مهلب اهوازی در مختارنامه کیست +عکس
مهلب کیست ، بازیگر نقش مهلب در سریال مختارنامه کیست ، عاقبت مهلب چه شد ، مهلب بن ابی صفره ، مهلب اهوازی
مهلب بن ابی صفره
مُهَلَّب بن ابی صُفره (عربی: أبو سعید، المهلّب بن أبی صفره الأزدی؛ ۳۰ نوامبر ۶۳۱ میلادی– فوریهٔ ۷۰۲ میلادی) جنگجو و فرماندهٔ نظامی أزدی بود که در دورهٔ خلافت امویان، والی ولایت فارس بود.
او پدر یزید بن مهلب است که در جریان جنگ با فرخان بزرگ، پس از کشتار مردم گرگان، با جریان خون مردم، آسیاب را به راه انداخت و پس از آرد کردن گندم با آن، نان خورد.
مهلب در سالهای پایانی عمرش، والی حجاج در خراسان بود و پس از مرگ او، پسرش، یزید بن مهلب والی خراسان شد.
مهلب و آل زبیر
گفته شده هنگامی که عبدالله بن زبیر، خلیفه زبیری، برادرش مصعب را به قصد سرکوبی قیام مختار ثقفی به جنگ با او فرستاد، مهلب نیز به دستور عبدالله ابن زبیر به عنوان مشاور از اهواز به نزد مصعب رفت و در میان مشاوران نزدیک مصعب بوده و به او در زمانهای مورد نیاز مشورت میدادهاست. همچنین او در سه نبرد معروف زبیریان و مختاریان یعنی حَروراء، مَذار و نبرد کوفه نیز حضور داشتهاست.
عاقبت مهلب بعد از کشتن مختار
در داستان “مختارنامه” دیدیم: هنگامی که عبدالله بن زبیر، خلیفه زبیری، برادرش مصعب را به قصد سرکوبی قیام مختار ثقفی به جنگ با او فرستاد، مهلّب نیز در میان مشاوران نزدیک مصعب بوده و به او در زمانهای مورد نیاز مشورت میداده است. همچنین او در سه نبرد معروف زبیریان و مختاریان یعنی حَروراء، مَذار و نبرد کوفه نیز حضور داشته است.
قبل از گفتوگو نگاهی به شخصیتهای سریال خصوصاً همین “مهلّب” بیندازیم به تیپسازیهای باورپذیر میرسیم که چرا این ضعف و نقیصه در بسیاری از سریالها و فیلمها گریبان کارگردانها و آثار را میگیرد؟ بسیاری از همین بازیگران در همان آثار هم ایفای نقش میکنند، بعضاً آنها همیشه مؤثر و کاربلدند اما کارگردان با ندانم کاری و دانش ضعیف کارگردانی نتوانسته و نمیتواند از آنها بازی بگیرد؛ شاید در کنار فیلمنامه جذاب و دلچسب و شاعرانه میرباقری، نقطه قوت دیگر او در کنار مرحوم عظیم جوانروح، همین بازیگردانی و بازی گرفتنهای اعجاببرانگیز است.
چرا که به قولِ کاظم هژیرآزاد بازیگر نقش “مهلّب” در سریال “مختارنامه” یا پیش از آن “ولایت عشق” و خیلی از آثار تلویزیونی ماندگار و مردِ همیشه در صحنه تئاتر، در جریان گپ و گفت با خبرنگار خبرگزاری تسنیم به این نکته اشاره کرد که: “برای شناخت یک شخصیت، باید علاوه بر ابعاد ظاهری، به ابعاد درونی، عواطف، احساسات و به ویژه اندیشهها، افکار و همچنین دیدگاه وی نیز توجه داشت. چرا که، اگر ندانیم شخصیت مورد نظرمان از چه زاویه و از چه منظری به جهان نگاه میکند، هرگز نمیتوانیم به ارزیابی دقیق کنشها و واکنشهای او بپردازیم. گذشته از این، در شخصیت، همواره امکان تغییر و تحول وجود دارد و ما با توجه به انگیزه تمامی کنشها و واکنشهای وی میتوانیم شناخت دقیقتری از او پیدا کنیم.”
برای نقش “مهلّب” شانس آوردم
عظیم جوانروح خدایش بیامرزد آنقدر با کار هماهنگ بود و همهچیز را میشناخت آنقدر صحنههای جذاب میبینید. شاید بتوان گفت یکی از ارکان موفقیت سریال “مختارنامه” حتماً فیلمبرداری بینظیرش است. اینکه میگویید نقش “مهلّب” ماندگار و دیده شد واقعاً شانسی بود که من آوردم. هم فیلمبردار، نویسنده و کارگردانی خوب همهچیز مهیا شد تا بازیگرها بدرخشند و “مهلّب” هم دیده شود.
نقش “مهلّب” در عین کوتاهی فراز و فرودهایی داشت که قابل دیدن بود و قابل اعتنا. من برخلاف بسیاری که با بازپخش سریالها مخالفند و میگویند چرا این سریال دوباره پخش میشود؟! من فکر میکنم “مختارنامه” وقتی به تدریج پخش شد و مردم آرام آرام دیدند خیلی از کاراکترها بهتر دیده شد یکی از این شخصیتها حتماً “مهلّب” است که با تاریخ این شخصیت هم بسیاری آشنا شدند.
من همیشه دنبال نقشهای با فراز و فرودم
* بسیاری از بازیگران دوست داشتند حتی نقشهای دیگر را تجربه میکردند؛ اگر قرار بود زمان به عقب برگردد و نقش دیگری را قبول کنید دوست داشتید چه نقشی غیر از “مهلّب” به شما پیشنهاد شود؟
داستان را به طورکلی نمیدانستیم چیست، سناریو را به صورت کلی نداده بودند و فقط طرح کلی از سریال یا همان سیناپس را در اختیار ما قرار دادند؛ از کل ماجرا خبر نداشتیم. من همیشه سعی کردهام و دوست داشتهام شخصیتهایی که به من واگذار میشود دارای فراز و فرود قابل توجهی برای پرداختن باشد. یعنی حرکت نه به معنای فیزیکی بلکه به معنای بده بستان با پارتنرهای مخالف (شخصیتها) در راه رسیدن به درام؛ مثل همین نقش مهلّب.
دوست داشتم “مهلّب” نبودم ابنزیاد باشم
من نقشی که فرهاد اصلانی بازی کرد را خیلی دوست داشتم واقعاً او درخشید. صدا و حرکتها و دیالوگهایش همه کنار هم درست قرار گرفتند و واقعاً کاراکتر ابنزیاد روی فرهاد اصلانی سوار شده بود و این نقش یکی از سکوهای پرتاپ فرهاد اصلانی به شمار میرود. گاهی اوقات در دنیای کاری ما شانس هم باید نصیب بازیگر شود؛ اگر واقعاً من دلم میخواست نقشی را بازی کنم و شما میپرسید آن نقش ابنزیاد است که فرهاد اصلانی به خوبی ایفا کرد.
اشقیای “مختارنامه” خیلی دیده شدند
شاید من آرزو داشته باشم هملت را بازی کنم با این سن و سال امکانپذیر نیست. آرزو با آنچیزی که در واقعیت اتفاق میافتد تفاوت دارد. واقعاً نقشهای منفی (اشقیا) داستان خیلی خوب ایفا شدند؛ شمر، سنان و خیلی از نقشهای دیگر؛ نقشهای مثبت هم به خوبی دیده شدند اما نقش مثبت همیشه تخت و یکنواخت است، کمتر فراز و فرود دارد. من نقش ابنزیاد را دوست داشتم چون سیر داستانی مثل نقشهکشیدن، بیماری، شکست و پیروزی داشت.
مهلب پس از مرگ یزید
با مرگ یزید بن معاویه و نابسامانی خلافت، مردم خراسان بر عاملان اموی شوریدند. سلم در ۶۴ (ه. ق) به سرخس رفت و مهلب را به جانشینی خود گماشت و بخشهایی از خراسان را به سلیمان بن مرثد و عبدالله بن خازم واگذار کرد.
مهلب که یارای رقابت با دو قبیله ربیعه و مضر را نداشت، از خراسان رفت و به عبدالله بن زبیر پیوست و از سوی او به امارت خراسان رسید. ازارقه (گروهی از خوارج منسوب به نافع بن ازرق)نیز در ۶۵ (ه. ق) با استفاده از نابسامانی خلافت به بصره تاختند. فرماندار بصره، عبیدالله بن زیاد گریخت.
بزرگان بصره با تایید عبداللـه بن زبیر، از مهلب خواستند ازارقه را سرکوب کند. مهلب پذیرفت و حدود هفت سال (۶۵-۷۷ق) با خوارج جنگید. حجاج او و پسرانش را پاداش بسیار داد. در این زمان شبث بن ربعی و محمد بن اشعث با بهره جستن از مصعب بن زبیر و توان نظامی مهلب، مختار را در نیمه ی رمضان ۶۷ (ه. ق) کشتند.
مهلب بعد از جنگ مختار از سپاه مصعب جدا شد و مصعب به جای او ابراهیم بن مالک اشتر را نشاند. بعد از شکست مصعب و نابودی سپاهش، مهلب با بنی امیه بیعت کرد و والی حجاج بن یوسف در خراسان گردید. پس از مرگ او، پسرش، یزید بن مهلب که فردی سفاک و خونریز بود والی خراسان شد.