عاقبت آزار و اذیت زنان جهرمی

0

روز گذشته خبری منتشر شد که از صدور حکم اعدام برای عامل آزار و اذیت زنان جهرمی حکایت داشت؛ حکمی که البته هنوز قطعی نشده و از سوی دادگاه بدوی صادر شده است.

بر این اساس، متهم اصلی پرونده، از سوی دادگاه بدوی به اعدام و پرداخت دیه محکوم شده اما این حکم برای تأیید و قطعی شدن به دیوان عالی کشور ارسال شده است.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

هشتم آذر امسال، خبری روی رسانه‌ها منتشر شد که از حمله گروهی ناشناس با چاقو به دست‌کم شش زن در جهرم خبر می‌داد؛ زنانی که پنج نفر از آن‌ها دانشجو بودند. البته برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن بود که تعداد زنان قربانی این حملات حدود ۱۲ نفر است اما مقام‌های مسئول این گزارش‌ها را تأیید نکردند.

همزمان با اعلام خبر، مسئولان امنیتی و انتظامی استان فارس از دستگیری عوامل این اقدام جنایتکارانه خبر دادند. حجت‌الله رضایی، سرپرست فرمانداری ویژه جهرم در این‌باره گفته بود: این افراد در کم‌تر از ۷۲ ساعت دستگیر و به عمل قبیح خود اعتراف کرده‌اند.

حجهالاسلام دژکام، امام جمعه جهرم نیز در خطبه‌های نماز جمعه این شهر، ضمن محکوم کردن این اقدام ناجوانمردانه، خواستار اشد مجازات برای این فرد شد و گفت: تسامح در این مسائل سبب جرأت دیگران در ارتکاب این کارها می‌شود.

وی گفت: امروز دشمنان نظام در پی بهانه‌ای برای زیر سوال بردن کشور هستند و از مردم و دانشجویان استدعا داریم که بهانه دست دشمن ندهند.

دژکام با بیان این‌که یک نادان، نوامیس مردم را ضرب و جرح قرار داده است، همچنین خواستار دلجویی از دانشجویانی شد که در این حوادث مصدوم شده‌اند.

وی با بیان این‌که دشمنان جمهوری اسلامی دلشان می‌خواهد کشور ما را زیر سوال ببرند، از دانشجویانی که عواطفشان جریحه‌دار شده، خواست به گونه‌ای سخن نگویند که حیثیت نظام زیر سوال برود.

رئیس دادگستری شهرستان جهرم نیز گفت: اقدام سریع و دستگیری عامل مزاحمت‌های خیابانی در جهرم طی ۷۲ ساعت، نشانه وجود امنیت در حوزه قضایی این شهرستان و اشراف کامل دستگاه‌های امنیتی به مسائل است.

جزئیات دستگیری متهم اصلی جنایت در جهرم

این اظهارات البته اغلب اظهاراتی در رابطه با وضعیت کلی پرونده بود اما زمان چندانی نگذشت که رییس کل دادگستری استان فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، جزئیات شناسایی، دستگیری و انگیزه ضارب زنان دانشجو در شهرستان جهرم را تشریح کرد.

علی القاصی مهر اظهار داشت: در این قضیه، ضارب یک نفر بود که توسط نیروهای امنیتی و انتظامی و با کمک مسئولان قضایی شناسایی و دستگیر شد. شناسایی، دستگیری، اقرار و بازسازی و بررسی صحنه جرم با حضور بازپرس و شاکیان،  ظرف مدت ۷۲ ساعت انجام شده است.

القاصی مهر با بیان اینکه تحقیقات از متهم رو به پایان است، اضافه کرد: با توجه به وجود بیم تبانی، برای متهم قرار بازداشت صادر و زندانی شد. پرونده به‌طور ویژه تحت نظارت و مدیریت قضایی استان قرار دارد و پیگیر هستیم تا هر چه سریع‌تر موجبات تشکیل جلسه دادگاه نیز فراهم شود.

رییس کل دادگستری استان فارس در خصوص انگیزه ضارب از حمله به زنان با چاقو نیز گفت: انگیزه ضارب شخصی است و احتمال دارد، ضارب دچار انحرافات شخصیتی نیز باشد که این مساله نیازمند بررسی و اظهارنظر پزشک است.

در واقع او نخستین فردی بود که درباره انگیزه عامل این جنایت صحبت می‌کرد؛ چه آنکه تا پیش از آن، هیچ‌یک از مقام‌های مسئول که درباره این پرونده اطلاع‌رسانی کرده بودند، در خصوص این مسئله سکوت کرده بودند.

البته پس از القاصی مهر، استاندار فارس نیز در این رابطه اظهارنظر کرد. سیدمحمد احمدی گفت: بررسی و تحقیقات انجام‌شده نشان داد که ضارب زنان جهرمی دارای اختلال شخصیتی است.

وی با اشاره به جنایت صورت‌گرفته در جهرم، از تشکیل جلسه شورای تأمین شهرستان خبر داد و گفت: کمیته امنیتی نیز با ریاست مدیر کل و نمایندگان شورای تأمین استان تشکیل و پس از انجام تلاش‌های گسترده ظرف ۲۴ ساعت موفق به بازداشت عامل این اقدام مجرمانه شدیم. انجام بررسی‌ها و تحقیقات لازم نشان داد که هیچ‌گونه کار تیمی، گروهی و یا تشکیلاتی در این ماجرا دخیل نبوده و ضارب پس از دستگیری به جرم خود مبنی بر حمله و ضرب و شتم به ۶ خانم در این شهرستان اعتراف کرد.

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس فرد دیگری بود که جزییاتی از این ماجرا را بیان کرد. جوانشیر کدخداپور در نشستی خبری، در تشریح حادثه جهرم گفت: گزارش‌هایی مبنی بر حمله فردی با سلاح‌سرد و اسپری فلفل به چند بانوی محجبه اطلاع‌رسانی شد که بلافاصله مدیرکل امنیتی استانداری به همراه نمایندگان اداره اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه به شهرستان اعزام شدند.

وی اضافه کرد: پس از انجام هماهنگی با امام‌جمعه جهرم و شورای تامین آن شهرستان،‌ اقدامات پلیسی لازم انجام و اتومبیل فرد ضارب شناسایی و مالک خودرو احضار شد.

کدخداپور با بیان این‌که مالک خودرو همان فرد ضارب بود و اتهام خود را پذیرفت، گفت: تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و بیان دقیق علت و انگیزه این اقدام باید پس از انجام بررسی‌های لازم توسط دستگاه قضایی اطلاع‌رسانی شود.

وی وابستگی ضارب به یک فرد نظامی را تایید و در عین‌حال تصریح کرد: اقدام این فرد هیچ علت و انگیزه سیاسی، حزبی و گروهی نداشته و کاملاً شخصی بود.

معاون سیاسی استانداری فارس با بیان این‌که این فرد کارمند یکی از دستگاه‌های دولتی در جهرم است، خاطرنشان کرد: شایعات زیادی در خصوص واقعه جهرم بیان شد که هیچ‌یک صحت ندارد و هم دانشگاه این شهر حالت عادی دارد و هم وضعیت امنیت خوب است.

آغاز رسیدگی به پرونده جنایت جهرم

پرونده عامل حوادث اخیر جهرم که طی آن فردی در چند فقره با چاقو تعدادی از زنان دانشجو در این شهرستان را مورد ضرب و جرح قرار داده بود، با صدور کیفرخواست برای رسیدگی به دادگاه ارسال شد؛ این خبری بود که القاصی‌مهر سی‌ام آذر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر که «پرونده در دستور رسیدگی قرار دارد اما این‌که دادگاه وقت رسیدگی تعیین کرده یا خیر اطلاعی ندارم»، در پاسخ به این سؤال که گفته‌ می‌شود عامل این حوادث دچار اختلال شخصیتی است صحت دارد یا خیر، گفت: تحقیقات مرجع انتظامی حاکی از این مسئله است اما هر اختلالی هم داشته باشد، رافع مسئولیتش نیست.

القاصی مهر درباره انگیزه عامل این حوادث نیز گفت: فرد دستگیر شده، انگیزه خاصی نداشته است.

صدور حکم اعدام؛ آیا دادگاه تجدیدنظر به متهم تخفیف می‌دهد؟

پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان اعلام دستگیری عامل آزار و اذیت زنان جهرمی، دادگاه بدوی این فرد را به اعدام و پرداخت دیه محکوم کرده و قرار است این حکم برای تایید و قطعی شدن به دیوان عالی کشور ارسال شود.

صدور حکم اعدام برای این فرد در حالی است که آذر ماه ۹۱، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای عالی مسئولان قضایی، حمل و به کارگیری سلاح سرد را مصداق محاربه و حکم آن را اعدام عنوان کرده بود. بر این اساس، اجرای حکم اعدام متهم این پرونده قطعی به نظر می‌رسد. هرچند اعدام آخرین راهکار در اجرای عدالت است، اما نمی‌توان امنیت یک جامعه را به پای اقدامات غیرعقلانی یک فرد ذبح کرد.

دستگاه قضا در پرونده عامل اذیت و آزار زنان در جهرم خواست مردم را اجابت کرد

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌و‌گو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، در این باره اظهار داشت: مجازات چندین فلسفه دارد که یکی از فلسفه های آن، عبرت گرفتن دیگران است. بر این اساس اگر فردی جرمی را مرتکب شد باید بداند مجازاتی در انتظارش خواهد بود.

نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم اینکه فرایند دادگستری در همه کشورها، فرایندی طولانی است اما دستگاه قضایی کشورمان در این پرونده با حساسیت وارد شد و خواست مردم را اجابت و رای صادر کرد.

ابوترابی تاکید کرد: به طور قطع، سرعت و دقت دستگاه قضایی در این پرونده و مجازات تعیین شده، از وقوع موارد مشابه پیشگیری خواهد کرد. در قانون ما برای این نوع جرایم، اشد مجازات یعنی اعدام پیش‌بینی شده که این مجازات در پرونده عامل اذیت و آزار زنان جهرم لحاظ شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ