قبر جیران تجریشی همسر ناصرالدین شاه کجاست +عکس

0

اگر می خواهید بدانید که قبر جیران تجریشی همسر ناصرالدین شاه کجاست و عکس سنگ قبر جیران همسر ناصرالدین شاه مشاهده نمایید با ساتین همراه باشید.

جیران کجا دفن شده و محل قبر جیران همسر ناصرالدین شاه کجاست

جیران همسر ناصرالدین شاه با نام اصلی «خدیجه تجریشی» و ملقب به «فروغ السلطنه» در دی ماه سال ۱۲۳۸ خورشیدی و هشت سال پس از ازدواج با ناصرالدین شاه از دنیا رفت و به دستور شاه، در محوطه حرم عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

ناصرالدین شاه در زمان مرگ جیران ۲۸ سال داشت و حدود ۱۱ سال از آغاز سلطنتش می‌گذشت. او نیز پس از گذشت ۳۷ سال، در سال ۱۲۷۵ خورشیدی در سن ۶۵ سالگی در نزدیکی قبر جیران کشته و در همان محل دفن شد. محل قبر ناصرالدین شاه و جیران بین مسجد بالاسر عبدالعظیم و امامزاده حمزه در اتاقی جداگانه قرار دارد.

سنگ قبر مشهور ناصرالدین شاه، سنگ مرمر سبز رنگ بزرگی است که استاد حسین حجارباشی، تمثال کامل ناصرالدین شاه را بر آن حکاکی کرده است. این سنگ قبر هفت‌تنی مظهری از هنر سنگ‌تراشی ایران است. پس از انقلاب اسلامی، زمانی که سنگ قبر رضاشاه در حرم شاه عبدالعظیم تخریب شد، استاد حسین احمدیان که از چیره‌دستان هنر سنگ‌تراشی ایران بود، از تخریب این اثر هنری هراسان شد.

ناصرالدین شاه جیران واقعی جیران همسر ناصرالدین شاه بیوگرافی ناصرالدین شاه

استاد احمدیان پس از گفت‌وگو و هماهنگی با رئیس وقت دادگاه‌های انقلاب و با همراهی نیروهای شهربانی و کمیته انقلاب، در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۹، سنگ قبر ناصرالدین شاه را به‌عنوان یک اثر هنری و تاریخی از باغ توتی حرم عبدالعظیم به کاخ گلستان منتقل کرد. برای انجام این کار، محل دفن ناصرالدین‌شاه چند شبانه‌روز قرق شد تا استاد احمدیان بتواند سنگ قبر هفت تنی ناصرالدین‌ شاه را آماده جابه‌جایی کند؛ این سنگ قبر هم‌اکنون در موزه کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شود و به یکی از شاهکارهای سنگ‌تراشی دوره قاجار معروف است.

ناصرالدین شاه جیران واقعی جیران همسر ناصرالدین شاه بیوگرافی ناصرالدین شاه

مهدی شادکام (پژوهشگر مطالعات ایرانشناختی و میراث فرهنگی و مدیر نشر اقلیما) محل این مقبره ها را در یک عکس مشخص کرده است.

«عزیزالله عطاردی قوچانی» (عبدالعظیم الحسنی، حیاته و مسنده، ۱۳۴۳ شمسی، ص ۳۱۴) گفته است که روی قبر جیران هم یک مجسمه‌ی سنگی نصب بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ