سهام جایزه چیست و نحوه دریافت آن چگونه است؟

0

سهام جایزه (در انگلیسی به عنوان “stock dividend” شناخته می‌شود) به عنوان یک روش تقسیم سود سهام در شرکت ها بکار گرفته می‌شود. در این روش، شرکت ها نماد سهام خود را به صورت جایزه به سهامداران خود اعطا می‌کنند، به جای اینکه مبلغ نقدی به صورت سود تقسیم شود.

به طور معمول، این جایزه بر اساس تعداد سهام هر سهامدار تعیین می‌شود. برای مثال، اگر یک شرکت تصمیم داشته باشد ۱۰٪ از سود خود را به صورت سهام جایزه تقسیم کند و شما ۱۰۰ سهم داشته باشید، شما به صورت جایزه ۱۰ سهم به عنوان سهام جایزه دریافت می‌کنید.

این نوع سود تقسیمی بسته به شرکت و جایزه‌های مختلف با شرایط مختلف همراه است. اما اغلب، جایزه سهام به صورت رایگان به سهامداران اعطا می‌شود و به عنوان یک روش رایج تقسیم سود در شرکت ها محسوب می‌شود.

سهام جایزه

شرکت ها چرا سهام جایزه می دهند؟

این امکان وجود دارد که شرکت ها به خاطر دلایل مختلفی تعدادی سهام جایزه به سهامداران خود بدهند. یکی از دلایلی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند، سرمایه گذاری درآمدهای ناپایدار و بازسازی ذخایر شرکت است. از دیگر دلایلی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند، این موضوع است که وقتی یک شرکت پول کم تری داشته باشد، ممکن است سهام جایزه را بدهد تا سهامداران بتوانند سهام خود را برای پول به فروش برسانند. دلیل سومی که شرکت تصمیم به توزیع سهام جایزه به سهامداران می کند، این است که شرکت ها می توانند با پرداخت اوراق بهادار سهام به سهامداران، قیمت سهام را کاهش دهند و به این روش سرمایه گذاران جدید را برای خرید سهام تشویق می کنند.

مزیت دریافت سهام جایزه بورس چیست؟

معمولا انتظار می رود که پس از اعمال افزایش سرمایه، قیمت سهام به دنبال پر کردن گپ ایجاد شده باشد و در مدت زمانی بین ۲ تا ۱۰ ماه، به قیمت سابق خود، پیش از افزایش سرمایه و اضافه شدن سهام جایزه بازگردد. در صورتی که اوضاع شاخص بورس مناسب و صعودی بوده و سهام نیز سیر پیش بینی شده خود را طی کرده و گپ قیمتی را پر نماید، سهامدارانی که سهام جایزه دریافت کرده اند، به سود قابل توجهی دست پیدا خواهند کرد. درست به همین خاطر است که معمولا سهامداران از دریافت سهام جایزه بسیار خوش حال می شوند.

نماد هر شرکت چند روز قبل از افزایش سرمایه بسته میشود؟

نماد هر شرکت برای افزایش سرمایه به این شیوه ۴۸ ساعت پیش از برگزاری مجامع متوقف شده و پس از انتشار گزارش مجمع در سامانه کدال، نماد یادشده مجاز به فعالیت در سامانه tsetmc می‌ شود.

از کجا بفهمیم سهام جایزه داریم؟

یکی از سوالات معمول در مورد سهام جایزه، این است که در چه صورت سهام جایزه تعلق میگیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید ببینید که در سهامی که دارید در زمان برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده اید یا خیر و مهم تر اینکه سهمی که دارید افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی داشته یا نه؟ این را اگر متوجه شوید، خواهید فهمید که سهام جایزه دارید یا خیر.

چرا سهام جایزه قابل فروش نیست؟

پاسخ به این سوال این است که سهام جایزه قابل فروش است. پس از اعمال افزایش سرمایه بین ۲ الی ۴ ماه نیاز است که سهام جایزه به پرتفو شما اضافه شود. بعد از اضافه شدن نیز اغلب بین ۲ تا ۳ هفته اجازه فروش داده نمی شود، تا برای همه اعمال شود و پس از آن می توان سهام جایزه را بفروش رساند.

چه زمانی سهام جایزه بورس به پرتفوی اضافه میشود؟

همانطور که گفتیم، معمولا در بازه زمانی بین ۲ تا ۴ ماه پس از برگزاری مجمع افزایش سرمایه، سهام جایزه به پرتفو شما اضافه می شود. البته این زمان به درصد افزایش سرمایه نیز بستگی دارد. اگر افزایش سرمایه درصدی بالاتری داشته باشد این زمان به مراتب طولانی تر خواهد بود و اگر به عنوان مثال زیر ۱۰۰ درصد باشد این زمان باید کوتاه تر باشد.

تبدیل سهام جایزه به سهام عادی

وقتی که به شما سهام جایزه تعلق می گیرد، به این موضوع توجه داشته باشید که به عنوان مثال اگر شما ۱۰۰ سهم داشته باشید بعد از سهام جایزه تعداد سهام های شما افزایش پیدا کرده و به عنوان مثال به ۲۰۰ سهام تبدیل می شود ولی قیمت سهام ها به میزانی تغییر می کند که دارایی شما تغییری نکند ولی تعداد سهام افزایش پیدا کند به این دلیل است که افزایش سرمایه به این شکل صورت می پذیرد. پس سهام شما همان سهام عادی میشود و شما به همان روش های گذشته میتوانید سهام های خود را مورد معامله قرار دهید و سود کسب کنید.

اگر بعد از مجمع سهم خود را بفروشیم، باز سهام جایزه تعلق می گیرد؟

مبنای تعلق سهام جایزه، زمان برگزاری مجمع است. این بدین معنی است که اگر شما در زمان برگزاری مجمع سهم مورد نظر را در پرتفو خود داشته اید، حتما سهم جایزه، در صورتی که سهم افزایش سرمایه داشته باشد، به شما تعلق می گیرد. حتی اگر سهم خود را بعد از مجمع به فروش برسانید، باز سهام جایزه به شما تعلق می گیرد و تنها این تفاوت را دارد که در زمان تعلق سهام جایزه، به این دلیل که سهام اصلی خود را به فروش رسانده اید، برای مشاهده دارایی سهام جایزه و فروش آن باید تغییر کارگزار ناظر بدهید، وگرنه قادر به فروش سهم جایزه مورد نظر نخواهید بود.

سهام جایزه چه تاثیری بر قیمت سهم دارد؟

این مورد را با یک مثال توضیح می دهیم؛ فرض کنید قیمت سهم فولاد ۱۲۰۰ تومان است و شما ۳ هزار از این سهم را دارید. سهم فولاد تصمیم می گیرد که افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی بدهد. فرض کنید این شرکت تصمیم گرفته است که ۲۰۰ درصد افزایش سرمایه دهد.

قبل مجمع : 

  • ** تعداد سهام : ۳۰۰۰ سهم
  • ** قیمت سهم : ۱۲۰۰ تومان
  • ** کل دارایی شما : ۳۰۰۰ * ۱۲۰۰ = ۳/۶۰۰/۰۰۰ تومان

بعد مجمع : 

  • ** تعداد سهام : ۳۰۰۰ سهم (از قبل داشتین) + ۶۰۰۰ سهم (سهم جایزه) = ۹ هزار سهم
  • ** قیمت سهم : ۴۰۰ تومان
  • ** دارایی شما بعد از مجمع : ۹۰۰۰ * ۴۰۰ = ۳/۶۰۰/۰۰۰ تومان

اتفاقی که پس از مجمع شاهد آن هستیم این است که قیمت سهم تقسیم بر سه می شود و تعداد سهام شما نیز سه برابر می شود. یعنی بعد از مجمع اینطور خواهد بود؛ همانطور که ملاحظه می فرمایید، عملا دارایی شما قبل و بعد از مجمع تغییری پیدا نکرده است. فقط به اندازه سه برابر تعداد سهام قبلی خودتون به شما سهم جدیدی به عنوان سهام جایزه اختصاص پیدا می کند.

حال سوال اینجاست که این اتفاق چه مزیتی دارد؟ در بورس بطور کلی یک اصل وجود دارد که وقتی قیمت سهم کم باشد تقاضای بیشتری برای آن بوجود می آید. به عنوان مثال مردم در بورس سهم ۴۰۰ تومانی را راحتر از ۱۲۰۰ تومان می خرند. از دیگر مزایای این اتفاق می توان به آپدیت و بروز شدن صورت های مالی شرکت اشاره کرد.

آیا برای دریافت سهام جایزه بورس باید مبلغی بپردازیم ؟

خیر، برای دریافت سهم جایزه نیاز به هیچگونه پرداختی به شرکت نیست. یکی از مزایای این نحوه افزایش سرمایه همین مورد است.

اگر بعد از مدت تعیین شده سهام جایزه اضافه نشد چه کنیم؟

اگر بعد از ۲ تا ۴ ماه خبری از سهام جایزه در پرتفو شما نشد، بهتر است ابتدا تغییر ناظر دهید. اگر پس از تغییر ناظر نیز خبری از سهم جایزه نشد با کارگزاری خود تماس بگیرید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ