تاثیر قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران

0

تاثیر قطعنامه شورای حکام آژانس علیه ایران

عواقب قطعنامه شورای حکام علیه ایران

تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران

قطعنامه علیه ایران در شورای حکام

قطعنامه جدید علیه ایران

قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف (روسیه و چین) و سه رای ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رسید.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ایران با آژانس انرژی اتمی همکاری کامل داشته باشد!

نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از آغاز نشست شورای حکام و معرفی پیش نویس قطعنامه ضدایرانی توسط نماینده آلمان خبر داد.

«استفان کلمنت» (Stephan Klement) سفیر اتحادیه اروپا و رئیس هیات‌ بروکسل در سازمان‌های بین‌ المللی مستقر در وین امروز چهارشنبه در نشست بررسی اجرای پادمان در ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد: اتحادیه اروپا عمیقا نگران عدم همکاری اساسی ایران پیرامون حل‌ و فصل مشکلات پادمانیِ برجسته است!

سفیر اتحادیه اروپا و رئیس هیات‌ بروکسل در سازمان‌های بین‌ المللی مستقر در وین در پیامی توییتری بدون اشاره به نقض عهد بروکسل در قبال توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با تهران نوشت: از ایران می‌ خواهیم که به همکاری فوری و کامل با آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی بر سر این مسائل بپردازد!(مهر)

آمریکا: به دنبال تقابل با تهران برای اهداف سیاسی نیستیم

ایرنا نوشت، «لورا هول‌گیت» با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام ادعاهای ساختگی علیه ایران در خصوص مسائل پادمانی را تکرار و ادعا کرد: گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روشن می‌سازد که ایران همکاری اساسی لازم را برای حل نگرانی‌های جدی و برجسته پادمانی مربوط به مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده احتمالی در ایران ارائه نکرده است.

 

اولیانوف: فشار بر تهران منجر به تشدید تنش می‌شود

مهر به نقل از حساب توئیتری دفتر نمایندگی مسکو در وین نوشت، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در شهر وین امروز چهارشنبه در نشست بررسی اجرای پادمان در ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی اعلام کرد: هنوز فرصت برای از سرگیری اجرای برجام وجود دارد.

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در نشست جاری شورای حکام در این باره افزود: اما متأسفانه برخی از اعضای شورا حساسیت شرایط موجود را درک نمی کنند و برای ارائه قطعنامه نابهنگام ضد ایرانی فشار می‌ آورند.

وی در این خصوص تأکید کرد: مذاکرات وین به آنها یاد نداد که فشار بر تهران منجر به تشدید تنش می شود.

قطعنامه شورای حکام علیه ایران شورای حکام آژانس انرژی اتمی

جلسه بررسی اجرای پادمان در ایران، ساعتی پیش در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شد.

در همین ارتباط، خبرگزاری رویترز پیشتر مدعی شده بود: آمریکا و تروئیکای اروپایی پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی را جهت ارائه در نشست آتی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی آماده کرده اند.

بنا به ادعای رویترز در متن پیش نویس این قطعنامه کشورهای غربی از جمهوری اسلامی ایران می خواهند به سوالات ادعایی آژانس در خصوص پیدا شدن آثار اورانیوم یافت شده در سه سایت خود پاسخ دهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین هم در این ارتباط گفته بود: گزارش‌ های مربوطه را دیده‌ ام. چین با اقدامات کشورهای مربوطه برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق فشار بر شورای حکام آژانس در جهت تصویب قطعنامه مخالف است. حقایق بارها ثابت کرده که فشار نمی‌ تواند هیچ مشکلی را حل کند، بلکه تنها به تشدید تنش کمک و اوضاع را پیچیده‌تر می‌ کند.

لیجیان مذاکرات وین برسر احیای برجام را در مقطعی حیاتی دانست و تاکید کرد حرکات تقابلی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها همکاری بین ایران و آژانس را تضعیف کرده و روند مذاکرات را مختل می‌کند.

بررسی اجرای پادمان در ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین امروز چهارشنبه در پیامی توییتری از آغاز بررسی اجرای پادمان در ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

در پیام توییتری نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در این خصوص آمده است: شورای حکام آژانس بین‌ المللی انرژی اتمی بررسی مسئله «راستی‌ آزمایی هسته ای: توافقنامه پادمانی NPT با ایران» را آغاز کرد.

پیام مذکور در این خصوص می افزاید: نماینده آلمان همین الان قطعنامه مربوط به این موضوع را ارائه کرد. مرتبط بودن این پیش‌ نویس در شرایط فعلی به شدت محل تردید است.

تصویب قطعنامه ضدایرانی شورای حکام

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین در توییتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه ارائه شده علیه ایران توسط آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا را تصویب کرد. ۳۰ کشور رای موافق، ۲ کشور (چین و روسیه) رای مخالف و ۳ کشور (هند، لیبی و پاکستان) رای ممتنع دادند. بنابراین کشورهایی که نماینده نیمی از بشریت هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.

پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا علیه ایران روز سه‌شنبه به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که آمریکا و تروئیکای اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای ارائه به نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تهیه کرده‌اند که از ایران درخواست می‌کند به سوالات پادمانی آژانس فورا پاسخ دهد.

بنا بر گزارش رویترز، پیش‌نویس این قطعنامه از ایران می‌خواهد به سؤالات باقی‌مانده آژانس درباره ذرات اورانیوم پیدا شده در سه مکان هسته‌ای توضیح دهد.

در پیش‌نویس این قطعنامه آمده است: شورای حکام از ایران می‌خواهد که هرچه فوری برای اجرای تعهدات قانونی‌اش اقدام و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته درمورد قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران تصریح کرد: در مورد نتیجه جلسه پیش‌داوری نمی‌کنیم، ولی ما متناسب با اقدام و اتفاقی که بیفتد پاسخ‌ می‌دهیم.

خطیب زاده گفت: همان طور که آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه اعلام کردند، ما به هیچ وجه نه این گزارش را قبول داریم و نه اقدام این سه کشور اروپایی به همراه آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه ایران. ما این اقدام را برخلاف دیپلماسی می دانیم آنها تلاش می‌کنند قطعنامه‌ای را ارائه کنند، ما این قطعنامه را سازنده نمی‌دانیم و معتقدیم که این اقدامات هم در مسیر کل همکاری‌های ما با آژانس و هم مذاکرات اثرات منفی خواهد داشت و بانیان این قطعنامه باید بدانند هر چقدر هم این قطعنامه را شکلی معرفی کنند از نظر ما مردود است. (ایسنا)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ