هاشمی رفسنجانی : تحریم‌ها پدر مردم را درآورده / تمدن امام(ره) منحرف شده است!

0

 آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ جامع ایران در محل دایره المعارف بزرگ اسلامی گفت: منطق اسلام منطق تعامل و تعقل است.

رئیس تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دو حدیث از پیامبر اسلام اظهار داشت: پیامبر فرمودند اگر دانش در چین هم بود به آن دست یابید و دیگر اینکه اگر دانش در ثریا باشد مردانی از فارس آن را پایین می‌کشند.

وی ادامه داد: این منطق اسلام است و در اصل عقل باید در کنار وحی به کمک جامعه بیاید دانشمندان باید جامعه را به تناسب زمان‌های مختلف اداره کنند و حضرت امام (ره) هم به اجتهاد میدان دادند تا به اقتضای آن مسائل و مشکلات حل شود.

لیست تحریم های ایران سوابق هاشمی رفسنجانی ثروت هاشمی رفسنجانی تحریم آمریکا افکار هاشمی رفسنجانی

هاشمی در ادامه با بیان اینکه اجتهاد بدون تعقل نمی‌شود افزود: امام درباره یکی از شخصیت‌های عالم که خیلی به ایشان لطف داشتند و او را پاره تن خود می‌دانستند، گفتند این جور درست نیست که از دل یک روایت حکم بزرگی را بیرون بیاورید بلکه باید اجتهاد کنید.

آیت الله هاشمی در ادامه با بیان اینکه زمانی شرع در خدمت اخباریون بود و آنها در مقابل اصولیون که تکفیر می‌کردند قرار داشتند ادامه داد: پس از مدتی اخباریون ضعیف شدند و اصولیون جلو آمدند و اختلاف اصلی بر سر تفکر صوفی منشانه در مقابل تفکر آزادمنشانه بود.

وی افزود: عده‌ای به دلایل عرفانی معتقدند هر چیز باید با ریاضت توأم باشد البته صرفه‌جویی خوب است اما اگر به اینجا محدود شویم دست‌هایمان در آینده بسته می‌شود و ناسازگاری ایجاد می‌شود.

آیت الله هاشمی درادامه این مراسم با بیان اینکه اگر تعقل را از انسان بگیریم همیشه باید مقلد باشیم ادامه داد: باید عقل را آزاد کنیم چرا که دنیا بی‌پایان است و معلوم نیست که به کجا قرار است برسیم متأسفانه فاصله ما با غرب زیاد شده اما خوشبختانه شرایط جدیدی فراهم شده است الآن وقت آن است که دانش دوباره سر در آورد چرا که ایران قلب دنیا است.

وی خاطرنشان کرد: باید دست از شعارهای کم محتوا که جلوی ترقی را می‌گیرد دست بر داریم چطور آقایانی تعامل با دنیا را ذلت حساب می‌کنند، چه ذلتی؟ هر جا علم است باید برویم و ارتباط برقرار کنیم، تمدنی که امام می خواستند ایجاد کنند الآن به یک انحرافی دچار شده که باید با عقل و تعامل آن را درست کنیم. ایران الآن از هیچ مذاکره و تعاملی نباید بترسد این حالتی است که انسداد ایجاد می‌کند مانند انسداد اهل سنت است و ما متناسب با مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باید راه‌ها را باز کنیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: پیامبر می‌فرمودند اجازه بدهید که مشرکین حرفشان را بزنند و به آنها امنیت بدهید.

وی افزود: چطور ما معتقدیم پیامبر در جاهلیت عرب می‌گوید علم در ثریا باشد یا در چین باشد باید به آن دست پیدا کنیم ولی برخی می‌گویند که ما خودمان هستیم و تحریم‌ها به نفع ما است. تحریم‌ها پدر مردم را در آورده تحریم استخوان‌های طبقه مزد بگیر را می‌پوساند بسیاری از کارهای خوبمان خوابیده دلیل شرعی هم نداریم خود پیامبر از طبیب ایرانی استفاده می‌کردند البته این حرف‌های ملت ایران نیست حرف‌های عده‌ای معدود است کسانی که تریبون و زور دارند انسان‌های وارسته و فرهیخته هم متأسفانه ملاحظه‌کار و محافظه‌کار شده‌اند استبداد هر جا باشد ظلم و ستم و تبعیض هم هست. ما باید به تاریخ هم نگاه کنیم و تاریخ را هم نقادی کنیم و به یک نگاه مشترک قابل قبولی از دنیا برسیم و این بدون استفاده از عقل جمعی دنیا و دانشگاه‌های بزرگ دنیا میسر نمی‌شود. الآن دانشجویان ما را در برخی از دانشگاه‌ها دنیا نمی‌پذیرند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه خاطرنشان کرد: ‌خشکی و افراطی‌گری هیچ وقت جواب نمی‌دهد خوارج هم الآن نه اعتباری دارند نه ارزشی اسلام هم اینها را نمی‌خواهد بلکه مجموعه‌ای از دانش و عرفان می‌خواهد که تا قیامت می‌تواند محور باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ