چهارشنبه سوری بورس با آتش زدن دارایی سهامداران

0
این شرکت ها در حالی پا به بازار سرمایه گذاشته اند که طی معاملات روز جاری هیچ یک از فعالان بازار سرمایه متوجه نشدند که پی بر ای و قیمت سهام شرکت هایی همچون “شبندر” با چهار سناریوی اعلامی یا “شاوان” و “شتران ” با دو سود برآوردی بر مبنای کدام پیش بینی درآمد هر سهم تعیین گردید.
شایعات بورس امروز سایت بورس پیش بینی بورس در سال 99 بهترین سهام برای خرید در بورس اخبار بورس امروز

طی معاملات روز جاری سرانجام نماد پالایشی ها پس از هشت ماه توقف طولانی مدت و حرف و حدیث های فراوان بر سر گزارش ها و چالش هایی که با آن مواجه بودند، مجدداً به تابلوی بورس بازگشتند.

به گزارش بورس نیوز، از ابتدا اهالی بازار سرمایه مخالفت خود را با متوقف ماندن نماد شرکت های این گروه اعلام کرده بودند و ما نیز پیشتر درباره این موضوع خبرهای متعددی منتشر کردیم که توقف این نمادها به نفع هیچکس نیست. اما سوالی که امروز در ذهن اهالی بازار به وجود آمد این بود که اطلاعات امروز شرکت های پالایشی با هشت ماه گذشته آنها که به بهانه ابهام در اطلاعات مالی مربوط به نرخ خوراک متوقف شده اند چه تفاوتی داشت.

غیر از این بود که امروز در چهارشنبه سوری سال ۹۳ سرمایه گذاران شاهد سوختن سرمایه هایشان بودند؛ آیا واقعاً پالایشی ها امروز با شفافیت اطلاعاتی باز شدند؟ آیا بعد از این مدت توقف نماد اطلاعاتی که مدنظر مسئولین و خواسته فعالان بورس بود، ارایه شد؟

از این دست سوالات امروز بسیار در ذهن اهالی بازار سرمایه وجود داشت. اما شاید یک سوال به عنوان بزرگترین سوال موجود در ذهن اهالی بازار سهام بود؛ مگر مسئولین اقتصادی و وزارت نفت و نیز مسئولین سازمان بورس وعده حل شدن مشکل پالایشی ها را نداده بودند؟ مگر در گذشته اعلام نکرده بودند که سهامداران این شرکت ها را راضی نگه خواهیم داشت؟ آیا اینگونه سهامداران شرکت های مذکور راضی شدند؟

باز هم تأکید می کنیم ما در گذشته هم اعلام کرده بودیم که با توقف نماد شرکت ها مخالفیم و باید جلوی توقف طولانی مدت نمادها گرفته شود و از بازگشایی نمادهای آنها در روز جاری نیز خوشحال شدیم اما بازگشایی نماد پالایشی ها در روز جاری با ابهام بیشتر و عدم مشخص شدن نتیجه و تکلیف سودهای اعلامی به چه دلیل بود؟

چه دلیلی داشت مسئولین سازمان بورس نماد این شرکت ها را متوقف کنند بی آنکه توان دریافت اطلاعات جدیدی از سوی آنها داشته باشند.

این اتفاقی که امروز بر سر بازار سرمایه آمد و سنگین ترین افت تاریخ بازار را رقم زد که خاطره آن قطعاً در خاطر اهالی بازار تا ابد خواهد ماند نتیجه بی تدبیری و تصمیمات خلق الساعه مدیرانی بود که باید متولی بازار سرمایه و حامی فعالان این بازار با نظارت بر عملکرد ذی نفعان آن باشند.

روی سخنمان با مسئولین این اتفاق است. اگر قرار نبود که گزارش جدیدی از سوی شرکت ها ارایه گردد پس چرا هشت ماه نمادها را متوقف و بازار را به این روز انداختید؟ اگر نمادها را متوقف کردید که با شفافیت اطلاعاتی باز نمایید پس چرا امروز این نمادها را با ابهامات بیش از گذشته مجدداً به تابلوی معاملات بازگرداندید؟

تبعات اینگونه تصمیمات و این قبیل اقدامات نسنجیده را هم فعالان بازار باید بپردازند و هم مدیران و مسئولین اقتصادی کشور و در رأس آنها وزارت اقتصاد.

اگر نماد پالایشی ها متوقف نمی شد و تا به امروز فعالیت آنها در بازار سرمایه ادامه داشت. قطعاً به جرأت می توان گفت که هیچ گونه تغییری با آنچه که امروز اتفاق افتاد به وقوع نمی پیوست به جز آنکه قدرت تصمیم گیری و دسترسی سهامداران به سرمایه هایشان برای مدت هشت ماه از آنها گرفته نمی شد. واقعاً تا به کی سرمایه گذاران باید تاوان بی تدبیری و تصمیمات نسنجیده و یکشبه برخی مدیران را بدهند.

شرکت های پالایشی که هشت ماه گذشته به جهت شفافیت اطلاعاتی متوقف شدند. امروز برمبنای کدامیک از پیش بینی درآمدهایشان در بازار سرمایه کشف قیمت شدند.آیا ابهام در یک شرکت پالایشی با یک eps و p/e مشخص بهتر از ابهام در یک شرکت با دو و  یا حتی چهار سود برآوردی نبود؟

اینکه امروز سهامداران این شرکت ها و حتی کل سهامداران بازار را بر سر دو راهی و یا حتی چهار راهی قرار دادیم، به شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه کمک کرده ایم؟

از ابتدا که نماد پالایشی ها در بازار سرمایه عرضه شدند بارها نسبت به غیرشفاف بودن اطلاعات مالی این شرکت ها هشدار داده شد. اگر این شرکت ها شفافیت مالی لازم را ندارند که از ابتدا هم نداشتند پس چرا به بازار سرمایه واردشان کردیم.مگر غیر از این است که سهام شبندر و شتران با تغییر سودهای دفعتی و قابل توجه مواجه شدند و عجیب ترین اتفاقات بورس را رقم زدند.

هنوز عرضه اولیه سهام شتران یادمان نرفته، سهمی که در ابتدای ورود خود به بازار سهام با قیمت ۷۵۰۰ تومان لقب گران قیمت ترین عرضه اولیه بازار را یدک می کشید و پس از رشد قیمت تا حدود ۱۰ هزار و ۵۵۳ تومان جهت تعدیل سود سهم متوقف گردید. پس از مدتی نیز در قیمت ۷۷ هزار تومان دوباره معاملات خود را از سر گرفت و حتی تا بیش از ۱۱۵ هزار تومان هم بالا رفت ؛ قیمتی که تا آن روزها برای بازار سهام بی سابقه بود.

اما داستان این بازگشایی به همین جا هم ختم نمی شود؛ چراکه اوج بازی های چهارشنبه سوزی! ببخشید چهارشنبه سوری بورس را امروز در نماد شتران مشاهده کردیم.

نماد شتران در حالی با قیمت ۴۱۶ تومان معامله شد که بعد از چند دقیقه اطلاعیه دیگری بر اساس سناریوی دوم این مجموعه روی سایت کدال منتشر شد که در این سناریو “ای پی اس” سهم تقریبا دو برابر سناریوی اول بود و در نتیجه انتشار آن سهم بین کمینه و بیشینه قیمت های امروز سهم ۳۵ درصد نوسان را نظاره کرد. از این رو بایستی به دنبال پاسخ این سوال بود که سود این نوسان از دست تعدادی سهامدار حقیقی و خرد که بعد از چندین ماه بسته بودن نماد از روی ترس و براساس گزارش اول سهم را در قیمت ۴۱۶ فروختند؛ به جیب چه افرادی رفت؟! آیا نباید در خصوص ابطال معاملات این سهم تصمیم گیری کرد؟

از سوی دیگر وزارت نفت با چه موضوعی با وزارت اقتصاد به توافق رسید و قول راضی نگه داشتن سهامداران این شرکت ها را داد و اگر قرار بود توافق نکنند چه اتفاقی می افتاد؟!!

حال روی صحبتمان با وزارت اقتصاد و شخص وزیر، آقای دکتر طیب نیاست. آقای وزیر سوختن سرمایه سهامداران در شرکت های پالایشی که امروز  در بازار سرمایه مشاهده کردید نتیجه اقدامات و تصمیماتی است که در بازار سرمایه ابتدا اجرا می شود و سپس در خصوص آن تفکر می شود.

نمونه های بارز از این دست اقدامات را نیز در سال ۹۳ زیاد دیده ایم. اینگونه تصمیمات و اتفاقات در شرایط حال حاضر تبدیل به ریسک غیرسیستماتیکی شده که اهالی بازار سرمایه همانند تحریم های اروپا و آمریکا از آن هراس دارند.

همچنین نقش مدیران شرکت های پالایشی نیز در دامن زدن به ابهامات موجود غیر قابل انکار است. به عنوان مثال متوجه نشدیم که اعلام دو یا چهار سود پیش بینی شده برمبنای نرخ های اعلامی پالایش و پخش و نرخ های ادعایی شرکت ها یعنی چه؟؟

آیا مگر این شرکت ها می توانند ادعایی هم داشته باشند ، وقتی شرکت های بالا سری آنها تکلیف موضوعی همانند نرخ خوراک و فرآورده های آنها را مشخص می کنند ؟ مدیران این شرکت ها نیز پا را فرا تر از اختیارات خود گذاشته اند و به عدم ایجاد شفافیت در بازار سرمایه دامن زده اند.

اما در نهایت باز به نقش متولیان بازار سرمایه در این رابطه بر میخوریم، چرا باید چنین اطلاعاتی از سوی مدیران این شرکت ها پذیرفته شوند و در سایت رسمی کدال نیز منتشر گردد.

در انتها نکته قابل توجه امروز بازار سهام در نماد پالایشی ها آن بود که این شرکت ها در حالی پا به بازار سرمایه گذاشته اند که طی معاملات روز جاری هیچ یک از فعالان بازار سرمایه متوجه نشدند که پی بر ای و قیمت سهام شرکت هایی همچون شبندر با چهار سناریوی اعلامی یا شاوان و شتران با دو سود برآوردی بر مبنای کدام پیش بینی درآمد هر سهم تعیین گردید.این موضوع نیز برای خود مسولین سوال بود و همین امر سبب شد تا نمادهای پالایشی باز شده هیچ اطلاعاتی از سود پیش بینی شده و پی بر ای در سایت مدیریت فن آوری بورس تهران نداشته باشند.

در پایان گفتنی است رفتار این روزهای مسئولان بازار به ویژه در بازگشایی نماد پالایشی ها طی روز جاری ما را به یاد سریال طنز ماجراهای کلاه قرمزی انداخت؛ همان جایی که آقای عزیزم ببخشید فرزند لطفا” خطاب به مهمان برنامه می گوید: نوشیدنی میل دارید؟ نوشیدنی شما گرم باشد یا سرد؟ گازدار یا بی گاز؟ خنک یا ولرم؟ آب معدنی یا آب شیر؟ با یخ یا بی یخ؟ یخ خرد یا یخ درشت؟ آب رو تو لیوان بیارم یا تو پارچ؟ پارچ دسته دار یا بی دسته؟ شیشه ای یا پلاستیکی؟ دردار یا بی در؟ پایینش پهن باشه یا باریک؟ حباب روی آب تشکیل شده باشه یا تشکیل نشده باشه؟ پیش دستی باشه یا نباشه؟ پیش دستی گلدار باشه یا گلدار نباشه؟ چینی باشه یا ملامین؟ با سینی یا بدون سینی؟ سینی فلزی یا ملامین؟ نی داشته باشه یا نداشته باشه؟ با قاشق یا بی قاشق؟

فارغ از اینکه این ابهامات و ایجاد سوالات فراوان باعث عصبی و ناراحت شدن مخاطب می شود و در بازار سرمایه هر بار سهامدار بایستی به این پرسش ها پاسخ دهد که سهم خود را با چه ویژگی هایی و برمبنای چه نرخ سود و چه مولفه هایی می خواهد خریداری کند!

سال ۹۳ با این اتفاق رسما خود را در ذهن ها ماندگار کرد سرمایه هایی که در چهارشنبه سوزی حافظ دود شدند و چه بسا سهامدارانی که بالن آرزوهایشان در هوا محو شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ