تشخیص سریع و دقیق آلزایمر

0

محققان انگلیسی فناوری جدیدی را ارائه کرده‌اند که به تشخیص سریع و دقیق بیماری آلزایمر کمک می‌کند. پیشرفت تحقیقاتی جدید از فناوری یادگیری ماشینی برای بررسی ویژگی‌های درون مغز، از جمله مناطقی که قبلاً با بیماری آلزایمر مرتبط نبوده‌اند، استفاده می‌کند.

مزیت این روش سادگی آن و این واقعیت است که می‌تواند بیماری را در مراحل اولیه که تشخیص آن بسیار دشوار است، تشخیص دهد.

اگرچه هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما تشخیص سریع در مراحل اولیه به بیماران کمک می‌کند، زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد به کمک و پشتیبانی دسترسی داشته باشند، درمان لازم را برای مدیریت علائم خود دریافت و برای آینده برنامه ریزی کنند.

سلامت نیوز تازه های پزشکی پیشگیری آلزایمر بیماری آلزایمر

توانایی شناسایی دقیق بیماران در مراحل اولیه بیماری همچنین به محققان کمک می‌کند تا تغییرات مغزی که باعث بیماری می‌شوند را شناسایی کرده و درمان‌های جدید را توسعه دهند.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است و اگرچه اکثر افراد مبتلا به آلزایمر پس از ۶۵ سالگی به آن مبتلا می‌شوند، اما افراد کمتر از این سن نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند.شایع‌ترین علائم زوال عقل از دست دادن حافظه و مشکل در تفکر، حل مسئله و زبان است.

بر اساس این مطالعه که در مجله Nature Portfolio منتشر و توسط موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR)، مرکز امپریال تحقیقات بیومدیکال انگلیس تامین مالی شده است، پزشکان در حال حاضر از طیف گسترده‌ای از آزمایشات برای تشخیص بیماری آلزایمر از جمله حافظه و تست‌های شناختی و اسکن مغز استفاده می‌کنند.

اسکن‌ها برای بررسی رسوبات پروتئینی در مغز و کوچک شدن هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که با حافظه مرتبط است، مورد استفاده قرار می‌گیرند. تنظیم و پردازش همه این آزمایش‌ها ممکن است چندین هفته طول بکشد.

رویکرد جدید تنها به یکی از آن‌ها یعنی اسکن مغز با تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) نیاز دارد.

محققان الگوریتمی را که برای استفاده در درجه‌بندی تومور‌های سرطانی توسعه یافته است، اقتباس کرده و آن را روی مغز اعمال کرده‌اند. آن‌ها مغز را به ۱۱۵ منطقه تقسیم کرده و ۶۶۰ صفت مختلف مانند اندازه، شکل و بافت را برای ارزیابی هر منطقه اختصاص داده اند. سپس الگوریتم را تحت آموزش قرار داده تا تشخیص دهند که تغییرات در این ویژگی‌ها می‌تواند به طور دقیق وجود بیماری آلزایمر را پیش بینی کند.

این تیم با استفاده از داده‌های ابتکار تصویربرداری عصبی آلزایمر، رویکرد خود را روی اسکن‌های مغزی بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه و مراحل آخر، افراد سالم و بیماران مبتلا به سایر بیماری‌های عصبی، از جمله زوال عقل فروتنومپورال و بیماری پارکینسون، آزمایش کرده اند.

آن‌ها همچنین اطلاعات مذکور را با داده‌های بیش از ۸۰ بیمار تحت آزمایش‌های تشخیصی بیماری آلزایمر در بیمارستان‌های کالج امپریال مطابقت دادند.

آن‌ها دریافتند که در ۹۸ درصد موارد، یک سیستم یادگیری ماشینی مبتنی بر MRI می‌تواند به دقت پیش بینی کند که آیا فرد به بیماری آلزایمر مبتلا است یا خیر.همچنین توانستند بیماری آلزایمر را در مراحل اولیه و اواخرآن با دقت نسبتاً بالایی در ۷۹ درصد بیماران تشخیص دهند.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ