تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / یکشنبه ۱۷ اسفند ۹۳

0

شاخص کل بورس ۱۰۴ واحد کاهش یافت و به رقم ۶۳،۸۰۶ واحد رسید . نمادهای وبملت با ۲۲ واحد و شپدیس با ۱۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۸۴٫۶ میلیارد تومان رسید که نماد خبهمن با ۱۰٫۵ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس ، شاخص ایفکس ۲ واحد نزول کرد و به رقم ۷۱۷ واحد رسید . میدکو و جم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۹۹٫۷ میلیارد تومان رسید که سمگا با ۲٫۳ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

مهم ترین اخبار اقتصادی

 

شنیدیم که ، قیمت نفت در بودجه محرمانه شد! در حالی که در روزهای اخیر، رقم‌های مختلف تصویب شده در کلیات بودجه ۹۴ منتشر می‌شود، قیمت نفت در بودجه اعلام نشده و پیگیری‌ها نشان از محرمانه شدن این نرخ در بودجه ۹۴ دارد .  زمانی که پای بودجه ۹۴ و عدد و رقم‌های آن به میان می‌آید، مسئله شفافیت نمود بیشتری به خود می‌گیرد. دولت هر ساله نرخ نفت و دلار را در بودجه روی نرخ مشخصی می‌بندد تا بر اساس آن بتواند درآمدها و هزینه‌های خود را مدیریت کند . در این میان اما به نظر می‌رسد که بودجه ۹۴ قدری متفاوت است، چرا که آن‌طور که برخی نمایندگان مجلس عنوان می‌کنند، این نرخ قرار است در سال ۹۴ محرمانه باشد ! عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه گفت : پیش از این و با تعیین قیمت نفت در بودجه، سه مولفه مشخص می‌شد. از جمله میزان فروش روزانه نفت، قیمت هر بشکه نفت و قیمت هر دلار در بازار ایران که همگی پیام‌هایی را به کشورهای غربی می‌داد و می‌توانستند از آن استفاده کنند .

مهم ترین اخبار سیاسی

از حوزه مذاکرات شنیدیم که کری عنوان کرده است اوباما بر موفقیت مذاکرات هسته‌ای اصرار دارد، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با اسقف مارونی های لبنان گفت: «باراک اوباما» نسبت به توافق هسته ای با ایران و موفقیت آن اصرار می ورزد و آن را در راستای منافع آمریکا و خاورمیانه می داند . به نقل از روزنامه المستقبل چاپ لندن، منابع دیپلماتیک در پاریس اعلام کردند که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در پاریس با «پولس مطران» اسقف مارونی های بیروت دیدار کرد . وزیر امور خارجه آمریکا در این دیدار به «پطرس الراعی» اسقف مارونی های لبنان با ادعای پیوند میان برنامه هسته ای ایران و خلأ ریاست جمهوری در لبنان اطمینان داد که نسبت به انتخاب رئیس جمهوری لبنان دو ماه پس از امضای توافق هسته ای با ایران خوشبین است .

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

 

در گروه خودرو و ساخت قطعات، با توقف روز گذشته خودرو و شایعه تعدیل منفی این نماد امروز نیز با جو منفی همراه بود. خزامیا پس از معامله حدود ۴ میلیون سهم در منفی به صف فروش رسید. خبهمن که با جابجایی ۵۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت در بازه منفی معامله شد. ورنا نیز که در چند روز اخیر با روند مثبتی همراه بود امروز با کاهش قیمت روبرو بود. در قطعه سازها خمحور، خریخت و ختراک از صف خریدهای گروه بودند؛ اما معاملات منفی خکاوه تا آستانه صف فروش نیز پیش رفت. نماد خمحرکه نیز پس از ارائه گزارش خود در با ۳ درصد کاهش در قیمت ۱۸۰ تومان بازگشایی شد.

شرکت سازه پویش در اولین پیش بینی سال ۹۴، سود هر سهم را ۳۰۶۲ ریال اعلام کرد که نسبت به سال مالی ۹۳ تغییر محسوسی نداشت.

پیش بینی دبیر انجمن خودرو سازان از وضعیت تولید خودرو در سال ۹۴ از اخبار این گروه بود. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: امسال تولید خودرو به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت و با عرضه بیشتر خودرو به بازار اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه به حداقل خود رسید و دست دلالان کوتاه شد . وی افزود: البته در این میان استثنائاتی مانند خودروی دنا نیز وجود داشت که متاسفانه به دلیل مشکلات متعدد از جمله بروکراسی شورای رقابت و اینکه ایران خودرو اصرار دارد که این خودرو بدون عیب و نقص به بازار بیاید.در نتیجه تولید آن با وسواس ویژه‌ای صورت گرفت و متاسفانه مقداری از تعهدات عقب افتاد . ایشان همچنین در خصوص پیش بینی تولید سال آینده گفت: سال آینده تولید خودرو در بد‌ترین شرایط معادل سال جاری و حداکثر تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند اما اگر دولت تمهیدات خاصی در خصوص خروج خودروهای فرسوده بوجود آورد مسلما شرایط بهتر خواهد شد .

در گروه فلزات اساسی، حجم معاملات فولاد در محدوده صفر تابلو به ۵ میلیون سهم رسید. اکثر نمادهای این گوره به صف فروش رسیدند. فنورد و فباهنر نیز گزارش بودجه ۹۴ خود را ارائه دادند؛ فنورد در اولین پیش بینی بودجه ۹۴، سود هر سهم را با ۴ درصد کاهش نسبت به سال مالی ۹۳ مبلغ ۱۹۲ ریال اعلام کرده است.  فباهنر نیز سود هر سهم را با افزایش ۲ درصدی نسبت به سال جاری مبلغ ۱۶۲ ریال پیش بینی کرده است.

در اخبار این صنعت، رئیس واحد گندله‌سازی شرکت فولاد مبارکه گفت: با انجام عملیات تعمیرات سالانه واحد گندله‌سازی و با آماده ‌به‌ کاری تجهیزات، تولید واحد گندله‌سازی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان در آینده افزایش کمی و کیفی می‌یابد . وی در ادامه خاطر نشان کرد: با انجام این‌گونه عملیات تعمیراتی گسترده ضمن افزایش آماده به‌کاری تجهیزات در آینده شاهد تحقق اهداف کمی و کیفی تولید واحد گندله‌سازی خواهیم بود .

عرضه عمده ۲ درصد از سهامفولاد (مدیریت غیر کنترلی) توسط بانک تجارت دیگر خبر این شرکت بود. این عرضه قرار است در روز ۱۸ اسفند ماه انجام شود و بر اساس آن، دو درصد از سهام شرکت فولاد معادل یک میلیارد و ۴ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۱۴۳ برگه سهم به قیمت پایه ۳۴۶۱ ریال عرضه می شود .

در نفتی و پالایشی، ونفت امروز نیز پرعرضه بود و حجم معاملاتش به ۳ میلیون سهم رسید. معاملات مثبت شرانل و شپاس در اواسط بازار به بازه های منفی رسید. شسپا نیز در محدوده صفر تابلو معامله شد.

در گروه داروئی معاملات همچنان کم حجم است اما با توجه به وضعیت بازار نسبت به سایر گروهها از وضعیت نسبتا بهتری برخوردار بود. دکوثر امروز نیز با تقاضا همراه بود و معاملاتش با صف خرید آغاز شد اما پس از معامله حدود ۱٫۵ میلیون سهم صف خود را عرضه کرد و در نهایت در قیمت ۴۶۵۵ و با حجم معامله ۲٫۳ میلیون سهم به کار خود پایان داد. معاملات شتهران، دروز و دابور با صف خرید همراه بود. از دابور خبرهایی از افزایش سرمایه ار محل سود انباشته به گوش می رسد. در مقابل نمادهایی همچون دشیمی، دفرا صف فروش بودند. در گزارشات این گروه  دپارس در اولین پیش بینی سال ۹۴، سود هر سهم را ۶۷۰۹ ریال اعلام کرده که نسبت به سال جاری با ۱٫۶درصد افزایش همراه است.  دتولید پس از برگزاری مجمع فوق العاده امروز در بازه ۳ درصد مثبت و در قیمت ۸۹۸۷ ریال بازگشایی شد.

 

در گروه حمل و نقلی شاهد معاملات متعادلی بودیم نماد حکشتی با صف خرید بسته شد که این نماد جزء یکی از پر تقاضاترین نمادها در بازار امروز بود . نماد حتاید با ۱,۵ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را در این گروه به خود اختصاص داد .

در گروه بانکی نماد وبملت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت . نیمی از نمادها با معاملات مثبت همراه بودند و مابقی معاملات منفی ای را پشت سر گذاشتند .

در خبری داشتیم که اخیرا بانک مرکزی به منظور افزایش سرمایه موسسات اعتباری، بخشنامه ای در رابطه با تغییراتی که در دستورالعمل مربوط به افزایش سرمایه آنها اعمال شده بود را به بانکهای دولتی، غیر دولتی(به استثنای بانکهای قرض الحسنه)، شرکت پست بانک همچنین موسسات اعتباری توسعه، عسکریه و کوثر ابلاغ کرد .این بخشنامه به موجب مصوبه شورای پول و اعتبار و بر اضافه شدن یک ماده و دوتبصره به دستورالعمل اجرایی انتشار صکوک اجاره ریالی درخصوص امکان افزایش سرمایه موسسات اعتباری و همچنین یک تبصره مشترک برای صکوک اجاره و استصناع ریالی درخصوص امکان استفاده از نهاد واسط بازار سرمایه در بازار پول تاکید دارد .این در حالی است که در” ماده جدید” این اختیار داده شده که موسسه اعتباری با مجوز بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز رعایت قانون تجارت به خصوص فصل مربوط به تبدیل اوراق بهادار به سهام شرکت بتواند به منظور افزایش سرمایه خود نسبت به انتشار صکوک اجاره قابل تبدیل به سهام از طریق ناشر اقدام کند .

معاون سیاسی امنیتی فرماندار مشهد گفت: موسسه اعتباری میزان طی انعقاد یک تفاهم‌نامه با بانکی دیگر ادغام می‌شود.

با توجه به اطلاعیه منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار، به درخواست بانک تجارت، ۲ درصد از سهام شرکت فولاد معادل یک میلیارد و ۴ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۱۴۳ برگه سهم به قیمت پایه ۳۴۶۱ ریال در تاریخ ۱۸ اسفند ماه عرضه می شود .شرایط واگذاری یکجا و نقد و یا نقد و اقساط (۶۰ درصد نقد و مابقی اقساط) اعلام شده است، همچنین حداکثر مهلت پرداخت حصه نقدی ۹ روز کاری از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت است.

 در خبری دیگر شنیدیم به درخواست بانک رفاه کارگران، ۱٫۱۴ درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران معادل ۴۹۷ میلیون و ۶۳۳ هزار برگه سهم به قیمت پایه ۳۲۶۸ ریال در تاریخ ۲۴ اسفند ماه عرضه می شود .

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها منفی معامله شدند بطوریکه نماد شپترو با صف فروش به کار خود پایان داد .

 

شخارک در جدیدترین گزارش خود سود هر سهم شرکت را برای دوره منتهی به ۹۴/۱۲/۲۹ مبلغ ۲۹۰۲ ریال پیش بینی نموده است سایر مفروضات شامل :

–          نرخ پیش بینی شده برای فروش محصولات به ازای هر تن متانول ۲۷۵ دلار، پروپان، بوتان و پنتان ۵۵۰ دلار و گوگرد ۱۲۰ دلار می باشد .

–             در ارتباط با بهای گاز مصرفی، مطابق نامه پیوست، شرکت اعلام نموده است جهت پیش بینی سال ۹۴، نرخ گاز خوراک (با نسبت ۶۰ درصد گاز مصرفی) با نرخ هر متر مکعب ۸ سنت (معادل ۲۸۰ر۲ ریال) و نرخ گاز سوخت (با نسبت ۴۰ درصد گاز مصرفی) با نرخ هر متر مکعب ۵ سنت (معادل ۴۲۵ر۱ ریال) محاسبه شده است .

–          شرکت جهت تسعیر ارز حاصل از فروش های صادراتی در سال مالی ۹۴ از نرخ هر دلار ۵۰۰ر۳۲ ریال استفاده نموده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ