یک شغل پرسود و پر درآمد / ماهی تزیینی ، ۴ میلیون تومان

1

یکی از بازارهای پرطرفدار که معمولا زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد، بازار آکواریوم و ماهی‌های زینتی است؛ بازار لوکسی که در همه اقشار جامعه طرفدار دارد؛ هم پولدارها آکواریوم دوست دارند، هم خانواده‌های کارگری، هم خانواده‌های کارمندی و…؛ بازاری که معمولا کسانی که به دنبال آرامش هستند سراغش می‌روند تا دراین روزها مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود را فراموش کنند. شاید در این روزگار بهتر از ماهی‌های داخل آکواریوم کسی را پیدا نکنیم که با او درد دل کنیم و او فقط شنونده باشد؛ چیزی که به نظر می‌رسد این روزها جزو نیازهای جامعه ایرانی باشد.

ماهی زینتی قیمت ماهی زینتی قیمت دیسکوس قیمت آروانا شغلهای جدید و پردرآمد ‎
شاید به همین دلیل است که معمولا در هر محله‌یی در بالا، پایین یا مرکز شهر می‌توانید به راحتی چند مغازه مربوط به ماهی و آکواریوم پیدا کنید ولی اگر از قدیمی‌ها درباره آکواریوم بپرسید، به شما آدرس ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری را می‌دهند. درست رو به روی «جمعه بازار پروانه» و جنب چهارراه استانبول. اما داخل ساختمان پلاسکو این روزها تنها ۴- ٣مغازه آکواریوم‌فروشی می‌بینید و این ساختمان تبدیل به بازار لباس و پوشاک شده و بورس آکواریوم و ماهی به نواب منتقل شده است. با ما همراه شوید تا با هم سری به نواب و بورس ماهی‌های زینتی بزنیم.
اینجا نواب است؛ بورس آکواریوم ایران
اینجا نواب است؛ بورس آکواریوم‌فروشان، ماهی‌های آب شور و شیرین در تهران. از میدان جمهوری که به سمت جنوب نواب بروید، مغازه‌های آکواریوم‌فروشی را می‌بینید که گله به گله در دو طرف نواب به شما خوشامد می‌گویند. اینجا بیش از صد مغازه ماهی‌فروشی شانه به شانه هم ایستاده‌اند و از شما استقبال می‌کنند.
بعضی از مغازه‌ها توزیع‌ کننده و عمده‌ فروش هستند و قیمت‌های‌شان نسبت به بقیه پایین‌تر است اما اختلاف قیمت بستگی به میزان خرید دارد. بعضی از مغازه‌ها ماهی‌های آب شور می‌فروشند و بعضی دیگر ماهی‌های آب شیرین. مغازه‌هایی هستند که به طور ویژه تجهیزات آکواریومی مانند آکواریوم‌های شیشه‌یی و طلقی، پمپ‌های هوا، فیلتر، بخاری، گل و گیاه مصنوعی و انواع غذای خشک ماهی می‌فروشند. این تجهیزات که انواع چینی‌شان بازار را به دست گرفته، بهترین نوع‌شان آلمانی و ژاپنی هستند ولی این روزها با توجه به بالا رفتن قیمت دلار به ندرت می‌توانید جز تجهیزات چینی چیزی در بازار بیابید.
آکواریوم آب شیرین ؛ ٧٠٠ هزار تومان
اگر بخواهید یک آکواریوم راه‌اندازی کنید ابتدا باید ابعاد مناسب‌تان را پیدا کنید. معمولا آکواریوم با طول ۶٠ سانتیمتر، ارتفاع ۵٠ سانتیمتر و عمق ٣٠ سانتیمتر ابعاد مناسبی برای خانه‌های کوچک و آپارتمان است. چند سال پیش می‌توانستید چنین آکواریومی با شیشه ۴ میل را برای نگهداری ماهی‌های آب شیرین حدود ٣٠ هزار تومان بخرید ولی امروز باید چندین برابر قیمت مذکورهزینه کنید و یک آکواریوم با طول یک متر، عرض ٣٠ سانتیمتر و ارتفاع ۵٠ سانتیمتر با تجهیزات حداقل برای‌تان ٧٠٠ هزار تومان آب می‌خورد.
حال اگر از شیشه خمیده استفاده کنید، هزینه‌تان چند برابر می‌شود. بعد از تهیه آکواریوم باید برایش یک فیلتراسیون قوی در نظر بگیرید. فیلترهای موجود در بازار همگی چینی‌اند و در سه نوع داخل آبی، سقفی و سطلی هستند. قیمت انواع داخل آبی و سقفی بین ١۵ تا ۵٠ هزار تومان است. فیلتر سطلی راهم بسته به چند طبقه بودن و قدرت موتور از ١۵٠ هزار تومان چینی تا یک میلیون و ۵٠٠ هزار تومانی آلمانی می‌توانید در بازار نواب پیدا کنید. پمپ هوا، فیلتر کف، شلنگ و سنگ هوا هم بین ٢٠ تا ۵٠ هزار تومان ممکن است برایتان تمام شود. در صورتی که بخاری بخواهید هم می‌توانید بین ١۵ تا ۵٠ هزار تومان بخاری با توان‌های مختلف بخرید. تا اینجای کار آکواریوم‌تان و تجهیزات اصلی‌اش را تهیه کرده‌اید.
اما می‌توانید برای باکتری‌سازی و شفاف نگه داشتن رنگ آب از انواع سرامیک‌های باکتری ساز و زغال و تنظیم‌کننده‌های ph و نیترات و نیتریت آب و aqua safe استفاده کنید که اینها هم بین ۵٠ تا ١٠٠ هزار تومان برای‌تان آب می‌خورد. برای تزیین می‌توانید از صخره، چوب و گیاهان پلاستیکی استفاده کنیدکه قیمت‌های‌شان بین ۵ تا ١۵٠ هزار تومان است. تا اینجای کار اگر یک آکواریوم متوسط با ابعاد متوسط خریده باشید با احتساب یک پایه معمولی حدود ٣٠٠ هزار تومان برای‌تان هزینه داشته ولی هنوز آکواریوم‌تان سنگ و ماسه و ماهی ندارد.
به دنیای آرامش خوش آمدید
یک روز بعد از راه‌اندازی آکواریوم مورد نظرتان می‌توانید اقدام به خرید ماهی کنید. فروشندگان ماهی‌های زینتی ماهی‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم می‌کنند؛ گوشتخوار و گیاهخوار. همه ماهی‌ها گوشتخوارند ولی ماهی‌های گیاهخوار عموما ماهی‌های آرام‌تری هستند و رفتارهای خشونت‌آمیز کمتری در آنها دیده می‌شود. ماهی‌های گوپی، مولی و پلاتی ماهی‌های زنده‌زای آرام و کوچکی هستند که معمولا در همه آکواریوم‌فروشی‌ها دیده می‌شوند ونگهداری و تکثیر آنها کار آسانی است.
این ماهی‌ها که معمولا به صورت جفت فروخته می‌شوند، جفتی ٣ تا ۴ هزار تومان قیمت دارند. در گروه گیاهخواران انجل، کوی و روح سیاه، رامیزی و انواع ماهی‌های نیونی وگروهی ریز و رنگارنگ هم وجود دارند که قیمت هر کدام از آنها بین ۴ تا ١۵ هزار تومان است. گلد فیش هم جزو ماهی‌های زیبا و پرطرفداری است که علاقه‌مندان باید آنها را تنها نگهداری کنند. قیمت گلد فیش‌ها که گونه‌های مختلفی هم دارند بسته به سایز، گونه و زیبایی بین ٧ تا ۵٠ هزار تومان قیمت دارند. گونه‌های خاص مانند کوی، رنچو، کله شیری و مرواریدی خاص آنها در سایز‌های بزرگ تا ۵٠٠ هزار تومان هم در بازار ماهی خرید و فروش می‌شوند.
دیسکوس؛ سلطان آب شیرین
ماهی زینتی قیمت ماهی زینتی قیمت دیسکوس قیمت آروانا شغلهای جدید و پردرآمد ‎
اما سلطان ماهی‌های آب شیرین، دیسکوس نام دارد که زیستگاه اصلی آنها در مالزی و تایلند است. این ماهی که گران‌ترین و زیبا‌ترین ماهی آب شیرین است در سایزهای مختلف از کوچک تا بزرگ در بازار موجود است و به دو صورت قرنطینه شده و غیرقرنطینه به فروش می‌رسند. این ماهی‌ها یا توسط دو سه وارد‌کننده بزرگ ماهی‌های آکواریومی به ایران می‌آیند یا به صورت اختصاصی از مزرعه‌های خاص خریداری می‌شوند. بعد از بالا رفتن دلار، قیمت هر دیسکوس
دو اینچی چند برابر شده و بین ۴٠ تا ٧٠ هزار تومان به فروش می‌رسند که فروشندگان ماهی‌های قرنطینه شده را گران‌تر می‌فروشند. البته در بازار ماهی‌های زینتی هیچ حساب و کتابی وجود ندارد و ممکن است فروشنده هر ماهی را به قیمت‌های مختلف در یک روز بفروشد. در واقع فروشندگانی که به نظر می‌رسد هیچ مالیاتی هم پرداخت نمی‌کنند فرمانروایی می‌کنند و هر چقدر چاقوی‌شان ببرد برای خریداران علاقه‌مند می‌برند. ماهی‌های دیسکوس سایز بزرگ امروز حداقل بین ٣۵٠ تا ۶٠٠ هزار تومان به فروش می‌رسند که این مبلغ در صورت جفت بودن ماهی‌های گران‌تر خواهد بود.
آروانا‌ کوتوله؛ ۴ میلیون تومان
ماهی زینتی قیمت ماهی زینتی قیمت دیسکوس قیمت آروانا شغلهای جدید و پردرآمد ‎
در گروه ماهی‌های گوشتخوار انواع سیچلایدها، سفره ماهی‌ها، فلاورها و آروانا‌ها قرار دارند که گونه‌های خاص آنها تا ۵ میلیون تومان هم قیمت‌گذاری و فروخته می‌شوند. برای نمونه یک «آروانای کوتوله رد تو » با سایز بزرگ در یکی از مغازه‌های زیر پل مرتضوی نواب ۴ میلیون تومان قیمت دارد. انواع سیچلایدها بین ١٠ تا ١٠٠ هزار تومان بسته به نوع ماهی، سایز و زیبایی‌شان قیمت دارند. فلاورها که ماهیان گوشتخوار هیبریدی هستند و تولد آنها به صورت مصنوعی انجام شده در گونه‌هایی که به قول معروف هد‌های بزرگ‌تری زده‌اند، قیمت‌های‌شان میلیونی است.
این ماهی وحشی باید به تنهایی نگهداری شود. سفره ماهی‌های آب شیرین هم جزو زیباترین ماهی‌های آب شیرین هستند که طرفداران خاص خودشان را دارند. قیمت سفره ماهی آب شیرین حدود٢٠٠ هزار تومان برای مغازه‌داران است که برای خریداران عادی بین ٣٠٠ هزار تومان تا یک میلیون تومان آب می‌خورد.
کوسه ماهی ؛ ٣ میلیون تومان
در آکواریوم‌های آب شور می‌توانید از انواع سفره‌ماهی، اسب دریایی، عروس دریایی، مرجان‌های دریای و ریف‌ها تا کوسه ماهی پیدا کنید. قیمت‌های ماهیان و ریف‌های آب شور هم مانند خود آکواریوم آب شور گران است و توصیه نمی‌شود آکواریوم دوستان مبتدی به سراغ آب شور بروند. در آکواریوم‌های آب شور شما می‌توانید همه ماهیان اقیانوس و آب آزاد را که در فیلم‌های حیات وحش زیر آب دیده‌اید نگهداری کنید.
اگر تصمیم دارید آکواریوم آب شور در خانه‌تان داشته باشید، باید سر کیسه‌تان را شل کنید؛ چرا که یک آکواریوم متوسط یک متری با تجهیزات و ماهی و ریف و صخره برای‌تان بیشتر از ۵ میلیون تومان آب می‌خورد و این یعنی باید وضع‌تان خیلی خوب باشد که بخواهید برای یک کالای لوکس در شرایط کنونی اینقدر هزینه کنید.
چرا بازار آکواریوم داغ است ؟
این روزها با وجود بالا رفتن نرخ تورم، پایین آمدن قدرت خرید مردم به طور طبیعی سفره مردم کوچک‌تر و شانه‌شان زیر بار گرانی خمیده شده است. ولی با این وجود به نظر می‌رسد مشتریان آکواریوم‌فروشی‌ها بیشتر شده است. زیاد شدن تعداد مغازه‌های آکواریوم‌فروشی در سطح شهر تهران و شعبه‌های مختلف و شلوغ بودن این مغازه‌ها می‌تواند این ادعا را ثابت کند که مردم به این کالای لوکس و زینتی بیشتر از قبل علاقه‌مند شده اند؛ چرا که در ٣-۴ سال پیش با قیمت‌های بسیار پایین‌تر مشتریانی به این اندازه برای آکواریوم وجود نداشت.
اگر چند ساعتی در بازار نواب چرخ بزنید به شما ثابت می‌شود که بیشتر متقاضیان به دنبال ماهیان آب شور هستند تا آب شیرین؛ در حالی که آکواریوم‌های آب شور و ماهیان‌شان بسیار گرانتر از آب شیرین هستند. به نظر می‌رسد یا ما از اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی مردم بی‌خبریم و وضع همه توپ است که حاضرند برای نیازهای لوکس‌شان در این شرایط رکود تورمی و گرانی هزینه کنند یا این طور نیست و مردم آنقدر خسته شده‌اند که حاضرند از نان‌شان بزنند و برای آرامش خود هزینه کنند و از فضای آشفته و پر استرس سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به دنیای ماهی‌ها بیایند و با تماشای حرکت آرام ماهی‌های زیبا در تلویزیونی طبیعی ذهن‌شان را آرام و نرم کنند. به نظر می‌رسد بد نیست هم مسوولان دولتی و هم جامعه‌شناسان و اقتصاددانان در این باره دست به پژوهش و تحقیق بزنند و ما را هم از نتیجه این بررسی با خبر کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. متین می گوید

    سلام کجا میشه آموزش پرورش ماهی زینتی یاد گرفت؟