طرز تهیه مسقطی شیرازی ساده با نشاسته

2

طرز تهیه مسقطی شیرازی ساده با نشاسته ، طرز تهیه مسقطی ساده ، طرز تهیه مسقطی ساده برای ۴ نفر ، مسقطی چیست ، طرز تهیه مسقطی ساده با نشاسته ، طرز تهیه مسقطی بازاری ، طرز تهیه مسقطی زعفرانی ، طرز تهیه مسقطی شیرازی

طرز تهیه مسقطی شیرازی ساده با نشاسته

مسقطی حلوای خاص استان فارس است و برای همین است که معمولاً آن را با نام مسقطی شیرازی می‌شناسیم. این حلوا را معمولاً در کنار چای و به عنوان شیرینی مصرف می‌کنند. یکی از خوبی‌های درست کردن این شیرینی در منزل این است که شما با کم کردن مقدار شکر می‌توانید آن را تبدیل به یک دسر رژیمی کنید.

مسقطی علاوه بر اینکه بسیار سالم و خوشمزه است، طرز تهیه ساده‌ای نیز دارد. در ادامه قصد داریم ساده‌ترین روش تهیه این شیرینی خوشمزه را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم مسقطی مسقطی شیرازی طرز تهیه مسقطی

طرز تهیه مسقطی ساده با نشاسته

مواد لازم مقدار
نشاسته ۱ پیمانه
شکر ۳ الی ۴ پیمانه
آب ۳ پیمانه
گلاب ۱ پیمانه
کره آب‌شده یا روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌شده (دلخواه) ۱ پیمانه

روش تهیه مسقطی ساده و فوری

  • آب با دمای محیط و نشاسته را در ظرفی ریخته و خوب هم بزنید.
  • مخلوط آب و نشاسته را درون یک قابلمه بریزید و روی شعله قرار دهید و شکر و کره آب‌شده را به آن اضافه کنید.
  • این مواد را ۵ الی ۷ دقیقه به خوبی هم بزنید تا شکر در مواد حل شود و مواد یکدست شوند. حواستان باشد که شعله ملایم باشد.
  • مواد بعد از این دقایق باید کمی غلیظ و سفت شده باشند. در این مرحله گلاب و زعفران دم‌شده را به مواد اضافه کنید و  ۲ الی ۳ دقیقه دیگر هم روی شعله ملایم هم بزنید.
  • پس از این مراحل مواد شما باید کمی غلیظ‌تر از فرنی شده باشد. در این مرحله زیر شعله را خاموش کنید و منتظر باشید تا کمی از حرارت بیافتد (اگر هنوز به این غلظت نرسیده‌، کمی دیگر به هم زدن مواد روی شعله ملایم ادامه دهید). سپس آن را درون ظرفی بریزید (ترجیجاً ارتفاع مواد از ۳ یا ۴ سانت بیشتر نشود) و صبر کنید تا خنک شود. بهتر است قبلاً کف ظرف را با کره یا روغن چرب کرده باشید.
  • می‌توانید روی مواد را با پودر گل سرخ، پودر یا خلال پسته و بادام، پودر هل یا پودر نارگیل به سلیقه خودتان تزئئین کنید.
  • بعد از اینکه مواد کاملاً از حرارت افتاد، چند ساعت آن را درون یخچال بگذارید تا مواد قوام پیدا کند.
  • بعد از گذشت این زمان، مسقطی شما حاضر است. آن را به صورت دلخواه (مربع یا لوزی) برش بزنید و میل کنید. نوش جان!

نکات کلیدی

  1. قلق اصلی درست کردن مسقطی این است که از لحظه اول به صورت مداوم آن را هم بزنید. ماده اصلی این دسر نشاسته است و نشاسته بسیار زود یکدستی خود را از دست می‌دهد. بنابراین در تمام مراحل روی شعله، از هم زدن مسقطی خود غافل نشوید.
  2. اضافه کردن زعفران اختیاری است. شما برای تهیه مسقطی ساده می‌توانید زعفران را حذف کنید. در این صورت رنگ دسر شما سفید خواهد بود.
  3. با اضافه کردن ژله به دستور، یک مسقطی ژله‌ای خواهید داشت که برای کودکان جذابیت خاص خود را دارد.

نکات مهم در تهیه مسقطی شیرازی

  • اگر دوست دارید حلوا شیرین‌تر باشد ½ استکان دیگر شکر برای این مفدار مواد به آن اضافه کنید.
  • هر چه زمان پخت این حلوا بیشتر باشد و البته در حین پخت مرتب هم بزنید کشدارتر و شفاف‌تر می‌شود. این طرز تهیه مسقطی کشدار ژله‌ای است و بسیار مرسوم است.
  • اگر بعد از اضافه کردن زعفران و گلاب یک دم کنی روی قابلمه و یک شعله پخش‌کن زیر قابلمه بگذارید تا ده دقیقه الی یک ربع روی شعله ملایم گاز پخته شود حلوا حسابی جا افتاده و خوش عطر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید همیشه یک مسقطی یا حلوای فوق‌العاده خوشمزه و کشدار داشته باشید همیشه این مقدار نسبت‌ها را رعایت کنید: هر پیمانه‌ای که انتخاب می‌کنید از آن یک پیمانه نشاسته، ۲ پیمانه شکر و ۴ پیمانه آب استفاده کنید. مقدار مغزها، روغن و گلاب و زعفران بستگی به سلیقه شما دارد.
  • بعد از سرد شدن کامل حلوا مسقطی می‌توانید آن را به اشکال دلخواه برش یا قالب بزنید.
  • برای درست کردن حلوا مسقطی حتما از روغن مایع یا برای این مقدار مواد از یک لیوان کره استفاده کنید تا یک حلوای لطیف و یکدست داشته باشید.
  • نشانه آماده شدن حلوا مسقطی این است که وقتی با قاشق روی آن می‌کشید قاشق روی حلوا خط بیندازد و محو نشود.
  • اگر می‌خواهید یک حلوای مسقطی مجلسی به اصطلاح دو بَر مغز داشته باشید حین پخت حلوا به آن مغزها را اضافه نکنید. قبل از سرو حلوا یکی از خلال‌ها مثلا خلال مغز بادام را در کف ظرف مورد نظر بریزید و یکدست کنید و سپس حلوا را روی آن بریزید. خلال دیگر مثلا خلال پسته را روی حلوا به صورت یکدست بریزید.
  • حلوا مسقطی لاری زعفرانی را بدون مغز و ساده هم می‌توانید طبخ کنید.
  • به جای انواع مغز می‌توانید روی حلوا مسقطی پودر گل سرخ را پودر وانیل بریزید.

سخن پایانی

مسقطی یک حلوای ایرانی است که بیشتر در استان فارس تهیه می‌شود. این حلوا بسیار خوشمزه بوده و می‌تواند به عنوان یک شیرینی یا دسر خانگی مورد استفاده قرار بگیرد. در این متن طرز تهیه مسقطی ساده را به شما آموزش دادیم. علاوه بر مسقطی، باسلوق نیز دسری بسیار خوشمزه است و کمتر در خانه‌ها درست می‌شود. اگر علاقه دارید با طرز تهیه این دسر ایرانی نیز آشنا شوید، خواندن مطلب «طرز تهیه باسلوق با شیره انگور» را به شما توصیه می‌کنیم.

شما طعم مسقطی ساده را دوست دارید؟ تا به حال خودتان در خانه مسقطی درست کرده‌اید؟ اگر از این دستور برای درست کردن مسقطی استفاده کردید نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. الهام می گوید

    من همیشه مسقطی درست میکنم و کنار چای واقعا دلچسبه

  2. صبا می گوید

    ظرفی که میخواید مسقطی رو بریزید داخلش پودر نارگیل بپاشید و نشاسته ذرت و روی مسقطی هم این طور خیلی خوب میشه