رمزگشایی از درآمد چند هزار میلیاردی یک صنف چند نفره

6

در چند هفته اخیر اعلام رسمی پلیس راهور مبنی بر اختیاری بودن نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد با واکنش شدید و تعجب برانگیز کانون سردفترداران بعنوان نماینده این صنف خصوصی مواجه شد .

این درحالی است که در تحمیل هزینه های اجباری و غیرضروری به مردم در نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد شکی نیست و تمامی مراجع قانونی و کارشناسان و حتی مردم ثبت خودرو در دفاتر را غیرضروری و صرفا تامین کننده منافع یک صنف می دانند بطوری که در آخرین نظرسنجی رسانه ملی ۷۶ درصد مردم مخالفت خود را با این موضوع اعلام کردند .

هزینه نقل و انتقال خودرو هزینه انتقال سند خودرو کانون سردفتران و دفتریاران شغل پر سود شغل پر درآمد سوابق محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران

جنجال دفاتر بر سر نقل و انتقال خودرو و سیل اتهامات وارده به مخالفان این موضوع و جوابیه های منتشر شده در این خصوص ابعاد جدیدی از یک سود بادآورده و عجیب چند هزار میلیاردی را رونمایی کرد و رمزگشایی بیشتر از این پرونده، فسادی بالاتر از ماجرای فیش های حقوقی نجومی را رونمایی خواهد کرد. ماجرا از این قرار است که در جریان اصرار پلیس به اختیاری بودن ثبت نقل و انتقال خودرو بر اساس ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرایم رانندگی ،هیات رییسه کانون دفترداران به منظور دفاع از اقدامات خود و توجیه دریافت های میلیاردی خود که در آخرین برآوردها بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است اقدام به انتشار جدول جزییات دریافت های بابت نقل و انتقال کرد .

اگرچه انتشار این جدول با هدف پاسخ به انتقادات گسترده رسانه ها در مورد میزان مبالغ دریافتی ها صورت گرفته است اما بررسی جدول ذیل از یک فاجعه بزرگ و زیرپوستی حکایت دارد که کنکاش و موشکافی دقیق پیرامون آن از یک تاراج هزاران میلیاردی پرده بر می دارد که ماجرای فیش های حقوقی نجومی را یارای مقایسه با آن نیست. بنا به اعلام رسمی کانون سردفترداران سال گذشته بیش از ۲ میلیون خودرو در دفاتر اسناد نقل و انتقال شده است که با احتساب دریافت ۵۰۰ هزار تومان برای خودرو داخلی و چند میلیون برای خودرو خارجی توسط این دفاتر می توان به ارقام عجیبی دست پیدا کرد.
هزینه نقل و انتقال خودرو هزینه انتقال سند خودرو کانون سردفتران و دفتریاران شغل پر سود شغل پر درآمد سوابق محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران
اما نکته جالب در این جدول دریافتی ستون چهارم آن و بند مربوط به سهم کانون و ثبت است که بخشی از این پول ها به حساب کانون بعنوان یک بخش خصوصی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور واریز می شود در حالی که دو مجموعه فوق کوچکترین تلاشی برای صدور سند رسمی برای خودرو به انجام نمی رسانند .
به ازائ هر نقل و انتقال برای خودروی داخلی بطور متوسط مبلغ ۸۰ هزار تومان و برای خودروی خارجی بیش از ۱۲۰ هزار تومان به حساب کانون و سازمان ثبت واریز می شود که اگر با مبنای خودروی داخلی و با بیش از ۲ میلیون نقل و انتقال محاسبه شود به رقم بیش از ۱۶۰۰ میلیارد ریال درسال دست پیدا خواهید کرد و اگر با اغماض از سهم سازمان ثبت اسناد و املاک بعنوان یک نهاد دولتی بتوان چشم پوشی کرد از کنار دریافت این مبلغ نجومی آن هم توسط بخش خصوص نمی توان گذشت که سالها به دریافت میلیاردها تومان پول زور ! از مردم آن هم بدون هیچ نظارت و حسابرسی شفاف مشغول است . این در حالی است که دفاتر اسناد سهم خود را بعنوان مجری نقل انتقال بابت هزینه حق التحریر و سهم دفتر بطور جداگانه دریافت می کنند که در جدول بالا جزییات آن مشخص است.
چنین اقدامی در هیچ نقطه ای از جهان را رایج نیست و در عین حال یک بدعت عجیب در ایران است که یک صنف و کانون که الزاما می بایست هزینه های خودرا با دریافت حق عضویت از اعضا تامین نمایید این هزینه ها را از جیب مردم و آن هم با درآمدهای نجومی و شائبه دار تامین کند. واقعیت آن است که انجمن ها و کانون های صنفی با هدف پیگیری مطالبات یک صنف و تمشیت امور صنفی به وجود آمده اند و هزینه امور جاری آن نیز می بایست با دریافت حق عضویت از اعضا تامین گردد اما در مورد کانون سردفتر بعنوان یک بخش خصوصی بسیار کوچک با چند ده مدیر و کارمند ماجرا جوری دیگری رقم می خورد . براحتی می توان به ریشه بسیاری از سروصداهای چند روز اخیر روسای کانون سردفترداران و روابط عمومی آن و سیل اتهاماتی که متوجه مخالفان نقل و انتقال خودرو می کنند پی برد.
نکته مهمتر در این میان نحوه هزینه این در آمد نجومی است که بعد از تصویب قانون اختیاری بودن نقل و انتقال خودرو در سال ۱۳۸۹ به رقمی بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال می رسد که تاکنون گزارشی در خصوص آن منتشر نشده است . درآمدی که معادل بودجه دهها سازمان و نهاد دولتی و حاکمیتی با دهها هزار پرسنل است . تاکنون گزارشی از جزییات نحوه هزینه کرد این درآمد بادآورده و افسانه ای توسط هیات مدیره ۵ نفره آن منتشره نشده است که ضرورت دارد که این مهم مد نظ نهادهای نظارتی و بازرسی و بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
وجود شفافیت در اقتصاد همیشه خوب بوده و هست، اما شاید مسأله این روزها این باشد که این شفافیت برای بعضی‌ها ضروری معرفی می‌شود و برای بعضی نه! مشخصاً پس از انتشار اسنادی که در بین رسانه‌ها و عموم مردم به «فیش حقوقی» شهرت یافت، جامعه نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کرد و مسئولان دولتی در بالاترین رده نسبت به مسأله واکنش نشان داده و دستوراتی را جهت برخورد با موضوع ابلاغ کردند اما مشکل فساد تنها در دریافت حقوق های چند صد میلیونی نیست بلکه موضوع بالاتر از آن فساد رسمی شده و تحت پوشش است که به طرق مختلف از جیب مردم و بیت المال به حساب برخی اشخاص و صنوف سریز می شود که عدد آن در برخی موارد به هزاران میلیارد تومان می رسد ضرورت برخورد سریع و قانونی نهادهای نظارتی را ایجاب می کند که در گزارش تکمیلی ابعاد دیگری از این موضوع افشا خواهد شد.
هزینه نقل و انتقال خودرو هزینه انتقال سند خودرو کانون سردفتران و دفتریاران شغل پر سود شغل پر درآمد سوابق محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران

اسامی اعضای پنجمین دوره هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران:

 اعضای اصلی:

۱- محمدرضا دشتی اردکانی، سردفتر ۲۸۷ تهران، رییس

۲- محمد عظیمیان، سردفتر ۶۴۸ تهران ، نایب رییس

۳- علی خندانی ، سردفتر ۶۴۰ تهران، خزانه دار

۴- فرامرز جمشیدی، سردفتر ۵۵۵ تهران، دبیر

۵- علی جلیلیان، سردفتر ۶۰۱ تهران، عضو

۶-سعید منشی، دفتریار ۴۶۶ تهران، عضو

۷-علی اکبر اسکندری، دفتریار ۳۳۲ تهران، عضو

اعضای علی البدل:

۱- صابر ناظمی، سردفتر ۷۸۶ تهران، عضو

۲- سید علی اصغر هاشمی بافقی، سردفتر ۵۰۸ تهران، عضو

۳- محمد جلیلوند، دفتریار ۳۳۹ تهران، عضو

منبع : مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 6 )
  1. H می گوید

    باید علیهشون تظاهرات کنیم و کمپین راه بیانداریم.

  2. خندان می گوید

    درآمد ۱۰۰ میلیونی دفاتر اسناد رسمی جزو رتبه های اول درآمد و مخارج در کشور هستند . با یک مدرک لیسانس ساده حقوق . پزشکان این همه سختی و مشقت میکشند این درآمد رو ندارند . فاصله بین مردم زیاد شده . سر دفترانی با ماشینهای مدل بالا خونه های آنچنانی . ویلا های گران قیمت. اینها همش از اینه که آقا بالسری نیست که این فاصله طبقاتی رو کم کنه . چرا یک کارمند حقوق بخور نمیر داشته باشه و یکی مثل سر دفتران بهترین درآمد و بهتزین رفاه . در کشور های پیشرفته فاصله طبقاتی یک و نهایت دو درجه با مردم عادی فرق داره نه اینجا که هزار درجه

  3. حمید زینالی می گوید

    واقعا من دیدم این دفاتر همشون با دو یا سه سال کار چند میلیارد در میارن دولت و مجلس هم همیشه ازشون طرفداری میکنه

  4. کتوکی می گوید

    از اواخر سال ۹۷ و سال ۹۸ هزینه نقل انتقال خودرو افزایش ۵ برابر و هزینه سند ملک ۳ برابر شده . چرا سردفتران اسناد رسمی با حق التحریر ( درآمد) ماهانه ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان اونم بیشتر از نقل انتقال خودرو باید بدست بیارن . آیا این درسته که برای بنام زدن یک خودرو که نهایت ۵ دقیقه کار داره و سردفتر از سامانه یه پرینت میگیره ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان و گاهی بیشتر برای بنام زدن یک ماشین بدست بیاره . آیا وقا اصلاح این قانون نیست . آیا نمایندگان مجلس نمایدگان مردم هستن یا نمایندگان قشر مرفه .. چه خدماتی این دفاتر اسناد رسمی برای بنام زدن ماشین انجام میدن که نیروی انتظامی توانایی انجامش رو نداره

  5. دانشجو می گوید

    همینه که ماشین های آنچنان کلی املاک. و بهترین تفریحات رو دارن دیگه. فکر کردید فاصله طبقاطی چطور وجود میاد. همین زد بند ها. وغیره باعث میشه پولدار پولدار تر و فقتر فقر تر بشه . بنده سردفتری از دوستان قدیمی بود طبق آماری که ازش دارم در طی ۶ سال کار کردن الان ملک دفترش رو خریده که حدودا ۱۵۰ متره . یک خونه ۳۰۰ تری تو پاسداران خریده. . ویلای داره تو کلاردشت. دو تا ماشین هم بی ام و . سانتافه داره . حتما این شخص حساب بانک زیادی هم داره دیگه . این است مزایای شغل دولتی سردفتری

  6. شهرابی می گوید

    واقعا چرا یک شغل دولتی این همه درآمد داره مگه تو این شرایط اقتصادی مردم عادی چقدر در آمد دارن من یک معلم هستم آخرین دریافتی همن ۲۵۰۰ هزار تومان بوده با مدرگ فوق لیسانس ریاضی حالا چرا یک سر دفتر حقوق یک ماه من رو باید تو یک ساعت بدست بیاره . مگر چیزی بغیر از اینکه تو سامانه الکترونیکی ثبت میکنند و پرینت میگیرن هست . چرا تو تو شرایط اقتصادی شخص سر دفتر ماهانه چند صد میلیون تومان حق التحریر به جیب بزنه اما یک معلم و یک کارمند و حتی یک مدیر بانک با کلی مسولیت حقوق کمتری بدست بیاره . بیشتر این درآمد ها هم از نقل انتقال خودرو هست که بدست میاد. مجلس و دولت باید رسما اعلام کنند رفتن به دفاتر اسناد رسمی ممنوع میباشد برای انتقال خودرو که متاسفانه با رایزنی های که سردفتران بخاطر منافع خودشون انجام میدن اجازه نمیدن این موضوع رسمی بشه