طبع عسل گرم است یا سرد

0

عسل چیست ، انواع عسل ، فواید عسل برای عفونت بدن ، خواص عسل برای زنان ، فواید عسل برای پوست ، فواید عسل برای معده ، خواص عسل طبیعی برای کودکان ، خواص عسل طبیعی برای مردان ، خواص و طبع عسل گون ، طبع عسل کنار گرم است یا سرد ، طبع عسل چهل گیاه ، طبع عسل کوهی

طبع عسل گرم است یا سرد

شاید بتوان عسل را یکی از بی نظیرترین خوراکی‌های موجود در جهان هستی در نظر گرفت. این ماده غذایی شگفت انگیز محصول تولیدی زنبور عسل بوده و شیرینی آن از مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز حاصل می‌شود. عسل به لحاظ داشتن برخی مواد تخمیری در تبادلات غذایی و کمک به هضم غذا بالاترین مرتبه را در میان غذاها دارد. برای آشنایی با طبع عسل، مصلحات و چگونگی مصرف آن همراه ما باشید.

مجله سلامت متخصص طب سنتی درمان لک صورت با عسل خواص عسل تشخیص عسل طبیعی

طبع عسل چیست

عسل‌ها انواع و گونه‌های مختلفی دارند که طبع و مصلحات هر کدام با یکدیگر متفاوت است. در نگاه اول به دلیل شیرین بودن ، عامه مردم طبع عسل را گرم فرض کرده و افراد گرم مزاج از خوردن آن امتناع می‌ورزند. در اصل باتوجه به منشا گیاهی عسل بسته به نوع گل و شهد مصرفی توسط زنبور، طبع عسل ها نیز متفاوت است.

همانطور که گفته شد برای شناخت طبع عسل باید به گیاهی که زنبور از شهد آن استفاده کرده رجوع نمود. اگر شهد تنها از یک گیاه باشد شناخت طبع راحت‌تر و اگر از چندیدن گیاه گرفته شده باشد می‌توان طبع عسل‌های مختلف را به طور نسبی و مقایسه‌ای بیان کرد.

طبع انواع عسل

در جدول زیر می‌توانید طبع انواع عسل‌ها را مشاهده کنید.

طبع گرم
عسل سیاه دانه عسل آویشن عسل برازمبل عسل یونجه
عسل اسطوخودوس عسل شبدر عسل آفتابگردان عسل اقاقیا
عسل نمدار عسل لعل کوهستان عسل اوکالیپتوس عسل گون گزانگبین
عسل خارکیوار عسل بادام عسل باریجه عسل جاشیر
عسل پنج انگشت عسل پنبه عسل پیچک عسل زنیان
عسل پونه کوهی عسل کاکوتی عسل کلپوره عسل زعفران
عسلک ترنجبین عسل زول عسل گون گزانگبین عسل رازیانه
عسل قنقال عسل شوید عسل جعفری عسل مریم گلی
عسل کنجد
طبع معتدل
عسل گون عسل مرکبات (بهارنارنج) عسل چندگیاه دشت عسل چهل گیاه کوهستان

نکته: همانطور که می دانید عسل چهل گیاه حاصل فعالیت زنبور عسل روی گلهای مختلف است. بنابراین طبع عسل چهل گیاه وابسته است به پوشش گیاهی محل برداشت عسل.

طبع سرد
عسل زرشک عسل عناب عسل کنار عسل گشنیز
عسل سماق عسل خارشتر

طبع دیگر محصولات زنبور عسل

طبع گرم
معجون اکسیر جوانی گرده گل ایرانی بره موم ژل رویال

نکته: معجون اکسیر جوانی ترکیبی از ۵ نوع عسل گرم ، ژل رویال ، بره موم ، گرده گل و پودر جینسینگ است.

آیا همه افراد می توانند عسل مصرف کنند

عسل طبیعی برای همه افراد مناسب است. با این حال برخی افراد باید با دقت بیشتری نسبت به مصرف عسل توجه داشته باشند. اگر برخی مزاج ها برای مصرف عسل طبیعی احتیاط کنند، هیچ وقت مشکلی از جمله حساسیت نخواهند داشت.

به طور کلی افراد با مزاج های سرد، کمتر با انواع عسل طبیعی تک گل دچار مشکل می شوند. عسل به طور کلی ماده طبیعی با مزاج و طبع گرم محسوب می شود اما به سمت تعادل مزاجی متمایل است. احتمال اینکه عسل طبیعی بر روی افرادی که طبع سردی دارند اثرات حساسیت زا یا مخربی داشته باشد، بسیار کم است. در نتیجه می توانیم بگوییم که مزاج های بلغمی و سودایی می توانند با نگرانی کمتری از انواع عسل تک گل استفاده کنند.

دقت کنید که برای افراد سودایی، اگر منشا گیاهی عسل تک گل از جمله موادی است که سودا زا است، بهتر است برای مصرف چنین عسل هایی با احتیاط عمل شود. با این حال باز هم تاکید می کنیم که بعید به نظر می رسد عسل طبیعی مشکل خاصی برای چنین مزاج های ایجاد کند.

اما مزاج هایی که طبع گرمی دارند، یعنی مزاج های صفراوی و دموی باید دقت ویژه ای برای مصرف عسل طبیعی داشته باشند. به هیچ وجه نمی توانیم بگوییم که این مزاج ها نباید عسل مصرف کنند. اما آنچه که می توانیم بگوییم این است که افرادی که طبع گرم دارند در مصرف عسل به ویژه عسل هایی که گرمای بیشتر و حرارت بیشتری از خود بروز می دهند، احتیاز کنند. برخی از عسل های تک گل مثل عسل سیاه دانه می تواند حساسیت هایی را برای افرادی که مزاج گرم دارند ایجاد کند. با این حال این یک موضوع کلی نیست و در افراد کمی چنین مشکلاتی ایجاد می شود.

بهتر است حتماً قبل از مصرف عسل به طور کامل، مقداری از آن را تست کنید و مطمئن شوید که عسل طبیعی مصرفی توسط شما با مزاجتان سازگاری دارد. در این صورت با خیال مطمئن می توانید میزان بیشتری از آن عسل را میل کنید.

فواید عسل در طب سنتی

  • هرچه عسل، کهنه‌تر شود طبع آن گرم‌تر می‌شود.
  • کنترل و نابود کردن بسیاری از عفونتهای بدن و حفاظت از دندانها
  • قوی کردن نیروی جنسی و بازیابی نیروی از دست داده شده
  • افزایش طول عمر و بالا بردن عملکرد بسیاری از اندامهای حیاتی بدن
  • ضربان منظم تر قلب و خون رسانی بهتر به اعضای بدن
  • باعث آرامش بیشتر در شب و بهبود فرآیند خوابیدن
  • معده و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و اشتها را برمی‌انگیزد
  • سرشار از آنتی اکسیدان‌ ها و مواد ضدمیکروب است و به همین دلیل می تواند سرفه را درمان کند.
  • چربی های اطراف قلب را آب می‌کند به همین دلیل مصرف آن به سالخوردگان و بیماران قلبی توصیه می‌شود.
  • افرادی که زیاد دچار ضعف و افت قند خون می شوند؛ ورزشکارانی که نیاز به مواد غذایی دارند که فوراً انرژی آزاد کند؛ کسانی که در جلسات امتحانی یا موارد مشابه دچار افت فشار خون می شوند از مصرف عسل بسیار فایده می برند؛ چرا که عسل به سرعت، سطح قند خون و انرژی بدن را افزایش می دهد.
  • عسل، علیرغم شیرینی بسیار زیاد؛ نه تنها برای دندان ها و لثه ها مضر نیست؛ بلکه باعث سلامت آنها نیز هست. علاوه بر خوردن عسل، روزی ۲-۱ بار لثه ها را با عسل ماساژ دهید.
  • اگر مدتی به طور مرتب، صبح و شب یک قاشق چایخوری یا مرباخوری عسل به کودک خورانده شود؛ در اکثر موارد، شب ادراری آنها بهبود خواهد یافت.
  • بدترین زخم ها و سوختگی ها و موارد مشابه اگر با عسل پانسمان شوند سریعاً بهبود پیدا می‌کنند. اثر معجزه آسای عسل، بر روی ترمیم زخم ها آنقدر قوی است که حتی زخم افراد دیابتی یا قطع نخاعی نیز در صورت تداوم پانسمان عسل بهبود می‌یابد.

آیا شما مصرف کننده عسل و دیگر محصولات آن هستید؟ آیا از مزاج خود اطلاعات کافی دارید؟ داشتن اطلاع از طبع عسل می‌تواند به تعادل تغذیه‌ای مصرف کننده کمک کند. همچنین به شما این آگاهی را خواهد که چه ماده غذایی را همراه با عسل مصرف کرده و از خوردن چه موادی دوری کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب برای ما ارسال نمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ