علت درخواست طلاق یک مرد: همسرم حقوقش را خرج نمی‌کند!

0

چندی پیش مرد جوانی به دادگاه خانواده مراجعه کرد و درخواست طلاق داد. وی در خصوص علت آن به قاضی گفت: آقای قاضی همسرم سرکار می‌رود و درآمد خوبی هم دارد. ولی او اصلا پول‌هایش را برای زندگیمان خرج نمی‌کند. هرچه می‌گویم در بعضی مواقع تو هم کمی پول خرج کن می‌گوید این وظیفه تو است و من نباید هیچ پولی در این خانه خرج کنم.

عامل طلاق روانشناسی ازدواج دلایل طلاق دعوا زن و شوهر اختلافات زن و شوهر آموزش زناشویی آموزش خانواده
مرد جوان ادامه داد: او حتی خرج لباس و وسایل خودش را هم از من می‌گیرد و پول‌هایش را یا پس انداز می‌کند و یا برای خانواده خودش خرج می‌کند. دو سال است که دارم این رفتارهای او را تحمل می‌کنم ولی دیگر طاقتم تمام شده و تصمیم به جدایی گرفتم.

وی افزود: همسرم اصلا به من اعتماد ندارد و حاضر نیست حتی ریالی برای زندگیمان پول خرج کند. به نظر من زندگی در کنار این زن خودخواه اصلا فایده‌ای ندارد و ما هرچه زود‌تر از هم جدا شویم بهتر است.

بعد از صحبت‌های این مرد قاضی همسر وی را نیز به دادگاه احضار کرد تا صحبت‌های او را هم بشنود. ‎

زنان مالک تمام اموال و در آمدهای خویش هستند

در دهه های اخیر زنان سهم زیادی از نیروی کار جامعه را به خود اختصاص داده و در همه جای دنیا اشتغال زنان خارج از خانه رو به افزایش است. از سوی دیگر بیشتر زنان شاغل کارهای داخل خانه را نیز انجام می‌دهند، مانند آشپزی، مرتب کردن منزل، مراقبت از فرزندان و … .

در واقع شرایط حاکم بر زندگی زنان شاغل حاکی از آن است که نه تنها از مسئولیت‌‏های دیگر زنان کاسته نشده است بلکه اشتغال آنان بار مضاعفی را بر دوش‌شان افزوده است. در این بین مردان به ندرت در خانه مسئولیتی را می‏‌پذیرند. آن‏ها به عکس برای زن خود در خانه کارهای بیش‏تری هم تولید می‌کنند!

اسلام به دلیل نقش حساس و تأثیرگذار زنان در خانواده، نان آوری و تامین معاش را از عهده‏ آنان برداشته و مردان را موظف به تامین نفقه‏ همسر و فرزندان ساخته است. طبیعی است زن هنگامی می‌تواند با آرام و آسایش خیال و با فراغت خاطر به ایفای نقش در خانواده بپردازد که اولا دغدغه‏ تامین هزینه‏‌های زندگی را نداشته باشد ثانیا فرصت‏‌های او و انرژی او در خارج از خانه به‏ گونه‏‌ای صرف نشود که توان کافی و مفید برای تاثیرگذاری در خانواده، برای او باقی نماند.

از دیدگاه اسلامی زنان مالک تمام اموال و درآمدهای‌شان هستند و وظیفه‏ تامین هزینه‏‌های فرزندان و خانواده را ندارند و می‌توانند با صرف نفقه‏ تامین شده از سوی شوهر، تمامی درآمدهای خویش را آن‌گونه که خود مایلند مصرف نمایند و شوهران حق تصرف در اموال زنان را ندارند.

آیا زنان شاغل موظف هستند، حقوق‌شان را خرج هزینه های خانه کنند؟

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه، در پاسخ به سوال خبرنگار فردا در رابطه با این که زنان در جامعه ما موظف هستند که خرجی بدهند یا خیر؟ می گوید: از نظر سنتی، شرعی و عرفی خرجی دادن زن در خانه معنایی ندارد اما مشاهده شده است که در طول تاریخ زنان دوشادوش مردان و بلکه بیشتر از مردان کار کرده و درآمد را برای خودشان نگه نمی داشتند. همچنین در دوره هخامنشیان زنان دو برابر مردان حقوق می گرفتند و حقوقشان را صرف هزینه های زندگی می کردند.

قرایی مقدم می افزاید: این مسئله که خانمی نخواهد درآمدش را صرف خرج کردن در منزل کند کاملا درست است اما این عمل موجب جدایی عاطفی می شود. در زندگی زناشویی، زن و مرد یکی هستند و “من” و “تو”یی وجود ندارد.

این جامعه شناس با تاکید بر این موضوع که در طول تاریخ و در امروزه بیشتر زنان تولید کننده و برخی مردان دلال بوده اند، تصریح می کند: زن و مرد برای سعادت و برای موفقیت تشکیل خانواده می دهند. درست است که مرد وظیفه دارد خرجی بدهد ولی باید در زندگی زناشویی تعامل وجود داشته باشد و با توجه به شرایط گرانی و تورم امروزه، این کار موجب می شود که از شروع زندگی بنای جدایی پایه ریزی شود و پیوند بریده شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ