۹ دلیل مهم برای استفاده از اولتراسوند در بارداری

0

در زمان گذشته، تکنولوژی و ابزارهای بررسی وضعیت جنین، چندان پیشرفته نبود. به همین دلیل، بسیاری از مادران باردار تمایلی برای مراجعه به سونوگرافی و تشخیص جنسیت جنین نداشتند. تولد فرزندانی که به بیماری‌های مختلف مبتلا بودند یا اندام آن‌ها به طور کامل تشکیل نشده بود، به مادران باردار ثابت کرد که اولتراسوند در بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد.

اولتراسوند

اکثر بانوان تصور می‌کنند سونوگرافی صرفا برای تشخیص جنسیت جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که یکی از مهم‌ترین کاربردهای اولتراسوند در بارداری، تشخیص سلامت جنین و بررسی عملکرد بدن مثل ضربان قلب و مواردی مانند این است.

اهمیت اولتراسوند در بارداری

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از مادران باردار ایجاد می‌شود، این است که ضرورت استفاده از اولتراسوند در بارداری چیست؟ کمترین مزیت انجام سونوگرافی در زمان بارداری این است که رشد طبیعی کودک را در رحم مادر نشان می‌دهد.

سونوگرافی در دوران بارداری، به مادران نشان می‌دهد که کودک در وضعیت طبیعی قرار دارد. اگر نتایج سونوگرافی شما طبیعی است، نیازی نیست در رابطه با سلامت جنین نگران باشید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر چند ماه یکبار برای چکاپ دوره‌ای به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اولتراسوند در بارداری، برای تشخیص بیماری‌های جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترتیب، می‌توان درمان کودک را از قبل تولد او آغاز کرد. به عنوان مثال، ممکن است نتایج سونوگرافی نشان دهد که کودک شما بریچ است. ( یعنی بجای سر، پاها در قسمت پایینی رحم قرار گرفته است) در این حالت متخصص زنان و زایمان می‌تواند با استفاده از اقدامات پزشکی، وضعیت کودک را درون رحم مادر تغییر دهد و سر را به سمت پایین برگرداند. در صورتی که مشکل رفع نشود، مادر باردار باید جراحی سزارین انجام دهد.

تشخیص این مسائل هنگام بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد. کاربرد دیگر سونوگرافی در بارداری، بررسی سلامت مادر است. علاوه بر سلامت جنین، باید سلامت بدنی مادر نیز ارزیابی شود. بسیاری از مادران باردار، مشکلاتی مثل تیروئید یا کم خونی را در دوران بارداری تجربه می‌کنند. در صورتی که این بیماری‌ها به سرعت درمان نشوند، سلامتی جنین و مادر به خطر خواهد افتاد.

اولتراسوند در بارداری به چه منظور انجام می شود؟

اولتراسوند

دلایل مختلفی برای انجام سونوگرافی در دوران بارداری وجود دارد. در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم که اولتراسوند در بارداری به چه منظور انجام می‌شود:

·         برای تایید باردار بودن

یکی از مهم‌ترین دلایل انجام سونوگرافی در دوران بارداری، این است که پزشک از بابت باردار بودن مادر مطمئن شود. اگرچه می‌توان با چند روش ساده مثل نبض مادر و روش‌هایی مانند این باردار بودن را تایید کرد، اما برای اطمینان بیشتر باید سونوگرافی انجام شود. در برخی موارد، وجود کیست درون رحم شخص یا برخی غده‌ها پزشک را به اشتباه می‌اندازد. در این حالت پزشک تصور می‌کند فرد باردار است. در حالی که اینطور نیست.

·         برای بررسی سن و رشد کودک

یکی از مهم‌ترین دلایل انجام سونوگرافی در دوران بارداری، بررسی سن و رشد کودک است. هر چند ماه یک بار، وضعیت رشد جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال تشکیل قلب، دست و پا و مواردی مانند این باید ارزیابی شود. برخی از کودکان به دلیل ناهنجاری‌های ژنتیکی، به شکل طبیعی رشد نمی‌کنند. پزشک باید این مسائل را به مادر باردار انتقال دهد و راه حلی برای عدم رشد طبیعی جنین پیدا کند.

·         بررسی وزن و رشد عضلات

از دلایل انجام اولتراسوند در بارداری، بررسی وزن و رشد عضلات جنین است. پزشک قد و وزن جنین را با وزن استاندارد مقایسه می‌کند. متأسفانه برخی از کودکان در دوران جنینی، مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل، به قد و وزن استاندارد نمی‌رسند. در این حالت لازم است کودک بعد از تولد، مدتی در دستگاه رشد کند تا به وزن استاندارد برسد.

·         برای بررسی دوقلویی، سه قلویی یا بیشتر

انجام اولتراسوند در بارداری، برای تعیین دوقلو یا سه قلو بودن جنین الزامی است. مادری که چند قلو باردار است، باید برای حفظ سلامت جنین برخی از دستورالعمل‌ها را رعایت کند.

دستگاه سونوگرافی به راحتی می‌تواند تعداد کودکان را تشخیص دهد. امواج اولتراسوند، تصویر واضحی از تعداد جنین در رحم مادر روی صفحه نمایش منتشر می‌کنند. به این ترتیب، پزشک متوجه خواهد شد چند کودک در حال رشد هستند. سپس دستورالعمل‌های غذایی و الگوهای سبک زندگی را در اختیار مادر باردار قرار می‌دهد.

·         برای بررسی تخمدان ها و رحم

یکی دیگر از دلایل انجام سونوگرافی در بارداری، بررسی تخمدان‌ها و رحم است. خونریزی شدید از ناحیه رحم به خصوص در دوران بارداری بسیار خطرناک است. به همین دلیل باید با کمک دستگاه سونوگرافی، سلامت رحم و تخمدان در دوران بارداری تشخیص داده شود.

·         غربالگری

اولتراسوند

یکی از مهم‌ترین کاربردهای اولتراسوند در بارداری، انجام غربالگری است. تکنسین سونوگرافی ممکن است از شما بخواهد که آزمایشات غربالگری را انجام دهید. نتایج غربالگری نشان می‌دهد که کودک درون رحم به بیماری خاصی مبتلا است یا خیر. غربالگری برای تشخیص بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند:

·         غربالگری نقایص مادرزادی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای غربالگری با استفاده از سونوگرافی، تشخیص نقایص مادرزادی است. این نقایص شامل اسپینا بیفیدا یا نقایص قلبی هستند. گاهی اوقات ممکن است تکنسین سونوگرافی از شما بخواهد آزمایش‌های بیشتری مثل تست‌های تشخیصی انجام دهید.

به این ترتیب، پزشک مطمئن خواهد شد که نوزاد به نقایص مادرزادی مبتلا نیست. نقایص مادرزادی، ظاهر یا عملکرد چند قسمت از اندام‌های بدن نوزاد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این نقایص ممکن است به سلامت کلی جنین آسیب برسانند و نحوه رشد کودک را به خطر بیاندازند.

·         نمونه برداری از پرزهای کوریونی (CVS)

یکی دیگر از آزمایشات غربالگری که با استفاده از سونوگرافی انجام می‌شود، نمونه‌برداری از پرزهای کوریونی است. در این حالت، یک نمونه کوچک از سلول‌های جفت، در بدن مادر استخراج می‌شود. جفت بخشی از رحم مادر است که مواد غذایی و مغذی کودک را تامین می‌کند. علاوه بر این، مایع آمنیوتیک و کیسه آب مادر نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

·         سقط جنین

یکی دیگر از دلایل انجام سونوگرافی در دوران بارداری، بررسی سقط جنین است. در برخی از بانوان، امکان خونریزی در ماه‌های اول بارداری وجود دارد. رحم این دسته از بانوان قادر به نگهداری جنین نیست. به همین دلیل جنین بعد از مدتی سقط می‌شود. برای اطمینان از سقط جنین، باید آزمایش سونوگرافی انجام داد.

گاهی اوقات ممکن است بخشی از جنین درون رحم مادر باقی بماند و بخش دیگر آن همراه با خونریزی از بدن خارج شود. بخش باقی مانده باید با استفاده از جراحی یا مصرف داروهای خاص به سرعت تخلیه شود. در غیر این صورت، آسیب بسیار زیادی به بدن مادر وارد خواهد شد.

بررسی کلی

انجام سونوگرافی در دوران بارداری یک مسئله الزامی است. زیرا می‌توان با استفاده از اولتراسوند، مسائل مختلفی مثل سلامت جنین و مادر را ارزیابی کرد. همچنین بیماری‌های خطرناک و نقایص مادرزادی جنین به راحتی با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند. با استفاده از آزمایش سونوگرافی، پزشک قادر است بهترین نوع جراحی زایمان را به مادر پیشنهاد دهد. همچنین مشکلات مختلف مثل بارداری خارج از رحم یا سقط جنین با استفاده از سونوگرافی قابل تشخیص خواهند بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ