فراموشی گذشته تلخ و راه های روانشناسی برای فراموشی

2

فراموشی گذشته تلخ ، هجوم خاطرات بد ، چگونه خاطرات بد را فراموش کنیم ، چگونه گذشته را فراموش کنیم ، راه های روانشناسی برای فراموشی ، بیماری مرور خاطرات ، زندگی کردن در گذشته ، فکر نکردن به گذشته ، چیکار کنم به گذشته فکر نکنم

فراموشی گذشته تلخ و راه های روانشناسی برای فراموشی

مطالعه‌ای تازه در دانشگاه یورک انگلیس معتقد است که شنیدن برخی صدا‌ها در طول خواب بر کمک به فراموش کردن خاطرات افراد تاثیرگذار است.

این مطالعه که در مجله Learning and Memory منتشر شده، نشان داده است که این کشف جدید می‌تواند تکنیک‌هایی را توسعه دهد که خاطرات آسیب زای مرتبط با تروما را از حافظه پاک می‌کند.

مطالعه اخیر افزوده ارزشمندی به تحقیقات قبلی است که امکان استفاده از نشانه‌های صوتی مختلف برای تقویت برخی از خاطرات را اثبات کرده بود؛ برخلاف نشانه‌های صوتی که محققان برای کمک به فراموشی افراد در مطالعه جدید استفاده کرده اند.

مرکز مشاوره خوب در تهران متخصص روانشناسی روانشناسی بالینی دکتر روانشناس خوب دکتر روانشناس بالینی

دکتر Pardor Joensen، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: اگرچه نتایج ما در مرحله فعلی هنوز آزمایشی است، اما موفق شده ایم تا توانایی یادآوری خاطرات را با پخش صدا‌های خاص در هنگام خواب افزایش و کاهش دهیم.

وی افزود: “افراد آسیب دیده از طیف گسترده‌ای از علائم دردناک رنج می‌برند که این علائم نتیجه یادآوری حوادث دشواری است که در گذشته برای آن‌ها رخ داده است. ”

نویسنده اصلی این مطالعه ادامه داد: مطالعه ما می‌تواند به منظور توسعه تکنیک‌های درمانی برای استفاده در جلسات تروما درمانی به کار گرفته شود.

این مطالعه شامل ۲۹ شرکت‌کننده بوده که محققان از آن‌ها خواستند جفت‌هایی مانند (چکش- میز) را که کلمات مختلف را به هم پیوند می‌دهند، حفظ کنند. سپس محققان از آن‌ها خواستند در آزمایشگاه دانشگاه بخوابند.

سپس امواج مغزی آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل اندازه گیری و تعیین کردند که شرکت کنندگان چه زمانی به حالت خواب عمیق می‌رسند. پس از این صدا‌های آرامی شامل صدای یکی از کلماتی که شرکت کنندگان حفظ کرده بودند پخش کردند.

مطالعات قبلی نشان داده بود که پخش صدای دو کلمه‌ای که شرکت کنندگان به خاطر سپرده بودند، توانایی آن‌ها را در به خاطر سپردن دو کلمه در هنگام بیدار شدن تقویت می‌کند، در حالی که ضبط صدای تنها یکی از دو کلمه مرتبط با یکدیگر، حافظه آن‌ها را مختل می‌کند. این نشان دهنده امکان تحریک فراموشی هدفمند در طول خواب با پخش صدا‌های مربوط به خاطرات هدفمند است.

محققان بر اهمیت نقش خواب در آزمایشات خود و تأثیر آن بر نتایج آزمایش تأکید کردند، زیرا خواب ارتباط تنگاتنگی با خاطرات دارد و پردازش آن‌ها ضروری است.

مکانیسم دقیق پردازش خاطرات در طول خواب هنوز مشخص نیست، اما واضح است که ارتباطات مهم بین خاطرات در طول خواب قوی‌تر می‌شود، در حالی که خاطراتی که مهم نیستند ضعیف می‌شوند.

گام بعدی مطالعات، جستجو برای مکانیسم خاص فراموشی در خواب با هدف کنترل هر چه بیشتر آن است.

منبع : ارم نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. مهتاب می گوید

    فکر کردن به گذشته واقعا آدم رو داغون میکنه

  2. پرستو می گوید

    به نظرم آدمایی که اذیتمون کردن و باید به خدا سپرد که خودش جواب بده اینطوری آدم دیگه فکرش هم درگیر نمیشه