دفتر «آداک خودرو» پلمب و مدیرعامل «مهین تک‌رو» بازداشت شد +عکس

2

بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال‌ گذشته حدود ۷۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبلتر، افزایش حدودا ۵۰ درصدی را نشان می ‌دهد که این آمار از جمله نشانه های رشد قابل توجه فروش این خودروها در کشورمان است.

یکی از روش های مرسوم در بازار خودرو، پیش خرید است که پس از بروز مشکلات مختلفی که در این زمینه رخ داد، وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس سند اهداف و سیاست ‌های توسعه صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ که مکلف به اقداماتی برای حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان خودروهای داخلی و خارجی شده، مقرراتی برای پیش فروش خودرو وضع کرد.

یکی از مهمترین مقررات وضع شده در این خصوص، اطلاعیه و الزام وزارت صنعت و سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌ کنندگان است که در دی ماه سالجاری با صدور بیانیه ای رسمی تاکید کردند: پیش فروش خودرو صرفاً در قالب اخذ مجوز مربوطه از وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان پذیر خواهد بود و انتشار هر گونه آگهی و تبلیغات مبنی بر پیش فروش خودرو بدون اخذ مجوز مربوطه ممنوع است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی به هیچ وجه مجاز به عرضه خودرو در قالب پیش فروش نیستند و سازمان حمایت مصرف کنندگان از تمام متقاضیان خرید خودرو درخواست می کند از هرگونه انعقاد قرارداد در قالب پیش فروش خودرو یا پرداخت وجه به شرکتهایی که فاقد مجوز پیش فروش صادره از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستند، اکیدا خودداری کنند.

برخورد قاطع نهادهای نظارتی آغاز شد

طی روزهای اخیر، به همت مسئولان اتحادیه صنف نمایشگاه ‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران و همکاری ضابطان قضایی، شاهد دور جدید برخورد با شرکت های متخلف خودرویی بوده ایم که ناشی از فرارسیدن مودع تحویل برخی خودروهای مشتریان و عدم اجرای تعهدات این شرکت ها دارد.

در این راستا، علاوه بر ابلاغ تذکرات مکتوب و صریح به برخی شرکت های خودرویی که به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل نکرده اند، ماجرا حتی به پلمب یک شرکت به علت تعدد شکایات نیز رسیده است.

«مهین تک رو» کلاهبردار و «آداک خودرو» پر شکایت

اوایل خردادماه بود که خانم جوانی با مراجعه به کلانتری ۱۰۱ تجریش اعلام کرد که توسط مدیر یک شرکت واردات خودرو به نام آقای “محمد پرهام جواهریان” در منطقه جردن، مورد کلاهبرداری قرار گرفته و این شخص با جلب اعتماد او و در ادامه خانواده‌اش، اقدام به کلاهبرداری میلیاردی از آنها کرده است.

مالباخته پس از حضور در پایگاه یکم آگاهی گفت: چندی پیش از طریق شبکه‌های مجازی با تبلیغات شرکتی به نام «مهین تک رو» در خصوص واردات و فروش خودروهای خارجی آشنا شدم، با مراجعه به دفتر شرکت در خیابان جردن، قرارداد تنظیم یک دستگاه خودرو سواری اپتیما به مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان مابین من و رییس شرکت بسته شد اما بعدا مشخص شد که این شرکت واردات خودرو، بهانه ای برای کلاهبرداری بوده است.

لیزینگ خودرو بدون مجوز کلاهبرداری لیزینگ خودرو کلاهبرداری آداک خودرو اخبار تهران

با دستگیری متهم و اعترافات صریح وی، تعدادی دیگری از شکات و مالباختگانی که با مراجعه به شرکت “مهین تک رو” مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند، شناسایی و به پایگاه یکم آگاهی دعوت شدند و پرونده هم اکنون در اختیار پایگاه یکم پلیس آگاهی است.

تحقیقات پلیسی:

کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی با مراجعه به محل شرکت “مهین تک رو” در منطقه جردن اطلاع پیدا کردند که دفتر شرکت مکانی استیجاری بوده که صرفا برای چند ماه اجاره و پس از آن به مالک آن تحویل داده شده است؛ همچنین در بررسی سوابق شرکت نیز مشخص شد که اساسا چنین شرکتی ثبت قانونی نشده و هیچ شرکتی تحت این نام مجوز واردات خودرو به کشور را ندارد .

در ادامه تحقیقات پلیسی ، کارآگاهان با بهره گیری از اظهارات مالباخته مبنی بر حضور دو مرد جوان در شرکت به نام های “سعید” و “حمیدرضا” و هچنین بررسی تراکنش مالی حساب های مالباخته که همین افراد نسبت به وصول چک ها اقدام کرده بودند ، محل سکونت آنها در خزانه و یافت آباد شناسایی و هر دونفر آنها در دو عملیات جداگانه ، در مورخه ۵خرداد ۱۳۹۶ دستگیر و جهت انجام تحقیقات به پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.

مالباخته پس از مواجه حضوری با این دو نفر ، هر دو نفرشان را مورد شناسایی دقیق قرار داد و عنوان داشت: در طول مدت آشنایی من با محمدپرهام ، این دو نفر همیشه تمامی اظهارات محمدپرهام را در خصوص اینکه او واقعا فرزند یکی از فرماندهان نظامی است یا ارتباط نزدیکی با وزارتخانه ها و ارگان های مهم دولتی دارد را تأیید می کردند.

دستگیری متهم اصلی پرونده :

در ادامه تحقیقات پلیسی ، سعید و حمیدرضا لب به اعتراف گشوده و عنوان داشتند که شخصی که خودش را به نام محمدپرهام جواهریان معرفی کرده ، در واقع یکی از دوستان آنها به نام واقعی “محمد . الف” ( متولد ۱۳۶۹ ) است که با طرح و برنامه قبلی جهت کلاهبرداری اقدام به افتتاح شرکت به نام “مهین تک رو” کرده و در حال حاضر نیز در یک خانه استیجاری در منطقه نیاوران مخفی شده است .

با شناسایی دقیق مخفیگاه “محمد . الف” در منطقه نیاوران ، سرانجام متهم اصلی پرونده در مورخه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ و در حین تردد با یک BMW مدلZ4 شناسایی ، دستگیر و به پایگاه یکم آگاهی منتقل شد.

استفاده از خودروهای لوکس کرایه :

در بررسی مدارک شناسایی خودرو توقیف شده از متهم مشخص شد که متهم ، خودرو را به صورت روزانه از یک شرکت خصوصی کرایه نموده است.

با شناسایی این شرکت در شمال شهر تهران و انجام تحقیقات بعدی مشخص که متهم اصلی پرونده در دفعات مختلف اقدام به کرایه خودروهای مدل بالا از جمله “تویوتا” و”بی ام و”از آنجا نموده است ؛ مالباخته نیز در تحقیقات تکمیلی تأیید کرد که محمدپرهام جواهریان یا همان محمد . الف در طول این مدت با انواع خودروهای مدل بالا بر سر قرارهایش حاضر می شده و متهم نیز اظهارات مالباخته را تأیید کرد .

شناسایی تعداد دیگری از مالباختگان :

با دستگیری متهم و اعترافات صریح وی ، تعدادی دیگری از شکات و مالباختگانی که با مراجعه به شرکت “مهین تک رو” مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند ، شناسایی و به پایگاه یکم آگاهی دعوت شدند.

یکی از مالباختگان پس از شناسایی متهم عنوان داشت که جهت تحویل یک دستگاه خودرو لوکس خارجی ، مبلغ ۹۰ میلیون تومان به پرداخت نموده و دیگر مالباختگان نیز در اظهاراتی مشابه عنوان داشتند که دهها میلیون تومان جهت تحویل خودرو خارجی به متهم اصلی پرونده پرداخت کردند .

سرهنگ کارآگاه کرم یوسف وند، رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ ، با اعلام این خبر گفت : در تحقیقات تکمیلی مشخص شد که متهم هیچگونه وابستگی یا نسبتی با افراد سرشناس و یا مدیران دولتی وفرماندهان لشگری نداشته و تمامی اقدامات متهم در استفاده از هویت مجعول و … صرفا با قصد و نیت کلاهبرداری از افراد صورت گرفته است.

رئیس پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در ادامه این خبر با دعوت از شکات و مالباختگان جهت حضور در پایگاه یکم آگاهی جهت پیگیری شکایات خود عنوان داشت : با توجه به نوع اقدامات مجرمانه متهم در استفاده از هویت مجعول، انتساب خود به افراد سرشناس و همچنین ارگان مختلف دولتی و لشگری و برنامه ریزی متهم جهت کلاهبرداری در پوشش شرکت کاغذی مهین تک رو و به جهت شناسایی سایر شکات و مالباختگان، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی بازپرس پرونده صادر شده است ؛ لذا از کلیه شکات و مالباختگانی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند دعوت می شود به نشانی پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران بزرگ در بزرگراه شهید صدر ( مسیر شرق به غرب ) – ابتدای خیابان شهید قلندری شمالی مراجعه نمایند.

لیزینگ خودرو بدون مجوز کلاهبرداری لیزینگ خودرو کلاهبرداری آداک خودرو اخبار تهران

سرهنگ کارآگاه کرم یوسف وند در پایان این خبر عنوان داشت: از کلیه شهروندان که موفق به شناسایی تصویر متهم شده و اطلاعاتی در خصوص دیگر اقدامات مجرمانه این شخص در اختیار دارند درخواست می شود تا هرگونه اطلاعات خود را از طریق شماره تماس ۲۱۸۶۸۳۱۰ در اختیار کارآگاهان پایگاه پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند .

در عین حال، بررسی ها نشان می دهد به علت شکایت حدود ۲۰ مشتری شرکت آداک خودرو، یکی از دفاتر اصلی این شرکت با ورود ضابطان قضایی، پلمب شد.

یک مقام مسئول در اتحادیه صنف فروشندگان اتومبیل تهران با تایید این موضوع گفت: دفتر شرکت آداک خودرو در خیابان ملاصدرا تهران به علت تعدد شکایات پلمب شد تا مسئولان شرکت، به تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و سپس در صورت رعایت قوانین و مقررات و اخذ تعهد، فک پلمب شود.

لیزینگ خودرو بدون مجوز کلاهبرداری لیزینگ خودرو کلاهبرداری آداک خودرو اخبار تهران

به گفته این مقام مسئول، عمده شاکیان این پرونده، افرادی هستند که با مشاهده تبلیغات این شرکت، از شهرستانهای مختلف به تهران آمده و با آداک خودرو قرارداد بسته اند اما اکنون امکان تحویل گرفتن خودروی خود را با وجود پرداخت نفری دهها میلیون تومان پیدا نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه حتی در مرحله اول و با اخذ تعهدات و تضمین های لازم، ریاست اتحادیه اقدام به ارسال نامه ای در خصوص فک پلمب این شرکت به نیروی انتظامی کرد، افزود: اما با گسترش شکایات مشتریان، نامه فک پلمب کان لم یکن تلقی و پیگیری ها برای احقاق حقوق مردم معترض، ادامه دارد.

هشدار درباره کلاهبرداری شرکت های اجاره ای

در عین حال، یک کارشناس ارشد مسائل انتظامی نیز گفت: هموطنان برای پیش خرید خودرو حتماً به شرکت های مورد تأیید مراجعه کنند.

دکتر رضا غنی لو افزود: اخیرا گزارش شده است که برخی ها با تبلیغات دروغین در روزنامه ها و فضاهای مجازی و با شرایط بسیار آسان با عنوان پیش فروش خودرو اقدام به کلاهبرداری کردند.

وی گفت: این عده از بروکراسی شدید در نظام اداری و همچنین نرخ سود بالای تسهیلات بانکی و دیگر مشکلات بازار مالی سوءاستفاده می کنند و مشتریان خودرو را با شرایط جعلی اما بسیار آسان فریب می دهند.

غنی لو افزود:‌ این عده پول اندکی در ابتدا درخواست می کنند و پس از چند ماه محل دفتر اجاره ای خود را رها می کنند و دیگر نمی شود آنها را ردیابی کرد.

منبع : sobhanehonline.com/fa/news/133953

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. اسماعیل می گوید

    برخورد قاطع!
    دو ماه هست آدام خودرو پول من مشتری رو بالا کشیده یه آب هم روش؛…

    1. اسماعیل می گوید

      ۲ سال اشتباه نوشتم ۲ ماه