جزئیات کلاهبرداری های کلان برخی مکانیکی ها از صاحبان خودرو
رئیس اتحادیه مکانیسینهای تهران در این خصوص به «شهروند» میگوید: شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار بالاست و پروندههای ١٠ و ٢٠میلیون تومانی کلاهبرداری در این اتحادیه به وفور تشکیل میشود.
روزنامه شهروند نوشت: سوئیچ را میچرخانی اما خودرو استارت نمیخورد. دوباره و سه باره امتحان میکنی و این ماجرا تکرار میشود. به اطلاعات جسته و گریختهات مراجعه میکنی؛ چراغهای چک روشن شدهاند پس قاعدتا مشکل از باتری نیست، صفحه کلاچ را هم که تازه عوض کردهای، شاید مشکل از سیستم ECU یا کامپیوتر خودرو باشد. حتی اگر مشکل برطرف شود توصیههای نگرانکننده اطرافیان وجود دارد. اینکه به تعمیرکار مراجعه نکنی و گرفتار عواقب و مخارج سنگینتر نشوی. این یک سرآغاز ساده است برای دردسری بزرگ! دردسر پاسکاری بین تعمیرکاران سودجو و سوءاستفاده از مشتریانی که اطلاعات تخصصی کافی ندارند. این سوءاستفاده که بیشتر شبیه کلاهبرداریهای برنامهریزی شده و معمول است، در این صنف هر روز رخ میدهد و متولی اصلی این صنف هم آن را میپذیرد.«رضا نیکآیین» رئیس اتحادیه مکانیسینهای تهران در این خصوص به «شهروند» میگوید: شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار بالاست و پروندههای ١٠ و ٢٠میلیون تومانی کلاهبرداری در این اتحادیه به وفور تشکیل میشود.
یک داستان تلخ و واقعی
به تعمیرگاه بزرگی در خیابان آزادی و جنب یکی از نمایندگیهای ایرانخودرو مراجعه میکنم و میگوید باید خودرو را بعد از سرد شدن بررسی کند. دیروقت است و ترجیح میدهم فردا دوباره مراجعه کنم. میگوید: خودرو را نگه میدارد و فردا درباره مشکل تماس میگیرد. در تماس بعدی میگوید سیلندر خودرو را باز کرده است و ایراد از سرسیلندر خودرو است. هزینه را که میپرسم تأکید میکند: با تخفیف ٢میلیون تومان میشود. باز به همان اطلاعات جسته و گریخته مراجعه میکنم و میبینم علایمی از وجود مشکل در سرسیلندر مشاهده نمیشود. اعتراض که میکنم، تکتک هزینهها را توجیه میکند: سرسیلندر که بهکلی خراب شده است و با کفتراشی مشکلش حل نمیشود بنابراین باید سرسیلندر نو بخرید. اگر بخواهید سرسیلندر نو بخرید هزینهتان تا ٣میلیون تومان هم میرسد ولی سرسیلندر استوک یا کارکرده حدود ٩٠٠هزار تا یکمیلیون تومان میشود. میله سوپاپها هم مشکل دارد و صدا میدهد، هزینه تعمیر آنها نیز حدود ۶٠٠هزار تومان میشود که با دستمزد ۶٠٠هزار تومانی تعمیرکار حدود دومیلیون و ١٠٠ تا دومیلیون و ٢٠٠هزار تومان میشود. با تخفیف ٢میلیون تومان هزینه نهایی تعمیر خودرو میشود.اولین راهکاری که به ذهنم میرسد این است که اعلام نتیجه را به مشورت با اطرافیان موکول کنم. با چند قطعهفروشی تماس میگیرم و قیمتهای متفاوتی میشنوم. نتیجهای که به دست میآورم این است که قیمت یک سرسیلندر دست دوم پژو ٢٠۶ بین ١۵٠ تا ٣۵٠هزار تومان در نوسان است. همین اختلاف فاحش قیمت و تناقض با ادعای فروشنده کافی است متوجه شوی که به دام افتادهای.
زمینگیر کردن خودرو ترفند کلاهبردارها
وقتی مشکل را با تعمیرکار دیگری در میان میگذارم بلافاصله میگوید: یکی از شگردهای این دسته از تعمیرکاران این است که در اولین اقدام خودرو را میخوابانند و در اصطلاح مکانیکها «زمینگیر» میکنند؛ آنها با این کار دو هدف را دنبال میکنند، اول اینکه نتوانید خودرو را برای تعمیر به جای دیگری ببرید مگر اینکه هزینه و زحمت بکسل کردن را متقبل شوید، دوم اینکه در صورت پشیمان شدن از سفارشتان، به بهانه باز کردن قطعات یا بستن دوباره آن از مشتری اجرت دریافت کنند و درواقع هزینهای غیرضروری را به او تحمیل کنند. وی ادامه میدهد: این در شرایطی است که بسیاری از عیوب خودرو با توضیحات مشتری قابل تشخیص است و در مرحله تشخیص به ندرت مواردی وجود دارد که نیاز به باز کردن قطعات خودرو باشد. با توصیه این تعمیرکار تصمیم میگیرم خودرو را بدون بستن مجدد قطعات تحویل بگیرم و تا تعمیرگاه دیگری بکسل کنم. وقتی تصمیمم را با تعمیرکار اول در میان میگذارم میگوید هزینه باز کردن موتور ٣٠٠هزار تومان میشود. با کلی بحث و جدل حاضر میشود تنها ١٠٠هزار تومان برای باز کردن بدون اجازه قطعات دریافت کند. در حین بحث و جدل مشتری دیگری وارد میشود و وقتی میشنود که باید ترموستات خودروی ال ٩٠ خود را تعویض کند با شگفتی میگوید: ولی همین ماه قبل یکی دیگر از تعمیرکاران این تعمیرگاه ترموستات خودرو را عوض کرده است! او که خود را رضا بیانی معرفی میکند، در توضیح بیشتر به «شهروند» میگوید: ماه قبل به خاطر بالا رفتن آمپر آب به همین تعمیرگاه مراجعه کردم و یکی از تعمیرکاران به این بهانه که ترموستات نصب شده روی خودرو ٨٣ درجه است و باید با ترموستات ٧۵ درجه تعویض شود ٨٠هزار تومان هزینه دریافت و اعلام کرد ترموستات را عوض کرده است اما مشکل حل نشد و مجبورشدم دوباره مراجعه کنم. وی ادامه میدهد: درحالیکه بهتازگی ترموستات خودرو را تعویض کرده دوباره مشکل را در ترموستات میبیند.
در مرحله تشخیص نیاز به باز کردن خودرو نیست
در تعمیرگاه دیگری در خیابان قصرالدشت تهران، خودروام را برای بازدید تحویل میدهم. مکانیک پس از بازدید خودرو اعلام میکند که نیازی به باز کردن سرسیلندر خودرو نبوده است و با چند پرسش ساده میشد مشکل را تشخیص داد و تنها در مرحله تعمیر باید قطعه بازشود و نه تشخیص. بعد از بازدید از سرسیلندر اعلام میکند که سرسیلندر کاملا سالم است و هیچ نیازی به تعویض ندارد و تنها نیاز مختصری به کفتراشی دارد. هزینه کفتراشی سرسیلندر را ۵٠٠هزار تومان اعلام میکند. این در شرایطی است که قیمت یک سرسیلندر دست دوم حداکثر ٣۵٠هزار تومان است. از چند تعمیرگاه دیگر هزینه کفتراشی سرسیلندر را میپرسم و متوجه میشوم این کار حداقل با ١٠٠هزار تومان و حداکثر با ۴٠٠هزار تومان انجام میشود. تعمیرکاران میگویند قیمت حداکثر برای زمانی است که سرسیلندر دچار مشکل اساسی و نیاز به جوشکاری و آببندی داشته باشد.در تعمیرگاهی در خیابان گلشن جمهوری یکی از مشتریان بهمحض اینکه میفهمد خبرنگار هستم به «شهروند» توضیح میدهد: پارسال زمانی که یک تعمیرکار سرسیلندر خودروام را برای کفتراشی فرستاد، منافذ آن را برای نصب مجدد تمیز نکرده بود و برادههای ریز آلومینیوم در روغن موتور ریخته و باعث آسیب شدید به موتور خودرو شد. وی ادامه میدهد: هرچند تعمیرکار زیر بار این موضوع نرفت ولی مشکل را موقع تعویض روغن متوجه شدم آن هم زمانی که کارگر تعویض روغنی ذرات ریز فلز تهنشین شده در روغن را روبهرویم گرفت و درباره آسیب جدی به موتور هشدار داد.
تعمیرکار نیستند تعویضکارند
صاحب تعمیرگاه نیز که فرد سالخوردهای است با اشاره به ۵٠سال تجربه کارش به «شهروند» میگوید: درحال حاضر برخی مکانیکها تعمیرکار نیستند و تنها تعویضکار هستند. آنها بدون هیچ دانشی وارد این کار شدهاند و براساس ابتداییترین فرضیات و برای راحت کردن کار خود مشتری را به تعویض قطعه مجبور میکنند.وی ادامه میدهد: این درحالی است که در گذشته مکانیکها بهندرت حاضر میشدند قطعه اصلی و اورجینال خودرو را با قطعات غیراصلی تعویض کنند. آنها تلاش میکردند تا حد ممکن قطعات اصلی را تعمیر و دوباره روی خودرو سوار کنند. به این ترتیب هزینه کمتری به مشتری وارد میشد و خودرو از لحاظ قطعات اصالت خود را حفظ میکرد.وی تأکید میکند: البته در این میان افرادی هم وجود دارند که قطعات اصلی خودرو را با قطعات بیکیفیت یا دست دوم تعویض میکنند، بنابراین توصیه میکنم تا حد امکان و برای تعمیرات کوچک و سبک خودرویتان را با تعمیرکار تنها نگذارید.
شگرد مکالمه صوری برای قیمت گرفتن
قیمت کفتراشی را که به تعمیرکار میگویم با بحث و جدل و چند مکالمه صوری حاضر میشود قیمت را کاهش دهد. البته این بماند که در حین یک مکالمه صوری با تراشکار دیگری تلفنش زنگ میخورد و متوجه میشود دستش برای مشتری رو شده است. سرانجام حاضر میشود کار را با ٣٠٠هزار تومان انجام بدهد و البته برای خودش دستمزد ۴٠٠هزار تومانی در نظر میگیرد اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود و در تماس بعدی اعلام میکند که تسمه تایم خودرو نیز باید عوض شود وگرنه سرسیلندر کج میشود و این به معنی بازگشت به پله اول است. میگویم تسمهتایم را چند ماه پیش تعویض کردهام و میدانم بعد از کارکرد ٣٠هزار کیلومتر دوباره باید آن را عوض کنم. در جواب میگوید: تسمه تایم مشکل دارد و تعمیرکار قبلی جنس چینی و بیکیفیت استفاده کرده است. بیاعتمادی ناچارم میکند دوباره به تعمیرگاه بروم و تسمه تایم را ببینم! تسمهای سیاه رنگ از بساط قطعات باز شده و روی زمین چیده شده را میآورد و جلوی چشمانم میگیرد. نوار لاستیکی فرسوده به نظر میرسد و من هیچ نمیدانم آیا این تسمه تایم خودروی خودم است یا تعمیرکار قبلی هم شیاد بوده است؟ ١٠٠هزار تومان دیگر برای خرید و تعویض تسمه تایم میگیرد و با تضمین اینکه خودرو را تا چند ساعت دیگر تحویل میدهد، مرا راهی خانه میکند. یکی- دو ساعت بعد دوباره زنگ میزند و میگوید: تعمیرکار قبلی روغن ماشین را تخلیه کرده و برای تست خودرو ناچار شده است دوباره روغن موتور جدید در خودرو بریزد که هزینه آن هم ٣٠هزارتومان است. این درحالی است که تنها یک ماه از تعویض روغن خودرو میگذرد.
٢میلیون تومان اخاذی برای هیچ
با اعتراض من مشتری دیگری که از سپردن خودرو خود به آن تعمیرکار منصرف شده است، به حرف میآید و میگوید: پارسال خودروی خود را برای معاینه به تعمیرکاری در شرق تهران سپردم. تعمیرکار اعلام کرد پشت خودرو بشینم و گاز بدهم. وقتی همین کار را انجام دادم با اشاره به آب بیرون زده از اگزوز گفت که موتور خودرو دچار اشکال است.او که خود را پاشاکی معرفی میکند، ادامه میدهد: ٢میلیون تومان هزینه به من تحمیل و ادعا کرد که موتور را باز کرده و دوباره بسته است. موقع فروش خودرو و حین بازدید فنی آن متوجه شدم نهتنها موتور باز نشده است که آن موضوعی که بهعنوان ایراد فنی به من اعلام شد یک موضوع طبیعی در بیشتر خودروهاست. وی توضیح میدهد: در زمان معاینه فنی خودرو، کارشناس که فردی متخصص و باسابقه بود اعلام کرد که در زمان سرد بودن خودرو چون هنوز مواد شیمیایی ترکیبات به درستی نسوختهاند خروج آب از اگزوز مشکل خاصی تلقی نمیشود. او با اشاره به اینکه تنها راهکار این آشفته بازار داشتن مکانیک آشناست، تأکید میکند: از اینکه موتور باز نشده بود و قیمت خودرو در زمان فروش پایین نیامد خوشحال بودم اما بابت کلاهبرداری ٢میلیون تومانی هنوز هم عصبانیام.
اتحادیه پر از پروندههای کلاهبرداریهای کلان
بعد از خروج از تعمیرگاه متوجه میشوم مشکل استارت نخوردن خودرو همچنان وجود دارد! به توصیه دیگران خودرو را به یک باتریساز نشان میدهم و مشکل را استارتر خودرو تشخیص میدهد. با پرسوجو متوجه میشوم تمام این مشکل که با دومیلیون و ٢٠٠هزار تومان قرار بود حل شود تنها با ١٣٠هزار تومان هزینه حل میشد. براساس اطلاعات موجود، در شرایطی که بازار انحصاری فروش خودرو تبدیل به یکی از بزرگترین موارد تضییع حقوق مصرفکنندگان شده، تنها در تهران ٢ برابر مجازها، تعمیرکار غیرمجاز خودرو وجود دارد که از مشتریان خود با ترفندهای مختلف اخاذی میکنند.
اعتراف به هزینهتراشی با ترفندهای عجیب
«رضا نیکآیین» رئیس اتحادیه مکانیسینهای تهران با اشاره به حجم بالای شکایات از تعمیرکاران خودرو به «شهروند» میگوید: در تهران ۶هزار تعمیرگاه خودرو وجود دارد که تنها ٢هزار تعمیرگاه مجوز فعالیت دارند و متاسفانه حجم شکایات از تعمیرکاران خودرو بسیار بالاست که بیشتر این شکایات مربوط به غیرمجازهاست.وی در ذکر نمونهای عجیب ادامه میدهد: اخیرا شکایتی به اتحادیه تسلیم شد که برای خودرویی خارجی که ۶٠میلیون تومان هزینه داشته است ٩٨میلیون تومان دریافت شده است. او توضیح داد: علاوه بر این در اتحادیه، پرونده کلاهبرداریهای ١٠ و ٢٠میلیون تومانی بسیاری وجود دارد که آنها را برای بررسی به تعزیرات فرستادهایم.نیکآیین تأکید میکند: مردم برای شکایت از غیرمجازها میتوانند به اتحادیه مراجعه کنند تا به آنها راهکار بدهیم و پس از دریافت خسارت، تعمیرگاه را به اداره اماکن معرفی کنیم. او تأکید دارد که اداره اماکن که تاکنون با اتحادیه همکاری خوبی داشته است نسبت به پلمب کردن تعمیرگاههای غیرمجاز کلاهبردار اقدام میکند.
به گفته وی تمام مستندات نظیر فاکتور،صورت حساب کارتهای بانکی موقع پرداخت وجه و رسید فروش قطعه و… میتواند علیه تعمیرکار متقلب مورد استفاده قرار گیرد.
با درود اتفاقی که در مطلب بالا اومد دقیقا در همین تعمیرگاه برای بنده اتفاق افتاد دقیقا بهمین شکل برای برسی صدای پولوس مراجعه کردم و نهایتا با باز کردن سر سیلند دیسک و صفحه و جعبه فرمان دو نیم میلیون پول دادم و تلخ تر اینکه نه تنها مشکل پولوس رفع نشد که کلاچ ماشین هم دچار اشکال عمد شده و دچار لرزش گردیده متاسفانه این تعمیرگاه خاص کارش کلاهبرداریه و هیچ نهادی هم نظارت نمیکنه شکایت هم راه به جایی نمیبره که اگر میبرد اینچنین گستاخانه سر مردم رو کلاه نمیگذاشتند.
به خاطر اینکه اکثر این قماش ادم های درستی نیستند ولات ولوت هستند کم پیدا می شود مکانیک درست وبا انصاف اولا دولت مقصر هست باید از اینها امتحان تخصصی برگزار شود ومدر ک به اینها بدهند در ثانی انواع نرخهای تعمیرات باید با خطت درشت وخوانا در مغاز هاشان تعبیه گردد این از وظابف اتحادیه هست که می گوید شکایات را بیارید ید پیش ما چهار سال پیش ماشین پرایدم روشن نشد بردم باطری سازی خیابان گلاب بغل باطری سازی مغازه لوازم یدکی پراید بود بااین حالت مرا سوار موتور کرده به چهار راه خسرو ستارخان برد وافتامات خریدم بردیم نصب کرد وانموقع سی هزارتوان گرفت به تعزیرات شکایت کردم ظرف دوسه روز بابای طرف را خواستند خودش نیامد از اون لات های که بدنسازی می روند خلاصه پانزده هزارتومان از ش گرفتند ودادند به من تازه گفتند در پرونده اش هم در تعزیرات تبت می شود
واقعا باید اینها رو ادب کرد با لات بازی که نمیشه زندگی کرد
من فکر کردم این محمد با من که تهرانی نبودم اینطوری برخورد کرد ولی من کم نیاوردم و طبق تعرفه باهاش حساب کردم
من از اهواز اومدم تهران مسافرت متاسفانه روبه بروی مرکز خرید تیراژه۲ (که از روی نقشه رفتم ) با زن و بچه هام رفته بودیم خرید که ماشینم اونجا خراب شد مامور پاساژ یه تعمیرگاه به نام تکنیک نشان من داد در خیابان مدنی روبه روی مرکز خرید نام استاد محمد بود اولا تشخیص اشتباه شمع و وایر شمع از خودش انداخت روی ماشین ماشین هم بدتر شد و اصلا ماشین تغییری نکرد بدتر هم شد حالا گفت از کویله برو بخر بنداز روش خوب میشه منم وقت ندارم باید ببندم درخواست دست مزد ۲۲۵ هزاد تومانی هم میکنه وقتی گفتم کاری برای من نکردی که جوابم را با بی احترامی و پرخاشگری میدهد و میگه من بچه نظام ابادم ابنجا میدم چهار نفر شکمت رو سعره کنن و من اینجا شر خرم و لات اینجا منم و… واقعا برای اتحادیه این صنف متاسفم که هر سابقه داری و ادم بی سر و پایی جواز کسب صادر میکنه
البته من ۱۱۰ هم تماس گرفتم اصلا نیومدن فکر کنم من توی ایران نبودم اونجا لیانشامپو بوده که هرکس با گردن کلفتی از مردم اخاذی میکنه
سلام وقت بخیردرتاریخ ۹۷/۱۱/۱۳حدوداساعت ۱۲شب دریکی ازخیابانهای حوالی احمدابادمستوفی ماشین سمندر جوش اوردکه خودروبرماشین رابه تعمیرگاهی درهمان حوالی بردکه گفتن واشرسرسیلنذرسوخته نزدیک چهارصدپانصدتومان هزینه آش میشودفرداباماتماس گرفتن که بیاییدوقتی رفتم گفتندکه سوپاپ هاوکلی ایرادبرایم تراشیدن خلاصه شش میلیون ودویست هزارتومان ازمن گرفتن به چندتامکانیک نشان دادم میگوینداین سرسیلندرنونیست درحالیکه ازمن بابت فقط سرسیلندردومیلیون وششصدهزارتومان گرفته گفته الدورترکیه است میخواهم شکایت کنم کجابروم چون واقعاشک دارم کارشناسان اتحادیه راکجابایدببینم ازمن امضاگرفتن که داغی هاراتحویل گرفتم حال اینکه بابت داغیهامبلغ دویست هزارتومان ازفاکتورکسرکردن و
با سلام
خودرو پرایدم وقتی میخواستم دور بزنم تق تق صدا میکرد بردم تعمیرگاه گفت از گیربکس به هر جهت گیر بکس رو باز کرد و بست البته به گفته خودش چون من اونجا نبودم بعد ۵۲۰۰۰۰ تومان گرفت و توی کاغذ معمولی خلاصه ای از کار کردشو نوشت و بدون امضا و مهر داد به من رفتم بعد از یک ماه ماشینم دیگه هرچی زدم تو دنده یک جا نرفت و دنده ۳ هم بیرون میزد در صورتی که قبل از این که ببرم تعمیر گاه دنده ها هیچ مشکلی نداشت
وقتی بردم پیش همون تعمیر کار گفت این ایراد مال یه قسمت دیگه گیربکس اگر بخوای دوباره گیربکس باز می کنم و هزینش ممکن بیشتر از سری قبل بشه ماشین بردم پیش یه تعمیر کار دیگه ماجرا رو گفتم بهش گفت اصلا تق تق زمان دور زدن ماشین شما ربطی به گیربکس نداشته و نگاه کرد به گیر بکس گفت این گیر بکس از روی پیچهاش مشخصه دوسال بیشتره اصلا باز نشده زنگ زدم اتحادیه مکانسینهای کرج گفتن باید فاکتور بگیری تعمیر کار هم فاکتور مهر شده نمیده اتحادیه هم میگه مشکل خودته یا برو جلو تعمیر گاه زنگ بزن ۱۱۰ بیاد فاکتور بگیره حالا این داستان مال اسفند ۹۷ نزدیک عید تراکم کاری و شلوغیای شب عید من باید بیافتم دنبال پروسه طولانی شکایت تازه اگر بتونم اثبات کنم.
خوشحالم راهی که میریم راه ژاپن و سوئیس و خیلی سریع ما پیشرفت میکنیم و هممون تو رفاه غلط میزنیم
عزیز من سال ۹۶ ۲۰۶ خودم را تعمیرکردم رینگ موتوروپیستون وبوش سیلندر سوپاپ وبوش ساق سوپاپ وحتی شاتون را خودم عوض کردم اون هم با کمک فیلم های یوتیوب دانلود کرده بودم وقبلا هیچ چیز از میکانیکی بلد نبودم هزینه ام ۴۵۰ هزار تومان شد بعد کهنه ها داخل برنامه دیوار فروختم ۲۰۰ در اصل کل موتور را تعمیر کرم ۲۵۰ هزار تومان واون هم کل پیچ ها را با ترک متر سفت کردم حتی مهره درب سوپاپ را که هیچ کس این کار را انجام نمی دهد مگر خودرو بی ام و یا بنز ادن هم با دستمزد زیاد.خلاصه حرفم این است ای دوستان اگر خودتان ابزار بخرید حتی توی این گرانی وماشین خودتان را تعمیر کنید باز به نفعتان است ۹۰ درصد میکانیک ها حرام خوار هستند موتور ماشین های ایران مال ۳۰ سال پیش است تعمیر شان کاری ندارد فقط نباید توی هیچ کاری که انجام می دهی ترسید این رمز موفقیت است
با درود
اساتید راهنمایی بفرمایید، اکثرا دچار مشکل مشابه هستیم و متاسفانه باعث درد و رنجه امسال ما شده است.
در صورت امکان بفرمایید شخصی مثل بنده گیر مکانیکه قالتاق و ناتو بیوفته که از دادن فاکتور و مدرک خوداری کنه باید چکار کنم و ایا امکان شکایت و رسیدگی به مالباخته ای مشابه بنده هست؟ عرض کنم تا به الان حدود ۴ ماه حدودا از دی ماه ٩٧ تاالان اردیبهشت ماه ٩٨ هستیم حدود تقریبی مبلغ ٨ میلیون تومان هزینه کردم و بین دستان ٣ مکانیک از خدا بی خبر و ناشی افتاده ام .. با تشکر
دروغ محض است. اگر اتحادیه راست میگوید، لیست تعمیرگاه هایی را که پلمپ کرده منتشر کند. هیچ تعمیرگاهی اگر چه چند پرونده دزدی و تقلب داشته باشد و نیز مجوز هم نداشته باشد پلمپ نشده است و نمیشود. من خودم مجبور شدم که از اتحادیه به اتاق اصناف شکایت کنم.