مرگ اشرف پهلوی در سن ۹۶ سالگی + عکس

3
اشرف پهلوی خواهر محمد رضا شاه پهلوی، در سن ۹۶ سالگی در مونت کالوی فرانسه مُرد.

عکس جدید اشرف پهلوی شوهر اشرف پهلوی دختر رضا شاه خواهر محمدرضا شاه اشرف پهلوی گزارش ها حاکی است که اشرف پهلوی، خواهر دو قلوی محمدرضا پهلوی آخرین شاه ایران، روز پنجشنبه ۱۷ دیماه  در سن ۹۶ سالگی در مونت کارلوی فرانسه مُرد.

رضا پهلوی در فیس رسمی خود با اعلام این خبر نوشته است: «از درگذشت عمه عزیزم، شاهدخت اشرف پهلوی، بسیار متاثر و متالم شدم. خاطرات بسیاری از دوران کودکی تا به امروز از ایشان برایم به یادگار مانده است.»

خسرو اکمل، مدیر سابق تشریفات دربار شاه در گفت‌وگو با بی بی سی تایید کرد که اشرف پهلوی بعد از ظهر پنجشنبه به وقت محلی به دلایل طبیعی درگذشت.

اشرف پهلوی متولدچهارم آبان ماه سال ۱۲۹۸ هجری شمسی در محله سنگلج تهران بود. وی پنج ساعت پس از تولد برادرش محمدرضا به دنیا آمد.

فساد اخلاقی اشرف و قاچاق مواد مخدر از سوی وی، شهره بود.

در خاطرات اسدالله علم، وزیر دربار شاه آمده که ارتشبد فتح الله مین باشیان، در جلسه‌ای با وزیر دارایی پیشنهاد داده بوده که کمک مالی که به افسران ارتش می‌شده تا برای مداواهای خاص به خارج بروند، افزایش یابد و در بحث بر سر این قضیه گفته بود: «این کار اگر با هزینه‌های فسق و فجور والاحضرت اشرف (خواهرشاه) مقایسه شود مثل قطره‌ای در اقیانوس است.»

عکس جدید اشرف پهلوی شوهر اشرف پهلوی دختر رضا شاه خواهر محمدرضا شاه اشرف پهلوی

در سال ۱۹۶۰ اشرف پهلوی به اتهام قاچاق هروئین به ارزش ۲ میلیون دلار در فرودگاه ژنو بازداشت شد. وی تا هنگام انقلاب که از ایران گریخت در داخل نیز به‌عنوان فروشنده مواد مخدر شهره بود.

اردشیر زاهدی مدعی است که هویدا ۳۵۰ هزار دلار برای مخارج شخصی شاهدخت اشرف به او پرداخته است. زاهدی می‌گفت اشرف می‌خواست یکی از معشوقان خود را به جلسات سازمان ملل ببرد. به گفته زاهدی، این معشوق گفته بود برای چنین سفری سیصد هزار دلار لازم دارد. به رغم مخالفت شدید زاهدی با پرداخت این مبلغ، هیئت دولت، با پرداخت آن موافقت کرد.

سیا در گزارشی درباره فساد خاندان پهلوی می‌نویسد: «اخیراً رئیس یکی از بزرگترین بانکهای ایران به یکی از مقامات سفارت گفته که چندی پیش، توجه شاه را به یکی از معاملات اشرف جلب کرده‌ بود. گفته بود اگر جزئیات این معامله علنی شود، بازتاب منفی خواهد داشت. شاه به این گزارش توجهی نکرد. رئیس بانک می‌گفت اگر کسی دیگر جز اشرف این کار را کرده بود، ده سال حبس می‌کشید.»

شهرام، پسر ارشد اشرف، در آن روزها به عنوان دلال و کارچاق‌کن شهره شهر بود. سازمان سیا معتقد بود، شهرام در برخی زمینه‌ها، راه مادرش را دنبال می‌کند و در تهران به عنوان کارچاق‌کن شهرت بدی پیدا کرده و در حدود بیست شرکت مختلف صاحب سهم است… بی‌پرواترین و لاابالی‌ترین عمل او فروش آثار ملی و عتیقه‌های مملکت بود.

شوکراس به نقل از پرویز راجی، آورده است که در هنگام انقلاب، شاه از خواهرش اشرف خواسته بود که کشورش را ترک کند، چرا که او به سمبل فساد و زیاده‌خواهی‌های خاندان پهلوی مبدل شده بود. دیوارها و کف اتاق‌های کاخ او که اخیراً نوسازی و تزئین شده بودند، کاملاً برهنه گشت. قالی‌ها و تابلوها بسته‌بندی شده و به یکی از خانه‌های اشرف (شاید در ژوان‌له‌پن، شاید به خانه پسرش، شهرام در لندن، شاید به جزیره متعلق به او در سیشلز) منتقل شده باشد. پسر دیگرش، در یکی از شب‌های اکتبر ۱۹۷۸ که در کاخ مادرش شام را صرف می‌کرد، رو به تابلویی که هنوز به دیوار آویخته بود گفت: «این یکی را فراموش کرده‌اند بردارند.»

عکس جدید اشرف پهلوی شوهر اشرف پهلوی دختر رضا شاه خواهر محمدرضا شاه اشرف پهلوی

به رغم این فساد آشکار، اشرف پهلوی، در دوران محمدرضا عهدار سمت هایی مانند: ریاست سازمان شاهنشاهی خدمات اجتماعی، نایب رئیسی کمیته ملی پیکار با بیسوادی، ریاست سازمان زنان ایران، ریاست کمیته ایرانی حقوق بشر و نماینده ایران در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد بود.

اشرف پهلوی همچنین در سال ۱۹۷۰  ریاست کمیسیون عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را برعهده داشت.
منبع:جام نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 3 )
  1. ساناز می گوید

    خدا لعنتش کنه. چقدر به مملکت ظلم کرد!!!

  2. h می گوید

    زمان رضاشاه ایران ساختند فوق العاده بود چشم انداز کشورایران به او اشرف پهلوی به سیاست کار برنده ایران نیستند ولی قدرت نداشتند چرارفت ازقبل اشرف ثروت و رقص و عشق زندگی راحت میکند بااوخیانتکاران اشرف

  3. حمید می گوید

    چرا اینقدر قیافه اش در پیری کریه شده بود؟