آب و هوای سیزده بدر ۱۴۰۲ (هواشناسی ۱۳ فروردین)

0

اگر می خواهید اطلاعاتی از وضعیت آب و هوای سیزده بدر ۱۴۰۲ ، کسب کنید و بدانید که موقعی که ۱۳ فرودین ۱۴۰۲ به طبیعت و بیرون شهرها سفر می کنید با برف و باران و باد مواجه می شوید یا آب و هوای خوب و خوش بهاری در انتظارتان هست با ساتین همراه باشید.

وضعیت آب و هوای سیزده بدر سال ۱۴۰۲

سیزده بدر ۱۴۰۲ برابر است با یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با ۲ آپریل ۲۰۲۳ میلادی و یا ۱۱ رمضان سال ۱۴۴۴ قمری. سیزدهم فروردین ماه هر سال(سیزده بدر)، روز پایان جشن‌های نوروزی است. در روز سیزده به در، مردم بنا بر سنتی فرهنگی، از خانه‌ها بیرون می‌آیند و به دشت و صحرا و باغ می‌روند تا آخرین روز عید را در طبیعت، و در کنار سبزه و گیاه و آب روان چشمه‌ها و جویبار‌ها بگذرانند.

از شنبه هفته آینده گسترده توده هوای نسبتا سردی را در پیش داریم که سبب کاهش محسوس دما در اکثر مناطق کشور خواهد شد.

بنظر ۱۳ بدری سرد در پیش داریم که مناطق سردسیر قطعا شرایط تفریح در طبیعت را نخواهند داشت .

هر چند تغییرات در الگوها متغییر است اما این موج سرد تا حدی تثبیت شده است.

اخبار هواشناسی

پیش بینی هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۰۱/۱۰

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر بارش‌های پراکنده روی می‌دهد. فردا با ورود سامانه بارشی بارش باران، برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ در شمال غرب، غرب،‌ برخی مناطق جنوبی،‌ استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی آغاز می‌شود.

شنبه آینده در برخی مناطق شمال غرب، شمال شرق، استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه و ارتفاعات البرز  و برخی مناطق واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش روی می‌دهد. بارش‌ها طی فردا و روز شنبه در ارتفاعات، مناطق سردسیر و برخی مناطق واقع در شمال غرب کشور به‌صورت برف است.

روزهای جمعه و شنبه کاهش ۵ تا ۱۵ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و کاهش ۵ تا ۹ درجه‌ای دما در شمال غرب،‌ غرب،‌ دامنه‌های جنوبی البرز و مناطق مرکزی کشور و کاهش ۵ تا ۹ درجه‌ای دما در شمال شرق و شرق کشور روی می‌دهد.

توصیف سامانه اول: بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

نوع مخاطره: بارش برف و وزش باد شدید و کولاک برف

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، گیلان، مازندران، تهران، چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و ارتفاعات شمال شرق خوزستان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، خراسان شمالی و ارتفاعات استان‌های زنجان، کردستان، البرز، قزوین، تهران، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، در نواحی کوهستانی کولاک برف و ریزش سنگ ، خسارت به سازه‌های موقت به‌ویژه چادرهای مسافرتی و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: اجتناب از سفرهای غیر ضروری، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه دوم: کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه ای دما

زمان شروع: صبح جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱

زمان پایان: صبح یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

نوع مخاطره: کاهش محسوس دما

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: شمال غرب و گیلان.

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: شمال غرب غرب و استان‌های همدان، مرکزی و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز، تهران.

یکشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: شمال شرق و سمنان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی، یخزدگی و لغزندگی سطح معابر و جاده هاو افزایش مصرف حامل‌های انرژی.

توصیه: همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو ، بکارگیری تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به محصولات کشاورزی

توصیف سامانه سوم: بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

نوع مخاطره: بارش برف و باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: گیلان، مازندران، کرمانشاه، لرستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، همدان، قزوین، البرز، تهران.

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: مازندران

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ، خسارت به سازه‌های موقت بویژه چادرهای مسافرتی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت بویژه چادرهای مسافرتی، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها

توصیف سامانه چهارم‏: وزش باد شدید در برخی نقاط همراه با گردوخاک

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

نوع مخاطره: وزش باد شدید در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، کرمان، قم، مرکزی، تهران، البرز، قزوین،

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: تهران، قم، قزوین، البرز، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، مرکزی، کرمان، فارس، سیستان و بلوچستان

اثر مخاطره: خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیاء از ارتفاعات

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفر ، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: تقویت توده هوای سرد کاهش شدید دما ۱۲ تا ۱۵ درجه

زمان شروع: اوایل وقت جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱

زمان پایان: صبح یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

نوع مخاطره: خسارت شدید به صنعت کشاورزی

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: اردبیل.

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان.

اثر مخاطره: صدمه به شکوفه‌ها و جوانه‌های درختان

توصیه: استفاده از کود‌های ضد سرمازدگی در باغ، ایجاد پوشش (پلاستیک، کاه، مالچ و غیره) در باغات برای کاهش اتلاف حرارت از سطح خاک، استفاده از ماشین‌های مولد باد در باغات به منظور ایجاد وارونگی دمایی و جایگزین کردن لایه هوای سرد سطحی با هوای گرم بالایی، مه پاشی در باغ به منظور جلوگیری از آسیب یخ زدگی، انجام آبیاری به منظور افزایش ظرفیت خاک برای ذخیره گرما و بهبود هدایت گرما به سطح خاک، استفاده از بخاری‌های باغی برای ایجاد گرما در لایه هوای اطراف درخت.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۵

نوع مخاطره:

شنبه: افزایش سرعت وزش باد در خلیج فارس(باد شمال غربی تا ۳۰ نات)افزایش ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در سواحل استان خوزستان ، درسواحل استان های هرمزگان و بوشهر تا ۳ متر و در فراساحل تا ۴ متر.

یکشنبه و دوشنبه: افزایش سرعت وزش باد (حداکثر ۳۰ نات)در خلیج فارس و تنگه هرمز ، افزایش ارتفاع امواج درسواحل استان خوزستان تا ۱.۵ متر، در سواحل استان های هرمزگان و بوشهر تا ۳ متر و در فراساحل تا ۴ متر.

سه شنبه: افزایش سرعت وزش باد (حداکثر ۲۵ نات)در خلیج فارس و تنگه هرمز ، افزایش ارتفاع امواج درسواحل استان خوزستان تا ۱ متر، در سواحل استان های هرمزگان و بوشهر تا ۲ متر و در فراساحل تا ۳ متر.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۴: خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

و سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۵: خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی، مسافربری، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی ، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

سازمان هواشناسی هشدار نارنجی داد: احتمال کولاک و طغیان رودخانه‌ها در ۹ استان

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی روز سه شنبه ۸ فرودین و چهارشنبه ۹ فرودین ۱۴۰۲ در استان‌های ساحلی دریای خزر، خراسان شمالی،‌ خراسان رضوی،‌ خراسان جنوبی،‌کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، یزد، اصفهان، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و برخی مناطق استان‌های غربی کشور بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی شده است.

همچنین، پنجشنبه جو آرامی در کشور پیش بینی شده و روز جمعه سامانه بارشی جدید وارد کشور شده و در مناطق شمال غرب،‌ غرب، جنوب غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی باعث رگبار،‌ رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد بارش تگرگ و برف می‌شود. از این رو توصیه می‌شود مسافران نوروزی تمهیدات لازم در این مناطق را به عمل آوردند.

شنبه هفته آینده نیز در شمال غرب، سواحل شمالی، شمال شرق و دامنه‌های جنوبی البرز بارش روی می‌دهد. روزهای جمعه و شنبه کاهش ۱۰ تا ۲۰ درجه‌ای دما در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل و ۵ تا ۱۰ درجه‌ای در شمال غرب،‌ غرب، و دامنه‌های جنوبی البرز پیش بینی شده است.

اخبار هواشناسی

هشدار هواشناسی دریایی-سطح نارنجی شماره ۲ سازمان مرکزی-سه شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۸

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج

زمان شروع: اواخر وقت پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۰

زمان پایان: اوایل وقت یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳

نوع مخاطره: پنجشنبه: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل استان گیلان جمعه تا شنبه: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج بین ۱ تا ۲ متر در سواحل و ۲ تا ۳ متر در نواحی دور ازساحل استان های گیلان،مازندران و گلستان یکشنبه: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج بین ۱ تا ۱/۵ متر در سواحل استان مازندران

منطقه اثر:

پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۰: نواحی غربی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان گیلان،

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۱۱: و شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان،

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۱۳: نواحی مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان مازندران

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناورهای سبک، صیادی،مسافربری، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناورها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل

توصیه: اجتناب از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناورهای سبک، نیمه سنگین و قایق‌های صیادی ، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تورهای صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ