نحوه شهادت امام باقر علیه السلام

0

نحوه شهادت امام باقر علیه السلام

تاریخ شهادت امام محمد باقر ، محل شهادت امام محمد باقر ، شهادت امام محمد باقر۱۴۰۱ ، محل تولد و محل شهادت امام محمد باقر ، تاریخ شهادت امام محمد باقر به شمسی

امام محمد باقر (ع) در تاریخ هفتم ذی الحجه سال ۱۱۴ هجری قمری در سن ۵۷ سالگی به وسیله زهرى که ابراهیم بن ولید عبدالملک، در ایام خلافت هشام بن عبدالملک، به آن حضرت خورانید به شهادت رسید.شهادت امام محمد باقر پنجشنبه ۱۶ تیر ماه ۱۴۰۱ میباشد.

شهادت امام محمد باقر امام محمد باقر

نحوه شهادت امام محمد باقر و مسموم شدن ایشان

آن چه مسلم است این است که امام باقر (ع) با طرح مرموز و مخفیانه هشام بن عبدالملک، مسموم شده و به شهادت رسیده است.

نحوه شهادت امام محمد باقر

شهادت امام محمد باقر (ع) در ایام خلافت هشام بن عبدالملک بود و گفته شده که ابراهیم بن ولید بن عبدالملک بن مروان، امام (ع) را با زهر، شهید کرده و این کار احتمالاً به امر هشام بوده است. اما چه کسی امام باقر (ع) را به شهادت رساند؟ در این خصوص سه نقل متفاوت وجود دارد:

۱. زید بن حسن: بعضی می نویسند زید بن حسن به دستور هشام، زهر را به زین اسب مالید و اسب را به حضور امام باقر (ع) آورد و اصرار کرد که آن حضرت بر آن سوار گردد، آن حضرت ناگزیر بر آن سوار شد و آن زهر در بدن او اثر کرد، به گونه ای که ران هایش متورم شد و سه روز به سختی در بستر بیماری افتاد و سرانجام به شهادت رسید.

۲. ابراهیم بن الولید:‌ ابن شهر آشوب نقل کرده است که شهادت امام باقر (ع) به دست ابراهیم بن الولید بود که به واسطه زهر، امام را مسموم کرده است. همین قول را علامه مجلسی نیز نقل کرده است.

۳. بنی امیه: بعضی فقط شهادت امام باقر (ع) را به دست بنی امیه نقل کرده‌اند و گفته اند که امام را مسموم نموده‌اند؛ همانطور که پدر بزرگوارشان امام سجاد (ع) را مسموم نمودند. بحرانی نیز ضمن نقل شهادت امام توسط بنی امیه، معتقد است که شهادت ایشان توسط فرد دیگری از مأموران انجام شده است.

وصیت امام محمد باقر

امام باقر (ع) به پسرش امام صادق (ع) وصیت کرد و فرمود: «مرا در لباسى که روز جمعه با آن نماز مى‌‏خواندم کفن کن و عمامه‏‌ام را بر سرم بپیچ و قبرم را چهارگوش کن و به اندازه چهار انگشت از زمین، بلند گردان، هنگام دفن، بندهاى کفنم را باز کن».

روایت شده که امام صادق (ع) فرمود: پدرم در وصیت خود نوشت: او را در سه جامه کفن نمایم، یکى از آنها روپوشى بود که آن حضرت در روز جمعه با آن نماز مى‌‏خواند و دیگرى جامه‏‌اى بود و سومى پیراهن بود. من به پدرم عرض کردم: این مطلب را چرا مى‏‌نویسى؟ (نیاز به نوشتن نیست)، فرمود: از آن مى‌‏ترسم که مردم در مورد تکفین من با تو ستیز کنند، اگر آنها گفتند پدرت را با چهار یا پنج کفن، تکفین کن سخن آنها را گوش نکن، عمامه‌‏ام را بر سرم بپیچ و عمّامه جزء کفن به شمار نمى‏‌آید، بلکه کفن آن است که بدن به آن پیچیده شود.

همچنین نقل شده: امام باقر (ع) هشتصد درهم براى مراسم عزادارى خود، وصیت کرد و آن حضرت، این کار را از «سنت» پیامبر مى‏‌دانست.

منبع : ستاره

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ