نقد و بررسی سوالات امتحان نهایی دین و زندگی دوازدهم خرداد ۱۴۰۲

3

نقد و بررسی سوالات امتحان نهایی دین و زندگی دوازدهم خرداد ۱۴۰۲

نقد و تحلیل سوالات امتحان نهایی دین وزندگی خرداد ۱۴۰۲

رشته ریاضی و تجربی

تاریخ امتحان۱۴۰۲/۲/۳۱

تحلیل کلی سوالات دینی دوازدهم ۱۴۰۲

بررسی فراوانی سوالات :

مجموع سوالات : ۳۸ سوال که بازمان پاسخگویی به آن مناسب بود

کم ترین‌ سوالات :

درس ۳ با ۱ سوال
درس ۴ با ۲ سوال
درس ۱ و ۵ و ۶ هر کدام ۳ سوال

بیشترین سوالات :

از درس ۸ با ۸ سوال
درس ۱۰ با ۶ سوال
دروس ۲ و ۷ و ۹ هر کدام ۴ سوال

فراوانی نمره:

کم ترین نمره : درس ۱ با ۱/۲۵

بیشترین نمره : درس ۸ و ۱۰ هر کدام  ۲/۷۵

فراوانی تعداد آیات : ۴ آیه
فراوانی تعداد حدیث : ۲ حدیث
فراوانی تعداد ابیات : ۱ بیت

الف ) تدبر در آیات قرآن و روایت:

سوال ۱ : ترکیبی و مفهومی و خلاقانه (از دروس ۲ و ۹) نسبتا سخت
سوال۳ : مشابه سوالات کنکوری است که با استفاده از بخش انتهایی از ترجمه آیه دانش آموز باید سنت الهی را تشخیص دهد (درس۶)
سوال ۴ : سوال کاملا مفهومی است ونیاز به درک و فهم رابطه علت ومعلولی میان مراتب توحیددارد (نسبتا سخت) درس۲

ب) درستی و نادرستی (متوسط؛ چالشی و مفهومی است)

نگارش سوال ۷ اشکال دستوری وادبی دارد و روان نیست
سوال ۸ سوال چالشی وسخت است وپاسخ نامه آن نیاز به اصلاح دارد(زبان حال دائمی موجودات وعرض نیاز آنها مربوط به مرحله بقا است!!!!!🌺)

ج) کامل کنید

سوالات حفظی ؛متوسط و شبیه سال های قبل می باشد

د) کشف ارتباط

سوالات از درس ۱۰ و در حد متوسط می باشد

ه) پاسخ کوتاه:

سوال ۱۸ سوال خوبی است ولی پاسخ نامه آن نیاز به اصلاح دارد ودانش آموز اگر اشاره به(معرفتی عمیق و والا و برتر ) نماید باید نمره کامل را بگیرد و نیازی به نوشتن بقیه موارد نیست چون درسوال خواسته نشده است!
سوال ۱۹‌یک سوال مفهومی وسخت ! از بخش مقدماتی درس ۸ (نقطه کور کتاب)آمده است
سوال ۲۰ سوال سخت ودرحیطه دانش
سوال ۲۱ سوالی شبیه کنکورواز بخش مقدماتی درس ۲ سخت ودر حیطه دانش می باشد
سوال ۲۲ مفهومی واز درس ۲ که لازمه پاسخ به آن نیازمند درک مطلب وحضوردر کلاس است !

(اصطلاحات)

دراین بخش طراح محترم می توانست ازاصطلاحات کلیدی تر ومفهومی تر استفاده نماید

در سوال ۲۵ گرچه طراح محترم‌از بخش بررسی سوال را انتخاب کرده بود که درسال های قبل به آن توجهی نمی شد ولی انقلاب علیه خود یک سوال دو وجهی می باشدکه نیاز به توضیح دارد و دانش آموزان می تواند هم بعنوان (توبه)آن را تعریف کند:

انقلاب خودعالی بر علیه خوددانی
وهم‌می تواند به عنوان (گناه)آن راتعریف کند :
انقلاب خود دانی بر خود عالی
لذا پاسخ نامه نیاز به اصلاح دارد

گزینه مناسب:

در طراحی نوین استفاده از افعال نفی در طرح سوال منسوخ شده است ولی طراح محترم درسوال ۲۷ از عبارت(نادرست است) استفاده نموده اند

ک) احکام:

این بخش از سوالات خلاقانه ،خوب ودرسطح متوسط بود
سوال ۲۹ عینا در کتاب نیست لذا اگر بجای کلمه (شرط بندی ) از کلمه (قمار) استفاده می شد مطلوب تر بود

سوالات تشریحی

مجموعه سوالات خوب و مفهومی است ولی در قسمت پاسخ نامه تقسیم بارم ها بسیار کلیشه ای و ریز است لذا کمتر به مفاهیم اشاره شده است لذا شایسته است برنامه ریزان ومسئولین حوزه تصحیح به مفاهیم اشاره شده نمره اختصاص دهند

جمع بندی نهایی اینکه:

گرچه سوالات در حد استاندارد و شایسته امتحان نهایی ومفهومی است واز این جهت زحمات طراح محترم قابل تقدیر است
ولی این سوالات متناسب با فضای آموزشی و سطح همه دانش آموزان با آموزش های متفاوت در کل کشور نیست!!
توضیح این نکته ضروری بنظر می رسد که برگزاری این گونه آزمون های چالشی وسخت مخصوصا بعنوان اولین تجربه برای دانش آموزان آن هم در فضای ملتهب پس از کرونا!!!!آسیب جدی به آرامش روحی وروانی آنان وارد می سازد !!!

خدایا چنان کن سرانجام کار/ تو خشنود باشی و ما رستگار

باتشکر محسن بیاتی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. آرمان کاویی می گوید

    سطح سوالات دینی واقعا خوب بود یعنی اگه کسی کتاب را میخوند و چند تا نمونه سوال حل می‌کرد نمره بالایی کسب می‌کرد

    1. حق گو می گوید

      با کمال احترام چرت میگی

    2. Sahih می گوید

      من یک هفته کتابو این همه خوندم همشو حفظ بودم یه عالمه هم نمونه سوال کردم تهش شد ۱۸.۵ پس سوالاش استاندارد نبوده که با این تلاش نشه ۲۰ گرفت