بهترین آب رادیاتور چیست (طرز تهیه در خانه)

0

بهترین آب رادیاتور چیست ، بهترین آب رادیاتور پراید ، بهترین آب برای رادیاتور ، بهترین مارک آب رادیاتور ایرانی ، بهترین زمان تعویض آب رادیاتور ، بهترین آب برای رادیاتور ماشین ، بهترین برند آب رادیاتور ، بهترین مارک رادیاتور آب پراید

بهترین و مناسب ترین آب رادیاتور ماشین چیست

برای خنک کاری موتور اتومبیل ها در ابتدا از مخلوط الکل و آب استفاده می شد ولی با در نظر گرفتن این مطلب که این مخلوط از یخ زدگی موتور و ترکیدگی ان تا دمای منفی ۱۵ درجه سانتیگراد مناسب میباشد و از طرفی نا خالصی و املاح موجود در اب باعث ایجاد خوردگی در مسیرهای گردش اب می شد پژوهشگران با تلاش فراوان به محلولهای دست یافتند که ما امروزه انها را به عنوان ضد یخ و ضد جوش می شناسیم آب رادیاتور باید حتماً از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای انکه موتور خودرو در زمستانها یخ نزند و نترکد ! و در تابستانها داغ نکند و جوش نیاورد ! حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمی کند که این خودرو در کانادا با زمستانهای ۳۰ درجه زیر صفر باشد یا در کویت با ۵۰ درجه بالای صفر ! و در ایران هم خودروهایی که در کوهرنگ و شهرکرد با ۳۰ درجه سرمای زیر صفر کار می کنند و یا آنهائیکه در ماهشهر ۵۰ درجه بالای صفر هستند همگی باید ضد یخ داشته باشند فقط درصد ترکیب آن فرق می کند یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است .

ضمن اینکه استفاده از یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک می کند . سازندگان ضد یخ ها در صد مخلوط شوندگی انها با اب مقطر را روی محصولات خود درج نموده اند ولی به نظر ما بهترین ترکیب ترکیب ۵۰/۵۰ می باشد یعنی اگر حجم کلی مایع خنک کنند یعنی ضد یخ و ضد جوش در ماشین شما ۶ لیتر می باشد سه لیتر ضد یخ و سه لیتر اب مقطر بهترین توصیه می باشد نکته ای مهمی که دوستان بهتر است رعایت نمایند تعویض سالانه ضد یخ به صورت کامل می باشد اگر به هر دلیل امکان دست رسی به ضد یخ برای شما فراهم نبود می توانید از الکل به صورت موقتی همراه با آب استفاده نمایید.

چه نوع آبی داخل رادیاتور ماشین بریزم؟

آب جوشیده شده

برفک یخچال

اما اکثرا از آبهای مقطر که به اسم آب رادیاتور فروخته میشه استفاده می کنند.

اما اینا واقعا چقدر تاثیر داره؟! اصلا تاثیر داره؟

بیایید با هم ببینیم چه مایعی بریزیم تو رادیاتور تا از رسوب جلوگیری کنیم و عمر مفید قطعاتی که با آب خنک میشن یا بهتره بگیم با آب داخل ماشین ارتباط دارند بیشتر بشه.
اول بیاییم ببینیم چی باعث میشه آب رسوب (آهک) از خودش به جای بزاره؟!

همونطوری که میدونید آب هرچقدر سختی بیشتری داشته باشه (کلسیم و منیزیم بیشتر) آهک بیشتری به جا میزاره و به درد کار ما نمیخوره. هرچقدر آب به اصطلاح نرمتر (کلسیم و منیزیم کمتر) داشته باشه مناسبترین آب برای استفاده داخل رادیاتور ماشینه.

آزمایش سختی آب رادیاتور

مواد لازم:

۱- قطره اندازه گیری سختی آب

۲- لوله آزمایش

۳- رزین

توضیح : با ریختن قطره اندازه گیری، اگه مایع به رنگ آبی در بیاد یعنی (آب نرم بدون آهک) و اگر به رنگ قرمز در بیاد یعنی (آب سخت با آهک)

۱- از آب جوشیده شده شروع میکنیم. تفاوت چندانی با آب نجوشیده نداره و شدیدا رسوب زاست

۲- برفک یخچال. نسبتا رسوب کمی داره اما بازهم رسوب زاست

۳- مخلوط آب و ضد یخ (به نسبت یک چهارم)، تاثیری در سختی آب نداره و به شدت رسوب زاست (رنگ تیره به خاطر ضد یخ میباشد)

۴- آب مقطرهایی که به اسم آب رادیاتور فروخته میشن، متاسفانه به دلیل رنگ صنعتی که داخلش ریخته میشه نشد امتحان دقیق انجام بدم. احتمالا سازنده این نوع آبها از ما زرنگتره شخصا بعید میدونم تفاوت چندانی با موارد بالا داشته باشه. چون استفاده از رزین و احیاء کردن مجددش براشون به صرفه نیست.

چطور آب نرم فاقد کلسیم و منیزیم داشته باشیم که داخل رادیات رسوب نگیره؟!

کافیه آب رو از رزین عبور بدید. همین.

اونایی که خونشون تصفیه آب دارند، دقیقا آب از رزین عبور کرده دریافت میکنن.

آب کاملا نرم و بدون املاح، یه حالت لیز و نرم داره. راه شناخت آب نرم هم اینه که با برخورد با صابون سریع کف میکنه. اگه از رزین صنعتی برای نرم کردن آب استفاده کنید، آب بیش از حد نرم میشه و حتی قابل آشامیدن نیست. مناسب ترین آب برای رادیاتور و قطعاتی که با آب ارتباط دارن حتی اگه آب مقطر خالص هم خودتون زحمتشو بکشید و تهیه کنید بازهم به اندازه آب از رزین عبور کرده نرم و بدون املاح نیست.

مجله خودرو رادیاتور اتومبیل آب رادیاتور

برترین آب رادیاتور چیست؟

آب «رادیاتور» باید حتماً از آب بدون املاح یا همان آب مقطر باشد و برای آنکه موتور خودرو در زمستان‌ها یخ نزند و نترکد! و در تابستان‌ها داغ نکند و جوش نیاورد! حتماً باید از ضد یخ استفاده کرد و فرقی هم نمی‌کند این خودرو در کوهرنگ و شهرکرد با ۳۰ درجه سرمای زیر صفر کار می‌کند و یا در ماهشهر ۵۰ درجه بالای صفر است و باید ضد یخ داشته باشد؛ فقط درصد ترکیب آن فرق می‌کند، یعنی هرچه سرما بیشتر باشد مقدار ضد یخ بیشتر است. ضمن اینکه استفاده از ضد یخ بخاطر داشتن خاصیت ضد زنگی که دارد به طولانی شدن عمر خودرو کمک می‌کند.

سازندگان ضد یخ‌ها درصد مخلوط شوندگی آنها با آب مقطر را روی محصولات خود درج نموده‌اند ولی به نظر ما بهترین ترکیب، ترکیب ۵۰/۵۰ می‌باشد یعنی اگر حجم کلی مایع خنک کننده یعنی ضد یخ و ضد جوش در ماشین شما ۶ لیتر می‌باشد سه لیتر ضد یخ و سه لیتر آب مقطر بهترین توصیه می‌باشد. اگر به هر دلیل امکان دسترسی به ضد یخ برای شما فراهم نبود می‌توانید از الکل به صورت موقتی همراه با آب استفاده نمایید.

موارد لازم برای بررسی سیستم خنک‌کننده:

غلظت ضد یخ – ضد جوش را کنترل کنید که از حداقل ضروری (متناسب با تغییرات دمای هوا) کمتر نباشد.
اندازه و شرایط ضدیخ را بررسی نمائید. در صورت کثیف بودن یا داشتن مواد ناشی از زنگ زدن فلزات آن را عوض کنید.
دستگاه را برای اطمینان از عدم وجود نشتی ، تحت فشار (ترجیحاً وقتی ضد یخ سرد است) آزمایش کنید.
درپوش و لوله متصل به در پوش رادیاتور را بازرسی کنید.
لوله‌ها را بازبینی نمائید و محل اتصال لوله‌ها را محکم کنید.
تسمه پروانه‌ها را از لحاظ سالم بودن و کشش صحیح کنترل کنید.
در صورتی که دمای آب رادیاتور بیش از حد گرم یا سرد می‌شود، ترموستات را کنترل کنید.
در تمام فصول سال محلول ضد یخ در رادیاتور باشد.
آب رادیاتور هر دو سال یکبار تعویض گردد و زمان تعویض، ابتدای سرمای هر سال می‌باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ