کارگردان فیلم عنکبوت مقدس کیست +عکس

0

علی عباسی کارگردان فیلم عنکبوت مقدس کیست

عنکبوت مقدس فیلمی در ژانر درام دلهره‌آور و جنایت واقعی به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال ۲۰۲۲ است. زهرا امیرابراهیمی، مهدی بجستانی، فروزان جمشیدنژاد، آرش آشتیانی، سینا پروانه، نیما اکبرپور و سارا فضیلت از جمله بازیگران این فیلم هستند.

همسر علی عباسی فیلم عنکبوت مقدس عوامل فیلم عنکبوت مقدس بیوگرافی علی عباسی

علی عباسی کیست و الان کجاست

علی عباسی متولد ۱۳۶۰ در تهران  کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایرانی-سوئدی است. وی در سال ۱۳۷۸ به دانشگاه پلی تکنیک تهران رفت و پس از مهاجرت به اروپا موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشتهٔ معماری از فرهنگستان پادشاهی علوم سوئد (استکهلم ۲۰۰۷) گردید.

علی عباسی پس از تغییر رشته به کارگردانی و فیلمسازی در آکادمی ملی فیلمسازی دانمارک مشغول به تحصیل شد و در سال ۲۰۱۱ با ساختن فیلم کوتاه ام مثل مارکوس (M for Markus) از این آکادمی فارغ‌التحصیل گردید.

علی عباسی، کارگردان فیلم در زمان وقوع این قتل‌ها در تهران دانشجو بود و از واکنش محافظه‌کارانه‌ای که حنایی را به عنوان یک قهرمان معرفی می‌کرد و اینکه چقدر طول کشید تا پلیس او را دستگیر کند، گیج شده بود. عباسی مدت کوتاهی پس از دیدن مصاحبه حنایی در مستند «و عنکبوت آمد» در سال ۱۳۸۱ شروع به نوشتن نسخه‌های فیلم کرد. او گفته: «به طرز عجیبی، واقعاً برخلاف میل خودم، نسبت به آن مرد احساس همدردی کردم. من فکر می‌کنم جنبه‌ای روان‌پریشی در لذت‌جویی قتل‌های او و تمایلات جنسی پیچیده و غیره وجود داشت، اما همچنین معصومیتی در او نیز وجود داشت. این بیشتر در مورد این بود که چگونه یک جامعه یک قاتل زنجیره‌ای ایجاد می‌کند.

پیش‌نویس‌های اولیه فیلمنامه با وفاداری بیشتری وقایع را دنبال می‌کردند، اما عباسی در نهایت از آنها منحرف شد و شخصیت یک روزنامه‌نگار زن را ابداع کرد، زیرا احساس می‌کرد فیلم باید نه تنها بر قاتل بلکه بر زن ستیزی هم تمرکز کند. او اذعان کرده است: قصد من ساخت فیلمی درباره یک قاتل زنجیره‌ای نبود بلکه می‌خواستم فیلمی درباره جامعه یک قاتل زنجیره‌ای بسازم. این در مورد زن ستیزی، ریشه‌دار در جامعه ایران است که به‌طور خاص مذهبی یا سیاسی نیست، بلکه فرهنگی است… به جای ساختن فیلم دیگری درباره روش‌های مختلف مرد برای کشتن و مثله کردن زنان، می‌خواهیم بر پیچیدگی موضوع و مخاطرات طرف‌های مختلف، به‌ویژه از طرف قربانیان تاکید کنیم.

همسر علی عباسی فیلم عنکبوت مقدس عوامل فیلم عنکبوت مقدس بیوگرافی علی عباسی

سازندگان فیلم ابتدا سعی کردند در ایران فیلمبرداری کنند، اما این کار تا سال ۱۳۹۸ کنار گذاشته شد. برنامه‌ای برای فیلمبرداری در اردن در اوایل سال ۱۳۹۹ ساخته شد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، چندین بار به عقب انداخته شد. سپس، در اواخر سال ۱۳۹۹، تصمیم گرفته شد تولید به ترکیه منتقل شود، جایی که محدودیت‌های کووید-۱۹ کمتر بود، اما این امر توسط مقامات ترکیه متوقف شد. تولید فیلم سپس به اردن بازگشت، جایی که فیلم‌برداری در نهایت در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و ۳۵ روز به طول انجامید. عباسی گفته که بجستانی با ایفای نقش قاتل ریسک بزرگی انجام داده‌است.

همسر علی عباسی فیلم عنکبوت مقدس عوامل فیلم عنکبوت مقدس بیوگرافی علی عباسی

آلمان، نقش اول تأمین مالی «عنکبوت مقدس»

این فیلم یارانه‌های تولید را به مبلغ ۲۴۰ هزار یورو از آژانس تامین مالی فیلم آلمان،  ۲۵۰ هزار یورو از مدین‌بورد برلین- براندنبورگ، ۴۱۰ هزار یورو از یورایمجرز، ۹۰ هزار یورو از صندوق تأمین مالی فیلم هامبورگ شلسویگ – هولشتاین و حدود ۱۷۴ هزار یورو از صندوق فیلم آلمان دریافت کرد.

یوتوپیا در اردیبهشت ۱۴۰۱ حقوق آمریکای شمالی را برای این فیلم به دست آورد. موبی این فیلم را برای انگلیس، ایرلند، آمریکای لاتین و مالزی خریداری کرد.

نگاه منتقدان مجله فیلم اسکرین که سهم منتقدان اروپایی در آن پررنگ است اما به فیلم عباسی چندان مثبت نبوده. این دسته از منتقدان با دادن نمره میانگین ۲ از ۴ به فیلم عباسی این اثر را کاملاً متوسط ارزیابی کرده‌اند. این نمره در حالی به ثبت رسیده که از میان ۱۰ منتقد مجله اسکرین ۴ منتقد فیلم را مستحق ارزیابی بد (بدون ستاره) یا ضعیف (یک ستاره) دانسته‌اند. از سوی دیگر دو منتقد به فیلم ۴ ستاره داده‌اند که نشان می‌دهد فیلم عباسی تا حدودی باعث تفاوت دیدگاه‌های جدی و بارز میان منتقدان مجله اسکرین شده است و آن‌ها را به دو دسته در دو سوی طیف تقسیم کرده.

منبع : خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ