منظور از رتبه کل در سهمیه نهایی چیست

0

منظور از رتبه کل در سهمیه نهایی چیست | رتبه کل در سهمیه نهایی کنکور چیست | اخرین رتبه مجاز در سهمیه نهایی چیست

سهمیه نهایی در کنکور چیست

با توجه به زیاد شدن تعداد متقاضیای شرکت کننده در کنکور سراسری و سنگین شدن رقابت بین داوطلبا، یکی از اهداف اصلی از ایجاد سهمیه های مختلف برای پذیرش در دانشگاه ها، داشتن برابری و عدالت با توجه به امکانات و رفاه آموزشی برای متقاضیای ادامه تحصیل در دانشگاه ها است.

تموم متقاضیای کنکور سراسری زمان ثبت نام باید بر اساس شرایط خودشون بند ۲۷ فرم اینترنتی ثبت نام را که مربوط به سهمیه ها است، تکمیل کنن تا زمان تصحیح اوراق این آزمون، هر داوطلبی با توجه به سهمیه انتخابی خودش سنجیده بشه. سهمیه های کنکور سراسری تو چند دسته تقسیم میشن که شامل: سهمیه مناطق یک و دو و سه، سهمیه رزمندگان، سهمیه ایثارگران ۵ و ۲۵ درصدی و سهمیه خانواده شهدا است.

به سهمیه ای که داوطلب در اون سنجیده میشه و بر اساس اون رتبه کل در سهمیه نهایی و رتبه در سهمیه نهایی برای هر زیر گروه بدست میاد را سهمیه نهایی میگن که در کارنامه اولیه این سهمیه نهایی برای اطلاع داوطلبا نوشته شده است.

نحوه بدست آوردن رتبه کل در سهمیه نهایی کنکور

همونطور که گفتیم، زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری برای تموم داوطلبایی که در این آزمون ثبت نام کردن یک کارنامه اولیه (مطابق شکل) توسط سازمان سنجش صادر میشه که در اون اعداد زیادی مثل رتبه کل کشوری، رتبه در سهمیه، رتبه در زیر گروه ها و… نوشته شده است.

رتبه کنکور رتبه کل در سهمیه راهنمای کارنامه کنکور

همونطور که می بینین تو کارنامه کنکور سراسری درصد همه دروس امتحانی داوطلب نوشته شده، نرم افزار سازمان سنجش بر اساس درصدهای کسب کرده در این آزمون، تراز همه داوطلبا را در هر زیر گروه محاسبه کرده و با توجه به این تراز بدست اومده رتبه یا جایگاه هر کسی را نسبت به بقیه داوطلبایی که دارای یک سهمیه برابر است، تو هر زیر گروه مشخص می کنه.

 

برای اینکه بهتر متوجه این قضیه بشین، در جدول زیر ترتیب مراحل تحلیل یک کارنامه (کارنامه تصویر) را براتون گذاشتیم:

 

ترتیب مراحل نام مراحل اقدامات انجام شده در هر مرحله
یک محاسبه درصد داوطلب در همه دروس در مرحله اول نرم افزار تخمین درصد سازمان سنجش، بر اساس سوالای درست و غلط داوطلب اقدام به محاسبه همه دروس این آزمون می کنه.
دو محاسبه نمره کل نهایی در هر زیر گروه با استفاده از درصدهای بدست اومده در هر درس و ضرایب در زیر گروه ها تراز کل را برای هر زیر گروه محاسبه می کنن. بطور مثال کنکور تجربی ۵ زیر گروه داریم که ضریب دروس تو همه این زیر گروه ها با هم متفاوته و همین باعث تفاوت در نمره بدست اومده در هر زیر گروه میشه .
سه محاسبه رتبه در سهمیه نهایی هر زیر گروه در این قسمت با توجه به نمره کل داوطلبا در هر زیر گروه باید رتبه داوطلب تعیین بشه. برای محاسبه این رتبه، تراز داوطلبایی که سهمیه برابر دارن با هم مقایسه شده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه ۱ اختصاص داده میشه و به همین ترتیب رتبه ها بالا میرن.
چهار بدست آوردن ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها  تو این قسمت با مقایسه نمره کل هر زیر گروه داوطلب، بالاترین نمره به عنوان ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها در نظر گرفته میشه.

 

هر داوطلب در چندین حالت مختلف بین کل شرکت کننده های آزمون گروه آزمایشی خودش سنجیده میشه که در هر کدوم رتبه های متفاوتی را هم به دست میاره، اما از مهم ترین این رتبه ها که زمان انتخاب رشته کنکور سراسری خیلی تاثیر داره، میشه به رتبه در سهمیه نهایی هر داوطلب در زیر گروه ها و رتبه کل در سهمیه نهایی اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ