حکم جنب شدن روزه دار در خواب | ارضا شدن زن و مرد در خواب

0

اگر روزه دار بعد از اذان صبح جنب شود خامنه ای ، حکم جنب شدن روزه دار در خواب مکارم شیرازی ، حکم محتلم شدن در روزه قضا ، ایا جنب شدن در خواب غسل دارد ، ارضا شدن در خواب روزه را باطل میکند خامنه ای ، حکم ارضا شدن زن در خواب چیست

حکم ارضا شدن در خواب برای روزه دار

مکارم شیرازی

احتلام روزه‌دار در روز چه حکمی دارد؟

پاسخ : هرگاه روزه‌دار بعد از اذان صبح و در طول روز، محتلم شود (در خواب جنب شود) روزه‌اش صحیح است و بهتر است فوراً غسل کند اما اگر نکند برای روزه‌اش اشکالی ندارد.

اطلاع از وقوع غسل واجب بعد از اذان صبح توسط روزه دار

پرسش : اگر کسی روزه دار است بفهمد که غسل واجبش را بعد از اذان صبح انجام داده روزه اش چه حکمی دارد؟

پاسخ : روزه او صحیح است.

سلام اگر خانمی در خواب ارضاء شود روزه اش باطل می شود؟ آیا این حکم جنابت دارد و باید غسل کند؟

پاسخ : اگر فرد روزه دار در خواب روز محتلم شود و تا پایان روز (حتی بعد از اذان مغرب) غسل ننماید ،روزه آن روزش صحیح است .ولی باید برای نمازش غسل کند .

اگر تا قبل از اذان صبح فردا عمدا غسل نکند ،روزه فردایش باطل می شود و قضا و کفاره دارد.

البته اگر با دیدن خواب خانم یقین به جنب شدن پیدا نکند غسل لازم نیست. اگر زن بر اثر تحریک های جنسی به قدری تحریک شود که به اوج لذت و شهوت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنب می شود. اگر به اوج لذت نرسد و مایع خارج شود و یا به اوج لذت برسد ،ولی مایعی خارج نشود و یا شک کند که مایعی خارج شد یا نه ،جنب نمی شود و غسل لازم نیست. زن اگر یقین به خارج شدن منی پیدا کند ،جنب می شود . اگر یقین پیدا نکند ،جنب نمی شود. بنابراین مواقعی که زن بر اثر تحریک های شهوانی مقداری لذت می برد و در آن حال رطوبتی از او خارج می شود ،چون به اوج شهوت نرسیده ،جنب نمی شود . رطوبت خارج شده هم پاک است . وضو و غسل را باطل نمی کند.(۱)

اوج لذت و شهوت به حالتی گفته می شود. که در آن حال معمولا انسان از خود بی خود می شود . لذت زیادی می برد و منی بیرون می ریزد. بعد از تمام شدن آن حال انسان احساس تخلیه شدن و ارضا می کند . حالت شهوتش تمام و بدنش سست می شود . حالت تحریک آمیزی که قبل از تخلیه شدن داشت، دیگر آن حالت را ندارد. مثل این که انسان گرسنه دلش غذا می خواهد، ولی وقتی غذا خورد و سیر شد ،دیگر میل به غذا ندارد.

پی نوشت: ۱. آیت الله مکارم ،توضیح المسائل ، م۳۶۱و۱۳۸۰و مسائل کثیرالابتلا م۱۸.

جنب شدن در خواب در ماه رمضان روزه را باطل میکند

اگر شخصی که روزه است بی اختیار منی از او بیرون آید، روزه اش باطل نیست مثل ارضا شدن و جنب شدن در خواب، که در چنین صورتی روزه باطل نمی شود و همچنین اگر شب در خواب جنب شود و بعد از اذان صبح بیدار شود در این صورت نیز روزه باطل نمی شود ولی اگر قبل از اذان صبح جنب شود و بیدار شود و عمدا غسل نکند در این صورت روزه او باطل است.

حکم روزه داری که در خواب جنب شود

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای:

محتلم شدن در روز (خروج منى در حال خواب) روزه را باطل نمى‌‌کند، و هر گاه روزه‌‌دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم مى‌‌شود، لازم نیست از خواب خود جلوگیرى کند. و همچنین اگر روزه دار در خواب جنب شود و بعد از اذان صبح بیدار شود جنابت به روزه آن روز او ضرر نمى‌‏زند، ولى واجب است که براى نماز غسل کند و مى‌‏تواند غسل را تا وقت نماز به تأخیر بیندازد.

آیا زنها هم محتلم می شوند؟ من بعد از نماز صبح خواب دیدم می خواستم بدونم حکم نماز و روزه ام چگونه است؟

پاسخ : زن ها هم مانند مردها محتلم می شوند . در صورتی که بعد از بیدار شدن یقین داشته باشید که منی خارج شده است باید غسل کنید . روزه صحیح است و در صورتی که شک در محتلم شدن داشته باشید ،غسل لازم نیست.(۱)

نشانه احتلام در خانم ها و یا دختران، آن است که در اثر تحریک جنسی در اوج شهوت جنسی برسند و دراین حالت مایعی خارج شود. فرق نمی کند در خواب یا در بیداری باشد و در غیراین صورت محتلم نمی شوند.
دختران یا خانم ها در غیر از نزدیکی با شوهر، به ندرت جنب می شوند . کم تر اتفاق می افتد که منی از آن ها خارج شود . فقط در صورتی که از نظر جنسی به حدی تحریک شوند که به حالت رعشه جنسی و یا ارگاسم (یعنی در اوج شهوت) برسند و در این حالت مایعی از آن ها خارج شود، جنب می شوند . باید غسل کنند،

در غیر این حالت آنچه خارج می شود، پاک است و نیازی به غسل ندارد. یعنی اگر دختری در اوج شهوت نباشد و مایع خارج شود ،پاک است و یا به اوج شهوت برسد و مایع خارج نشود، باز هم جنب نمی‌شود. اگر شک کند که به اوج شهوت رسیده یا نه و مایع خارج شود، با فرض شک باز حکم جنابت را ندارد . غسل لازم نیست.

منظور از اوج لذت جنسی، مرحله آخر شهوت است که وقتی به آن حالت می رسند ،تقریبا از نظر جنسی بعد از آن ارضا می گردند وتخلیه می شوند .

با محتلم شدن روزه باطل نمی شود و لازم نیست فورا غسل کنید ،بلکه فقط باید برای نماز غسل کنید.

پی نوشت: ۱. آیت الله خامنه ای، استفتائات، سؤال ۱۷۱.

مبطلات روزه حکم جنب شدن ارضا شدن احتلام در خواب

آیا جنب شدن در خواب باعث ابطال روزه میشود

آیت الله سیستانی:

جنب شدن روزه دار در خواب اگر روز باشد روزه اول باطل را نمی کند ولی اگر شب جنب شد باید تا اذان صبح غسل انجام دهد.

اگر روزه دار در خواب جنب شود حکمش چیست

اگر کسی در خواب ببیند که از نظر جنسی ارضا شده است آیا غسل بر او واجب است یا خیر؟

خداوند حکیم در قرآن کریم طهارت از جنابت را شرط صحت نماز قرار داده و در آیه ۶ سوره مائده خطاب به اهل ایمان فرموده است وَ إِنْ کُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا

جنب شدن انسان، دو عامل دارد:

۱- مقاربت کردن

۲- بیرون آمدن منى، چه در خواب و چه در بیدارى، چه کم و چه زیاد، با شهوت و چه بى‌شهوت، با اختیار یا بى‌اختیار

هر زن و مردی که یقین به خارج شدن منى پیدا کند بدون اشکال جنب است و  غسل بر او واجب می باشد و تا یقین پیدا نشود رطوبتى که خارج شده منى است، حکم به جنابت نمى‌شود و غسل واجب نیست و  ناگفته نماند که خواهران کمتر یقین پیدا مى‌کنند.

انسان وقتى شک داشته باشد و نداند آنچه که بیرون آمده منى است یا نه، معیار شناختن آن در شخص سالم این است که با فشار و شهوت خارج شده و موجب سستى بدن گردد و ظاهر این است که در شخص بیمار و زن تنها شهوت کفایت مى‌کند.

ضمیمه کردن وضو به غسل مخصوصا براى زن در صورتى که قبل از خروج رطوبت با وضو نباشد احتیاطى است که ترک آن سزاوار نیست. بلکه احتیاط آنست که در صورت جمع نبودن سه حالت فوق اگر قبل از خروج رطوبت بی وضو بوده هم غسل کند و هم وضو بگیرد و اگر مسبوق به طهارت باشد فقط غسل نماید.(رجوع شود به تحریر الوسیله؛ ج‌۱، ص:۳۸)

بنا بر این طبق فتوای امام خمینی (س) که در استفتاء ذیل نیز بدان تصریح شده است، غسل جنابت بر زن یا دختری که در خواب یا بیداری احساس شهوت به وی دست داده است اما در خروج منی شک دارد واجب نیست و اگر غسل نماید کفایت از وضو نمی کند. و چون وضو بعد از غسل جنابت حرام است راه احتیاط این است که یا قبل از غسل وضو بگیرد و یا بعد از غسل ابتدا به کاری که مبطل وضو است اقدام کرده  سپس وضو بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ