گلین خانم همسر ناصرالدین شاه در سریال جیران

0

عکس گلین خانم همسر ناصرالدین شاه در سریال جیران

گلین خانم Golin Khanum کیست چند سال سن دارد اهل کجاست متولد کجاست چه کسی نقش گلین را بازی کرده است

گلین خانم اولین همسر عقدی ناصرالدین‌شاه بود. گلین خانم دختر احمدعلی میرزا نوزدهمین پسر فتحعلی شاه بود. گلین خانم در سن یازده سالگی به عقد ناصرالدین شاه درآمد. او دارای چهار فرزند شد فخرالملوک، سلطان محمود میرزا که در سن یازده ماهگی درگذشت، افسرالدوله و محمد میرزا که در نه ماهگی درگذشت.

همسر ناصرالدین شاه گلین خانم سمیرا حسن پور سریال جیران

سرنوشت گلین خانم همسر ناصرالدین شاه

نام این دختر را ام سلمه گزارش کرده‌اند که به گلین خانم مشهور است. او نوه فتحعلی شاه قاجار است که به همسری ناصرالدین شاه، یعنی نوه‌‌ی عموی خود درآمده است. وی را از خوشنویسان عصر قاجار گزارش کرده‌اند که در قرن سیزدهم هجری فعالیت‌های هنری را داشته‌است. زین‌العابدین اصفهانی، از استادان او در آموزش خوشنویسی بوده‌است. او در خط نسخ مهارت بسیار داشته‌است و چندین اثر از وی به جا مانده‌است. او علاوه بر خوشنویسی در صنعت شعر نیز سررشته داشته‌است.

بیوگرافی و زندگینامه گلین خانم

وی از مادری اهل گرجستان به نام زیباچهر خانم به دنیا آمده‌است. شهرت او در صنعت شعر به «عصمت قاجار» است. از دیگر استادان او در خوشنویسی می‌توان به علی آقا فرزند محمدعلی خان نظم‌الدوله اشاره کرد. او علاوه بر خطاطی و شعر، در صنعت تهذیب نیز سررشته داشته‌است. وی به جهت اطلاعات وسیعش در امور مختلف، محل رجوع سوالات شاهزادگان دربار بود.

همسر ناصرالدین شاه گلین خانم سمیرا حسن پور سریال جیران

میراث و آثار گلین خانم

از وی آثار متنوعی باقی مانده‌است که معروفترین آنها متن دعای صباح و کتاب الدعا است که اخیراً در کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش گذاشته شده‌است. کتاب الدعا به خط نسخ در سال ۱۲۴۳ هجری قمری روی کاغذ فُستُقی الوان با جلد ترمه نگاشته شده‌است که دعاهای صباح و گشایش در روزی پس از نماز بامداد در این نسخه خطی آمده‌است. اثر دیگر معروف وی دعای صباح است که در سال ۱۲۵۵ قمری به خط نسخ خَفی و به شیوه رَنگه-نویسی در صفحه‌های نه سطری نگارش یافته‌است. از وی آثار دیگری در موزه آستان قدرس رضوی، آستانه کربلا و آستانه نجف و کتابخانه کاخ گلستان نیز وجود دارد. از دیگر آثار او، یک جلد قرآن است که به خط نسخ در سال ۱۳۰۲ هجری قمری نگاشته شده‌است.

همسر ناصرالدین شاه گلین خانم سمیرا حسن پور سریال جیران

بازیگر نقش گلین خانم کیست

در سریال جیران به کارگردانی حسن فتحی نقش گلین خانم را سمیرا حسن پور ایفا کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ