عیب یابی بانک خازنی سه فاز چگونه انجام می شود؟

0

امروزه با پیشرفت های تکنولوژی، نیاز به برق در صنایع بزرگ و کوچک همواره رو به افزایش است بنابراین برای مصرف بهینه برق، مدیریت آن امری اجتناب ناپذیر است. نصب بانک خازنی به عنوان تابلو برق ساختمان معمولا بعد از تابلو برق اصلی انجام می گیرد، اما بانک خازنی چگونه باعث صرفه جویی در مصرف برق می شود.

بانک خازنی چیست؟

در شبکه برق سه فاز با دو نوع توان مصرفی از جمله توان مفید یا اکتیو و توان غیر مفید یا راکتیو روبه رو هستیم. تابلو برق خازنی معمولا در شبکه های توزیع فشار ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد تا به ذخیره انرژی بپردازد و باعث اصلاح ضریب توان شبکه شود.

در مجموع بانک خازنی باعث می شود که توان راکتیو حاصل از فعالیت ترانسفورمرها و هر نوع وسیله ای که دارای سیم پیچ است وارد شبکه نشود و به این صورت باعث صرفه جویی در صورت حساب ها و هزینه ها شده و همچنین باعث افزایش توان تجهیزات می شود. به عبارت دیگر، بانک خازن با ورود توان راکتیو به مدار، باعث کاهش هزینه های برق می شود.

امروزه با دامنه متنوعی از تولید بانک های خازنی توسط شرکت تابلو برق روبه رو هستیم. در حال حاضر برای تصحیح ضریب توان مصرفی اداره برق مشترکین سه فاز بالای ۵۰ آمپر را موظف نموده تا تابلوی خازنی را نصب کنند.

ابزارهای لازم برای عیب یابی بانک خازنی

بانک خازنی از لحاظ مکانیزم جبران سازی به بانک خازنی ثابت و اتوماتیک دسته بندی می شود. عیب یابی بانک خازنی سه فاز به وسیله تجهیزات تست کالیبره صورت می گیرد بنابراین تجهیزات باید دارای برچسب معتبر کالیبراسیون باشند.

برای تشخیص عیوب بانک خازنی دسترسی به ابزارهای دیگری همچون منبع ولتاژ تک فاز و سه فاز، مولتی متر، دستگاه تست عایق، پل خازنی و ثبت کننده های سریع اطلاعات ضروری است.

عوامل زیادی از قبیل دما، زمان و رطوبت بر نحوه عملکرد بانک خازنی موثر هستند به طوری که اگر هر چند وقت یکبار بانک خازنی تست نشده باشد یا به درستی از آن نگهداری نشده باشد قطعا عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت و باعث افزایش هزینه برق و حتی آسیب به سیستم برق می شود. بنابراین باید توسط متخصص، بازدیدهای دوره ای و منظم برای تست و عیب یابی بانک خازنی و شناسایی خازن های معیوب صورت گیرد. در حال حاضر آزمایشگاه های مراقبتی انواع خدمات نگهداری خازن را ارائه می دهند.

انواع تست بانک خازنی سه فاز

 

تست های بانک خازنی باید به صورت دوره ای و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده انجام گیرند.

۱.تست روتین

تست روتین بانک خازنی شامل مراحلی همچون آزمون دیداری، تست خروجی و ظرفیت، تست ولتاژ بین ترمینال ها و نگهدارنده های بانک خازن و تست آب بندی در دمای ۸۰۰ می باشد، البته تست مقاومت عایق، تست کارآمدی دستگاه شارژ و اندازه گیری تانژانت زاویه تلفات دی الکتریک نیز انجام می گیرد.

۲.تست تایپ تست

تست تایپ تست نیز شامل تست تحمل نوسان ولتاژ بالا، تست عایق بوشینگ ها، تست ولتاژ اثر رادیویی، تست تحمل دمایی، تست کاهش ولتاژ و تست تخلیه شارژ در حالت اتصال کوتاه می باشد..

۳.تست راه اندازی

تست راه اندازی قبل از نصب بانک خازن صورت می گیرد تا از سالم بودن اجزا و قطعات آن اطمینان حاصل شود.

موارد مهم قبل از تست بانک خازنی

قبل از اینکه تست ها برای عیب یابی بانک خازنی انجام گیرد باید تمام خطرات و ریسک های احتمالی در نظر گرفته شود تا در صورت لزوم، اقدامات کنترلی برای جلوگیری از خطرات احتمالی انجام گیرد. البته قبل از انجام هر نوع تست باید بانک خازنی تخلیه شود تا مشکلی در ضمن کار پیش نیاید.

در صورت وجود احتمال خطر غیرقابل کنترل بهتر است که پروسه تست بانک خازنی را متوقف و از همکاران متخصص درخواست کمک نمایید.

همچنین به خاطر داشته باشید تابلو برق های موجود در سطج بازار توسط شرکت های گوناگونی تولید می شوند و هرکدام از نظر کیفیت متفاوت می باشند، از این رو پس از بررسی های انجام شده در بازار بهترین شرکت تولید کننده تابلو برق در ایران یعنی مجموعه ساتل تابلو آسیا را پیدا نمودیم و به شما پیشنهاد می دهیم برای خرید انواع قیمت تابلو برق صنعتی سه فاز حتما از این شرکت مشاوره و خرید فرمایید.

شیوه انجام تست بانک خازنی

انجام تست بانک خازنی به صورت شناسایی خازن و ثبت جزئیات موجود در مورد آنها از قبیل شماره سریال، ولتاژ، جریان و ظرفیت صورت می گیرد.

در مرحله بعدی باید شرایط بانک خازنی از قبیل خشک بودن خازن ها، خشک بودن راکتورها، درست بودن ارت فریم های بانک خازنی و اتصالات اصلی بررسی گردد.

همچنین هر خازن باید حدود یک دقیقه از لحاظ مقاومت عایقی تست و ظرفیت  خازن ها به وسیله پل خازنی بررسی گردد.

در مورد تست ولتاژ بالا باید بگوییم که انجام این تست به نظر مهندس مسئول بستگی دارد و در صورت انجام، باید مجددا تست مقاومت عایقی بر روی بانک خازنی صورت گیرد.

در انتها باید توازن بانک خازنی بررسی گردد تا در صورت نیاز خازن ها جابجا شوند تا تعادل مورد نیاز در بانک خازنی ایجاد شود.

کلام آخر

بازدیدهای دوره ای را به محض نصب و راه اندازی بانک خازنی اجرا نمایید، توصیه می کنیم قبل از کنترل اتصالات حتما خازن را بی برق نمایید و صبر کنید خازن خالی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ