آیا ناس روزه را باطل میکند ؟

0

آیا ناس روزه را باطل میکند سیستانی ، آیا ناس روزه را باطل میکند اهل سنت ، آیا استفاده از ناس روزه را باطل میکند مکارم شیرازی

آیا ناس زدن روزه را باطل میکند

حکم شرعی استفاده از ناس در حال روزه (مرجع تقلید آیهالله سیستانی)

جواب : مطابق با فتوای حضرت آیت الله العظمی سیستانی(مدظله) اگر چیزی از ناس به حلق نرسد روزه باطل نمی شود. یاحقّ.

انچه مبطل روزه است خوردن واشامیدن است لذا اگر صدق خوردن یا آشامیدن نکند روزه باطل نمیشود . در مورد ناس یا انفیه چنانچه از حلق پایین نرود ،روزه باطل نیست ولی اگر از حلق پایین می‌رود موجب بطلان روزه است .

سید علی خامنه ای : بنا بر احتیاط واجب روزه را باطل می کند.

مکارم شیرازی: اشکال دارد.

زنجانی : در فرضی که ذرات آن پائین نرود هم بنابراحتیاط نباید مصرف شود.

مبطلات روزه پاسخ سوالات شرعی

ناس چیست

ناس یکی از مواد مخدر است که از برگ تنباکو که در سایه خشک شده و به‌همین خاطر سبز رنگ است ساخته می‌شود. این برگ‌ها را نرم می‌کوبند و با اندکی آهک مخلوط کرده در جلو دهان، میان لب و دندان می‌گذارند.

ناس یا نسوار ماده‌ اعتیادآوری است که امروز شاهد شیوع مصرف آن به خصوص در میان قشر جوان هستیم. این ماده از ترکیب برگ خشک شده تنباکو و آهک ساخته شده است. ناس حاوی نیکوتین بالایی ست که طعم و بوی بسیار تندی دارد. این ماده مخدر در کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، سوئد، نروژ، هند و پاکستان محبوبیت بیشتری دارد اما در برخی از گزارش های پلیس این ماده در سیستان و بلوچستان، زاهدان، کرمان، اصفهان و تهران نیز به فروش می‌رسد.

مبطلات روزه پاسخ سوالات شرعی

عوارض بلندمدت این ماده شامل بی‌خوابی، عدم تعادل رفتاری، زودرنجی، اختلالات تمرکز، اختلالات رفتاری، تأثیر در مخچه، بیماری‌ های دهانی، سرطان حنجره، اختلالات و سرطان روده‌ بزرگ و نارسایی‌ های کلیوی و همچنین سرطان لثه می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ