هفت اشتباه بزرگ در سرمایه گذاری بورس و سهام

0
سال ۹۳ در حالی پایان یافت که فضای رخوت و کسل کننده بازار سهام کمتر حوصله ای را برای سرمایه گذاران و فعالان بورس باقی گذاشته بود.

با توجه به ادامه این فضا و نبود ثبات در روند معاملات همزمان با ذوب سرمایه سهامداران در نتیجه افت بیش از حد قیمت سهام، مناسب به نظر می رسید در فرصت به دست آمده در تعطیلات نوروزی سال ۹۴ اشاره ای به اشتباهات متداول سرمایه گذاری در معاملات سهام داشته باشیم که متن آن را در قالب هفت اشتباه نابخشودنی در سرمایه گذاری که برگرفته از کتاب مارک تایر است، در ذیل می خوانید.

اشتباه بزرگ اول:

باور داشتن این موضوع که برای دست آوردن بازده های بیشتر باید حرکت بعدی بازار را پیش بینی کرد.

واقعیت: سرمایه گذاران بسیار موفق در پیش بینی حرکت بعدی بازار، هیچگونه برتری نسبت به من یا شما ندارند.

اشتباه بزرگ دوم:

باور: اگر من نمی توانم بازار را پیش بینی کنم، حتماً شخصی هست که بتواند این کار را انجام دهد تمام کاری که باید انجام دهم پیدا کردن آن شخص است.

واقعیت: اگر شما بتوانید واقعاً آینده را پیش بینی کنید، آیا آگاهی خود را از روی پشت بام ها به همه اعلام می کنید؟ یا آن را به هیچکس نمی گویید؟ با ارایه درخواست خرید به شرکت کارگزاری و انجام معامله پول زیادی به دست می آورید؟

الاین گارزارلی، یک تحلیلگر تکنیکال ناشناس بود که در ۱۲ اکتبر ۱۹۸۷ “فروپاشی مالی قریب الوقوعی در بازار سهام” را پیش بینی کرد این پیش بینی دقیقاً یک هفته پیش از دوشنبه سیاه اکتبر بود.

اشتباه بزرگ سوم:

باور این موضع که اطلاعات داخلی راه به دست آوردن پول کلان می باشد.

واقعیت: وارن بافت ثروتمندترین سرمایه گذار دنیا است منبع مورد علاقه او برای کسب رهنمودهایی برای سرمایه گذاری معمولاً به طور مجانی در دسترس است: گزارشات سالیانه شرکت ها!

اشتباه بزرگ چهارم: تنوع بخشی (متنوع سازی پورتفو)

واقعیت: سابقه خیره کننده وارن بافت، از تشخیص تعداد محدودی سهم های برجسته و سپس سرمایه گذاری کلان تنها در همین چند شرکت ناشی می شود.

اشتباه بزرگ پنجم:

باور این موضوع که برای به دست آوردن سودهای بزرگ باید ریسک های بزرگ انجام داد.

واقعیت: همچون کار آفرینان سرمایه گذاران موفق نیز به شدت مخالف ریسک هستند و هر کاری بتوانند انجام می دهند تا از ریسک اجتناب کنند و زیان را به حداقل برسانند.

اشتباه بزرگ ششم:

باور داشتن به وجود یک سیستم؛ شخصی در جایی سیستمی به وجود آورده است با برخی از پیچیدگی های خاص در تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، معاملات کامپیوتری، مثلث های گان یا حتی طالع بین که سود سرمایه گذاری را تضمین می کنند.

واقعیت: این باور یکی از پیامدهای باور داشتن کلام مشاور است، اگر یک سرمایه گذار بتواند تنها به سیستم یک مشاور دسترسی پیدا کند، قادر خواهد بود به همان میزانی که مشاور می گوید پول درآورد. آسیب پذیری منطقی گسترده در مورد این گناه نابخشودنی در سرمایه گذاری این است که چرا افرادی که سیستم های مربوط به معامله را می فروشند، پول خوبی به دست می آورند.

اشتباه بزرگ هفتم: باور به اینکه شما می دانید در آینده چه چیزی رخ می دهد و مطمئن بودن از اینکه بازار باید “بطور اجتناب ناپذیر” درستی باور شما را اثبات کند.

واقعیت: این باور یکی از ویژگی های عادی کسانی است که اشتیاق بیش از حدی به سرمایه گذاری دارند. تقریباً همه با ایروینگ فیشر موافق بودند، هنگامی که او مدعی شد “سهام به سطح بالای جدیدی رسیده است” دقیقاً چند هفته قبل از فروپاشی مالی بازار سهام در سال ۱۹۲۹! هنگامی که در دهه ۱۹۷۰ ارزش طلا افزایش یافت، باور اینکه به وجود آمدن تورمی حاد غیر قابل اجتناب است، آسان بود. با توجه به اینکه قیمت های ebay, yahoo.com, amazon.com و صدها شرکت اینترنتی دیگر که هر روز افزایش یافت، شعار وال استریت در دهه ۱۹۹۰ “سود مهم نیست درست به نظر می رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ