رابطه خال های روی بدن با سرطان / انواع خال و چرا خال به وجود می‌آید؟

0
بر اساس مطالعات جدید پژوهشگران، بررسی و تعیین تعداد خال های موجود در بدن انسان و به ویژه خال های موجود در بازوی راست، می تواند روشی مناسب جهت شناسائی خطر ابتلا به سرطان پوست در افراد باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد افرادی که در بازوی راست خود دارای تعداد زیادی خال بوده و این خال ها از ۱۱ عدد بیشتر است، در خطر ابتلا به سرطان پوست یا ملانوما قرار دارند.

به باور محققان، در صورتی که یک فرد به طور متوسط بیش از ۱۰۰ خال در سراسر بدن خود داشته باشد نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به سرطان پوست قرار دارد. در این پژوهش ها، اطلاعات مربوط به بیش از ۳۰۰ فرد دوقلو در بریتانیا مورد بررسی قرار گرفت.

مطالعات فوق تحت نظر تیمی از پژوهشگران دانشگاه کینگ کالج لندن انجام شد و پژوهشگران برای یک دوره زمانی ۸ ساله، اطلاعات گروه بزرگی از مشارکت کنندگان که همه آنها را زنان تشکیل می داد بررسی و ثبت کردند. در این مطالعات، کلیه اطلاعات مرتبط با خال ها و لکه های پوستی این افراد، تحت کنترل و مشاهده قرار گرفت.

در ادامه این تحقیقات، پژوهشگران به بررسی شرایط جسمی و پوست بیش از ۴۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پوست از هر دو گروه جنسیتی زنان و مردان پرداخته و دریافتند بررسی و شمارش تعداد خال های بدن و به ویژه خال های موجود در بازوی راست، می تواند به عنوان یک عامل قابل اطمینان جهت اطلاع از میزان ریسک ابتلا به سرطان پوست در افراد تلقی شده و مورد توجه قرار گیرد.

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی با آنالیز اطلاعات کسب شده از داوطلبان فوق الذکر دریافتند شانس ابتلا به سرطان پوست در زنانی که در بازوی راست آنها دست کم هفت خال وجود دارد ۹ برابر بیشتر از افراد عادی بوده و این موضوع برای کسانی که در سراسر بدن خود بیش از ۵۰ خال دارند نیز صدق می کند. در این مطالعات همچنین مشخص شد که دارا بودن بیش از ۱۱ خال در بازوی راست و یا ۱۰۰ خال در سراسر بدن، به معنی خطر بسیار زیاد ابتلا به سرطان پوست در آن فرد بوده و وی باید در رابطه با انجام تمهیدات پیشگیرانه در زمینه مراقبت از پوست خود هوشیار باشد.

در همین زمینه سرپرست تیم تحقیق می گوید: «نتایج این پژوهش ها می تواند تاثیر بسزایی در شناخت افراد مستعد ابتلا به سرطان پوست و شناسائی و تشخیص زودهنگام این بیماری توسط پزشکان داشته باشد. در حقیقت این روش تشخیص بسیار ساده بوده و تنها با معاینه فیزیکی پوست بدن افراد قابل اجرا است.»


انواع خال و چرا خال به وجود می‌آید؟

خال یک اصطلاح عمومی است که طیف وسیعی از ضایعات پوستی را دربرمی‌گیرد. این ضایعات در اثر بر هم خوردن ترکیب طبیعی ساختمان پوست به وجود آمده و ناشی از کاهش یا عملکرد غیرطبیعی یک یا چند بافت می‌باشند.

مجله سلامت مجله پزشکی سرطان پوست خال صورت پیشگیری سرطان پوست

خال‌ها براساس نوع بافت غیرطبیعی نامگذاری می‌شوند؛ مانند خال سلول رنگدانه‌ساز، خال عروقی، خال چربی و … بنابراین آنها می‌توانند به شکل‌ها و رنگ‌های متنوع، در نقاط گوناگون بدن و در سنین مختلف تظاهر کنند. اما خالی که از همه شایع‌تر است و همه آن را می‌شناسند، خال سلول‌های رنگدانه‌ساز می‌باشد. تقریباً همه افراد این نوع خال را دارند و در بعضی‌ها تعداد آن به ۴۰ عدد یا حتی بیشتر می‌رسد. بیشتر مردم فکر می‌کنند خال‌ها فقط به شکل لکه‌های قهوه‌ای تیره هستند؛ در حالی که تنوع گسترده‌ای از نظر شکل ظاهری دارند. گاهی وجود خال از نظر ظاهری لطمه‌ای به زیبایی فرد نمی‌زند، ولی بعضی خال‌ها ظاهر ناخوشایندی دارند. خال‌ها به تنهایی یا به صورت گروهی می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. نکته مهم اینکه آنها یک شکل نیستند. برخی همسطح و بعضی برجسته و گوشتی؛ همچنین ممکن است همرنگ پوست و یا به رنگ صورتی، قهوه‌ای روشن، قهوه‌ای تیره و حتی آبی مایل به سیاه، یکنواخت و یا نقطه نقطه باشند. خال‌ها می‌توانند گرد یا بیضی و یا شکل نامنظم داشته باشند. گاهی روی بعضی خال‌ها چند تار مو دیده می‌شود.

انواع خال

خال‌ها انواع مختلفی دارند که احتمال سرطانی شدن بعضی از آنها بیشتر است. ملانوم که خطرناک‌ترین سرطان پوستی است، می‌تواند روی بعضی از انواع خال ایجاد شود. خال‌های مادرزادی با قطر بیشتر از ۲۰ سانتیمتر، بالاترین خطر را از نظر تبدیل شدن به سرطان پوستی ملانومای بدخیم دارند. احتمال تبدیل غیرعادی به شکل (دیس پلاستیک) نیز زیاد است. ابتلا به این نوع خال زمینه ارثی دارد.

مجله سلامت مجله پزشکی سرطان پوست خال صورت پیشگیری سرطان پوست

چرا خال به وجود می‌آید؟

رنگ قهوه‌ای و یا سیاه خال‌ها مربوط به سلول‌های رنگدانه‌سازی است که رنگدانه‌ای به نام ملانین آنها را می‌سازند. علت تشکیل خال دقیقا مشخص نیست. پیدایش خال احتمالاً به زندگی قبل از تولد باز می‌گردد! اکثر خال‌ها در ۲۰ سال اول زندگی ظاهر می‌شوند. بعد از سن ۳۵ سالگی احتمال پیدایش خال جدید کمتر است. هر خال، الگوی رشد خاص خود را دارد. آنها معمولاً ابتدا مسطح و صاف و به رنگ قهوه‌ای یا سیاه (شبیه کک و مک) هستند و با گذشت زمان به کندی بزرگ و برجسته و کمرنگ می‌شوند. البته بعضی خال‌ها ممکن است اصلاً تغییری نکنند و بعضی هم نهایتاً خود به خود محو می‌شوند. دوره متوسط این تغییرات حدود ۵۰ سال است. بعد از تماس با نورخورشید، در سنین نوجوانی و جوانی، هنگام حاملگی و یا به دنبال مصرف برخی از داروها، خال‌ها ممکن است تیره‌تر و بزرگ‌‌تر و یا خال‌های جدید ظاهر شوند.

آیا تمام ضایعات رنگی پوست خال می‌باشند؟

اگر پوست‌تان را از نزدیک نگاه کنید، ممکن است متوجه لکه‌های تیره‌ای شوید که خال نیستند. کک و مک شایع‌ترین نوع این لکه‌هاست و برعکس خال، ابعاد آنها بندرت از چند میلیمتر بیشتر می‌شود. البته بعضی اوقات با وصل شدن لکه‌ها ممکن است آنها بزرگ‌تر از حد معمول به نظر برسند. تماس با نورخورشید می‌تواند لکه‌ها را تیره‌تر کند و در زمستان کاملاً محو شوند. در حالی که خال در همه جایی از بدن می‌تواند ایجاد شود، کک و مک به طور معمول محدود به نواحی روباز بدن که آفتاب می‌خورند (مثل صورت، گردن و قسمت فوقانی پشت) می‌باشد.

افراد دارای پوست روشن و مو قرمزها به آسانی و خیلی زود دچار کک و مک می‌شوند. بعد از رسیدن به سنین میانسالی، ضایعات دیگری ممکن است ظاهر شوند که خال نیستند.

گاهی برجستگی‌های زگیل شکل به رنگ قهوه‌ای در صورت یا تنه ظاهر می‌شوند که به نظر می‌رسد مثل یک قطعه آدامس به پوست چسبیده‌اند. این برجستگی‌ها کراتوز سبورئیک می‌باشند. گاهی لکه‌های آفتابی روی مچ دست‌‌ها، ساعد ظاهر می‌شوند که بدخیم نیستند.


خال

 

خالها ساختمانهایی می باشند که رنگ آنها با پوست معمولی فرق دارد . اندازه خالها متفاوت وازچند میلیمتر تا چندین سانتیمتر متفاوت می باشد . خالها برحسب سلولهای سازنده آنها رنگ وشکل واسم متفاوت دارند . خالهایی معمولی که همه مردم کم وبیش تعدادی از آنرا دارا می باشند از جنس سلولهای رنگی خاصی به نام نوسیت تشکیل شده اند خالهای نوسیتر یا خال معمولی نامیده می شوند که ممکن است مادر زادی باشند یعنی درموقع تولد وجود داشته باشند ویا اکتسابی باشند که درسالهای بعد پیدا می شوند وبعضی ازانواع آنها که تمایل به سرطانی شدن دارند به نام خالهای آتیپیک یا غیر عادی نامیده می شوند ویک نوع آن که بیشتر درکودکان دیده می شود وازنظر ساختمان میکروسکوپیک شبیه سرطان است خال اشپیتس نامیده می شود .خوشبختانه این خال باوجود منظره میکروسکوپی سرطانی سیر سرطانی ندارد وخوش خیم می باشد . خالهایی که جنس آنها از سلولهای رنگساز معمولی پوست (ملانوسیت ) درست می شودخالهای ملانوسیتر نامیده می شود مانن لکه های شیرقهوه ای وخالهای شبیه کک ومک به اسم لنتایگو LENTIGO وخالهای آبی وخالهای مغولی وخالهای اوتا وایتو . خالهای که جنس آنها از رگ می باشد ماه گرفتگی نامیده می شوند وبالاخره برخی خالها ازجنس غدد عرق یا غدد چربی ویا موم می باشند .

مجله سلامت مجله پزشکی سرطان پوست خال صورت پیشگیری سرطان پوست

خال وادبیات

خالهای معمولی گاهی از زیبایی فراوانی برخوردارند که نمونه آنها درادبیات وشعر فارسی به وفور یافت می شود مانند :

هربرگ بنفشه کززمین می روید *** خالی است که برروی نگاری بوده است ( خیام )

به دنبال چشمش یک خال بود *** که چشم خودش هم به دنبال بود ( حکیم ابوالقاسم فردوسی )

جهان چون چشم وخط وخال وابروست *** که هرچیزی به جای خویش نیکوست ( سعدی )

مجله سلامت مجله پزشکی سرطان پوست خال صورت پیشگیری سرطان پوست

خالهای معمولی

خالهای معمولی اندازه ای کوچکتراز ۶ میلیمتر داشته وشکل آنها گرد یا بیضی ورنگ آنها قهوه ای یا سیاه می باشد . خالهای معمولی چون درموقع تولد وجود ندارند وبعدها ظاهر می شوند خال اکتسابی هم نامیده می شوند . خالهای معمولی درعرض سی سال اول زندگی به تدریج تعدادشان افزایش می یابد. تعدادخالها درنژادهای مختلف ومناطق جغرافیایی مختلف متفاوت می باشد به طوریکه استرالیایها بیش از اروپائیها خال دارند ودارندگان پوست روشن بیشتراز پوستهای تیره خال دارند وتعداد خال درخانمها بیشتر از آقایان است محل خال آقایان بیشتر تنه ومحل خال خانمها بیشتر درساق وران می باشد سیاه پوستان تعداد خالشان بسیار کم ومحل خال آنها بیشتر در کف دست وپاها وبستر ناخن است . گاهی شخص به طور ناگهانی دچار تعداد زیادی خال می شود که نمونه آنها بعداز بیماریهای تاولی پوست وپس از آفتاب سوختگی ویا دراثر کاهش ایمنی بدن ویا بعداز مسمومیت با گازهای سمی مثل گاز خردل می باشد . خالهای معمولی ابتدا صاف هستند ولی بعدا کمی حجم پیدا کرده وبرجسته تر می شوند واین افزایش رشد تا سن سی سالکی تدریجی ومعمولی است . بعداز سن سی سالکی خالها به تدریج کم رنگ شده واندازه آنها کوچکتر شده وگاهی کاملا از بین می رود . خالهادر ایام حاملگی ویاهنگام مصرف قرص جلوگیری پررنگتر می شوند زیرا دراین ایام خالها گیره هورمونی پیدا می کند

خال وسرطان

نیمی از ملانومها از خال منشاء می گیرند ونیمی دیگر ازپوست معمولی . آنها که تعداد خال بیشتری دارند احتمال ملانوم درآنها بیشتراست علائم بدخیم شدن خالها عبارتنداز :

  • بزرگ شدن ناگهانی اندازه خال درایام اخیر اما بزرگ شدن تدریجی خال برحسب سن بطوریکه قبلا بیان کردیم اهمیتی ندارد .
  • نامنظم شدن حاشیه خال ویا محو شدن مرز بین پوست سالم وخال .
  • غیر قرینه شدن خال .
  • تغییر رنگ خال مخصوصا پیدایش رنگ قرمز یا آبی ، سفید با خاکستری .
  • تغییر سطح خال مانند ایجاد پوسته یا زخم یا ترشح ودلمه ویا خونریزی .
  • تغییر حس درخال بطوریکه خال درلمس حساس ودردناک باشد یا دچار خارش ودرد شود ویا خالی را که انسان وجودش را حس نمی کرده حالا احساس نماید .

معمولا خالهای یک شخص شکل وقیافه ومشابه ای دارند ولی هرگاه یکی ازاین خالها شکل وقیافه متفاوت وزشتی داشته باشد احتمال سرطانی بودن آن بیشتراست وباید آنرا جراحی وآزمایش بافت شناسی انجام داد . این خالها ی زشت ومتفاوت راصطلاحا جوجه اردک زشت می نامند .هرگاه خالی دریک منطقه ازمحیط خود به صورت نقطه تیره ای پیشرفت کند ممکن است علامت بدخیمی باشد .پیدایش یک خال جدید بعداز سن سی وپنج سالگی ممکن است سرطانی باشد که به شکل خال ظاهر شده است . دونوع خال احتمال سرطانی شدن بیشتردارندیکی خالهای مادرزادی ودیگری خالهای آتیپیک . پیدایش یک هاله سفید دور خال امیری عادی است ودلیل سرطانی شدن آن نمی باشد

خال مادرزادی

این نوع خال به خلاف معمول درموقع تولد وجود دارد وخیلی به ندرت درروزهای اول بعدازتولد ظاهر می شود که آنرا خال مادرزادی تاخیری می نامند . اهمیت خالهای مادرزادی این است که معمولا ازنظر زیبایی جنیه منفی دارند وازنظرپیش آگهی احتمال سرطانی شدن درآنها بیشتراست . خالهای مادرزادی برحسب اندازه به ۴ نوع تقسیم می کنند :

  • خالهای کوچکتر یا مساوی ۱٫۵ سانتیمتر که آنرا خال مادرزادی کوچک می نامند .
  • خالهای ۱٫۵ تا۲۰ سانتیمتررا خال متوسط می نامند .
  • خالهای بزرگتراز ۲۰ سانتیمتر را خال بزرگ می نامند .
  • خالهای غولی شکل که قسمت اعظم یک عضورامی پوشاند مانند یک جلیغه ، کلاه یا دستکش . خالهای غولی شکل اگر درناحیه سروگردن باشد ممکن است مغز ونخاع وپرده دورآنها گرفتار گردد .خالهای مادرزادی را بهتراست هرچه زودتر درصورت امکان عمل کرد ودرصورتیکه جراحی آنها ممکن نباشد تحت نظر قرار داد .

مجله سلامت مجله پزشکی سرطان پوست خال صورت پیشگیری سرطان پوست

خال آتیپیک

این خالها مدتها پس از تولد یعنی از دهه دوم عمر شروع به پیدایش می کنند درنژاد سفید این خالها شایع بوده وممکن است تعداد آنها یک وگاهی تا ۱۰۰ عدد باشد گاهی فقط در یک فرد خانواده وجود دارد وگاهی حالت فامیلی دارد . مشخصات این خالها عبارتنداز : از اندازه بیش از ۶ میلیمتر وحاشیه نامنظم یا محو ورنگ متغیر وغیر یکسان وبرآمدگی قسمتی از آن شبیه تخم مرغ نیمرو محل این خالها بیشتر سر وتنه درآقایان وسینه وپاها درخانمها است . این خالها از نظر میکروسکوپی منظره سرطانی دارند بنابراین آنها را خالهای دیس پلاستیک هم می گویند . احتمال سرطانی شدن این خالها خیلی بیشتراز خالهای معمولی است . اما برداشتن تمام خالهای آتپیک اگرتعدادشان زیاد باشد لازم نیست زیرا سرطانها نه فقط از روی خال بلکه ازروی پوست سالم این افرادهم به وفور پیش می آید .بنابراین این افرادبایستی توسط متخصص پوست تحت نظر باشند وحتما از آفتاب دوری نمایند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ