چگونه شوید را خشک کنیم که زرد نشود

2

چگونه شوید را خشک کنیم که زرد نشود ، چگونه شوید را خشک کنیم که زرد نشود ، خشک کردن شوید روی بخاری  ، علت زرد شدن شوید خشک ، روش خشک کردن شوید در منزل  ، علت خشک شدن شوید ، علت سیاه شدن شوید خشک ، خشک کردن سبزی در فر ، خشک کردن شوید در زمستان ، طرز خشک کردن شوید در فر

چگونه شوید را خشک کنیم که زرد نشود

یکی از سبزی‌های خشک خوشمزه و پرکاربردی که در آشپزخانه هر کدبانوی ایرانی یافت می‌شود، شوید خشک است. این طعم دهنده‌ی پرطرفدار را هم می‌توان آماده خرید و هم می‌توان در منزل تهیه کرد. خشک کردن شوید در منزل اگرچه کمی وقت‌گیر است، ولی بسیار ساده بوده و باعث می‌شود از تمیزی و کیفیت سبزی مصرفی خود مطمئن باشید. در این مقاله شما را با نحوه خشک کردن شوید در منزل و روش‌های نگهداری از آن برای مدت طولانی آشنا می‌کنیم.

خشک کردن شوید در فر خشک کردن شوید در سایه خشک کردن شوید

نحوه خشک کردن شوید در سایه

  • شوید تازه را تهیه و آن را پاک کنید، همه برگ‌های زرد، خراب، چوب‌ها و گل و لای سبزی را از آن جدا کنید. از آنجایی که ساقه‌های شوید نرم هستند و خواص درمانی زیادی دارند، پیشنهاد می‌کنیم شوید‌ها را کمی با ساقه پاک کنید. این کار به با برکت‌تر شدن و بیشتر شدن شوید خشک شما نیز کمک می‌کند.
  • شستن صحیح شوید بسیار مهم است، به این منظور شوید‌ها را داخل ظرف بزرگ بریزید و ظرف را از آب پر کنید. دمای آب بهتر است خنک باشد تا تازگی شوید‌ها حفظ شود.
  • سبزی شوید برگ زیادی دارد و ممکن است به تخم انگل آلوده باشد، بنابراین به ازای هر لیتر آب داخل ظرف، ۲ تا ۴ قطره مایع ظرفشویی یا نمک اضافه کنید و اجازه دهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند. این کار سبب لیز و لزج شدن تخم و کیست انگل‌ها و به سطح آب آمدن آن‌ها می‌شود. در این مرحله از شست وشو، آب روی سبزی شوید را آرام خالی کنید و شوید‌ها را داخل ظرف دیگری بریزید تا آب آن گرفته شود.
  • در مرحله خشک کردن شوید می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی کننده سبزیجات نیز برای میکروب‌زادیی شوید، استفاده کنید.
  • در مرحله بعد، برای اینکه اثر مواد شیمیایی برطرف شده و از تمیزی شوید مطمئن باشید، سبزی را دوباره داخل آب ریخته و سپس آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود.
  • بعد از گرفتن آب اضافی، شوید‌ها را روی دستمال‌های خشک‌کن، پارچه نخی تمیز یا سینی، به صورت یک لایه نازک پهن کنید و آن را در محلی که سایه باشد (دور از تابش مستقیم آفتاب، وزش باد و گرد و غبار) و البته جایی که هوا جریان داشته باشد، قرار دهید.

نکته: خشک کردن شوید در آفتاب اگر چه سریع‌تر انجام می‌شود، ولی تابش نور خورشید، باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزی به ویژه ویتامین آ، ویتامین ب و ویتامین ث می‌شود و از کیفیت سبزی شما کاسته می‌شود. در حالیکه اگر خشک کردن شوید را در سایه انجام دهید، مقدار کمتری از ویتامین آن از دست می‌رود، ضمن اینکه شوید‌هایی که در سایه خشک شوند، خوش‌رنگتر می‌شوند.

  • همچنین برای جلوگیری از زردشدن شویدها، بهتر است روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه‌ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می‌شود.
  • بعد از یک روز اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید‌ها بماند تا کاملا خشک شوند. اگر جزء خانم‌های باسلیقه و پرحوصله هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک شدن شویدها، آن‌ها را الک کنید تا شوید یکدست‌تر و ریزتری داشته باشید.
  • هنگامی که شوید‌های شما کاملا خشک شدند، به طوری که بتوانید به راحتی با دست خود خردشان کنید، ترد باشند و صدایی مانند خرد شدن برگ‌های پاییزی داشته باشند، می‌توانید آن‌ها را جمع کنید.

تقریبا هر یک کیلو شوید تازه، ۵۰ گرم شوید خشک می‌دهد. بعد از خشک شدن شوید، آن را به ظرف دربسته منتقل کرده و در محیطی خشک، خنک و دور از تابش نورخورشید نگهداری کنید. به کمک این روش می‌توانید شوید خشک را برای چند ماه تا یکسال ذخیره کنید.

همچنین میتوانید مقاله چگونه نعناع را خشک کنیم که سیاه نشود را در ساتین بخوانید.

خشک کردن شوید در ماکروفر

  • شوید تازه را تمیز کنید و بشویید (برگ‌های سبزی را از ساقه جدا کنید).
  • شوید‌ها را روی پارچه تمیزی پهن کنید تا رطوبت سبزی‌ها گرفته شود (روی برگ سبزی هیچ اثری از رطوبت نباشد در غیر اینصورت رنگ سبزی پس از خشک کردن سیاه خواهد شد).
  • ابتدا برای خشک کردن شوید لازم است تکه‌ای دستمال کاغذی روی بشقاب بگذارید و شویدها را روی دستمال پهن کنید (سعی کنید سبزی‌ها روی هم قرار نگیرند). ماکروفر را روی حداکثر قدرت قرار دهید سپس بشقاب را داخل ماکروفر بگذارید.
  • حدود ۱-۲ دقیقه زمان برای خشک شدن سبزی زمان لازم است (هر ۱۰ ثانیه در ماکروفر را باز کنید و سبزی را زیر و رو کنید)، پس از این مدت زمان سبزی خشک را با دست خرد کنید و داخل ظرف بریزید. این روش برای خشک کردن انواع سبزی‌ها کاربرد دارد.

نکته: ساقه‌های سبزی را نیز می‌توانید جداگانه و با همین روش در ماکروفر خشک کنید، اما توجه کنید که بدلیل ضخامت ساقه زمان بیشتری برای خشک شدن لازم است.

توصیه هایی برای بهتر خشک کردن شوید

  • برای داشتن نتیجه بهتر و زودتر خشک کردن شوید، می‌توانید بعد از پاک کردن و شستن شویدها، آن‌ها را به صورت دسته‌ای و با حوصله خرد و بعد اقدام به خشک کردن کنید.
  • از روزنامه برای پهن کردن سبزی‌ها استفاده نکنید، زیرا سرب موجود در روزنامه برای سلامت بدن مضر است و می‌تواند باعث آلوده شدن سبزی شما شود.
  • توجه کنید اگر برای خشک کردن شوید آن را در جایی بیرون از منزل پهن کرده‌اید، باید در هنگام شب آن را به مکان سربسته‌ای منتقل کنید یا روی شوید‌ها را با پارچه‌ای بپوشانید، زیرا در هوای سرد شب، سبزی شما دوباره رطوبت جذب کرده و مقدار آب ان زیاد می‌شود، ضمن اینکه باعث پلاسیده شدن شوید خواهد شد.
  • برای جلوگیری از زردشدن شویدها، بهتر است روز اول خشک کردن شوید، جلوی آن پنکه‌ای با دور متوسط قرار دهید و اجازه دهید یک روز باد پنکه به آن بخورد، باد پنکه باعث زودتر خشک شدن شوید و در نتیجه مانع زرد شدن آن می‌شود.
  • بعد از یک روز اجازه دهید دو تا سه روز دیگر نیز شوید‌ها بماند تا کاملا خشک شوند.
  • اگر جزو خانم‌های باسلیقه و پرحوصله هستید، پیشنهاد می‌کنیم بعد از خشک شدن شویدها، آن‌ها را الک کنید تا شوید یکدست‌تر و ریزتری داشته باشید.

سخن آخر

شوید خشک علاوه بر بهتر کردن طعم غذا، خواص درمانی زیادی دارد. دمنوش شوید خشک یک نوشیدنی مفید برای بیماران مبتلا به دیابت است که به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و در کاهش چربی خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی نیز موثر است. همچنین اضافه کردن شوید به غذا به لاغر شدن کمک می‌کند.

شما از چه روشی برای خشک کردن شوید در منزل استفاده می‌کنید. تجربیات خود را در خشک کردن شوید از طریق بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. رویا می گوید

    خیلی عالی توضیح دادید و با حوصله از شستن تا خشک کردن هم تو خونه هم فر
    ممنونم

  2. الهام می گوید

    عااااالی بود من بیشتر اوقات شوید خشک میکردم زرد میشد حتما از مطلب خوب شما استفاده میکنم