صکادرات در رانندگی چیست

0

صکادرات در رانندگی چیست ، صکادرات یعنی چه ، صکادرات چیست

صکادرات در آموزش رانندگی از مباحث محبوب و پرکاربرد است. کلمه صکادرات مخفف ۷ مرحله‌ای است که هر راننده پیش از آنکه راه بیفتد باید انجام دهد.

با توجه به اینکه رانندگان هنوز تازه کار هستند و برخی کارها را به صورت روتین و اتوماتیک انجام نمی‌دهند لازم است که در ابتدای کار به آن‌ها یادآوری شود که کدام مراحل باید انجام شود تا در روز آزمون عملی چیزی از قلم نیفتد. روز آزمون عملی به دلیل استرس بالا احتمال فراموشی زیاد است بنابراین استفاده از صکادرات قطعا به کارتان خواهد آمد.

مفهوم صکادرات در آموزش رانندگی

احتمال زیاد هنگام آموزش رانندگی کلمه صکادرات را شنیده‌اید و شاید معنای آن را ندانید. این ترکیب مخفف ۷ کلمه است، ۷ دستورالعمل حیاتی که پیش از روشن کردن ماشین باید انجام دهید. با ما همراه باشید تا با جزئیات این هفت مرحله آشنا شوید.

مراحل روشن کردن ماشین

صکادرات یعنی چه ؟

گام اول “ص”

اولین حرف صکادرات در آموزش رانندگی “ص” است به معنای صندلی. پس پیش از هر چیز می‌بایست صندلی خود را تنظیم کنید. صندلی راننده از سه جزء اصلی تشکیل شده است.

کفی صندلی، پشتی صندلی و سر آن؛ باید این سه جزء را بر اساس جسته خود و شرایطی که در آن تسلط کافی به جلو و پشت ماشین دارید تنظیم کنید. ابتدا برای تنظیم کفی صندلی دست راستتان را روی فرمان بگذارید و با دست چپ ضامن کفی را بکشید و تنظیم کنید.

دست راست را روی فرمان نگه می‌دارید که مشخص شود در چه شرایطی برای شما کفی صندلی ایده آن است چون قرار است بر اساس شرایطی تنظیم شود که دست شما رو فرمان قرار داشته باشد.

به این ترتیب صندلی تا آنجایی که لازم است به جلو و عقب خواهد رفت و تنظیم می‌شود. تنظیم بعدی باید روی پشتی انجام شود. معمولا اهرم آن سمت چپ صندلی قرار دارد؛ با تنظیم اهرم پشتی صندلی در شرایط دلخواه شما قرار خواهد گرفت که معمولا اندکی بیش از ۹۰ درجه است. پشتی صندلی برای مواقع حادثه طراحی شده و باید مرکز آن روبروی گوش‌هایتان باشد.

صکادرات درسته یا صکادرات

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

گام دوم ” ک ”

احتمالا حدس زده‌اید که “ک” مربوط به کمربند است. کمربند باید خیلی زود بسته شود زیرا حتی در شرایط ایستاده ماشین نیز هنوز خطر شما را تهدید می‌کند. با دست راست سگک کمربند را میکشیم و از شانه چپ عبور می‌دهیم و کمربند را می‌بندیم.

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

 

گام سوم ” آ ”

” آ ” مربوط به بخش تنظیم آینه‌هاست. باید با توجه به فیزیک بدنی خود هر سه آینه را تنظیم کنید. در بخش جداگانه‌ای باید به شیوه دقیق و حرفه‌ای تنظیم آینه‌ها پرداخته شود.

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

گام چهارم ” د ”

باید هنگام استارات دنده خلاص باشد. بنابراین حواستان باشد که ترتیب صکادرات در آموزش رانندگی بسیار مهم است. کلاچ بگیرید و دنده را در حالت خلاص قرار دهید. بسیاری از هنرجویان با اشتباه ساده‌ای که ابتدای کار و پیش از استارت زدن با عدم خلاصی ماشین انجام می‌دهند به سادگی در آزمون رد می‌شوند.

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

گام پنجم ” ر ”

” ر ” به معنای روشن کردن ماشین است. زمانی که استارت می‌زنید و ماشین روشن می‌شود چند کار دیگر نیز باید انجام دهید که در این مخفف گنجانده نشده است اما از اهمیت بالایی برخوردار است.

اول باید چراغ‌ها را در صورت نیاز روشن کنید و راهنما بزنید، راهنما نزدن ایرادی است که می‌تواند شما را مردود کند. نکته دوم یکی از نکات حیاتی در مورد ایمنی ماشین است. دو سه بار پدال ترمز را فشار دهید و آن‌را چک کنید. حتما این کار را انجام دهید، با همین کار ساده اعتماد افسر را به خود جلب خواهید کرد.

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

 

گام ششم ” ا ”

این حرف در واقع به معنای آمادگی برای حرکت است که دو بخش دارد، بخش اول گذاشتن دنده یک و بخش دوم بررسی و چک تمامی آینه‌ها. همه نقاط کور را بررسی کنید و آینه‌ها را به دقت چک کنید. حواستان باشد که دنده عوض کرده‌اید پا هنوز روی کلاچ است.

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

 

گام هفتم ” ت ”

تا الان ترمز دستی بالا بوده است. تنها زمانی ترمز دستی که می‌خوابانید که در آستانه حرکت باشید. در مرحله هفتم در آستانه حرکتید. پس وقت خواباندن ترمز دستی است.

اگر ترمز دستی را بخوابانید دو اتفاق ممکن است رخ دهد. یا ماشین حرکت نمی‌کند علی رغم آنکه شما گاز می‌دهید، یا ممکن است ترمز دستی ماشین امتحان شما سالم نباشد که در این صورت ماشین راه می‌افتد اما افسر یک نمره منفی به دلیل نخواباندن ترمز دستی به شما خواهد داد.

صکادرات آموزشگاه رانندگی آموزش رانندگی

اصطلاح صکادرات در رانندگی

۷ مرحله صکادرات را باهم مرور کردیم. این مخفف به این دلیل ایجاد شده است که در شرایط استرس‌زا و به عنوان یک آماتور یادتان نرود به چه ترتیبی چه کاری را انجام دهید. در ادامه قصد داریم یک بار دیگر به تفصیل گام به گام تا روشن کردن ماشین را برای شما مرور کنیم:

۱- صندلی: گفتیم که گام اول تنظیم صندلی است. بسته به قد و جثه شما باید این مرحله به دقت انجام شود. باید پا به راحتی روی پدال‌ها قرار گیرد و دست به راحتی بر روی فرمان باشد. عدم تعادل پشت فرمان باعث می‌شود که زمان عکس‌العمل شما افزایش یابد و در هنگام تصادف مشکل‌ساز شود. باید به نحوی روی صندلی قرار گیرید که دید کافی داشته باشید.

۲- تنظیم آینه: سه آینه باید تنظیم شود. آینه مهم‌تر داخل کابین ماشین قرار دارد. این آینه را به دقت تنظیم کنید. دو آینه بغل در صورتی که درست تنظیم شود وسعت دید شما را چندین برابر می‌کند.

۳- کمربند : باید کمربند به صورت سه نقطه‌ای باشد و بستن کمربند جزء اولین کارهایی است که باید انجام دهید.

۴- خلاص کردن دنده، در این مرحله کلاچ یادتان نرود.

۵- سویچ را در حالت استارت قرار دهید. به دلیل خلاص بودن ماشین پس از استارت درجا کار می‌کند.

۶- بسته به محل پارک خودرو راهنمای راست و چپ را فعال کنید. توجه کنید که زدن راهنما پیش از حرکت اولین کاری است که پس از روشن کردن ماشین باید انجام دهید.

۷- کنترل شرایط پیش از راه افتادن بسیار حیاتی است. تمامی آینه‌ها را بررسی کنید. با چشم مسیر روبرو و بغل را بررسی کنید. اگر شیشه یخ زده اجازه دهید تا یخ آب شود. باید پیش از حرکت از تمامی چهار جهت ماشین اطلاع داشته باشید.

۸- قرار است دنده یک بگذارید بنابراین پیش از آن باید کلاچ بگیرید. حواستان باشد که اگر بدون گرفتن کلاچ قصد کنید که دنده را عوض کنید نه تنها دنده جا نمی‌رود بلکه صدای ناهنجاری نیز ایجاد می‌شود که قطعا در نظر افسر در مورد قبولی و رد شما تاثیر خواهد داشت.

۹- دنده را روی یک قرار دهید. با دنده بالاتر حرکت نکنید.

۱۰ – با ترمز دستی بالا حرکت نکنید، پیش از حرکت ترمز دستی را بخوابانید. برای خواباندن آن یک دکمه بر روی آن تعبیه شده است. دکمه را فشار دهید و ترمز را پایین آورید.

۱۱- خیلی آرام پدال گاز را فشار دهید و خیلی آرام همزمان با گاز دادن کلاچ را رها کنید. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل است و شاید اولین بخش مهم رانندگی است که به هنرجویان در ابتدای کار آموزش داده می‎‌شود.

اینکه به چه طریقی پا از روی کلاچ بالا می‌اید به نحوی که نه ماشین خاموش شود و نه با سرعت زیاد ناگهان حرکت کند و نه به سمت جلو پرتاب شود. تمامی این موارد و هماهنگی بین دو پا تنها با تمرین و تکرار به دست می‌آید.

مراحل راه افتادن به اتمام رسید فقط توجه داشته باشید که حتما پیش از حرکت دوباره آینه‌ها را چک کنید و اطراف را بررسی کنید. حتما از ابتدای حرکت دستتان مسلط بر روی فرمان باشد.

همچنین در صورتی که سربالایی قرار دارید، ترمز دستی مانع را که بخوابانید ماشین حرکت کرده است. بنابراین باید دو مرحله آخر را همزمان و هماهنگ با هم انجام دهید که ماشین عقب نرود. تنظیم این کار با تمرین در شرایط مشابه به دست می‌اید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ