تحلیل ، بررسی و اخبار مهم بورس / سه شنبه ۲۶ اسفند ۹۳

0

شاخص کل بورس ۳۵۹۰ واحد نزول کرد و به رقم ۶۱،۵۳۲ واحد رسید. نمادهای شپنا با ۱۴۴۷ واحد و شبندر با ۱۳۵۳ واحد و شبریز با ۲۷۹ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند . ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۷۵٫۹ میلیارد تومان رسید که نماد شبندر با ۱۵٫۶ میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش معامله بود.

در بازار فرابورس شاخص ایفکس ۶۲ واحد نزول کرد و به رقم ۶۵۸ واحد رسید . شتران ، شاوان و شراز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. ارزش معاملات در این بازار به رقم ۲۲۷٫۴ میلیارد تومان رسید.

مهم ترین اخبار اقتصادی

بررسی‌های اقتصادنیوز از تازه‌ترین «گزارش تحولات اقتصادی ایران» که توسط بانک مرکزی منتشر شده است، نشان می‌دهد: در سومین فصل سال ۹۳ سرانجام تمام زیربخش‌های مختلف اقتصاد ایران از رکود خارج شده و رشد مثبت را تجربه کرده‌اند . بر اساس این گزارش، اگرچه رشد کل اقتصاد ایران از بهار ۹۳ مثبت شده و پاییز، سومین فصل پیاپی در سال ۹۳ است که این رشد تجربه می‌شود، اما این فصل در عین حال نخستین فصلی بود که تمام زیربخش‌های اقتصاد ایران از رکود خارج شده‌اند . بر پایه گزارش بانک مرکزی، آخرین زیربخش اقتصاد ایران که در فصل پاییز سرانجام به رشد مثبت رسید، گروه «خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی » از بخش «خدمات» بود. این گروه که بزرگ‌ترین زیربخش «خدمات» به حساب می‌آید، به‌تنهایی نزدیک به ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تامین می‌کند . ارزش افزوده زیربخش «خدمات مستغلات و خدمات حرفه‌ای و تخصصی» پس از رشد منفی ۰٫۴ و منفی ۰٫۷ درصدی در بهار و تابستان ۹۳، سرانجام در پاییز به رشد مثبت ۰٫۷ درصدی رسیده است. البته رشد این بخش در دوره نه‌ماهه هنوز مثبت نشده و رقم ۰٫۱- درصدی را به ثبت رسانده است .

مهم ترین اخبار سیاسی

 

دور جدید گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در فضایی خوش‌بینانه، از یکشنبه شب در لوزان سوئیس آغاز شد و شب گذشته نیز جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه ایران و ایالات‌متحده با یکدیگر دیدار کردند؛ دیداری که بیش از چهار ساعت به طول انجامید. محمدجواد ظریف پس از پایان این مذاکرات که شامل گفت‌وگوی جداگانه‌ای با جان کری نیز می‌شد به خبرنگاران گفت : «بالاخره به نتیجه خواهیم رسید ».  در همین رابطه، دامه رایزنی وزرای خارجه ایران و آمریکا به همراه معاونانشان بعد از ظهر امروز (سه شنبه) از سر گرفته می‌شود . دور جدید مذاکرات بین ظریف، کری، عراقچی، روانچی، شرمن و فریدون ساعت ۱۱ صبح امروز به وقت تهران در لوزان سوئیس آغاز شد و پس از ۲ ساعت به پایان رسید .

 


فلزات اساسی، دلار و سکه

مس و آلومنیوم هر کدام به ترتیب به قیمت های ۵۸۵۳ دلار و ۱۷۶۱ دلار برای هر تن معامله شدند . دلار به قیمت ۳۳۱۹ تومان رسید و سکه در محدوده قیمتی ۹۳۰ هزار تومان معامله شد.

در گروه های مختلف چه خبر بود؟

در نفتی و پالایشی، بالاخره شب گذشته پیش بینی ۶ نماد پالایشگاهی بر روی کدال قرار گرفت و پس از حدود ۸ ماه توقف بازگشایی شدند. شاخص کل که تحت تاثیر نمادهای شفن و حفاری حدود ۰٫۵ درصد کاهش یافته بود با بازگشایی این نمادها افت ۳۵۸۹ واحدی را تجربه کرد و وارد کانال ۶۱ هزار واحدی شد. شبندر با افت ۴۷ درصدی در قیمت ۴۶۵۰ بازگشایی شد و در قیمت ۴۴۶۴ با بیش از ۲۰ میلیون صف فروش مواجه شد، در نهایت پس از معامله حدود ۲۸ میلیون سهم حجم فروش آن خریداری شد. شاوان با ۵۹ درصد کاهش، ۷۴۹۹ ریال قیمت خورد و با حجم معامله ۴٫۷ میلیونی و قیمت ۷۶۷۸ ریال معاملاتش پایان یافت. شبریز نیز در قیمت ۸۸۰ تومان معادل ۴۱ درصد منفی بازگشایی و در قیمت ۸۴۴۸ ریال صف فروش شد. شتران، گرانترین سهم بازار با ۵۶ درصد کاهش، ۵۰۰ تومان بازگشایی شد و در نهایت با جابجایی حدود ۱۰ میلیون سهم معاملاتش پایان یافت. شراز نیز ۶۰۰ تومان قیمت خورد که با کاهش ۵۰ درصدی همراه بود. و در نهایت شپنا در قیمت ۳۱۶۵ معادل ۶۷ درصد منفی بازگشایی شد و در قیمت ۳۲۹۱ حدود ۱۲ میلیون صف خرید شد. معاملات دیگر نمادهای گروه نیز در حداقل قیمت ها انجام شد و شبهرن تنها نماد مثبت گروه بود.

در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز با هیجان منفی ناشی از گزارشات پالایشی ها، معاملات اکثر نمادها درصدهای منفی دنبال شد. خفنر، خریخت و خکمک از نمادهای صف خرید گروه بودند. معاملات منفی خکاوه در اواسط بازار به درصدهای بازار رسید و حدود ۱۸ میلیون سهم در این نماد معامله شد.

در اخبار این گروه،خبرگزاری ایسنا از رکود موجود در بازار خودرو خبر داد. به گزارش این خبرگزاری، با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد در دو هفته پایانی سال با توجه به نزدیکی به ایام تعطیلات و مسافرت‌های نوروزی بازار خودرو از رکود خارج شود اما کاهش نرخ ارز و افزایش خوشبینی‌ها به امضای توافقنامه هسته‌ای، باعث تشدید رکود در این بازار شده است . به گفته فعالان بازار خودرو، افزایش خوشبینی به توافق هسته‌ای در کنار کاهش نرخ ارز موجب شده تا برخی خریداران به امید کاهش بیشتر نرخ ارز و در نتیجه کاهش قیمت خودروها، از خرید خودداری کرده و این کار را به روشن شدن نتیجه مذاکرات بین‌المللی موکول کنند .

گروه فلزات اساسی، با معاملات تقریبا متعادلی همراه بود. فملی با ۲٫۶ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات داشت. فولاد، فاسمین، فولاژ و فسرب از نمادهای مثبت گروه بودند. فنوال که در محدوده صفر تابلو معامله میشد در اواخر بازار با حجم محدودی صف فروش شد و در قیمت ۷۴۶۶ معاملاتش پایان یافت. نماد فولاژ جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه در پایان ساعت معاملات متوقف شد.

انجمن آهن و فولاد چین پیش بینی کرده که در سال جاری میلادی تولید فولادخام این کشور با ۱٫۱ درصد کاهش به ۸۱۴ میلیون تن برسد؛ این در حالی استکه دسامبر گذشته طبق پیش بینی این انجمن تولید فولاد چین ۱٫۷ درصد بهبود یافته و به ۸۳۴ میلیون تن برسید. علت پیش بینی افت تولید این است که امسال تقاضا وضعیت مطلوبی ندارد و بعید است بهبود یابد و اگر این روند ادامه یابد کارخانه های بیشتری مجبور خواهند شد تولید را کاهش دهند. سوددهی ناچیز کارخانه ها تعطیلی های خطوط تولید را بالا خواهد برد گرچه برخی معتقدند حمایت های دولتی مانع تعطیلی کامل کارخانه ها در سال جاری میلادی خواهد شد . به گزارش انجمن مذکور، هفته گذشته تولید فولاد خام در آمریکا نیز با ۱٫۳ درصد افت همراه بود و به ۱٫۶۲۳ هزار شورت تن رسید.

داروئی ها، اکثر نمادها در بازه های مثبت معامله شدند. دبالک پس از چهار روز متوالی که با صف خرید همراه بود، پس از عرضه صف خود مجدد تشکیل صف خرید داد و با معامله ۹ میلیون سهم در صدر گروه قرار گرفت. معاملات تیپیکو در قیمت ۴۸۳۶ ریال به صف خرید رسید و از نمادهای تاثیر گذار بر شاخص بود.

در گروه حمل و نقلی شاهد معاملات منفی در تمامی نمادها بودیم و نماد حفارس با صف فروش بسته شد  .

شرکت حمل ونقل بین المللی خلیج فارس در گزارش اولین پیش بینی منتهی به ۹۴/۱۲/۲۹ خود زیان هر سهم شرکت را مبلغ ۱۹۲ ریال پیش بینی نموده است که نسبت به سال مالی مشابه قبل با افزایش ۶ درصدی همراه بوده است لازم به ذکر است که شرکت اقدام به انعقاد قرارداد با شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی از تاریخ ۰۱/۱۱/۹۳ لغایت ۳۰/۱۰/۹۴ و اخذ حق مدیریت ۹۶/۱ درصدی، نموده است.

در گروه بانکی اکثر نمادها منفی معامله شدند و نماد وبملت ۶۲ واحد بر شاخص کل تاثیر منفی گذاشت . در خبری شنیدیم بانک مرکزی بانک آینده را در لیست بانک‌های مجاز خود قرار داد.

در گروه محصولات شیمیایی بیشتر نمادها با معاملات منفی به کار خود پایان دادند و نمادهای پارسان ، شیراز  با صف فروش بسته شدند .

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ