بوکان کجاست (شهر بوکان در کدام استان است)

2

بوکان کجاست ، شهر بوکان در کدام استان است ، شهر بوکان کجاست ، بوکان کجای ایران است ، بوکان بر روی نقشه کشور

بوکان کجاست (شهر بوکان در کدام استان است)

بوکان شهری در جنوب مرکزی استان آذربایجان غربی ایران و مرکز شهرستان بوکان است. این شهر نسبت به بسیاری از شهرهای ایران، شهری جوان و نوبنیاد محسوب می‌شود و از نظر بافت تاریخی در دورهٔ قاجار و سده نوزدهم میلادی بنیان گذاشته شده‌است.

جمعیت بوکان چقدر است

جمعیّت شهری آن براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۱۹۳٬۵۰۱ نفر اعلام شده که بزرگ‌ترین شهر جنوب استان آذربایجان غربی به‌شمار می‌رود. از دههٔ ۱۳۶۰ شمسی، بوکان مرکز جذب مهاجران زیادی از شمال غرب ایران و خصوصاً بخش‌های کردنشین ایران بوده‌است. اکثریت ساکنان بوکان کُرد هستند و به زبان کردی سورانی با لهجهٔ بوکانی سخن می‌گویند. بیشتر مردم این شهر رسماً مسلمان و سنی شافعی مذهب هستند. دیگر جوامع مذهبی در بوکان شامل شیعهٔ دوازده‌امامی و بهائیان می‌شود.

سال جمعیت نرخ رشد حکومت
؟ ۶۰ ناصرالدین شاه قاجار
۱۲۸۰ ۴۰۰ مظفرالدین شاه قاجار
۱۳۱۶ ۲۰۰۰ پهلوی اول
۱۳۲۷ ۴۰۰۰ پهلوی دوم
۱۳۳۵ ۵۰۳۷ پهلوی دوم
۱۳۴۵ ۹۰۵۷ پهلوی دوم
۱۳۵۵ ۲۰۵۷۹ پهلوی دوم
۱۳۶۵ ۶۷۹۳۵ جمهوری اسلامی
۱۳۷۵ ۱۲۰۰۲۰ جمهوری اسلامی
۱۳۸۵ ۱۴۹۳۴۰ جمهوری اسلامی
۱۳۹۰ ۱۷۰۶۰۰ جمهوری اسلامی
۱۳۹۵ ۱۹۳۵۰۱ ۱۳٫۴۲ جمهوری اسلامی

 

بوکان اخبار آذربایجان غربی

موقعیت جغرافیایی بوکان (نقشه بوکان)

بوکان از ارومیه ۱۸۵، از تبریز ۲۰۴ و از تهران ۶۴۹ کیلومتر از طریق خط ارتباطی زمینی فاصله دارد. موقعیت جغرافیایی این شهر ۱۳ استان شمال و جنوب ایران را به یکدیگر متصل می‌کند. بوکان در مرز میان استان کردستان و آذربایجان غربی قرار گرفته‌است. ارتفاع بوکان از سطح دریای آزاد ۱٬۳۷۰ متر است و آب هوای آن استپی خشک با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد است.

بوکان اخبار آذربایجان غربی

بوکان پس از انقلاب ۱۳۵۷

در اوایل انقلاب ۱۳۵۷ ایران، بوکان و حومهٔ آن درگیر جنگ‌های داخلی شد و مدتی توسط گروهای اپوزیسیون کُرد مخالف جمهوری اسلامی در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ به تصرف آن‌ها درآمده بود. تا اینکه در ۱۱ مهر سال ۱۳۶۲ این شهر به دستِ نیروهای مردمی سپاه و نیروهای دولتی آزاد شد.

بر اساس منابع سپاه پاسداران، بوکان آخرین شهر کردنشین ایران بود که آزاد شد. این شهر در میان شهرهای آذربایجان غربی میزان خسارات و تخریب وارد شده به آن در طول جنگ ایران و عراق، ۲٫۴۰۹ واحد مسکونی بوده که مجموعاً پنج درصد از کل استان اعلام گردیده‌است.

در آن زمان به صورت موقت پایگاه‌های ارتش و سپاه در بوکان مستقر بودند که بعد از پایان جنگ و امن شدن این مناطق، تنها پایگاه‌های سپاه پاسداران به صورت دائم مستقر شدند و ارتش از این شهر خارج شد. در حال حاضر نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بوکان مستقر نیست.

بوکان در ۲۶ فروردین ماه سال ۱۳۶۷ سه بار توسط هواپیماهای عراقی بمباران شد که مجموع این حمله‌ها ۱۹ نفر کشته و ۱۶۰ نفر مجروح شدند. تاکنون بیش از ۳۷۰ نفر از مردم این شهر شهید، ۱۳۵ نفر آزاده، ۹ شهید مفقعودالاثر، دارای شهدای مدافع حرم و ۴۵۰ جانباز است.

شهرستان بوکان کجاست

شهرستان بوکان، یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان غربی و مرکز آن شهر بوکان است. این شهرستان با ۶ شهرستان در استان‌های آذربایجان غربی و استان کردستان دارای مرز مشترک است و استان‌های شمالغربی و جنوبی ایران را (از طریق جاده ۲۱) به یکدیگر متصل می‌کند.

شهرستان بوکان از شمال با شهرستان میاندوآب و از جنوب با شهرستان سقز و از شرق به شهرستان شاهین‌دژ و از غرب با شهرستان مهاباد و از جنوب غرب شهرستان سردشت و شهرستان بانه همسایه است.

برپایهٔ سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت شهرستان بوکان بالغ بر ۲۵۱٬۴۰۹ نفر بوده که از این تعداد ۱۹۳٬۵۰۱ نفر ساکن در شهر بوکان و جمعیت شهر سیمینه ۱٬۳۴۵ نفر و تعداد ۵۶٬۵۶۳ نفر در نقاط روستایی ساکن هستند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. سارا می گوید

    بوکان یعنی چی به چه معناست؟

    1. آرش حیدریان (کورد) می گوید

      یعنی شهر عروسان