بابک زنجانی چگونه میلیاردر شد؟

9

خبرسازترین چهره اقتصادی این روزها، در گفتگویی مفصل با یک هفته نامه از ناگفته های زندگی اش گفته است.

بابک زنجانی در گفت وگو با هفته نامه «آسمان» روایت جالبی از روزهای سربازی و کار برای رئیس کل بانک مرکزی بازگو کرده است. روزهایی که مقدمه میلیاردر شدن او بود. این بخش از گفت وگوی زنجانی را بخوانید:

شما در جایی گفته بودید که در بانک مرکزی سربازی کرده اید و راننده رئیس کل بانک مرکزی بودید. سرباز رئیس کل بانک مرکزی شدن کار ساده ای نیست. قبول دارید؟ لطفا صادقانه بگویید.

قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی

صادقانه می گویم زمانی که به سربازی رفتم در سپاه تقسیم شدم. من را به اردکان یزد فرستادند. سه ماه اول آموزشی ام آنجا بود. از آنجا به پادگان ولیعصر تهران منتقل شدم. در بین سربازها، مرتب تر بودم و تمیزتر می نوشتم. بنابراین من را به قرارگاه فرماندهی سپاه فرستادند. حدود ۱۴-۱۳ ماه آنجا بودم. زمانی که در آن مجموعه بودم یادم هست آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنید.

چون تک پسر بودم مرا به تهران منتقل کردند. وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم، گفتند شما باید به عنوان راننده، آقای نوربخش را جابه جا کنید. ابتدا سرباز بانک مرکزی بودم و آقای دکتر نوربخش راننده دیگری داشتند. بعد از او من راننده آقای نوربخش شدم. آخر خدمت سربازی ام بود و حدود ۵ ماه مانده بود.

وقتی مرا به دفتر آقای دکتر نوربخش فرستادند من در آنجا کار ثبت نامه ها را انجام می دادم. نامه ای می آمد ثبت می کردم و در کارتابل می گذاشتم و مرتب می کردم، بعد رانندگی هم می کردم، جایی اگر می رفتند می بردمشان تا اینکه خدمت سربازی ام تمام شد.

قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی

زمانی که خدمت سربازی ام تمام شد آقای نوربخش گفتند می خواهی چکارکنی؟ اگر بخواهی می توانی این جا بمانی. من گفتم نمی مانم. کارت هایشان را دارم. آن موقع هر کسی را نمی گذاشتند به آن زیرزمین برود چون آنجا بورس شده بود و نمی گذاشتند دلال ها آنجا بروند. باید مغازه دار بودی یا کارت داشتی. من هنوز کارت آن موقع را دارم.

وقتی خدمت سربازی ام تمام شد، آقای نوربخش ۵-۴ جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می داد تا در بازار پخش کنند. آن وقت ها دلار رسمی ۳۰۰ تومان بود و بیرون قیمت دلار در حال رشد بود و همه می گفتند ارزش یک دلار می خواهد معادل یک هزار تومانی شود. خاطرم هست مردم می رفتند شب تا صبح در صف بانک ها می خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار آزاد بفروشند. به خاطر اینکه قیمت دلار بالا نرود، آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه هایی که دارند کار می کنند (دلار تزریق می کنند) و ۴ یا ۵ نفر بودند، کار کن. به من اعتماد پیدا کرده بود.

اولین ارزی که از بانک مرکزی برای توزیع در بازار گرفتید تا قیمت دلار کنترل شود چقدر بود؟

۱۷ میلیون دلار. اولین کارمزدی هم که گرفتم ۱۷ میلیون تومان بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد خریدم.

چند وقت یک بار از بانک مرکزی دلار می گرفتید؟

هر روز می گرفتم. دلارها را در بانک مرکزی می گرفتم و در بازار می فروختم و پول ریالی اش را به بانک واریز می کردم.

اینکه دلارها را با این کارمزد به شما می دادند خوش یک رانت نبود؟ چرا به بقیه دلار نمی دادند؟ روزی ۱۷ میلیون تومان کارمزد رقم کوچکی نبود.

نمی دانم. وقتی خدا بخواهد کاری برای کسی انجام شود می شود. آقای دکتر نوربخش که انسان رانتی نبودند. اگر ایشان می خواست رانتی بدهد به کسی رانت می داد که منافعی برایش داشته باشد.

بعد از فوت مرحوم نوربخش چه کار کردید؟

آن موقع بررسی کرده بودم متوجه شده بودم که در بین کسانی که پول های زیادی می آورند «سالامبور» فروش ها (کسانی که پوست گوسفند می فروشند)، ارزهای زیادی به داخل کشور می آورند.

مثلا چه ارقامی؟

از ۱۰ میلیون دلار گرفته تا ۳۰ میلیون دلار. آنها پوست گوسفند را جمع می کردند و به خارج از کشور می بردند، در ترکیه و ایتالیا می فروختند و پولش را به داخل کشور می آوردند. آن زمان با یکی از این سالامبور فروش ها آشنا شدم. گفتم این کار چطور است؟ گفت چرا شما کار ارزی می کنید؟ بیا در کار سالامبور، کار خوبی است.

از چند نفر دیگر که آن پول ها را برای توزیع می گرفتند سه نفرشان تا مدت ها در زندان بودند چون ما اول باید ارز به حساب می ریختیم تا آنها تومانش را به ما می دادند. آن سه نفر ارز را به حساب کسی ریخته بودند که پولشان را نداده بود. مثلا شخصی به نام … (نامش را می برد) که زمانی در کیش هم هتل داشت. پول سنگینی (ارز) به حساب شخصی ریخته بود. آن نفر هم ارز را برداشته بود و رفته بود. حالا تا برود شکایت کند و پول را بگیرد خودش را به زندان برده بودند. یا بعضی از آنها می آمدند و دفترچه باز می کردند تا سود بانکی اش را بگیرند و به صورت هفتگی با بانک مرکزی تسویه می کردند. من یادم هست آن وقت ها با این آقایان صحبت می کردم که این کارشان حلال نیست چون پول خود بانک را در بانک می گذاشتند و بهره می گرفتند.

حالا برگردیم به همان دوره «سالامبور» فروشی شما …

من در آن موقع پوست گوسفندها را می خریدم و می دادم دباغی می کردند. بعد تبدیل به طبقه بندی های مختلف می شد و آنها را صادر می کردم.

چقدر پوست گوسفند توانستید جمع کنید؟

آن زمان حدود ۵ هزار پوست جمع کردم. هر پوست حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان قیمت داشت. دلار هم به ۹۰۰ تومان رسیده بود.

پوست ها را به کجا می فروختید؟

به ترکیه اما حتی خریدارها را نمی شناختم. خیلی ریسکی کار می کردم. فقط شنیده بودم در ترکیه کسی هست که «سالامبور»های ایرانی را می خرد. چون می دیدم همه سالامبورهایشان را برای او می فرستند فکر کردم خوب است من هم سالامبورهایم را برای او بفرستم. یک روز به ایشان تلفن زدم و گفتم از ایران زنگ می زنم و می خواهم سالامبورهایم را به شما بفروشم. ایشان اول گفت که سالامبورهایم را نمی خرد اما آنقدر پافشاری کردم تا بالاخره پذیرفت تا از من هم بار بردارد.

از فروش سالامبورها چقدر سود کردید؟

در اولین کانتینری که به ترکیه فرستادم هر سالامبور برایم نیم دلار (حدود ۵۰۰ تومان) تمام شده بود و در آنجا ۱۹ تا ۲۰ دلار فروخته شد. پولم یک دفعه چندین برابر شد. کارم را با ۵ هزار پوست شروع کردم. وقتی دیدم کار قشنگ و خوبی است، در نزدیکی ورامین کارخانه ای را اجاره کردم. از این طرف و آن طرف کشور پوست می خریدم و پس از دباغی صادر می کردم. این کار سودهای زیادی برایم درست می کرد.

هنوز از طرف کسی یا جایی پشتیبانی نمی شدید؟ سفارش و توصیه ای نداشتید؟

پوست خریدن که دیگر سفارش و توصیه نمی خواهد. کارم تا سال ۱۹۹۶ خیلی خوب پیش می رفت اما بعد از آن ورشکست شدم و به زندان افتادم.

———————————-

روزنامه شرق،  بابک زنجانی تا سال ۹۰ ثروت زیادی نداشته اما پس از آن در دوسال آنطور که «نیویورک‌تایمز» گزارش داده با ۵/۱۳میلیارددلار سرمایه به «شصت‌وپنجمین ثروتمند جهان» تبدیل شده است.

 یکی از نزدیکان بابک زنجانی که نخواسته نامش منتشر شود در گفت‌وگو با «تدبیر»، روایت جدیدی از تبدیل بابک زنجانی به یک «مولتی‌میلیاردر» بیان کرده. بابک زنجانی دوشنبه هفته گذشته به اتهام عدم‌پرداخت بدهی بیش از دو‌میلیاردی نفت بازداشت شد.

محسنی اژه‌ای پیشگیری از احتمال فرار زنجانی را دلیل بازداشت او عنوان کرده است. دستیار زنجانی گفته است: «درخصوص بابک زنجانی یکسری مطالب در روزنامه‌ها و سایت‌ها عنوان شده که ایشان در هفت، هشت‌سال اخیر به این ثروت زیاد رسیده است ولی در اصل اتفاقاتی که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ برای ایشان افتاد سرآغاز این ثروت شد.
این در حالی است که محمود بهمنی، رییس پیشین بانک‌مرکزی می‌گوید: «او در دولت دهم بدهی نداشته است و درواقع از زمانی که صادرات نفت ایران تحریم شد پول را با استفاده از روش‌های دیگری به حساب واریز می‌کردند»، اما دستیار زنجانی چیز دیگری می‌گوید: «همین دوره (سال‌های ۹۱-۹۰) اوج حرکت‌های ایشان بود که باعث اختلال‌های مالی شدید در وزارت نفت شده است.

ببینید کل ماجرای دوهزار‌میلیارد بدهی معروف بابک زنجانی به وزارت نفت بابت پول فروش نفت از بهمن ۹۰ است که تا شهریور ۹۱ این ماجرا به اوج خودش می‌رسد.»به گفته «بیژن نامدارزنگنه»، وزیر نفت، «بابک زنجانی بدهی بیش از دو‌میلیاردیورویی را به وزارت نفت پرداخت نکرده است.

دستیار زنجانی در ادامه، اینکه «زنجانی تنها در کمتر از دوسال به این نقطه رسیده است» را تایید می‌کند و می‌گوید: «بله! تکنیکی که ایشان در این سال‌ها استفاده کرده تکنیک جدیدی نیست. در طی تمام این سال‌ها از یک شگرد همیشگی استفاده کرده است ولی این‌بار به واسطه نوع ارتباطی که با مقامات دولت وقت و مجموعه عمرانی «ق» برقرار کرده بود توانست پول‌ها را در حساب خودش نگه دارد و از چرخش پولی که ایجاد می‌کرد منافعی برای خودش به وجود بیاورد.
دستیار زنجانی در ادامه گفته: «یکی از مهم‌ترین کارهایی که از بابک زنجانی یک‌میلیاردر ساخت، انتقال و جابه‌جایی پول بود… در این سیستمی که در داخل ایران درست کرده بودند کارت‌هایی را تحت عنوان ibn 2 Ibn صادر کرده بودند و اینها را به بانک‌های داخلی می‌فروختند. در این شبکه برای هر انتقال ۷/۰درصد کارمزد می‌گرفتند… برای بانک‌های مختلفی از جمله بانک «م» و بانک «ا» که قبلا موسسه مالی اعتباری بوده اما الان بانک است.

خود زنجانی در این‌باره به هفته‌نامه آسمان گفته بود: «ما می‌رفتیم یک حساب در بانکی که ایران در آنجا حساب داشت باز می‌کردیم. بعد در داخل بانک، پول را به حساب ما واریز می‌کردند و ما از آنجا پول را به بانک First Islamic حواله می‌کردیم. جز این روش هم، به هیچ‌وجه پول بیرون نمی‌آمد. با این روش حدود ۷۷۰‌میلیون‌یورو  به حساب پیمانکاران نفت پول منتقل کردم. با کارمزد هفت‌در‌هزار. یعنی به یک‌درصد هم نمی‌رسید.

بابک زنجانی پیش از این خود را مجرد معرفی کرده بود، اما روز گذشته رسانه‌ها، خبرهایی از جداشدن او از همسر پیشینش خبر داده‌اند. خبرگزاری «پرس‌نیوز» با انتشار خبری از تحقیقات دادستانی مستقر در «باکیرکوی» استانبول آورده است: «خانم «ث ا» که از اعضای سهامدار شرکت «کانت گروپ» است، همسر مطلقه بابک زنجانی است. بر اساس اسناد، آنها در شعبه۲۶۵ دادگاه خانواده تهران از یکدیگر جدا شده‌‌اند.

————-

نیویورک تایمز در مقاله‌ای به نقش بابک زنجانی در تلاش‌های ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا برای فروش نفت پرداخت.

ایسنا، در مقاله منتشر شده در پایگاه اینترنتی این روزنامه آمده است: زنجانی که خود را “بسیجی اقتصادی” می‌نامد، مرسدس بنز ۵۰۰ اس‌ال سیاه سوار شده و ساعت ۳۰ هزار دلاری به دست دارد و ارزش ثروتش را ۱۳٫۵ میلیارد دلار برآورد می‌کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: اگرچه این برای کسی که فعالیتش را در دهه ۱۹۸۰ با فروش پوست گوسفند آغاز کرد، بد نیست اما اوضاع برای این غول اقتصادی که حساب‌هایش از سوی وزارت دارایی آمریکا در آوریل مسدود شد و در لیست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارد، دشوار شده است.

براساس این گزارش، آنچه به مشکلات بابک زنجانی افزوده، متهم شدن وی به نگه داشتن ۱٫۹ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و بدنبال آن تحقیقاتی است که مجلس از معاملات تجاری وی آغاز کرده است.

نیویورک تایمز در ادامه می‌نویسد: قدرت گرفتن و سقوط احتمالی وی پنجره‌ای را به دنیای اسرارآمیز غول‌های اقتصادی ایران می‌گشاید که حداقل بخشی از ثروتشان را با کمک به دور زدن تحریم‌های ایران به دست آورده‌اند. اکنون که وی تحت فشارهای شدیدی قرار گرفته، آشکارا به دفاع از خود در مطبوعات پرداخته و به شبکه وسیعی که برای کمک به ایران به منظور فروش نفت و گرفتن پول آن ساخته، مباهات می‌کند و البته در این بین اذعان می‌کند که بخشی از این پول به جیب خودش رفته است.

قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی

از سوی دیگر درخشش و افول فعالیت زنجانی بازتاب روند تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. این تحریم‌ها که زمانی دور زدنشان آسان بود، به اندازه ای پیشرفته، هدفمند و موثر شدند که فرصت‌ها را برای بهره برداری عوامل تیزی مانند زنجانی از بین بردند. مشکلات وی به نوعی بازتاب مشکلاتی است که اکنون اقتصاد ایران را گرفتار کرده اند.

براساس این گزارش، بابک زنجانی که برای این مقاله حاضر به مصاحبه با نیویورک تایمز نشد، در مصاحبه با یک مجله ایرانی و همچنین خبرگزاری ایسنا گفته است که وی در سال ۲۰۱۰ از شبکه ای از ۶۴ شرکت در دوبی، ترکیه و مالزی برای فروش میلیون‌ها بشکه نفت استفاده کرده و ۱۷٫۵ میلیارد دلار برای وزارت نفت و بانک مرکزی به ارمغان آورده است. در میان شرکت‌هایی که وی در کنترل دارد، یک ایرلاین ترکیه‌ای، موسسات مالی متعدد و ناوگانی از نفت کش‌ها به چشم می‌خورند که برای فرار از تحریم‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

اتحادیه اروپا بابک زنجانی را متهم کرده در یک جزیره کوچک مالزی در سال ۲۰۱۲ میلیون‌ها بشکه نفت را از نفت کشی به نفت کش دیگر منتقل کرده و به این ترتیب با پنهان کردن ایرانی بودنش، آن را در بازار آزاد فروخته است. وی گفته است در مجموع ۲۴ میلیون بشکه نفت را به خریدارانی در سنگاپور، مالزی و هند فروخته و سپس پول فروش نفت را از طریق “نخستین بانک اسلامی مالزی” که اکنون در فهرست تحریم‌ها قرار دارد، منتقل کرده است.

—————————

روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مالک و رئیس هلدینگ سورینت در گشایش هتل سورینت مریم با اشاره به نقش گردشگری به عنوان چهارمین صنعت پردرآمد در دنیا در جذب درآمد برای کشور گفت: می بایست با رونق گردشگری و ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز در داخل کشور بتوانیم علاوه بر جلوگیری از خروج ارز مسافری از کشور، بتوانیم گردشگران کشورهای دیگر را به ایران بیاوریم.

بابک زنجانی با بیان این که  باید بدین موضوع پرداخت که چرا مردم پول خود را تبدیل به ارز می کنند و به خارج از کشور سفر می کنند افزود: احترام و توجه به گردشگر گام نخست در پذیرایی از گردشگران است و مجموعه سورینت این مورد را در دستور کار خود قرار داده است.

وی تاکید کرد گردشگر پول خوب خرج می کند تا خدمات شایسته دریافت کند از اینرو در هتل های مجموعه سورینت آموزش کارکنان با جدیت دنبال می شود تا گردشگران هتل های مجموعه سورینت را با خاطره ای خوش و رضایت خاطر ترک کنند.

بابک زنجانی گفت: با افتخار اعلام می کنم که ۱۷ هزار کارمند در مجموع سورینت کار می کنند و ماهانه ۲۹ میلیارد تومان حقوق پرداخت می کنم

وی با ابراز امیدواری نسبت به آینده کیش گفت: مطمئن هستم اتفاقات جدید و تاثیر گذاری در کیش رخ خواهد داد.

قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی

——————————

رئیس سازمان حسابرسی با بیان اینکه اطلاعات ویژه خواران به دولت ارائه می شود، گفت: این سازمان در فاز نخست اطلاعات برخی افراد فعال در نقل و انتقال پول به خارج از کشور را به کمیته ویژه خواری وزارت اقتصاد ارائه کرده است، ضمن اینکه دارایی ها، بدهی های بابک زنجانی را پوشش می دهد و این بدهی ها قابل دسترسی است.

  اکبر سهیلی پور امروز در نشستی خبری در وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به خبرنگار مهر در مورد بررسی های سازمان حسابرسی مربوط به پرونده بدهی نفتی بابک زنجانی، گفت: به محض اینکه موضوع بابک زنجانی در قوه قضائیه مطرح شد، محسنی اژه ای دادستان کل کشور از سازمان حسابرسی درخواست کرد که آمار و اطلاعات و گزارش های مربوط به پرونده بابک زنجانی را ارائه کند.
رئیس سازمان حسابرسی با بیان اینکه اطلاعات ما با اطلاعات منتشر شده در رسانه ها برابری می کند، گفت: رقم بدهی بابک زنجانی حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ هزار یورو (۳ میلیارد دلار) است.
سهیلی پور تصریح کرد: بابک زنجانی، بخشی از منابع را به پیمانکاران پرداخت و بخشی را پرداخت نمی کرد، این در حالی است که بانکی در مالزی که متعلق به این فرد است، عملا بخشی از پول‌های ایرانی را در خود جای داده است که ما براساس بررسی ها به اطلاعات مذکور دست یافتیم.
وی ادامه داد: واقعیت این است که برخی افراد شفاف عمل نمی کنند و تحریم‌ها را دور می زنند، باید مراقب باشیم که این افراد به جای تحریم‌ها، ما را دور نزنند. دارایی ها و بدهی های بابک زنجانی با یکدیگر منطبق است اما قوه قضائیه به موقع عمل کرد و با همکاری قوه مجریه، این بدهی ها قابل دسترسی است.
سهیلی پور در مورد تخلف زنجانی در ارتباط با پرونده شستا، گفت: بابک زنجانی اعلام کرده بود که مبلغ ۵٫۲ میلیارد دلار از طریق بانک مالزی خود به حساب تامین اجتماعی در بانک مسکن واریز کرده است که با استعلامی که صورت گرفته، تامین اجتماعی اعلام کرد که چنین موضوعی صحت ندارد.
قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی
وی در مورد آخرین وضعیت پرونده گروه آریا، گفت: افزایش نرخ‌ها، بدهی های گروه آریا را پوشش داد و این موضوع در مورد بدهی های بابک زنجانی نیز مصداق دارد.
رئیس سازمان حسابرسی تصریح کرد: قوه قضائیه و مسئولان ناظر بر سازمان حسابرسی اطلاعات مورد نظر در مورد پرونده گروه آریا را پس از اینکه موضوع این گروه مطرح شد از ما درخواست کردند، این در حالی است که ما از دو سال قبل از اینکه اختلاس اتفاق بیفتد، اطلاعات لازم را ارائه و اعلام کرده بودیم که در اولین سال این گروه دارای ۷۰ میلیارد تومان بدهی بانکی بوده است.
سهیلی پور افزود: براساس اطلاعات و بررسی های ما، بدهی این گروه در سال دوم که ما گزارش آن را پیش از اختلاس اعلام کردیم، ۱۷۰ میلیارد تومان بود، این در حالی است که ما تذکرات لازم را داده و اعلام کرده بودیم که این شرکت وثیقه کمی به سیستم بانکی ارائه کرده به طوری که ۴۰ درصد وثیقه ملکی داشت، ۲۰ درصد هیچ وثیقه ای نداشت و ۲۰ درصد دیگر به صورت چک و سفته ذینفع واحد شرکت‌های زیرمجموعه همین گروه بود.
وی خاطرنشان کرد: گروه آریا بدهی های خود با دریافت تسهیلات جدید تسویه می کرد؛ بنابراین ما احساس خطر کرده و اعلام کردیم که این شرکت دارای ریسک مطالبات معوق بسیار بالایی است.
رئیس سازمان حسابرسی در مورد پرونده ویژه خواران نیز گفت: کمیته هایی در دستگاه‌ها تشکیل شده است که اطلاعات مورد نظر را در این زمینه جمع آوری کنند تا به هیات دولت ارائه دهند و بررسی های لازم در این زمینه انجام شود. سازمان حسابرسی اطلاعات برخی افراد فعال در نقل و انتقال پول به خارج از کشور را به کمیته ویژه خواری وزارت اقتصاد ارائه کرده است.
سهیلی پور با اعلام اینکه اطلاعاتی در مورد دارایی های آزادسازی شده ناشی از تحریمها نداریم، در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در مورد جمع دارایی های شرکتهای دولتی مورد رسیدگی گفت: جمع دارایی های شرکت‌های مورد رسیدگی دولتی ۱۱ میلیون و ۸۷۱ هزار میلیارد ریال است.
قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی
وی در مورد رقم مطالبات معوق بانکی اظهار داشت: سازمان حسابرسی اختلاف نظرهایی با بانکها در این زمینه دارد به طوری که ما معتقدیم افرادی که بدهکاری بانکی دارند، با دریافت تسهیلات جدید بانکی از گروه مطالبات معوقی ها خارج و به گروه دیگری وارد می شوند اما هنوز جزو مطالبات معوقی ها محسوب می گردند، به همین دلیل به نظر می رسد که رقم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام شده بیشتر به واقعیات نزدیک است.
رئیس سازمان حسابرسی، منابع صندوق توسعه ملی را در حال حاضر، ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و با بیان اینکه از این رقم ۱۳ میلیارد دلار به صورت تسهیلات پرداخت شده است، گفت: غیر از بانکها، سایر دستگاه‌ها نیز به وظایفی که به آنها مربوط نمی شود وارد می شوند.
قیمت سالامبور سالامبور چیست راه میلیادر شدن درآمد بابک زنجانی چگونه میلیاردر شویم ثروت بابک زنجانی پوست گوسفند بیوگرافی بابک زنجانی بابک زنجانی
سهیلی پور گفت: سازمان حسابرسی پرونده ۳۴ هزار شرکت را مورد رسیدگی قرار داده اما با توجه به اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار اظهارنامه مالیاتی ارائه شده است، رقم شرکت هایی که مورد رسیدگی حسابرسی سازمان قرار گرفته اند، چندان مطلوب به نظر نمی رسد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 9 )
  1. علی معرف می گوید

    اصول تجارت را بنده خدا رعایت کرده و غیراخلاقی هم کار نکرده

    است ….

  2. هومن می گوید

    بابک زنجانی چگونه میلیارد شد؟ ولله هیچی نفهمیدم مابقی داستان کو ؟ یک درصد از سرمایه میلیاردیش رو هم تو این نوشته ندیدم چطوری بدست اورده من یه جوان ٢۶ ساله مهندس صنایع تو کف گرفتن یه وام ١٠ میلیونی هستم در حالی که به سرمایه دارا وامای کلان داده میشه به امثال بدبختی مثل من با هزار زور و بدبختی ١٠ میلیون وام میدن این بود عدل اسلامی ؟؟؟ به ولله به قران قسم روز حساب نزدیک است

    1. جاوید می گوید

      مگه نخوندی بابا پوست گوسفند فروخته دیگه
      با پوست خریدن ب اینجا رسیده
      ما اصن حتی بو نفت هم نمیده

  3. علیرضا می گوید

    علی معروف عزیز اینایی ک زنجانی رو متهم کردن حرفشون اینجاس ک چرا باید اینهمه گیرش بیاد از کمکی ک به ایران کرده باید بازم پس بده دیگه نمیگن ک بابا حقشو گرفته حالت نفت زیاد بوده بیشتر گیرش اومده.اون بیچاره داشت حالشو میکرد بدکاری کرد کمک کرد که ایران بتونه نفتشو بفروشه و کمتر فشار اقتصادی رو تحمل کنه

    1. یاسر می گوید

      آره بیچاره داشت حالشو میکرد البته نه با پولای خودش ! چون پولی نداشت تمام ثروتش از فروش نفت هست
      اینکه نفت رو بفروشه پولشو خودش برداره اسمش خدمته ؟؟

  4. ساناز می گوید

    نفت مملکت و به باد داده! …

  5. حسام می گوید

    به نظربنده یه ادامای مثل امیرخسروی یا بابک زنجانی یا رضازراب نه تنها مخه اقتسادیان بلکه یه نابقه خدا دادیان که بعضی ایرانیان انان را بر نمیتابن بهتره بکم جشم شون وار نمیداره بر عکسه امریکا و اروپا…

  6. امیر می گوید

    میتونه میخوره دمش

  7. محمد می گوید

    سلام
    من حدود بیست ساله پیش در صنف لاستیک روغن مشغول به فعالیت شدم و با زحمات شبانه روزی تا سال ۱۳۸۳ توانستم چهار دهنه مغازه بخرم و لی از ده سال پیش یعنی حدود سالهای ۸۵ به اینور مغازه هام رو یکی پس از دیگری به دلیل فشار اقتصادی و خرابی کسب کار فروختم و الان دارایی یک دهنه مغازه هستم که حدود پنجاه میلیون بدهکاری بالا اوردم و در منزل اجاره ای زندگی میکنم با داشتن ۳ فرزد در شهرکی دور افتاده ماهیانه ۲۰۰ هزار تومان اجاره میدم نمیدونم چرا باید این طور بشود جواب این همه خرابکاری رو کی میخواهد بدهد که در کشوری که ما در ان زندگی میکنبم یه نفر مثل بابک زنجانی روزی ۱۷ میلیون در میاورد انوقت من سالیانه قادر نیستم خرج خانواده ام را متحمل شود ایراد کار کجاست ؟ جرا باید امثال بابک زنجانی ها وام های ابر میلیاردی بگیرند انوقت بنده از سال جدید بطور میانگین ماهیانه دو فقره چک برگشتی داشته باشم ؟ مسول این همه وبرانی این همه ویرانی کیس ؟