درآمد نجومی خوانندگان پاپ ایران!+ دستمزد اجرا در مراسم دولتی

0

هر چند عده ای معتقدند بلیت کنسرت ها به قیمت گزافی به فروش می رسد اما رشد شهرنشینی و گسترش طبقه متوسط، سود کنسرت گذاران و هنرمندان را تضمین کرده است.

قیمت بلیت کنسرت شغلهای جدید و پردرآمد ‎ درآمد هنرمندان درآمد خواننده
بخش مهمی از این گردش مالی به طور طبیعی به جیب کمپانی های تولید موسیقی می رود اما سوال اینجاست که خود خواننده ها از این سفره پهن شده چقدر بهره می برند؟ آیا دستمزدهای چند ده میلیونی خوانندگان برای یک اجرای جمع و جور در جشن ها و مراسم دولتی صحت دارد؟ چقدر از این دستمزدها به دست خود هنرمند می رسد و چه بخشی به دیگر عوامل؟
قیمت بلیت کنسرت شغلهای جدید و پردرآمد ‎ درآمد هنرمندان درآمد خواننده
برای رسیدن به یک تخمین درست از دستمزد خوانندگان باید به درآمدها و هزینه های برپایی یک کنسرت مراجعه کنیم. قیمت بلیت کنسرت ها بسته به جای صندلی و سالن میزبان از ۳۵ تا ۱۲۰ هزار تومان متغیر است. اگر قیمت میانگین بلیت ها را ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم مثلا برپایی یک سانس کنسرت در مرکز همایش های برج میلاد با یک هزار و ۷۰۰ نفر ظرفیت، ۱۰۲ میلیون تومان درآمد دارد.
البته در جایی مثل سالن میلاد نمایشگاه بین المللی که ۲ هزار و صد نفر ظرفیت دارد، این رقم به یکصد و ۲۶ میلیون تومان می رسد و در سالن ۸۰۰ نفری اریکه ایرانیان به ۴۸ میلیون تومان تقلیل می یابد.
قطعا این رقم های وسوسه انگیز به طور کامل عاید خواننده و کنسرت گذار نمی شود چون باید هزینه ها را هم محاسبه و از آن کسر کرد. هزینه هایی مثل اجاره سالن یا دستمزد عوامل فنی. سالن همایش های برج میلاد به روایتی برای میزبانی دو سانس کنسرت بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان دریافت می کند اما مدیر روابط عمومی یکی از شرکت های کنسرت گذار به تماشاگران می گوید این رقم بیش از ۴۰ میلیون تومان سات.
او توضیح می دهد: «۲۵ میلیون تومان هزینه ثابت اجاره سالن است و در کنار آن تعدادی هزینه های جانبی خدماتی وجود دارد که شما حق انتخاب دیگری ندارید و مجبورید فقط از خدمات برج میلاد استفاده کنید که در نهایت مبلغ تمام شده را به همان ۴۰ میلیون تومان می رساند.»
قیمت بلیت کنسرت شغلهای جدید و پردرآمد ‎ درآمد هنرمندان درآمد خواننده
اگر مبلغ ۳ تا ۴ میلیون تومان هم برای عوامل فنی مثل نور، صدا و همین مقدار هم برای مجوز اداره اماکن در نظر بگیریم باز هم از کل درآمد کنسرت بیش از ۷۰ درصد آن باقی می ماند. بنابراین چندان دور از ذهن نیست یک خواننده مبلغی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای برپایی یک کنسرت دریافت کند. شنیده های ما هم این موضوع را تایید می کند.
چهار خواننده ظرطرفدار پاپ یعنی سیروان خسروی، بنیامین بهادری، محسن یگانه و مازیار فلاحی برای اجرای کنسرت ۵۰ میلیون تومان دریافت می کنند. البته هزینه گروه نوازنده ها هم برعهده خودشان است که روی هم به ۶ میلیون تومان نمی رسد. با این حساب خیلی هم شرایط به نفع شرکت های کنسرت گذار نیست و سود اصلی به جیب خواننده ها می رود.
در حال حاضر سه شرکت اکسیر نوین، ققنوس و آوای فروهر بیشتر کنسرت ها را برگزار می کنند و به نوعی رقیب هم محسوب می شوند.
قیمت بلیت کنسرت شغلهای جدید و پردرآمد ‎ درآمد هنرمندان درآمد خواننده
دستمزد اجرا در مراسم دولتی
یکی دیگر از راه های کسب درآمد برای خواننده ها اجرا در مراسم و جشن های مناسبتی سازمان های دولتی است. این روش شاید درآمد کمتری داشته باشد اما دردسرهای برگزاری کنسرت را هم ندارد. خیلی از خواننده ها در اینگونه برنامه ها اصلا از گروه نوازنده استفاده نمی کنند و به اجرای پلی بَک اکتفا می کنند.
با اینحال مبالغ دندانگیری از برگزارکننده دریافت می کنند. در مورد مبلغ دریافتی هیچ نرخ ثابتی وجود ندارد و بسته به نوع مراسم و میزبان آن، دستمزدها متفاوت است. به طور معمول رقم پیشنهادی خواننده های پاپ بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است و خواننده های سنتی در بازه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان می چرخند.
در حال حاضر مثلا فریدون نآسرایی و شهرام شکوهی از خواننده های شناخته شده پاپ برای یک اجرای مختصر، ۱۶-۱۵ میلیون تومان قیمت می دهند. در بین خواننده های سنتی به طور مثال علیرضا قربانی و سالار عقیلی خواننده های محبوب سال های اخیر رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از برنامه گذاران طلب می کنند. حامد زمانی که پیشنهادهای ویژه خود را دارد و پای ثابت بعضی برنامه های مناسبتی شده، برای یک اجرا ۱۹ میلیون تومان می خواهد.
مدیر برنامه یکی از خواننده های مطرح کشور در گفتگو با «تماشاگران امروز» می گوید: «در بین خواننده های پاپ بیشترین مبلغ را احسان خواجه امیری دریافت می کند چون به علت خواندن تیتراژهای تلویزیونی بیشتر در توجه ارگان های رسمی هم هست؛ البته محمد علیزاده هم به همین دلیل از خواننده های پر کار در این زمینه است.»
او ادامه می دهد: «در بین خواننده های سنتی شخصی مثل استاد شهرام ناظری خیلی کم در این سبک برنامه ها شرکت می کند اما اگر قبول کند، ارقام بالایی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان دریافت می کند.»
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ