مصاحبه با سینا عباسی برترین دانش آموز ریاضی کانادا + عکس

1

سال خورشیدی جاری سال افتخارآفرینی برای ریاضی دانان ایرانی تبار بود.

نابغه ریاضی نابغه ایرانی فارغ التحصیلان دانشگاه شریف بیوگرافی مریم میرزاخانی بیوگرافی سینا عباسی ایرانیان کانادا

مریم میرزاخانی استاد دانشگاه استنفورد آمریکا در تابستان در این سال اولین خانم ریاضی دان بود که جایزه بزرگ «فیلدز» که عالی ترین جایزه رشته ریاضی در جهان است، را کسب کرد.

سینا عباسی دانش آموز کلاس ۱۲ از ریچموندهیل هم هفته پیش رتبه اول مسابقات پیش المپیاد که حدود ۶۰۰۰ دانش آموز در آن شرکت داشتند را کسب کرد و برنده مدال طلا شد. سینا در سال گذشته نیز رتبه ممتاز و در سال دهم دبیرستان نیز رتبه دوم (نقره) این مسابقات را کسب کرده بود. 
سینا سه ساله بود که همراه خانواده اش به کانادا رفتند و ابتدا در ویلودیل و سپس در ریچموندهیل ساکن شدند. سه شنبه هفته جاری سینا با پدرش به سئوالات ما جواب دهند.

سینا چند مسابقه دیگر سر راه دارد: ابتدا شرکت در مسابقه المپیاد کانادا بین ۵۰ تا ۷۵ نفر از برترینهای مسابقه مرحله قبل که در اول اپریل برگزار می شود. و همچنین شرکت در دو مسابقه مشابه المپیاد ریاضی آمریکا و Asia-Pacific برای برگزیده شدن نهایی جهت شرکت در المپیاد جهانی. ۶ برنده این مسابقه به عنوان تیم ریاضی کانادا در مسابقات المپیاد جهانی شرکت خواهند کرد.

و بالاخره شرکت در پنجاه و ششمین دوره مسابقات المپیاد جهانی که از ۴ تا ۱۶ جولای در شهر Chiang Mai در تایلند که حدود یکصد کشور هر یک با تیم حداکثر ۶ نفر (به علاوه دو مربی و ناظر) در آن شرکت خواهند داشت.

***

سینا امتحان چطور بود؟ چه احساسی داری و برای دانش آموزان چه پیامی داری؟ 
سینا: سئوال آخر امتحان سخت بود. وقتی حلش کردم خیلی خوشحال شدم.
به همه دانش آموزان توصیه می کنم با ریاضیات، فیزیک و کامپیوتر بیشتر آشنا بشوند و سعی کنند در پیدا کردن راه حل ها شرکت کنند. برای من ریاضیات یک تفریح است و از پیدا کردن راه حل لذت می برم. به دانش آموزان ایرانی تبار هم توصیه می کنم که در مسابقات ریاضیات و یا علوم، بیشتر شرکت کنند. دوست دارم ببینم تعداد بیشتـری از ایرانیها در این مسابقات شرکت می کنند.

از آقای حسن عباسی پدر سینا که خودش متخصص ریاضی است پرسیدم چه احساسی دارد و چه کمکی برای موفقیت او کرده؟ 
حسن عباسی: واقعا احساس افتخار می کنم. و باید بگم من و همسرم (فارغ التحصیل رشته شیمی دانشگاه شریف) متاسفانه نتوانستیم آنطور که می خواستیم به سینا کمک خاصی در زمینه آموزشهای بیشتر بکنیم. این احساس افتخار من بیشتر از اینجا ناشی می شود که این موفقیت را سینا تقریبا به تنهایی به دست آورده. این علاقه و پشتکار خودش به ریاضیات و کامپیوتر بود که تشویقش می کرده و برایش موفقیت به بار می آورده و ما نتوانستیم برایش مشاوری پیدا کنیم که کمی به او راهنمایی کند.

دوست داری چه رشته ای را در دانشگاه ادامه بدهی؟ 
سینا: ریاضی انتخاب اولم است، کامپیوتر و مهندسی برق به ترتیب انتخاب های بعدی هستند. از دانشگاه واترلو در ریاضی پذیرش گرفته ام و برای دانشگاههای تورنتو، MIT ، هاروارد، پرینستون و شیکاگو هم درخواست فرستاده ام که جواب دانشگاههای آمریکا قرار است در ماه مارچ مشخص شود.

سینا از خودت بگو، چه علاقه هایی غیر از ریاضیات داری، چه سرگرمی هایی داری، چه نوع موسیقی و چه غذایی دوست داری؟ 
سینا: ریاضیات سرگرمی (Fun) اصلی من است. از کامپیوتر و فیزیک هم خوشم می آید. برنامه بازیهای کامپیوتری هم درست می کنم. بازی شطرنج را دوست دارم.
از ورزش ها به بسکتبال و پینگ پنگ علاقه دارم. موزیک آرام بخش گوش می کنم. از غذاها کباب کوبیده و پیتزا را بیشتر دوست دارم.

چه نوع فیلمی دوست داری؟ 
سینا: چند وقت پیش با برادر کوچکم به دیدن فیلم Big Hero 6 رفتیم. این فیلم یک کار انیمیشن است که در آن از شخصیت های روبات استفاده شده است. از این فیلم خیلی خوشم آمد. چون داستان این فیلم درباره یک بچـه کوچک نابغه بود که همش روبات درست می کرد. در این فیلم همه جا این پیام داده می شد که همیشه به مسائل از دیدگاهی متفاوت نگاه کن. این پیام برایم خیلی جالب بود برای اینکه همین کار را در حل مسائل ریاضی هم می کنیم.

ریاضیات و کامیونیتی 

بیش از ۶۰۰۰ دانش آموز از سراسر دنیا در مسابقه پیش المپیاد ریاضی Canadian Open Mathenatical Challenge(COMC) شرکت کردند و سینا عباسی از دبیرستان ریچموندهیل درصدر قرار گرفت.

انجمن ریاضی کانادا در اطلاعیه ۱۳ ژانویه خود با چاپ عکس سینا دانش آموز کلاس ۱۲ او را با نتیجه عالی ۸۰ از ۸۰ برنده مدال طلا کانادا اعلام کرد.

بین ۵۰ تا ۷۵ نفر از کسانی که نمره ۶۹ به بالا آورده اند برای شرکت در ۴۷ مین مسابقه المپیاد ریاضی کانادا که در اول اپریل سال جاری برگزار می شود دعوت خواهند شد.

سینا در کلاس ۱۱ با رتبه ممتاز (HM) و در کلاس ۱۰ برنده مدال نقره این مسابقات بوده است.

سینا در بیانیه خود به همین مناسبت گفته: «من از بحث در پیدا کردن راه حل در میان دوستان و اعضا جامعه ریاضی لذت می برم، امیدوارم دانش آموزان بیشتری در مسابقات ریاضی شرکت کنند و لذت منحصر به فردی که از یافتن راه حل به دست می آید را تجربه کنند.» 
در این مسابقات از کشورهای مختلف از جمله آمریکا، ایران، چین شرکت داشتند.

برترین های مسابقات المپیاد سپس برای شرکت در ۵۶ مین مسابقات بین المللی ریاضیات دانش آموزی که سال جاری از ۴ تا ۱۶ جولای در تایلند برگزار می شود شرکت خواهند کرد.

حداقل ۴ دانش آموز عضو کامیونیتی در مسابقات سالهای گذشته المپیاد ریاضی کانادا نیز برنده این مسابقات بودند:

  •  احمد عبدی رتبه ممتاز در سال ۲۰۰۹ از آکادمی هنر و طراحی صبوحی
  • علی فیض محمدی رتبه ممتاز در سال ۲۰۰۳ از دبیرستان Northview Hights نورت یورک
  • نیما کموسی (Kamoosi) رتبه سوم در سال ۲۰۰۱ از ونکوو رغربی
  • و مسعود کمگارپور (Kamgarpour) در سال ۱۹۹۹ از ونکوور شمالی.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. حمید می گوید

    این دنیا عجیب است یک خانم مریم میرزا خانی را از ما می گیرد و یک آقای سینا عباسی را به ما می دهد امیدوارم که بتوانند به جاهای بالا برسند ولی غم خانم مریم میرزا خانی هیچ گاه از دل ما پاک نخواهد شد.
    صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید