لاغر شوید تا حق بیمه کمتری بپردازید!

0

 بیمه یکی از پرسودترین صنایع جهان است. این صنعت سودآور بخش‌های مختلفی مانند بیمه عمر، حوادث، خودرو، زایمان، شخص ثالث، آتش‌سوزی، خدمات درمانی و بهداشتی را در برمی‌گیرد.

روند اولیه و ساده بیمه آن است که فرد با پرداخت مبلغی پیش‌پرداخت و حق بیمه ماهانه برای خود پوششی در برابر خطرات و صدمات تهیه می‌کند. یعنی پس از انجام این پرداخت‌ها، در صورت بروز هرگونه حادثه یا رویداد تهدیدکننده، شرکت بیمه‌گر خسارت‌های آن را برای مشتریان خود پوشش می‌دهد.

یکی از ساده‌ترین و البته پراستفاده‌ترین بیمه‌هایی که در همه جای دنیا هم کاربرد دارد، بیمه بهداشتی و خدمات درمانی است. این بیمه در همه جای جهان وجود دارد و افراد از آن استفاده می‌کنند. یکی از کشورهای پیشرو در زمینه بیمه خدمات درمانی سوییس است.

در این کشور براساس قانون، شهروندان موظفند بیمه خدمات درمانی داشته باشند. کل سیستم خدمات درمانی این کشور با هدف ترویج بهداشت عمومی و کاهش هزینه‌های فردی پیش می‌رود که البته در آن مسئولیت‌پذیری افراد نیز تشویق می‌شود. این درحالی است که طبق آمار دفتر بهداشت فدرال، هزینه‌های چاقی مفرط برای بخش خدمات درمانی حدود ٨‌میلیارد فرانک در‌ سال است. با توجه به آن‌که هزینه‌های درمانی این بیماری در‌ سال ٢٠٠٢ میلادی، ٢,٧‌میلیارد دلار بود، این رقم نشانگر افزایش قابل ملاحظه‌ای است.

از سوی دیگر هزینه‌های خدمات درمانی این کشور ١١.۴‌درصد از تولید ناخالص ملی کشور را تشکیل می‌دهد که بسیار کمتر از آمریکا (١٧.۶درصد) است. وادار کردن افراد به قبول مسئولیت برای سلامتی خود نقش مهمی در هزینه‌های بیمه و اهداف دولت این کشور دارد. در همین زمینه یکی از بزرگترین شرکت‌های بیمه سوییس با ابتکارهای جالب سعی در ترویج این موضوع دارد. این شرکت با استفاده از فناوری‌های پوشیدنی جدید سعی دارد مردم را به فعالیت بیشتر تشویق کند.

تشویق مشتری بیمه برای تحرک
CSS یکی از بزرگترین بیمه‌گران سلامتی و بهداشتی در سوییس است. این شرکت چندی پیش اعلام کرد بازخوردی مثبت از پروژه پایلوتی دریافت کرده که در ماه جولای اجرا شده بود و در آن فعالیت‌های روزانه مشتریان کنترل می‌شد. این پروژه که «MyStep» نام دارد با همکاری دانشگاه سنت گالن و موسسه فدرال فناوری زوریخ تهیه شده و از قدم‌شمارهای دیجیتال برای ردیابی تعداد گام‌های برداشته شده ٢‌هزار دواطلب تا پایان‌ سال استفاده می‌کند. شرکت این داده‌ها را در یک پرتال آنلاین در وب سایت CSS قرار می‌دهد. چنین پروژه‌ای نخستین‌بار است که توسط یک بیمه‌گر در اروپا انجام می‌شود. «ولکر اشمیت» رئیس بخش فناوری در این بیمه‌گر می‌گوید: MyStep نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه چگونه می‌توانند برنامه‌ای مناسب با نیازهای شخصی هر مشتری ارایه کنند. همچنین یکی دیگر از اهداف این برنامه کشف آن است که افراد بیمه‌شده تا چه میزان حاضرند اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارند و این‌که آیا برنامه‌هایی که مبتنی بر نظارت فرد بر کارهای خود است، او را تشویق به فعالیت بیشتر در روز می‌کند تا روزانه ١٠‌هزار گام بردارد یا خیر.

اشمیت در این زمینه به روزنامه «بلیک» می‌گوید: تاکنون بازخورد خیلی خوبی داشته‌ایم. درحال حاضر فقط به وسیله ابزارهای دیجیتالی در بخش بیمه‌های تکمیلی می‌توان فرآیندی ایجاد کرد تا افراد سلامت‌تر بمانند و البته هزینه‌های شرکت‌های بیمه نیز کمتر شود. به این ترتیب مردم تشویق می‌شوند برای حفظ سلامت خود گام‌های موثرتری بردارند. با توجه به موفقیت این برنامه در CSS شرکت‌های بیمه تصمیم دارند از افرادی که حاضر نیستند علایم سلامتی خود را کنترل کنند حق بیمه بیشتری دریافت کنند. «پیتر اونموس» از موسسه داکادو که متخصص جمع‌آوری اطلاعات بهداشتی افراد است، معتقد است که این ابزار دیجیتالی برای بیمه‌گران بسیار مفید است و البته افراد را مجبور می‌کند مسئولیت بیشتری در قبال سلامتی خود تقبل کنند.او می‌گوید: درست نیست فردی که ورزش می‌کند و از سلامتی‌اش مراقبت می‌کند به اندازه فردی حق بیمه پرداخت کند که سیگار می‌کشد، ورزش نمی‌کند و مراقب سلامتی‌اش نیست. اونموس می‌گوید: به تدریج با پیشرفت علم یک تراشه نانو در بدن افراد کار گذاشته می‌شود که سلامت آنها را کنترل می‌کند و اطلاعات لازم را به مرکز کنترل می‌فرستد. به این ترتیب آنها ناخودآگاه مجبور خواهند شد از خود بیشتر مراقبت کنند.

آمریکا گرفتار چاقی مفرط
البته این روند فقط مختص سوییس نیست. در آمریکا نیز درصد بالایی از مردم گرفتار چاقی مفرط هستند و آمار نشان می‌دهد بیشتر بیماری‌های غیرقابل انتقال در آمریکا از این امر سرچشمه می‌گیرد. به عبارت دیگر چاقی مفرط عامل افزایش هزینه‌های درمانی در آمریکاست.

کسب‌وکارهای مختلف آمریکایی همچنان به دنبال برنامه‌ای ایده‌آل و کارآمد برای حفظ بهداشت و سلامت کارکنان خود هستند. در این کشور اغلب کارفرمایان دستگاه‌های فناوری پوشیدنی را برای منظور تجاری و استراتژی‌های بهداشتی به کار می‌گیرند.

فناوری در خدمت بیمه
درهرحال اگر این پروژه موفق شود، سوالی جالب و هوشمندانه را ایجاد می‌کند. آیا فردی می‌تواند به‌عنوان پیش‌شرط برخورداری از پوشش بیمه بهداشتی، همیشه یک دستگاه کنترل علایم سلامتی را همراه خود داشته باشد؟ اگر فردی نخواهد چنین دستگاهی را استفاده کند باید حق بیمه بیشتری بپردازد؟ در این زمینه اشمیت می‌گوید: با توجه به هزینه روزافزون خدمات درمانی ما مجبوریم مسئولیت اجتماعی را ترویج کنیم تا از بیمه‌شدگان خود محافظت کنیم. ماهیت بیمه، سنجش خطر است. این امر بدون‌شک موضوع مسئولیت فردی و خودنظارتی را ترویج می‌کند. اکنون این دستگاه جمع‌آوری اطلاعات فردی را در سطح گسترده‌ای ترویج خواهد کرد. از سوی دیگر کارشناسان جمع‌آوری اطلاعات این موضوع را در سطحی چالش‌برانگیزتر به نمایش می‌گذارند. بدون‌شک پول به انگیزه‌ای برای پیشبرد این بحث تلقی می‌شود. «اندرو لئونارد» از Backchannel. می‌گوید: تحلیل‌های بهداشتی و سلامتی نشان می‌دهد ٧٠‌درصد هزینه ٢,۶‌میلیارد دلاری خدمات درمانی در آمریکا در نتیجه رفتارهایی به وجود آمده که احتمالا در آینده تغییر خواهد کرد. اما همان‌طور که مطالعه CSS نشان می‌دهد، دستگاه‌های نظارت بر سلامت و رفتار چالشی اخلاقی و البته فرصتی برای صرفه‌جویی به حساب می‌آیند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ