظمی در جامعه. بسیجی کسی است که در دل مردم جای دارد ، آیا این مفسد می‌تواند الگوی مناسبی برای اجتماع و مردم باشد؟» نماینده حقوقی بسیج استان خراسان از دادگاه خواستارآن شد تا با کسانی که به نام مقدس بسیج و ارزشهای اسلامی دست به این گونه اعمال می‌زنند، به شدت برخورد شود.

تشریح ماجرای قتلها و بیان شیوه‌ی کارش

سپس قاضی منصوری از سعید حنایی خواست تا به تشریح ماجرای قتلها و بیان شیوه‌ی کارش بپردازد. حنایی گفت: هشت نفر از مقتولین را از میدان شهید حسین فهمیده با موتور و با ماشین سوار می‌کردم و آنها را به منزل برده ، به قتل می‌رساندم.

فریبا رحیم‌پور

وی با بیان این که یکی از مقتولین که همراه خود مقداری تریاک داشته، افزود: فریبا رحیم‌پور را از میدان امام حسین(ع) سوار موتور کردم، او در لابه‌لای موهایش و در قسمتی از روسری اش، مقداری تریاک مخفی کرده بود . حنایی گفت: از حالت ظاهری او و بوی خود تریاک متوجه این موضوع شدم.

نحوه قتل اعظم عبدلی

وی سپس درمورد نحوه قتل اعظم عبدلی گفت: او را از میدان شهید فهمیده سوار کرده، دریک حرکت غافلگیرانه با دستانم به قتل رساندم.

نحوه‌ی قتل سکینه کیوانزاده

متهم، سپس در بیان نحوه‌ی قتل سکینه کیوانزاده نیز همین شیوه را بیان کرد و گفت: جسد وی را در منطقه سپاه، در حالی که در روسری و چادر پیچانده بودم، رها کردم.

حنایی نحوه‌ی هفتمین قتل خود با چنین توصیف کرد :مقتوله، فردی بود که شب قبل با ۴ نفر ارتباط نامشروع داشت . وقتی فهمیدم که وی مفسد است و معتاد ، به قتل رساندمش و در جاده ای در خیابان فرعی ، ساکی که در آن جسد را پنهان کرده بودم، رها کردم.

وی نحوه‌ی هشتمین قتل را مانند قتلهای دیگر خواند و گفت: جسد هشتمین مقتوله را در میدان ابوطالب رها کردم و بعدها فهمیدم این مکان در نزدیکی خانه امام جمعه مشهد است.

حنایی ادامه داد: نهمین قتل را در شب تاسوعای امسال انجام دادم و جسدش را در چهار راه پل خاکی در یکی از کوچه‌های اطراف رها ساختم.

در مورد دهمین قتل حنایی افزود: او را از خیابان فدک به منزل بردم و در یک حرکت غافلگیرانه از پشت سر به او حمله‌ور شدم و او را از بین بردم . قاتل اعلام کرد: این قتل را در شب عاشورا انجام دادم.

عذرا حاجی زاده

وی درمورد نحوه به قتل رساندن عذرا حاجی زاده افزود: او را دریک حرکت غافلگیرانه خفه کردم و جنازه‌اش را با موتور به منطقه‌ی جدیدالاحداث خیام بردم و در آن جا رها ساختم و بعد به کمک نیروی انتظامی شتافتم.

مریم بیگی حنایی

در مورد نحوه‌ی به قتل رساندن مریم بیگی حنایی افزود: او را از بلوار عبدالمطلب با توافقی که با او انجام دادم با ۴ – ۵ هزار تومان سوار موتورم کردم و درکنار پمپ بنزین تی‌بی‌تی رها ساختم. حنایی گفت : کل مبالغ همراه ۱۵ مقتول به جز مقتول اول، ۳۹۰۰ تومان و ۵ بلیت اتوبوس بوده است.

زهرا صدخروی

وی درمورد شانزدهمین قتل افزود: زهرا صدخروی آخرین قتلم بود و مایه‌ی بسی خوشحالی ام شد که به وسیله نیروی انتظامی دستگیر شدم . حنایی در ادامه تصریح کرد: طی این ۷۵ روز که در انفرادی بودم، برای نیروهای ارزشی و بخصوص نیروی انتظامی دعای فراوان کردم.

حنایی درمورد صدخروی افزود:آخرین مقتوله درحالی که سوار موتور من شده بود، ‌گفت که از ۳ جا نسیه گرفته است و با پولی که او بدهد می‌تواند بدهکاریش را بپردازد. حتی معتاد نیز بود و ۴ مرتبه از ترک موتور تا رساندن او به منزل به زمین افتاد و در حالی که در اتاق مانند گربه به دور خود می‌پیچید از پشت به او حمله ور شدم و به قتلش رساندم و سریعا او را در چادر پیچاندم و در بلوار جدیدالاحداث خواجه ربیع رهایش کردم.

پس از دفاع متهم، قاضی منصوری از نماینده مدعی‌العموم خواست تا به ایراد سخنانش و کیفر خواست بپردازد: مسکرانی افزود: بیشتر مطالب اصلی در سخنان آقای نصیری شاکی پرونده ، از نیروی مقاومت بسیج بود. وی با اشاره به گفته‌های حنایی که انگیزه خود را خیرخواهانه بیان کرده است ، گفت: اگر هم انگیزه‌ی خیرخواهانه‌ای در کار بوده است، پس چرا دست به تجاوز و از همه‌ مهمتر چرا از مراحل قانونی برای برخورد با فسادها استفاده نکرده است.

مسکرانی شخصیت متهم را از تیپ خشن جامعه معرفی کرد و وجود یک غریزه‌ی جنسی مشخص و رسیدن به امیال نفسانی قاتل را هدف اصلی او دانست. نماینده مدعی‌العموم، همه‌ی قتلهای حنایی را همراه با رابطه‌ی جنسی دانست.

مسکرانی در ادامه افزود: نوع انتقال مقتولین و بردن آنها به صورت مجرمانه‌ای صورت می‌گرفته و وی در پشت موتور، فرد نامحرمی را سوار می‌کرده است. وی گفت:حنایی در ۱۳ مورد از ۱۶ قتلش، مرتکب زنای محصنه شده است. آیا چنین فردی با این نوع اعمال تبهکارانه و فاسدی می تواند اصلاح اجتماعی انجام دهد و آیا ذهنیت جامعه با او همراه است؟

مسکرانی در ادامه افزود : متهم در دفاعیات خود و شرح ماجرای قتلها متناقض صحبت کرده است. وی از قاضی خواست تا با احضار مسؤولان پزشکی قانونی اصل ماجرا بیان شود.

سپس دکتر قربی، مسؤول سازمان تشریح پزشکی قانونی در جایگاه حاضر شد و گفت: وضعیت عمومی اجساد این گونه بود که در چادر پیچیده شده بودند و روسری به دور گردنشان محکم گره خورده بود و به جز در ۲ مورد اول در سایر مقتولین موارد ضرب و شتم و کبودی دیده نشد و علت مرگ همگی خفگی بوده است.

وی ادعای حنایی مبنی بر این که مقتول را اول با دست و سپس با روسری به قتل رسانده است، بر اساس آزمایشات انجام داده اش، مردود دانست. سپس خانم دکتر فضلی نیز علت مرگ ۱۶ مقتول را نیز خفگی اعلام کرد.

در ادامه جریان دادگاه، اولیای دم طوبی جشن‌آبادی در جایگاه احضار شدند و از قاتل تقاضای دیه کردند. همچنین اولیای دم لیلا آشفته در جایگاه حضور پیدا کرد و وی نیز تقاضای قصاص برای متهم کرد.

سپس دکتر حجازی مدیر پزشک قانون خراسان گفت : افرادی که به قتل رسیده و در کنار شهر رها شده‌اند در چادر پیچیده شده بودند و دیگر وسایل شخصی شان نیز در چادر به همراه جسد بوده است. این پزشک افزود: روسری هایی که به دور گردن مقتولین بسته شده بود، دو سه گره خورده بود، به جز یکی دو مورد سائیدگی در ابرو و آثار ضرب و شتم برروی اجساد و در دیگر اجساد چیزی جز خفگی دیده نشده است. وی گفت: بر روی گردن مقتولین، شیار روسری دیده شده است که خود دال براینست که با روسری خفه شده‌اند و هیچ گونه علامت دستی را ندیده‌ایم.

حجازی شخصیت متهم را دارای ابعادی متناقض دانست و گفت: وی دچار شخصیت ضد اجتماعی است نه جنون و طبق مصاحبه‌هایی که با وی انجام شده و عکس و نوار مغزی که از حنایی گرفته شده است هیچ گونه آثار جنون در او دیده نشده است.

سپس دکتر تلافیان متخصص اعصاب و روان گفت: طی چند مصاحبه که با آقای حنایی داشتم هیچ گونه دلیلی بر وجود اختلالات روانی دروی دیده نشده است و از بیمارستان ابن‌سینا خواستم تا ازاو تستهای مختلف و سیتی‌اسکن بگیرند که نتیجه‌ی آن هم چیزی جز نرمال بودن سعیدحنایی نبود. وی تصریح کرد: در نوبت اول کمیسیون ۵ پزشک و درنوبت دوم ۷ پزشک متخصص با ما همکاری کردند و در سعید حنایی هیچ گونه آثار بیماری روانی و دیوانگی مشاهده نشد. و اعمالی که از او سر زده بیشتر بر طبق اختلالات ضداجتماعی وی بوده است. حتی در جلسات ما که شرکت می‌کرد مثل اینکه مرغی را کشته است. هیچ گونه احساس گناه و ندامتی نمی‌کرد. معمولا افراد ضد اجتماع دوست صمیمی ندارند، و با چیزهای بی‌خود زود واکنش نشان می‌دهند .

تلافیان افزود: حنایی درسال ۵۹ و ۶۱ در بیمارستان ابن سینا بستری شده بود که هر دو بار از بیمارستان فرار کرد. وی نیز گفت: هیچ یک از علائم جنون در وی مشاهده نشده است و همه‌ی قتلهایش را هدفدار و با توجیهات مذهبی بیان می‌کند.

سپس قاضی منصوری از شکری وکیل سعید حنایی خواست تا در جایگاه حضور یابد. شکری گفت: چرا نماینده محترم بسیج با کلماتی نامربوط به موضوع قتل که ارتباط به شکایت بسیج ندارد، پرداخته است. در حالی که جعل مهر مستند مدعی‌العموم در دادگاه است. وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۹۳ قانون آئین‌دادرسی کیفری فاقد وجاهت است و باید به حنایی درحد فردی که متهم است، برخورد شود و نه فردی قاتل.

وی وجود بیماری را در حنایی امری طبیعی دانست و در ادامه با بیان این مطلب که حنایی برطبق مدارک موجودش در بیمارستان ابن‌سینا در سال ۵۹ بستری شده است گفت: دکترها بر روی مساله جنون وی توافق دارند. وکیل متهم گفت: حنایی از خدمت نظام وظیفه، معاف و در هنگام جنگ طبق گفته‌هایش در پشت جبهه به حمل و نقل شهداء می‌پرداخته است.

شکری گفت: چرا پزشکان در کمیسیونی که تشکیل شده است، حضور نداشتند. وی از دادگاه خواست کمیسیون دوباره به همراه پزشکان متهم تشکیل شود که در این حال، قاضی منصوری خواست وی به دفاع از موکل خویش بپردازد و شکری در پاسخ گفت: اصل صحت عقل متهم است.

در حاشیه دومین جلسه دادگاه سعید حنایی: پسر سعید حنایی به خبرنگار ایسنا گفت: پدرم این قتلها را برای از بین بردن مفاسد اجتماعی انجام داده است و حکم او نیز آزادی و تبرئه است.

سعید حنایی در آغاز ورود به دادگاه به جایگاه بستگانش نظاره‌گر شد و با تکان دادن سر و خنده به آنها اظهار لطف کرد .

وی در آغاز جلسه به روبوسی با اطرافیانش پرداخت ؛ در حالی که اشک در چشمان خانواده‌اش جمع شده بود.

سعید حنایی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درمورد دستگیری‌اش افزود: من خدا را شاکرم که مرا به وسیله نیروی انتظامی دستگیر کرد و اگر هم پس از ارتکاب شانزدهمین قتل دستگیر نمی‌شدم، باز هم به رویه و رسالتی که بردوشم بود، عمل می کردم و حتی طبق تصویر ذهنی‌ام ۸۰ مورد دیگر از این مفسده ها را نیز به قتل می‌رساندم.

شکری، وکیل تسخیری سعید حنایی هرچند وقت یکبار با او به صحبت می‌پرداخت و متهم نیز لبخندی می‌زد.

یکی از فرزندان مقتولین به خبرنگاران ایسنا گفت: این را بدانید اگر مادرم از افراد مفسد اجتماع بود، هیچ وقت در دادگاه حضور پیدا نمی‌کردم و حضور من نشانگر آن است که او بی‌گناه بوده، ولی متاسفانه به دست جانی‌ترین فرد روزگار کشته شده است.

مادر یکی از اولیای دم زمانی که درجایگاه حاضر شد به گریه و زاری پرداخت و گفت: از زمانی که از شهرستان به مشهد آمده‌ام، در خیابانها خوابیده‌ام.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ