درست کردن کشمش در خانه

0

طرز تهیه کشمش با آب جوش ، طرز تهیه کشمش خانگی  ، طرز تهیه کشمش سایه خشک ، طرز تهیه کشمش با روغن ، طرز تهیه کشمش از دانه انگور ، طرز تهیه کشمش سبز قلمی

درست کردن کشمش در خانه

درست کردن کشمش یکی از روش های نگهداری از میوه انگور و استفاده از آن در طول سال است. خشک کردن میوه انگور و تهیه کشمش و مویز از گذشته رایج بوده و از قدیمی ترین شیوه های نگهداری این میوه پرخاصیت است. شما می توانید به راحتی و طبق روال پیشینیان به شیوه سنتی میوه انگور را در منزل خشک و از خواص کشمش بهره مند شوید. در این مقاله انواع روش های خشک کردن انگور و تهیه کشمش در خانه را آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه کشمش خشک کردن انگور

طرز تهیه کشمش

نکات اولیه برای خشک کردن انگور در خانه

۱- انتخاب رقم انگور

بسته به نوع کشمش مدنظرتان، رقم انگور را انتخاب کنید. توجه داشته باشید رقم انگور و میزان رسیده بودن آن در طرز تهیه کشمش با کیفت مرغوب بسیار موثر است. همچنین وجود هسته از مرغوبیت کشمش و مویز می‌کاهد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم از ارقام بدون هسته استفاده کنید. برای تهیه مویز نیز بهتر است از انگور‌های دانه درشت استفاده کنید. بهترین رقم انگور برای تهیه مویز «انگور شاهانی» است.

در مجموع ارقامی که برای تولید کشمش و مویز انتخاب می‌کنید باید دارای بافت نرم، بدون هسته، گوشت‌دار، دارای طعم و مزه مطبوع و شیرین بوده و کاملا رسیده و خیلی درشت یا خیلی ریز نباشند.

۲ نکته:

  • کشمش: به میوه رسیده و خشک شده ارقام مختلف انگور بی دانه یا دانه دار کشمش می‌گویند. کشمش، میوه خشک مغذی است و مانند دیگر خشکبار‌ها در تمام سال یافت می‌شود.
  • مویز: مویز نوعی کشمش است که از خشک کردن انگور شاهانی (انگور قرمز مجلسی) یا انگور سیاه تهیه می شود. استفاده از کلمه “کشمش” بیشتر برای انگور خشکیده کوچک استفاده می‌شود و مویز در انگور بزرگ.

۲- جدا کردن خوشه ها و شستشوی انگور

ابتدا خوشه‌های بزرگ انگور را با قیچی به خوشه‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و دقت کنید برای جابه جایی هر خوشه حتما آن را از ساقه بگیرید. میوه‌های پوسیده، نارس، لک‌دار، کپک زده و نیز حبه‌های ترکیده و آسیب دیده را از خوشه جدا کنید تا محصول خشک شده از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، زیرا هرگونه گندیدگی و عیب، پس از خشک شدن بیشتر مشخص خواهد شد. همچنین میوه‌های خراب باعث کاهش کیفیت و پوسیدگی سایر دانه‌های انگور در خوشه می‌شوند.

خوشه‌های انگور را به خوبی شسته و ضدعفونی کنید.بعد از شستشو به روش‌های زیر، ادامه مراحل خشک کردن انگور و طرز تهیه کشمش را انجام دهید.

طرز تهیه کشمش به ۵ روش در خانه

دو روش متفاوت خشک کردن انگور به روش سنتی در آفتاب و در سایه است. این دو روش هر کدام مزایا و معایبی دارند که در کنار آموزش آن‌ها ذکر می‌شود. در نهایت کشمش‌های خانگی شما تمیز و سالم می‌شوند و خیالتان از بهداشت آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

طرز تهیه کشمش در آفتاب

خوشه‌های انگور را به طنابی گره زده و آن‌ها را در برابر نور آفتاب آویزان کنید. در این روش بسته به میزان آفتابی بودن منطقه و درجه حرارت محیط ۱۵ تا ۲۰ روز، طول می‌کشد تا حبه‌های انگور کاملا خشک شوند.

دقت کنید مکانی را برای این کار انتخاب کنید که دور از گرد و غبار و آلودگی هوای محیط باشد. همچنین بعد از گذشت یک هفته و خشک شدن قسمت بالای حبه‌ها، آن‌ها را جابه جا کنید تا قسمت‌های دیگر نیز خشک شود. رنگ کشمش تهیه شده به این روش سبز مایل به قهوه‌ای تیره است. انگور‌های خشک شده را از ساقه جدا و آن‌ها را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: اگرچه این روش زمان کمتری می‌گیرد، ولی توجه داشته باشید تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن مقدار زیادی از ویتامین‌های موجود در انگور به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث شده و از کیفیت کشمش شما کاسته می‌شود.

طرز تهیه کشمش در سایه

خشک کردن انگور در محل سایه آفتاب، یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه کشمش در منزل و بخصوص در آپارتمان‌هایی است که به نور خورشید دسترسی ندارند. به این منظور بعد از انجام مراحل ۱ و ۲، خوشه‌های انگور را به وسیله طناب و در محیطی سرپوشیده که جریان هوا برقرار است، آویزان کنید. در این روش ۵۰ تا ۶۰ روز طول می‌کشد تا دانه‌های انگور خشک شوند. کشمش تولید شده به این روش سبز رنگ و عاری از هرگونه آلودگی است. انگور‌های خشک شده را که هنوز کمی نرم هستند، به آرامی از ساقه جدا و آن‌ها در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکته: بیشتر ویتامین‌های انگورهای خشک شده با این روش همچنان حفظ می‌شود و تنها نسبت به انگور تازه رطوبت کمتری دارد.

طرز تهیه کشمش با آب جوش

در برخی از شهرها خوشه های انگور کشمشی را به مدت چند ثانیه در آب جوش ریخته و پس از آن در مقابل آفتاب قرار می‌دهند. ادامه مراحل تهیه کشمش به این روش همانند تهیه کشمش در آفتاب است.

طرز تهیه کشمش خشک کردن انگور

طرز تهیه کشمش در فر

  • ابتدا فر را به مدت ۱۵ دقیقه از پیش گرم کنید. برای این کار دمای فر را روی ۲۲۵ درجه فارنهایت (۱۰۷ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید. با این درجه حرارت، خشک شدن انگورها حدودا ۴ ساعت طول خواهد کشید.
  • انگورها را بشویید و ساقه‌های بزرگ را جدا کنید.
  • انگورهای خراب را دور بیاندازید.
  • سینی فر را با کمی روغن گیاهی چرب کنید. سپس انگورها را روی سینی و جدا از هم بچینید. توجه داشته باشید که آنها را روی هم تلنبار نکنید.
  • اگر نمی‌خواهید انگورها را روی روغن بگذارید، می‌توانید از یک ورق کاغذ پوستی استفاده کنید.
  • بگذارید انگورها به مدت ۴ ساعت در فر بمانند. البته در زمان پخت چند مرتبه به آنها سر زده و آنها را بررسی کنید. اگر احساس کردید انگورها کاملا خشک شده‌اند، نیاز نیست تا پایان ۴ ساعت صبر کنید.
  • مدت زمان خشک شدن انگورها بستگی به اندازه آنها دارد. هر چقدر اندازه‌شان بزرگ‌تر باشد، به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.
  • زمانی که انگورها کاملا خشک شدند، آنها را از فر خارج کرده و بگذارید حداقل به مدت ۳۰ دقیقه خنک شوند.
  • پس از خنک شدن، انگورها را درون ظرفی سربسته قرار داده و آن را در یخچال بگذارید.
  • انگورهای خشک شده را می‌توانید تا ۳ هفته در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه کشمش در میوه خشک کن

  • ابتدا انگورها را خوب شسته و اگر هسته دارند، هسته‌شان را دربیاورید.
  • انگورها را روی دستگاه و جدا از هم بچینید. آنها را روی هم تلنبار نکنید.
  • دمای دستگاه را روی ۱۳۵ درجه فارنهایت (۵۷ درجه سانتیگراد) تنظیم کنید.
  • اگر دستگاه شما دستورالعمل خاصی برای خشک کردن انگور دارد، درجه حرارت و زمان را بر اساس آن تنظیم کنید.
  • در این روش معمولا برای خشک شدن انگور به حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز خواهد بود. هر ۲ ساعت یکبار انگورها را بررسی کنید. اگر احساس کردید انگورها کاملا خشک شده‌اند، نیاز نیست تا ۲۴ ساعت صبر کنید.
  • انگورها را بیش از ۴۸ ساعت در دستگاه نگذارید.
  • زمانی که انگورها کاملا خشک شدند، آنها را از دستگاه خارج کرده و بگذارید خنک شوند. سپس آنها را درون یک ظرف سربسته قرار دهید.
  • با این روش می‌توانید انگورها را در جایی خنک و خشک به مدت چند ماه نگه دارید.

نکات تکمیلی:

  • همانطور که گفته شد طرز تهیه کشمش سبز و مویز یکی بوده و فقط نوع انگور انتخابی متفاوت است.
  • دقت کنید انگورها روی هم انباشته نباشند تا زودتر خشک شوند.
  • کشمش سبز خانگی به خوشرنگی و یکدستی کشمش سبز صنعتی نیست؛ چرا که در روش صنعتی با مواد شیمیایی این فرایند صورت می‌گیرد.
  • برای تهیه کشمش به روش‌های سنتی در خانه (در سایه و در برابر نور آفتاب) الزاما نیازی به شستن خوشه‌های انگور نیست؛ چرا که شستن انگورها فرآیند خشک شدن انگور را طولانی‌تر خواهد کرد. پس قبل از تهیه کشمش انگورها را نشویید و بعد از اینکه انگورها خشک شدند، آنها را قبل از مصرف بشویید.
  • در صورتی که شب شبنم صبحگاهی می‌نشیند، بهتر است قبل از خواب سبد انگورها را به اتاق ببرید.
  • دقت کنید که انگورها نباید خشکِ خشک شوند، بهتر است کمی نرمی نیز داشته باشند.
  • پس از خشک شدن انگورها، دانه‌های کشمش را از خوشه جدا کرده و در شیشه‌ای در دار بریزید و در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

کشمش را می‌توانید به عنوان چاشنی سالاد و غذا به کار ببرید، به تنهایی میل کنید یا حتی با استفاده از آن شیرینی کشمشی و عدس پلو تهیه نمایید تا به این ترتیب از خواص معجزه آسای آن استفاده کنید.

طرز تهیه کشمش و مویز و خشک کردن انگور در منزل کاری آسان و بدون دردسری است که به راحتی می‌توانید آن را در خانه انجام دهید. حتی می‌توانید آن را به عنوان نوعی کسب و کار خانگی برای کسب درآمد در نظر بگیرید. شما چه روش‌های دیگری برای خشک کردن انگور پیشنهاد می‌دهید؟ پیشنهادات و نظرات خود را از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

طرز تهیه کشمش با دستگاه خشک کن خانگی ، خشک کردن انگور در فر ، طرز تهیه کشمش در فر ، طرز خشک کردن انگور سیاه ، خشک کردن انگور در خانه ، طرز تهیه کشمش مویز ، طرز تهیه کشمش آفتابی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ