نحوه قلمه زدن پتوس و شرایط نگهداری

0

تقویت گل پتوس ، نگهداری گل پتوس در آب ، شرایط نگهداری پتوس ، چرا گل پتوس رشد نمیکند ، آبیاری پتوس ابلق در تابستان ، قلمه زدن پتوس در اب ، قلمه زدن پتوس در زمستان ، بهترین فصل قلمه زدن پتوس ، تکثیر پتوس مرمری در آب 

نحوه قلمه زدن پتوس و شرایط نگهداری

پتوس از زیباترین گیاهان رونده آپارتمانی است که نگهداری و تکثیر آسانی داشته و بسیار سریع رشد میکند. این گیاه زیبا را میتوانید در آپارتمان در گوشه اتاق، روی میز یا به حالت سبدی و آویزان از سقف نگهداری نمایید و خانه و اتاق خود را شبیه جنگلی سبز و شاداب نمایید. برگهای این گیاه به صورت قلبی شکل و در دونوع معمولی و ابلق وجود دارد.

نگهداری از پتوس قلمه زدن پتوس

ازدیاد و تکثیر پتوس از طریق قلمه زدن گیاه بسیار آسان است و قلمه ها به راحتی ریشه‌دار میشوند. اواسط فصل بهار تا اوایل تابستان بهترین زمان برای قلمه زدن پتوس است، لیکن در آپارتمان میتوان در هر فصلی از سال، از گیاه قلمه تهیه کرد. برای آشنایی با شیوه قلمه زدن پتوس با ما همراه شوید.

نحوه قلمه زدن پتوس

۱. ساقه های قوی، بدون آفت و سالم گیاه را که کمی ضخیم شده اند برای تهیه قلمه انتخاب کنید.

۲. از انتهای ساقه، قلمه‌هایی به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر به صورت مورب جدا کنید.

۳. در صورت برگدار بودن برگهای پایینی حذف و فقط۲ تا ۳ برگ باقی بگذارید. همچنین بهتر است قلمه دارای ۳ تا ۴بند باشد.

۴. برای ریشه‌زایی بهتر و سریعتر گیاه میتوانید انتهای ساقه را در هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.

۵. سه تا پنج قلمه پتوس را به گلدان دارای بستر مناسب انتقال دهید. برای کاشت حداقل یک سوم از قلمه را در بستر فرو کنید.

۶. از انجا که گیاه پتوس بعد از انتقال به شرایط محیط عادت میکند، توصیه میشود قلمه را از همان ابتدا در گلدان مورد نظر خود بکارید.

۷. تا زمان ریشه دار شدن بستر قلمه ها همیشه باید مرطوب باشد، میتوانید با کشیدن یک پلاستیک شفاف روی گلدان شرایط گلخانه ای ایجاد نمائید. همچنین لازم است روزی یکبار برای تبادل هوا پلاستیک را بردارید ویا اینکه چند سوراخ در پلاستیک ایجاد نماید.

۸. ریشه‌دار شدن قلمه پتوس بین یک تا دو ماه طول میکشد.

سایر نکات مورد توجه برای قلمه زدن پتوس

برای اینکه قلمه زنی موفقیت آمیز باشد باید نکاتی را رعایت نمایید:

۱. توصیه میشود از ماسه بادی رودخانه ای یا پرلیت یا مخلوط این ها با خاکبرگ و یا کمپوست قلمه به عنوان بستر کشت استفاده کنید.

۲. بستر کشت قلمه‌ها لازم است همیشه مرطوب باشد و البته گلدان، زهکش مناسب برای خروج آب اضافی داشته باشد.

۳. قلمه‌ها را در محیطی با دمای (۲۴ تا ۲۱ درجه سانتیگراد)، رطوبت مناسب و نور غیر مستقیم نگه داری شوند.

شرایط محیطی مورد نیاز نگهداری گل پتوس

خاک: گیاه پتوس بهنوع خاک حساسیت زیادی ندارد و در خاک غنی تا فقیر به راحتی رشد می کند ولی به طور کلی خاک مناسب برای رشد بهینه این گیاه، خاکی سبک و غنی با تهویه و زهکشی مناسب است که می تواند ترکیبی از خاکبرگ + ماسه + خاک باغچه باشد و یا ترکیب پیشنهادی دیگر سبوس برنج + کود دامی پوسیده + خاک باغچه + خاکبرگ پوسیده باشد.

نور: از لحاظ نور، پتوس به نور متوسط نیاز دارد و نسبت به سایه مقاوم است.

دما: مناسبترین درجه حرارت برای گیاه پتوس ۲۴-۱۶ درجه سانتی گراداست.

آبیاری: نیاز آبی گیاه پتوس پایین است. میزان آبیاری لازم برای این گل، در تابستان هر ۵-۴ روز یکبار و در زمستان هر ۸-۷ روز یکبار است. توجه داشته باشید لازم است، سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود .

رطوبت هوا: تابستان ۳-۲ بار در هفته و زمستان دو بار در هفته با آب ولرم مه‌پاشی انجام شود.

کوددهی: میزان کود مورد نیاز گیاه پتوس ۳ گرم در لیتر کود محلول در آب و یا کود مایع هر ۲ هفته یکبار از فروردین تا آبان ماهانجام شود.

سخن آخر

به شما مخاطبان عزیز پیشنهاد میکنیم قلمه زدن بن سای و پیچک یا گیاه عشق همچنین نحوه کاشت و پرورش اکالیپتوس و رزماری و پیرومیا یا قاشقی را در ساتین مطالعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ