چرا بورس ریخت و منفی شد | چرا بورس اینجوری شد و امروز سقوط کرد

0

اگر میخواهید بدانید که چرا امروز بورس ریزش کرد و چرا بورس ریخت و چرا بورس منفی شد و چرا بورس قرمز شد و چرا بورس امروز سقوط کرد و بورس چرا منفی شد اردیبهشت ۱۴۰۲ و … با ما همراه باشید

چرا بورس ریخت و منفی شد | چرا بورس اینجوری شد و امروز سقوط کرد

ریزش بی‌سابقه شاخص بورس : در پایان معاملات امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزشی ۱۲۵ هزار واحدی به ۲ میلیون ۳۱۴ هزار واحد رسید و دومین ریزش تاریخی بورس را ثبت کرد. همچنین شاخص کل هم وزن نیز ریزشی ۳۷ هزار واحدی را تجربه کرد و به ارتفاع ۸۰۳ هزار واحد رسید. لازم به ذکر است که در طول تاریخ بازار سرمایه، چنین ریزشی بی سابقه است. بازار سهام با تابلویی تمام قرمز و در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد از سهام، قفل در صف فروش بودند به کار خود در روز جاری پایان داد.

یک روز عجیب دیگر در تاریخ معاملات بازار سهام رقم خورد، امروز بازار سهام یک دست قرمز رنگ بود و تقریبا تمامی سهام قفل در صف فروش بودند. هنوز کسی نمی‌داند چه دلیلی پشت ریزش شاخص طی دو روز گذشته است.

ارزش معاملات خرد در بازار امروز مورخ ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مبلغ ۱۱هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود. همچنین در پایان بازار امروز، حدود ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان ارزش سفارشهای سمت فروش در تابلو معاملات می باشد (در دامنه منفی تا مثبت) و حدود ۱ هزار میلیارد تومان هم سفارش در سمت خرید وجود دارد. همچنین حقیقی ها در روز جاری بیش از ۴ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند.

در بازار بورس امروز ۳۰ نماد در محدوده ی مثبت و ۳۷۷ نماد در محدوده ی منفی و در بازار فرابورس ۲۹۲ نماد در محدوده ی مثبت و ۹۰ نماد در محدوده منفی معامله شدند.

نوسان در ذات بازار سرمایه است و سهامداران نباید تحت تاثیر ریزش فعلی شاخص بوس تصمیمات هیجانی بگیرند بلکه باید نگاه بلندمدت داشته باشند؛ زیرا بازار، بازدهی بسیار خوبی را در بلندمدت نصیب سهامداران می‌کند.

علت منفی شدن شاخص بورس امروز علت سقوط و ریزش بازار بورس علت افت و منفی بودن بورس دلیل منفی شدن بورس

شاهین چراغی عضو سابق شورای عالی بورس با بیان اینکه روند فعلی بورس با سال ۹۹ متفاوت است، گفت: سهامداران و فعالان بازار نباید در بازه زمانی کوتاه و پس از یک ریزش سنگین اقدام به انجام تحلیل‌های مختلف از بازار کنند.

وی خاطرنشان کرد: شاخص بورس اخیراً تحت تاثیر روند صعودی که از ماه‌های پایانی سال گذشته و پایان تعطیلات نوروز آغاز شد، را تجربه و به بازدهی چشمگیری دست پیدا کرد؛ بنابراین امکان چنین ریزش و اصلاحی دور از ذهن نبود و مورد پیش‌بینی اکثر فعالان بازار قرار گرفته بود.

چراغی به وضعیت کلی اقتصاد کشور و تاثیر آن بر بازار سهام اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت تورم در اقتصاد سال گذشته، میزان نقدینگی حاکم در کشور و نیز کنترل‌های انجام شده در نرخ ارز می‌توان گفت که آینده‌ای روشن پیش‌روی بازار سهام قرار دارد.

عضو سابق شورای‌عالی بورس به افزایش قیمت همه دارایی‌ها در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: بازار سرمایه تحت تاثیر چنین اتفاقی از همه بازارها عقب افتاد و باعث شد تا در چند وقت گذشته رشد پرشتابی را تجربه کند و از لحاظ بازدهی خود را به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری برساند.

وی اعلام کرد: ارزیابی‌های انجام شده حاکی از آن است که بازار سهام همچنان جا برای رشد دارد.

چراغی با بیان اینکه رشد انجام شده در بازار و در بازه زمانی کوتاه‌مدت باعث ترس سهامداران از ریزش احتمالی شاخص بورس شد، گفت: همیشه باید نگران نوسان سهام شرکت‌هایی باشیم که سهامداران خاص به آن ورود می‌کنند، زیرا این‌گونه سهامداران به محض ایجاد ترس در بازار اقدام به فروش هیجانی خواهند کرد و منجر به تشدید ریزش شاخص بورس در بازار می‌شوند.

ماهیت کلی بازار سهام نگران‌کننده نیست

عضو سابق شورای‌عالی بورس با تاکید بر اینکه با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور به هیچ عنوان جای نگرانی در ماهیت کلی بازار سهام وجود ندارد، افزود: مصوبه مجلس در خصوص عایدی سرمایه‌ها باعث شده تا بازار سرمایه تنها راه مردم برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌هایشان باشد.

به گفته وی، کل ارزش بازار سهام حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است که این عدد با توجه به وجود صنایع مختلف در کشور و نیز پتانسیل چشمگیر آنها در تولید عدد چندان بالایی نیست.

چراغی تاکید کرد: در ابتدا باید مقایسه‌ای بین صنایع مختلف در ایران با دیگر کشورها انجام شود، زیرا ایران به لحاظ قیمت تمام شده در تولید از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در واکنش به صحبت‌های مطرح شده مبنی بر اینکه تصمیمات سازمان بورس در بازار سهام منجر به ایجاد روند ریزش شاخص بورس شده است، گفت: در وضعیت فعلی نمی‌توان سازمان بورس را مقصر ریزش بازار دانست؛ زیرا شرایط روانی ایجاد شده در بازار باعث شد تا سهامداران دست به رفتارهای هیجانی و فروش سهام خود در بازار بزنند.

وی ادامه داد: بهتر است فعالان بازار به این موضوع توجه کنند که آیا رشد چند وقت گذشته بازار تحت تاثیر سخنان مسوولان دولتی یا سازمان بورس صورت گرفت؟ سهامداران در چند وقت گذشته بازار سهام را به دلیل عقب‌ماندگی از دیگر بازارهای به عنوان بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند، با توجه به چنین مساله‌ای نمی‌توان اعلام کرد که ریزش فعلی بازار سهام تحت تاثیر اقدامات دولت و سازمان بورس انجام شده است.

بازار سهام نیازمند چنین اصلاحی بود

چراغی با تاکید بر اینکه بازار سهام نیاز به چنین اصلاحی داشت، گفت: مسوولان در همه دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بازار سرمایه تنها راه توسعه اقتصاد کشور است، زیرا رونق بازار ثانویه منجر به ایجاد بازار اولیه می‌شود.

به اعتقاد عضو سابق شورای‌عالی بورس، این موضوع بسیار خوشایند است که دولت و مجموعه‌های دولتی را وادار به واگذاری سهام دولتی می‌کند تا مردم در خرید سهام مشارکت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: عمده بازار سهام متشکل از سهام شرکت‌های ارزشمند است که دارای دارایی‌های قابل توجه هستند و این موضوع باعث شده تا هیچ‌گونه نگرانی برای سهام این شرکت‌ها در بازار سهام وجود نداشته باشد.

روند فعلی بورس متفاوت با سال ۹۹ است

چراغی روند فعلی معاملات بورس و شرایط حاکم در بازار را متفاوت با سال ۹۹ دانست و افزود: سهامداران نباید به دلیل نگرانی از تکرار دوباره معاملات ۲ سال گذشته اقدام به خروج از بازار کنند، زیرا رفتار هیجانی آنها می‌تواند زمینه تشدید ریزش شاخص بورس و افزایش ضرر و زیان آنها در بازار را فراهم کند.

عضو سابق شورای‌عالی بورس با تاکید بر اینکه از منظر کلی معاملات بورس جای نگرانی ندارد، ادامه داد: حجم نقدینگی کشور قابل مقایسه با ۳ سال گذشته نیست حتی می‌توان این پیش‌بینی را داد که با توجه به مصوبات مجلس وضعیت بازار سرمایه در سال آینده بهتر از امسال خواهد بود.

توصیه به سهامداران؛ تصمیمات هیجانی نگیرید

وی در پایان به سهامداران توصیه کرد و گفت: بهتر است سهامداران تحت تاثیر ریزش فعلی شاخص بوس تصمیمات هیجانی اتخاذ نکنند و نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس نگاه بلندمدت داشته باشند، زیا کسب بازدهی مناسب از بورس نیازمند برنامه‌ریزی حداقل چهار ساله است.

چراغی خاطرنشان کرد: این افراد باید سیاست صبوری را برای سرمایه‌گذاری در بورس پیشه کنند، زیرا ریزش فعلی ایجاد شده در بازار موقتی است و می‌توان آینده‌ای روشن را برای این بازار متصور بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ