بیوگرافی ناصر ملک مطیعی (بازیگر قبل از انقلاب) +عکس همسر و فرزندان
ناصر ملکمطیعی متولد ۱۳۰۹ هـ.ش تهران بازیگر سینما و تلویزیون و کارگردان ایرانی است. ناصر ملک مطیعی از بهترین و محبوبترین بازیگران تاریخ سینمای ایران محسوب می شود.
ناصر ملک مطیعی Naser Malek Motiei فارغالتحصیل رشتهٔ تربیت بدنی دانشسرای عالی تهران است و قبل از آن که به سینما راه یابد، معلم ورزش دبیرستانهای تهران بود. او پس از ورود به سینما و کسب محبوبیت، به فعالیت در تئاتر ( از ۱۳۳۵) و دوبلهٔ فیلم (۱۳۳۸) نیز پرداخت.
ناصر ملک مطیعی به شبکه ایران گفت:«شاید دوباره کارهایی هم کردم که البته در این شروع دوباره مقداری شک و تردید هم با من است و توانایی تصمیم گیری ندارم اما سعی می کنم با کاری شروع کنم که مرا در حال و هوای سینمای روز قرار دهد و بعد از آشنایی با این فضا راحتتر برای ادامه کار تصمیم بگیرم.
تابناک، وی در پاسخ به این سوال که در اغلب کارهای پیشین این دوبلورهایی مانند چنگیز جلیلوند بودند که به جای شما صحبت می کردند. آیا اگر شکهایتان برطرف شد و بازیگری دوباره تان محقق شود صدایتان باز هم دوبله خواهد شد، گفت : نه! من قبل از بازیگری دوبلور هم بودم و برخی از فیلمهای خودم با صدای خودم دوبله شد و اگر برای مدتی دوبلورهایی مانند چنگیز عزیز به جایم حرف زدند به واسطه این بود که آن موقع صدای سرصحنه وجود نداشت و ناگزیر بودیم از دوبله اما اگر بنا باشد به حضور مجدد حتما با صدای خودم نقش آفرینی خواهم کرد.
ناصر ملکمطیعی پس از ۳۵ سال دوری از سینمای ایران، در فیلم نقش نگار ساخته علی عطشانی بازی کرد.
فیلمهای ناصر ملک مطیعی
فعالیت وی در سینما با بازی در صحنه کوتاهی از فیلم «واریته بهار» (پرویز خطیبی ، ۱۳۲۸) آغاز شد. بازی ملک مطیعی در دومین فیلمش («شکار خانگی» و «علی دریابیگی » ـ ۱۳۳۰) در حد بیان یک جملهٔ کوتاه در صحنهٔ یک میهمانی بود. اما بازی ملک مطیعی در «ولگرد» (مهدی رئیس فیروز، ۱۳۳۱) او را به اوج محبوبیت رساند و برای بازی در آن نخستین دستمزد فعالیت حرفهای خود را گرفت. با موفقیت «ولگرد» بلافاصله در فیلمهای «گرداب» (حسن خردمند، ۱۳۳۲) ـ که نخستین فیلم رنگی سینمای ایران بود ـ و سپس در فیلم «غفلت» (علی کسمایی، ۱۳۳۲) بازی کرد. ملک مطیعی پس از بازی در «غفلت»، از «پارس فیلم» به «دیانا فیلم» رفت، تا در ازای بازی در دو فیلم در سال، ماهانه هزار تومان دستمزد دریافت کند، اما پس از ایفای نقش در «چهارراه حوادث» (ساموئل خاچیکیان، ۱۳۳۳) که متفاوت از سایر نقشهای او بود، به خدمت نظام احضار شد. او پس از بازگشت، در فیلم «اتهام» (شاپور یاسمی ، ۱۳۳۵) بازی کرد. ملکمطیعی در فاصلهٔ سالهای (۴۰-۱۳۳۶) در فیلمهای: «بازگشت به زندگی» (عطاالله زاهد، ۱۳۳۶)، «عروس فراری» (اسماعیل کوشان، ۱۳۳۷)، «طلسم شکسته» (سیامک یاسمی، ۱۳۳۷)، «دشمن زن» (پرویز خطیبی، ۱۳۳۷)، «دو قلوها» (سیامک یاسمی، ۱۳۳۸)، «اول هیکل» (سیامک یاسمی، ۱۳۳۹)، عمو نوروز (سیامک یاسمی، ۱۳۴۰)، آرامش قبل از طوفان (خسرو پرویزی، ۱۳۴۰)، عسل تلخ (حسین مدنی، ۱۳۴۰)، سایهٔ سرنوشت (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۰) و آس و پاس (سیامک یاسمی، ۱۳۴۰) بازی کرد. پس از دههٔ ۴۰ شمسی، با حضور محمدعلی فردین به عنوان «جوان اول» فیلمها، به تدریج از محبوبیت او کاسته شد.
ملکمطیعی از سال ۱۳۴۱ با پوشیدن لباس جاهلها و کلاه مخملیها، که پیش از او عباس مصدق و مجید محسنی به تن کرده بودند، در نقشهایی ظاهر شد که فردین جز دو بار در فیلمهای: «زنها فرشتهاند» (اسماعیل پورسعید، ۱۳۴۲) و «ایوب» (فریدون ژورک، ۱۳۵۰) حاضر به پوشیدن آن لباسها و ایفای آن نقشها نشد. ملک مطیعی در فیلمهای: «کلاه مخملی» (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۱)، «با معرفتها» (حسین مدنی، ۱۳۴۲)، «مردها و جادهها» (ناصر ملکمطیعی، ۱۳۴۲)، «ابرام در پاریس» (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۳)، «سالار مردان» (نظام فاطمی، ۱۳۴۷) و «مردان روزگار» (مازیار پرتو، ۱۳۴۸) با کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید و کفش چرمی نوک تیز، کلاه مخملی و دستمال ابریشم یزدی و تسبیح شاه مقصود، اگرچه مصداق زندهای از نمونه اجتماعی سنخ «جاهل» نبود، اما مجموعهٔ اجرای نقش، بهویژه حرکات دستها و بالا انداختن ابرو، تکیه کلامها و نقلهایش، عامهٔ بینندگان را مجذوب خود کرد.
ملک مطیعی تا قبل از «قیصر» (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸) و ایفای نقش «داش فرمان» با کلاه مخملی، در نقشهای دیگری همچون مرد روستایی (عروس دهکده)، افسر نیروی دریایی (پاسداران دریا)، شاه عباس کبیر (حسین کرد)، رئیس دزدها (هاشم خان)، پزشک (فرار از حقیقت) و مانند اینها نیز ظاهر میشد؛ اما پس از موفقیت فیلم «قیصر» ـ که نقش کوتاهی هم در آن داشت ـ یکسر به ایفای نقشهای کلاه مخملی دعوت شد. «علی بی غم» (عباس کسایی، ۱۳۴۹)، «رقاصهٔ شهر» (شاپور قریب، ۱۳۴۹)، «طوقی» (علی حاتمی، ۱۳۴۹)، «مرید حق» (نظام فاطمی، ۱۳۴۹)، «سه قاب» (زکریا هاشمی، ۱۳۵۰) و «کاکو» (شاپور قریب، ۱۳۵۰) شماری از این فیلمها است.«مرد»، «غلام ژاندارم»، «نقره داغ»، «ابرمرد»، «قلندر»، «آقامهدی وارد می شود»، «دشمن»، «صلات ظهر» از جمله آثار تحسین بر انگیز وی محسوب می شود. ملک مطیعی اگرچه در فیلمهای بعدیاش کوشید تا از کاراکتر جاهلی فاصله بگیرد، اما تلاش او همواره توام با توفیق نبود. او در فیلم «بت» (به کارگردانی ایرج قادری، ۱۳۵۵) در نقش یک استوار ژاندارمری ظاهر شد.
ناصر ملک مطیعی دو فرزند به نامهای شیرین و امیرعلی دارد.
از راست به چپ : امیرعلی پسر ناصر ملک مطیعی ، شهرام ناصری و علی انصاریان
شیرینی فروشی ناصر ملک مطیعی در ایران
من بعد از انقلاب به خارج از کشور رفتم و آنجا در یک فروشگاهی کار می کردم بعد از ۵ – ۶ ماه گفتم من که دارم در اینجا کار می کنم چرا به مملکت خودم نروم و همانجا کار نکنم ؟
می خواستم از خودم کار بکشم خود را به زحمت بیندازم که لااقل این فکر در من تقویت نشود که من آدم بیکاره ای هستم بعد بلند شدم به ایران آمدم
خانه بزرگی در ونک داشتم که گوشه حیاطمان اتاق های کوچکی داشت به توصیه رفقا و خانمم که خدا رحمتش کند این اتاق ها را کمی بزرگتر کردیم و یک شیرینی فروشی درست کردم
تا خسته میشوم، سوار ماشین می شوم و به چالوس می روم
من خیلی به سفر کردن علاقه دارم. هر کسی یک بار با اتومبیل از اروپا به تهران بیاید خسته میشود؛ من ۱۵ بار مسیر اروپا به ایران را با اتومبیل آمدم راستش به علت کمردرد و پادرد نمی توانم زیاد راه بروم؛ اما با همین وضعیت هنوز هم تا چند وقت پیش پشت ماشین می نشستم. کلا از سفر و جاده لذت می برم
عکس ناصر ملک مطیعی و همسرش مهین
عکس دختر و داماد ناصر ملک مطیعی