طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی به روش قنادی

1

طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی به روش قنادی ، شیرینی لطیفه یلدایی ، علت پف نکردن شیرینی لطیفه ، فوت و فن شیرینی لطیفه ، عکس شیرینی لطیفه خامه ای ، طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی

طرز تهیه شیرینی لطیفه پفکی به روش قنادی

اگر تاکنون شیرینی لطیفه را امتحان کرده باشید، قطعا متوجه طعم بسیار لذیذ آن شده‌اید. شیرینی لطیفه از جمله شیرینی‌های خوشمزه و مجلسی است که با وجود دو لایه‌ی خارجی ترد، لایه‌ی میانی نرمی دارد. تهیه این شیرینی بسیار ساده بوده و با رعایت نکاتی می‌توان به راحتی این کار را انجام داد. در این مقاله به آموزش تهیه شیرینی لطیفه خواهیم پرداخت.

مواد لازم شیرینی لطیفه طرز تهیه شیرینی لطیفه شیرینی لطیفه

شیرینی یکی از تنقلات پرطرفدار محسوب می‌شود که علی رغم تبلیغات منفی بسیاری از کارشناسان تغذیه نمی‌توان از خوردن آن صرف نظر کرد. مردم خاورمیانه معمولا به خوردن شیرینی‌های پرشهد و پرملات که در آن مقادیر زیادی از مغز‌ها به کار می‌رود علاقه دارند و آن را اغلب به عنوان دسر، پس از غذای اصلی مورد استفاده قرار می‌دهند. این در حالیست که مردم اروپا خوردن کیک‌های پر از شکلات و پوشیده با میوه‌های فصل را همراه با صبحانه می‌پسندند. در کشور‌های جنوب شرقی آسیا، شیرینی‌های برنجی و بخارپز محبوب هستند و ایرانیان به هر بهانه‌ای پای شیرینی‌های خوشمزه را به جمع خود باز می‌کنند تا به واسطه وجود طعم شیرین آن، لحظه‌های شادی را در کنار هم سپری کنند.

طرز تهیه شیرینی لطیفه

مواد لازم
آرد سفید چند منظوره ۸۰ گرم
نشاسته ذرت ۲۰ گرم
تخم مرغ ۳ عدد
پودر تارتار ۱/۲ قاشق چایخوری
شکر ۱/۲ پیمانه
بکینگ پودر ۱/۲ قاشق چایخوری
وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری
خامه قنادی ۱ پیمانه
خلال یا پودر پسته برای تزیین به میزان لازم

دستور تهیه:

  1. فر را روی حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
  2. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید.
  3. تخم مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  4. آرد سفید، نشاسته ذرت و بکینگ پودر را در کاسه‌ای ریخته و خوب مخلوط کنید تا یکدست شوند، سپس آن را ۳-۲ بار الک کنید.
  5. زرده و سفیده تخم مرغ‌های هم دمای محیط را از هم جدا کرده و در دو ظرف جداگانه بریزید.
  6. سفیده‌های تخم مرغ را با همزن برقی بزنید تا کاملا پف کرده و حباب‌های هوا در آن ظاهر شود، سپس پودر تارتار را به آن اضافه کنید و به هم زدن سفیده‌ها ادامه دهید.
  7. در حالیکه سفیده‌ها را هم می‌زنید، نیمی از شکر را کم کم به آن اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید تا به رنگ سفید درآید و کاملا کشدار شود. اینقدر به هم زدن سفیده‌ها ادامه دهید تا فرم بگیرند و در صورت برگرداندن ظرف، سفیده‌ها از ظرف نریزند.
  8. وانیل و باقیمانده شکر را به زرده‌ها اضافه کرده و با دور متوسط هم زن آنقدر بزنید تا زرده‌ها کرم رنگ و کشدار شوند.
  9. سفیده را به زرده اضافه کرده و با لیسک به صورت دورانی فولد کنید.
  10. مخلوط آرد را به مخلوط سفیده و زرده اضافه کرده و به آرامی با لیسک فولد کنید تا مواد کاملا مخلوط شده و مایه‌ی یکدستی حاصل شود.
  11. مایه‌ شیرینی را در قیفی با ماسوره گرد ساده‌ متوسط ریخته و به صورت دایره‌های هم اندازه روی سینی فری که قبلا با کاغذ روغنی پوشانده اید، بریزید.
  12. سعی کنید مایه‌ی شیرینی را با فاصله روی سینی بریزید تا شیرینی‌ها پس از پخت به هم نچسبند.
  13. مقداری پودر قند روی شیرینی‌ها الک کرده و سینی را در طبقه وسط فری که از قبل گرم کرده اید، بگذارید.
  14. حدود ۱۲-۱۰ دقیقه صبر کنید تا شیرینی لطیفه پخته و کمی طلایی شود. سپس سینی را از فر خارج کرده، شیرینی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید، روی توری سیمی قرار دهید و اجازه دهید شیرینی‌ها خنک شوند.
  15. خامه قنادی را در قیف ریخته و پس از خنک شدن شیرینی ها، آن‌ها را به پشت برگردانید، سپس خامه را روی آن‌ها بریزید و یک شیرینی دیگر روی آن‌ها بگذارید.
  16. شیرینی لطیفه را در ظرف مورد نظر بچینید و با مقداری خلال یا پودر پسته تزیین کنید.

فوت و فن های طرز تهیه شیرینی لطیفه

  • ظرفی که سفیده‌های تخم مرغ را در آن می‌ریزید، باید کاملا تمیز و خشک باشد.
  • هنگام اضافه کردن مخلوط آرد به مخلوط تخم مرغ، مواد را به آرامی فولد کنید زیرا هم زدن زیاد باعث می‌شود پف مواد بخوابد و شیرینی ترد و لطیفی حاصل نشود.
  • افزودن پودر تارتار به پف کردن سفیده تخم مرغ کمک می‌کند و به جای آن می‌توانید از چند قطره آبلیمو نیز استفاده کنید.
  • درست کردن این شیرینی نیاز به سرعت عمل دارد تا پف سفیده نخوابد و سفیده آب نیندازد.
  • حتما تخم مرغ‌ها و دیگر مواد را از قبل در دمای محیط قرار دهید تا خمیرتان در نهایت یکدست شود.
  • همه ظرف‌ها و وسایلی را که در طرز تهیه شیرینی لطیفه استفاده می‌کنید باید خشک و تمیز باشند.
  • برای این‌که شیرینی لطیفه پفکی شود، به سفیده تخم مرغ، چند قطره آبلیمو اضافه کنید تا بافت آن پوک شود.
  • برای قالب زدن شیرینی لطیفه، موقع قالب زدن شیرینی از قیف با ماسوره ساده و موقع خامه زدن از قیف با ماسوره شکوفه‌ای استفاده کنید تا ظاهر کار زیباتر شود.
  • انواع مختلفی از شیرینی لطیفه وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها شیرینی لطیفه رنگی است ولی شیرینی لطیفه گردویی آن هم بسیار محبوب است. برای درست کردن شیرینی لطیفه گردویی، به خمیر شیرینی، پودر نرم شده گردو اضافه کنید.
  • به جای استفاده از خامه فرم گرفته برای بین شیرینی‌های لطیفه می‌توانید از شکلات و کاکائو استفاده کنید. البته این کار به سلیقه خودتان بستگی دارد و نوع خامه‌ای آن متداول‌تر است.
  • شیرینی لطیفه به مدت ۳ روز در یخچال قابل نگهداری است. اگر می‌خواهید برای مدت طولانی‌تری شیرینی لطیفه را نگه دارید، خامه را به آن اضافه نکنید و قبل از هر بار استفاده خامه فرم گرفته بین شیرینی‌ها بریزید.
  • علت پف نکردن شیرینی لطیفه چیست

  • اگر در هنگام پخت شیرینی‌ها در فر، در(ب) فر را باز کنید، پف شیرینی لطیفه می‌خوابد و بافت آن سفت و سخت می‌شود.
  • چرا شیرینی لطیفه ترک می خورد

  • دلیل ترک خوردن شیرینی لطیفه طول کشیدن بیش از حد مراحل تهیه شیرینی است. اگر مایه شیرینی لطیفه به خاطر معطل شدن آب بیندازد، پف سفیده‌‌های تخم مرغ از بین می‌رود و شیرینی لطیفه بعد از پخت، ترک می‌خورد.

شیرینی لطیفه در واقع نوعی شیرینی خامه‌ای بوده که برای پذیرایی از میهمان‌ها در مراسم خاص گزینه مناسبی است. همانطور که ملاحظه کردید، درست کردن این شیرینی نیاز به مهارت خاصی ندارد و خیلی راحت در خانه قابل تهیه است. امیدواریم از این آموزش نهایت استفاده را کرده باشید، این شیرینی‌های خوشمزه را درست کنید و از خوردن آن در کنار اعضای خانواده لذت ببرید.

در صورتیکه با ترفند دیگری در زمینه تهیه شیرینی لطیفه آشنا هستید، آن را از طریق قسمت “ارسال نظر” با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. شهره می گوید

    یه شیرینی فوق العاده خوشمزه
    کنار چای خوشمزه تر هم میشه