‌می‌توان با روس‌ها تندر۹۰ ساخت؟

0

اخبار خودرو

مجله خودرو ساتین- وزیر صمت روز شنبه در نشست خبری خود در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت که قرار است ایران و روسیه به طور مشترک تندر ۶۰ تولید کنند. این در حالی است روسیه از زمان شروع جنگ با اوکراین هدف تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا قرار گرفته است. تحریم‌های اعمال شده بر روسیه صنعت این کشور و طبعا صنعت خودروسازی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. صنعت خودروسازی روسیه اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

وضعیت صنعت خوروسازی روسیه

طبق تحلیل وبسایت کاراسکوپ، تحریم‌ها باعث می‌شوند صنعت خودروسازی روسیه به قرن ۲۰ و هنگامی که خودرو‌ها ایربگ و سایر امکانات را نداشتند برگردد. پس از شروع جنگ دولت روسیه کمپانی لادا را از کمپانی مادر آن یعنی رنو خریداری کرد تا خود تولید خودرو‌های روسی لادا را بر عهده بگیرد. خودرو‌های جدید لادا که حدود ۱۳ هزار دلار قیمت دارند، بدون امکانات امنیتی مانند موتور ای‌بی‌اس، ایربگ سمت شاگرد و بدون تهویه مناسب ارائه می‌شوند. این خودرو ۹۰ اسب بخار قدرت و یمک موتوره ۴ سیلندری دارد که استاندارد‌های خودرو‌های اروپا را ندارد. در واقع خودرویی با این ویژگی‌ها استاندارد‌های سال ۱۹۹۶ را برآورده می‌کند که برای خودرویی که سال ۲۰۱۱ معرفی شد مقداری عجیب است.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن هستند که روسیه می‌خواهد خودرو‌های از رده خارج شده‌ای مانند نیوا ۴۵ ساله را دوباره عرضه کند.


بیشتر بخوانید: شکاف ۴۵ درصدی بین عرضه و تقاضای خودرو


هزینه تعمیر خودرو در روسیه در حال افزایش است و پیدا کردن قطعات هر روز دشوارتر می‌شود. با این حال به گفته وزیر صمت، ایران برنامه دارد با این کشور که خود اکنون در بازار و صنعت خودرو خود دچار بحران شده است خودرو مشترک تولید کند.

بازار خودرو در روسیه

به نقل از اتوبلاگ، هفته گذشته ولادیمیر پوتین از دولت خود خواست تا به سرعت چاره‌ای بیندیشد و به صنعت خودروسازی روسیه کمک کند. ماه گذشته فروش خودرو در روسیه ۸۵ درصد کاهش یافت و رکود سقوط بازار خودرو را در این کشور شکست. حتی با وجود کاهش تقاضای شدید در بازار خودرو روسیه، با توجه به تورم بالای این کشور، قیمت‌های خودرو از ابتدای سال میلادی بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده‌اند.

بزرگترین خودروساز روسیه یعنی لادا به مدت دو ماه تولیدات خود را به دلیل کمبود قطعات متوقف کرده بود. اکنون که ایران می‌خواهد با روسیه در ساخت خودرو‌های تندر ۹۰ همکاری کند باید دید که تولید این خودرو‌ها چقدر به صرفه است و با چه قیمتی به بازار می‌آیند و کیفیت آن‌ها تا چه حد قابل قبول است.

منبع: تجارت نیوز

‌می‌توان با روس‌ها تندر۹۰ ساخت؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ