درمان سریع و خانگی تبخال با طب سنتی/چرا تبخال می زنیم؟

0

درمان سریع تبخال لب با نسخه های خانگی و طبیعی، تبخال چیست، تب خال، علت تبخال، پیشگیری از تبخال

درمان سریع تبخال لب راه و روش هایی دارد که با توجه به دلایل ایجاد تبخال باید انجام شوند تا به سرعت نتیجه آن ها ظاهر شود. بهترین و سریع ترین درمان تبخال بازهم در دل طبیعت نهفته است.

طب سنتی درمان سریع تبخال درمان خانگی درمان تبخال
تبخال چیست و چرا ظاهر می شود؟
یک بیماری ویروسی است که توسط ویروسی به همین نام ایجاد می شود و موضع درگیر به صورت التهاب و مجموعه تاول های ریز نمایان می شود. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب خال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می گردد. برای تب خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تب خال از بین می رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.

درمان های طبیعی و سریع تبخال 

گل همیشه بهار
گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود. این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است ۳ قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در ۲ لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

روغن چای
استفاده از روغن چای تأثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان دارد.
روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.
این روغن به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال، تأثیر زیادی روی از بین رفتن تبخال دارد.

 درمان تبخال با سیر

سیر رنده شده
یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت ۱۰ دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید.
سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

تاثیر مثیت روغن اسطوخودوس بر درمان تب خال

روغن اسطوخودوس
اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

مصرف لبنیات 
برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات،بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

«جعفری» معجزه می کند

در شرایطی که تبخال در ناحیه دهان، لب و لثه به وجود می آید درمان آن ساده تر و راحت تر از زمانی است که ویروس ناحیه تناسلی را به خود درگیر می کند. یکی از روش های درمان تبخال دهانی شست وشوی محل تبخال با عصاره یا جوشانده ریشه گیاه جعفری است. شست وشوی محل تبخال با این عصاره که یکی از طبیعی ترین داروهای ضدویروس هرپس است، موجب تسکین درد و افزایش سرعت درمان می شود. علاوه بر این افرادی که با جوشانده به دست آمده از ریشه جعفری محل تبخال و اطراف آن را شست وشو دهند از انتقال بیماری به بخش های دیگر لب، لثه و زبان پیشگیری می کنند.
تسکین درد و التهاب با برگ زیتون

درمانگران طب سنتی چین و هند بر این باورند که استفاده از مرهم برگ زیتون می تواند تاثیر زیادی در کاهش التهاب و درد ناشی از ابتلا به تبخال داشته باشد. از آنجا که برگ زیتون خاصیت ضدالتهابی و ضدویروسی دارد می تواند بهترین داروی طبیعی برای درمان بیماری های پوستی ویروسی مانند تبخال باشد. امروزه نیز محققان از همین خاصیت برگ زیتون برای تهیه پماد ضدتبخال استفاده می کنند که علاوه بر جنبه های درمانی می تواند به پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیز کمک کند. علاوه بر این عصاره زیتون موجود در محصولات درمانی و بهداشتی مثل پماد، صابون یا کرم با کنترل رادیکال های آزاد می تواند ابتلا به بسیاری از بیماری های پوستی را کنترل کند و حتی برای درمان سوزش و التهاب نیش حشرات مفید باشد.

طب سنتی درمان سریع تبخال درمان خانگی درمان تبخال

روغن گل راعی ضدخارش

بروز تبخال در بدن همواره با سوزش و خارش شدید همراه است. به گونه ای که بیمار را کلافه کرده و او را وادار به تحریک، خارش و لمس ناحیه تبخال می کند. در حالی که این کار نه تنها تسکینی برای درد بیمار محسوب نمی شود بلکه موجب انتقال ویروس تبخال به سایر قسمت های لب، لثه و حتی اندام های دیگر می شود. متخصصان طب سنتی برای برطرف شدن مشکل خارش موضع تبخال در طول مدت درمان استفاده از روغن گل راعی را به صورت استعمال خارجی توصیه می کنند. برای این منظور پنبه ای را به روغن یا اسانس بدون افزودنی با گل راعی آغشته کرده و محل تبخال را به روغن آغشته کنید.

پیشگیری از پیشرفت تبخال با چای

استفاده از روغن تهیه شده از چای طبیعی تاثیر زیادی در پیشگیری از انتقال بیماری تبخال به سایر قسمت های عضو درگیر دارد. به توصیه درمانگران طب چینی برای این منظور روغن چای را توسط گوش پاک کن روی تبخال بزنید و این کار را چند بار در طول روز تکرار کنید. البته پیش از استفاده از روغن چای باید از سلامت بودن روغن، خالص بودن و اصل بودن آن و همین طور از افزودنی های درون آن مطمئن باشید. فراموش نکنید که مصرف هرگونه افزودنی معطر به روغن های طبیعی می تواند از خاصیت درمانی آنها بکاهد و حتی موجب افزایش و توسعه تبخال شود.

معجون سیب و عسل را امتحان کنید

در میان برخی درمانگران شیوه های طبیعی استفاده از معجون سیب و عسل می تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال های دهانی داشته باشد. برای تهیه این معجون کافی است سیب پوست کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و این مرهم را یک بار در روز با آرامش میل کنید. مصرف این معجون به مدت ۳ تا ۴ روز می تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال های دهانی داشته باشد.

تا تبخال دارید کدام غذاها ممنوع است؟

برای درمان تبخال بهتر است در طول دوره درمان از خوردن غذاها و خوراکی هایی مثل انواع شکلات، کاکائو، آجیل، گندم، عدس، بادام زمینی، انواع سس، غذاهای حاضری و سرخ کردنی، کره بادام زمینی و جو پرهیز کنید. مصرف این مواد موجب تحریک بیماری تبخال شده و به طول درمان آن می افزاید. این مواد از آن جهت که موجب افزایش حساسیت و تحریک پذیری تبخال می شوند، بهتر است در طول مدت درمان و تا مدتی پس از بهبودی بیماری توسط بیمار مصرف نشود.

درمان های دیگر
کمپرس یخ می تواند به کاهش التهاب و ورم تب خال کمک کند، اما قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب بهبودی تب خال را به تأخیر می اندازد.

استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را کوتاه نمی کند، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن مؤثر است.
مراقبت نکردن و دست کاری کردن زخم ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شود. وی همچنین به ارائه راهکارهای درمانی این ضایعه پرداخت و اظهار کرد: پماد آسیکلویر و در مواردی استفاده از برخی کمپرس ها که روی تب خال قرار می گیرد، می تواند موجب تسریع در روند بهبودی شود.

چه وقت باید به پزشک مراجعه کرد؟

تبخال‌ها عموماً بدون درمان بهبود مى‌یابند. اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

– دچار بیمارى دیگرى هستید که باعث اختلال دستگاه ایمنى شما شده است.

– تبخال هایى دارید که پس از یک تا دو هفته به خودى خود بهبود نمى‌یابند.

– علائم بیمارى شدید است.

– عودهاى مکرر تبخال در شما رخ مى‌دهد.

تبخال عموماً بدون نیاز به درمان پس از ۷ تا ۱۰ روز برطرف مى‌شود. اگر به حملات مکرر تبخالى دچار مى‌شوید، پزشکتان ممکن است داروهاى ضد ویروسى برایتان تجویز کند.

استفاده از دارو مى تواند طول دوره ابتلا به تبخال را کوتاه کند و درد شما را کاهش دهد.

پیشگیرى:

براى اینکه از ابتلا به تبخال پیشگیرى کنید و یا نگذارید تبخال به سایر نقاط بدنتان یا افراد دیگر منتقل شود، به توصیه هاى زیر عمل کنید:

*از بوسیدن یا تماس پوستى با افراد مبتلا به تبخال، در زمانى که تاول روى پوست آنها وجود دارد خوددارى کنید. ویروس مى تواند تا هنگامى که ترشحات مرطوب در تاول وجود دارند، انتقال یابد.

* از وسائل مشترک استفاده نکنید. وسائل غذاخورى، حوله ها و سایر چیزهاى شبیه به آنها مى تواند در صورت وجود تاول ها، باعث انتقال بیمارى شود.

*دست هایتان را تمیز نگه دارید: اگر مبتلا به تبخال هستید، قبل از لمس کردن افراد دیگر، دست هایتان را بشویید.

*مراقب لمس کردن سایر نقاط بدنتان باشید، به خصوص چشم ها و دستگاه تناسلى، به گسترش عفونت حساسند.

*از عوامل تحریک کننده بپرهیزید. از جمله وضعیت هایى که ظهور تبخال را تحریک مى کنند، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید است.

*از کرم هاى ضدآفتاب استفاده کنید. کرم ضدآفتاب را پیش از قرار گرفتن طولانى مدت زیر آفتاب، چه در تابستان و چه در زمستان، روى لب ها و صورتتان بمالید تا از ظهور تبخال پیشگیرى کنید.

مراقبت های شخصى:

تبخال معمولاً بدون درمان ناپدید مى‌شود. در طول مدتى که تبخال وجود دارد، با رعایت نکات زیر مى توانید از ناراحتى رهایى یابید:

استفاده از کرم ها: کرم هاى معمولى که بدون نسخه پزشک به فروش مى رسند ممکن است راحتى شما را فراهم کنند، اما انتظار نداشته باشید که بهبودى را تسریع کنند.

استفاده از مسکن ها: از جمله آسپیرین، استامینوفن و ایبوپروفن براى تخفیف درد. به کودکان هیچ گاه آسپیرین ندهید. آسپیرین مى تواند یک عارضه نادر و بالقوه کشنده را به نام نشانگان “راى” در کودک ایجاد کند.

استفاده از گرما یا سرما

اجازه بهبود به ضایعه بدهید: از فشار دادن، کندن یا سوراخ کردن تاول‌ها بپرهیزید.

هشدار مهم

هرگز تبخال هایی که در اطراف چشم ایجاد شده را نخارانید یا آنها را دستکاری نکنید.

در دوران ابتلا به تبخال مصرف مایعات خنک، بستنی و عرق های گیاهی با طبع خنک را جدی بگیرید.

در روز اول و دوم شروع بیماری محل بروز  ضایعه پوستی را با یک تکه یخ کمپرس کنید.

برای گذاشتن دارو، روغن یا مرهم های گیاهی روی تبخال حتما از گوش پاک کن استفاده کنید و در صورتی که دست شما با آن تماس داشت برای پیشگیری از انتقال به  دیگر افراد خانواده در طول روز چندین بار دست هایتان را بشویید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ